[MacBook 2,1 OSX Lion] Systeem hangt sinds update naar Lion

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelyn
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08 14:18
Hallo allemaal,

Ik heb zodra hij uitgekomen is Lion op mijn macbook geinstalleerd. Sinds die tijd heb ik continue vastlopers. Voor ik de machine een beetje kan gebruiken, moet ik hem soms tot wel 8 keer hard uit zetten met de aan/uit knop voor ik een beetje een tijdje wat kan doen. Hierbij is het wel opvallend dat ik mijn muis perfect kan bewegen, en over het algemeen krijg ik ook keurig de cursor zelf in beeld, en niet de "beachball".

Hier voor (op snow leopard en leopard) heb ik nooit problemen gehad. Ik heb ook geprobeerd terug te gaan naar snow leopard, maar hier het zelfe probleem.

Als ie een tijdje wel werkt, begint soms het scherm rare problemen te geven. Namelijk, alles lijkt een stukje naar links te verspringen, en overal waar de muis langs komt word het een zooitje...

Ik heb, om eens te kijken waar het zou kunnen zitten, ook Ubuntu erop geinstalleerd. Binnen 5 minuten na opstarten kreeg ik ook hier de scherm issue.

Ik heb het PRAM en NVram gereset, in de hoop dat dat misschien verschil zou maken, maar helaas heeft dat ook niet geholpen.

Weet iemand een manier hoe ik dit beter / preciezer kan nalopen, cq. is er iemand die weet wat hier aan te doen kan zijn? Ik ben niet geheel onbekend met Mac, maar ik zou mezelf toch nog wel enigszinds als een beginner willen beschrijven ;)

Oja, Ik heb natuurlijk ook in de console gekeken of ik daar iets kon vinden over een kernel panic of iets soortgelijks, maar daar heb ik niet echt zoiets kunnen vinden, en ik word er ook niet helemaal wijs uit.

(ik zal proberen vanavond een screenshot van het verstoorde scherm bij te voegen...)

Alvast mijn dank!

If it ain't broken, fix it until it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als het ook buiten OS X gebeurt, en je hebt een NVRAM en SMC reset uitgevoerd, dan vrees ik dat het een hardwaredefect is dat zich toevallig de kop op heeft gestoken tijdens de migratie naar Lion.

Heb je dit ook al geprobeerd?
http://support.apple.com/kb/ht3964

[ Voor 18% gewijzigd door --MeAngry-- op 16-08-2011 11:53 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelyn
Jep... helaas wel...

Ik ben ook bang dat het hardware is, ik hoop alleen dat het niet zo is ;)
En gezien mijn (gebrek aan) kennis op dit gebied, dacht ik, ik check even of ik nog wat kan doen wat het misschien inzichtelijker kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:01

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nouja, het enige wat je dus kunt doen is buiten je OS testen, maar aangezien je daar dezelfde problemen hebt... Lekker, op je verjaardag! Gefeliciteerd!

Heb je trouwens ook een cold boot in een ander besturingssysteem geprobeerd? Dus echt helemaal uitschakelen, een paar minuten tot een uur uit laten staan, en dan direct doorstarten in bijvoorbeeld Ubuntu.

[ Voor 38% gewijzigd door --MeAngry-- op 16-08-2011 12:01 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelyn
haha, dank je wel ^_^

erm, hele cold boot niet bedenk ik me nu... ik heb Ubuntu als enkel OS erop gezet, data was toch al gebackupt en weg na de clean installs van osx, maar direct na de install ben ik wel gaan kijken hoe en wat...

Gek genoeg trouwens, het lijkt wel of het steeds langer duurt voor ik issues heb, dus hoe warmer het systeem, hoe langer het goed gaat...

Zou dit kunnen duiden op een los geraakt onderdeel? ik heb hem namelijk eigenlijk elke dag mee naar het werk of waar ik dan ook heen ga... (heb dit wel eens met een videokaart gehad... even in de oven, alles weer in orde ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Lijkt idd weinig op te zitten. Advies een bezoekje aan een Icentre o.i.d heb zelf een goede ervaring ondervonden in amsterdam.

Prins Hendrikkade 26
1012 TM Amsterdam
020 5210620

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelyn
hmmmja, iCentre daar ken ik... goeie toko :)

Ik had eigenlijk gehoopt dat ik het zelf nog op kon lossen... maar als het niet lukt, lukt het niet ;)

Ben zelf een beetje bang dat het moederbord niet goed meer is... maar goed, dat is aan hun om dat te bepalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelyn
Kleine update (vanaf de macbook):

Het is me na wat uitgebreider testwerk opgevallen dat als de macbook goed warm is, dan is er geen enkel probleem. Na een tijdje in 2 terminals yes > /dev/null te hebben gedraaid, en daarna de macbook op de bank te hebben laten staan is de temperatuur goed opgelopen. Zolang als ik nu bezig ben op de warme macbook, heb ik geen glitch meer gehad...

Opstarten daarentegen, tot het systeem goed warm was, was een ramp...

Ik vermoed dus dat er ergens een contact niet helemaal lekker is, en dat met de warmte het contact beter gemaakt word door het uitzetten van het materiaal.

Als er iemand tips heeft over hoe ik dit kan controleren cq. op kan lossen hoor ik het graag, vervanging van onderdelen is helaas geen optie :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je echt een slecht contact hebt dan kun je het met een reflow van het mainboard op proberen te lossen. Maar ik denk dat je beter kunt gaan zoeken naar een nieuwe macbook, de 2.1 is alweer uit 2006/2007. Je kunt proberen Apple te bellen of dit probleem onder verlengde garantie valt (denk het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelyn
Hij is inderdaad uit mid-2007, helaas is het voor mij alleen geen optie om even een nieuwe te gaan halen (ben al druk aan het sparen, gaat alleen niet zo hard :P )

Apple bellen kan ik inderdaad proberen, wie niet waagt... ;)

en anders inderdaad maar eens kijken of ik kan vinden waar het zit, en de reflow erop los laten... heb het nog nooit gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mwoah, reflow is op zich niet moeilijk maar de kansen zijn erg klein. Ikzelf ben altijd meer van de laptop 'as is' of voor onderdelen te verkopen en dan te investeren in wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik zie dat je in Hoorn woont. Dan kan je misschien beter naar iCentre Uitgeest gaan, daar zit de technische dienst namelijk.
Pagina: 1