Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Mathieu_Hinder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-10 17:17
Vermits ik noch hier, nog in het programmeren topic veel over Windows Phone 7 programmeren terugvond, stel ik mijn vraag hier. Ik zou willen leren programmeren voor WP7. Ik heb basiskennis Java aangeleerd via school, vooral met het oog op de principes van OOP aan te leren, methodes en klasses, recursief, polymorfisme, e.d. ... de principes en achterliggende logica kan ik dus wel, maar niets van GUI of gebruik van een API of koppeling met een database, wat mij voor WP7 wel vereist lijkt.

Ik heb vervolgens een boek gedownload (http://www.charlespetzold.com/phone/index.html) en men verwacht dat de lezer C# kent. In hetzelfde boek staat dat je best eerst C++ leert en vervolgens slechts enkele aanpassingen moet leren om naar C# te gaan. Nu heb ik een boek hiervoor ('C++ without fear', http://www.amazon.com/Wit...TF8&qid=1313481359&sr=8-2) en een soort overschakelings hulpje (http://www.charlespetzold.com/dotnet/index.html) tussen C++ en C#. Hiermee hoopte ik dus aan de slag te gaan :p

Echter, ik ben begonnen met dat boek over C++ en in mijn ogen lijkt het zo ontzettend goed op Java, dus vraag ik mij af of het nodig is dat ik die hele zwik opnieuw moet doen. Ik vind het zeker niet erg om een programmeertaal bij te leren, maar even 1000 pagina's doorlezen over dingen die je al weet, vind ik minder... Wat in 'C++ without fear' staat zijn namelijk de ordinaire dingen als classes en methoden, lussen, constructors etc... Alles wat erin staat, kan ik al in Java, en de dingen die ik volgens mij moet leren, staan er niet in. Ik wil geen games maken, maar gewoon programma's als bv een internetradio-app, tabel van mendeljev ... Niet om te publiceren, maar gewoon als hobby en voor eigen plezier. Daarom lijken mij vooral informatie rond .Net, en gebruik van een API belangrijk.

Mijn hoofdvraag is dus, wat raden jullie aan om te doen? Ik zou dus eerst C++ moeten doen, dan C#, dan moet ik .Net erbij nemen, en ik zou nog XNA/Silverlight moeten doen daarna, vooraleer ik kan beginnen met WP7? Misschien hebben jullie een andere aanpak of andere weg aan te raden? Is het nodig dat ik 'volledig' C# kan, of is de basis genoeg? Overigens vind ik de pagina van Microsoft zelf nogal onoverzichtelijk en ik weet niet goed wat precies te doen...

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:09

BM

Moderator Spielerij
Als je al bekend bent met Java zou ik niet eerst C++ gaan leren om vervolgens direct naar C# over te stappen. Java en C# lijken (imho) meer op elkaar dan C++ en C#. Wel van belang is dat je wat bekend bent met XAML, maar dat zou je kunnen leren door gewoon wat met Silverlight te gaan rommelen. XNA is meer van belang als je games wilt gaan programmeren, maar dat is wel wat ingewikkelder dan Silverlight. Voor normale applicaties lijkt het me ook niet nodig.

Mijn advies: C++ overslaan en direct met C# + Silverlight aan de gang. Daar moeten genoeg tutorials over te vinden zijn :)

Note: ik heb geen ervaring met het ontwikkelen voor WP7, wel met C# en XAML

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• cPT.cAPSLOCK
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-10 09:16
Ik ben zelf, met PHP als enige voorkennis, gewoon het diepe ingesprongen. Ik heb de Windows Phone 7 Development for Absolute Beginners doorgenomen, die me genoeg basis in C# gaf om verder met mijn PHP kennis en trial-and-error de boel mezelf aan te leren. Het is wel een beetje irritant dat hij dingen écht voor absolute beginners uitlegt, maar gelukkig heeft VLC een heel mooi knopje om de boel lichtelijk versneld af te spelen :+
Ik raad je zelf aan om, ondanks je Java ervaring, de boel gewoon wel te kijken. Kost wat tijd, maar LANG niet zoveel als die boeken doornemen, het maakt je wat wegwijs in Visual Studio en je kan eventuele syntax verschillen van tevoren leren kennen in plaats van er bij het debuggen achter te komen. Ook geeft hij toelichting op hoe je classes en methods maakt en toe kan passen, en wanneer je ergens een method van zou moeten maken.

Af en toe was het voor mij even zoeken naar de goede syntax, maar of ik nou een while of using of foreach statement nodig had wist ik wel, en dat zal jij dus ook wel weten. Dan is het even een kwestie van MSDN er bij pakken.

Geloof me: MSDN = heldhaftig.

Verder heb je XNA puur nodig voor games, en Silverlight voor normale apps. En silverlight bestaat dus weer uit XAML en C#.
XAML lijkt héél erg sterk op HTML, maar met net iets meer mogelijkheden en andere tags. Natuurlijk gelden dus ook de standaard regels dat je code correct moet nestelen (i.e. <a><b><b><a>) en is de syntax vrijwel hetzelfde (alle tags moeten gesloten worden, etc).

Verwijderd

Gratis E-book WP7 programmeren:
http://blogs.msdn.com/b/m...7-by-charles-petzold.aspx

Video Beginner cursus WP7.
Handig om de WP7 tools te leren
http://channel9.msdn.com/...nt-for-Absolute-Beginners

Mango features programming tutorial competitie (net gestart geloof ik):
http://www.facebook.com/yallaapps?sk=app_124747307617564

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 10:39 ]

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Download om te beginnen eens Visual Studio Express, en ga gewoon wat aanklooien in C#. Heb je al een idee wat je zou willen bouwen?

Freelance Unity3D developer

• cPT.cAPSLOCK
TJHeuvel schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:58:
Download om te beginnen eens Visual Studio Express, en ga gewoon wat aanklooien in C#. Heb je al een idee wat je zou willen bouwen?
Mathieu_Hinder schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:12:
Ik wil geen games maken, maar gewoon programma's als bv een internetradio-app, tabel van mendeljev ... Niet om te publiceren, maar gewoon als hobby en voor eigen plezier.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:29
TJHeuvel schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:58:
Dan kan hij net zo goed meteen de WP7 SDK installeren en met VS en Blend aan de slag gaan, aan het handje gehouden door de eerder genoemde resources...

Zelf heb ik 6 maanden full-time mogen werken aan een WP7 applicatie. Heb dus denk ik wel redelijk ervaring opgebouwd nu ^^. Het belangrijkste is dat je eerst een dag of twee wat video tutorials gaat doornemen en dan gewoon gaat proberen. Wees ook niet bang om halverwege je hele project weg te gooien en opnieuw te beginnen als je er achter komt dat je bepaalde dingen absoluut niet handig hebt gedaan.

• cPT.cAPSLOCK
^zeker waar. Van IOU is momenteel ook alleen het concept en een deel van de XAML overgebleven, de rest is verbannen naar een bodemloze put. Daarom duurt de update ook zo lang :+

Op XDA developers is trouwens ook een lijst opgebouwd met resources.
Sowieso staat op het XDA forum ook voor WP7 development een hele hoop aan informatie tot je beschikking.

Als laatste raad ik je aan om de Silverlight for Windows Phone toolkit er bij te halen, zodra je aan bijvoorbeeld page transitions begint. Ook zitten daar nog wat andere handige controls in.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:45
(jarig!)
Er is echt heel veel materiaal beschikbaar op http://create.msdn.com/

Quickstarts: http://create.msdn.com/en-us/education/quickstarts
Building an app from start to finish: MSDN: Building a Windows Phone 7 Application from Start to Finish
WP7 development for absolute beginners: http://channel9.msdn.com/...nt-for-Absolute-Beginners

Als je Java kennis hebt is c# een eitje, ik zou niet beginnen aan C++ als ik jou was.

• Mathieu_Hinder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-10 17:17
Bedankt allemaal voor de reply. Ik zal dus met C# verdergaan (heb ondertussen een boek erover begonnen), de basis en syntax ervan is inderdaad praktisch gelijk aan Java, heeft dus weinig tijd gekost. Ik ben nu echt begonnen in de gratis WP7 e-book, de auteur begint ook met de basis, maar hij is vooral 'code'-gericht, wat ik wel apprecieer. Jullie raden aan om trial and error te doen en zelf wat te proberen, en dat lijkt mij wel goed, maar het boek zelf vind ik behoorlijk ingewikkeld. Hij begint met XNA en Silverlight beiden, en van een HelloWorld-app gaat hij meteen naar events van de touch-interface ...
Ivm met sommige tutorials die er zijn; Ik prefereer om de code te leren en te programmeren via typwerk, in tegenstelling tot tools die code zelf schrijven en waar je enkel met je muis een vierkantje moet tekenen :p (no offence) Volgens mij is dat de enige manier om te begrijpen wat er gebeurt en hoe het werkt, in plaats van snel wat ineen te flansen. Ik heb ook liever een boek dan een video om mee te beginnen, als ik het al zo'n beetje doorheb wil ik die video's wel eens bekijken. @Matthijs, er is inderdaad heel veel beschikbaar, maar het is het klassieke 'ik zie door de bomen het bos niet meer'-verhaal ... Er zijn op MSDN zelf al meerdere tutorial- of lessenreeks voor de 'beginner', dus wist ik niet waar te beginnen.

Bedankt allemaal :p

• Caelorum
Als ik jou was zou ik XNA gewoon even laten zitten. Lees ff een intro over wat het is en kom er dan over eenhalf jaar of later op terug. Het is voor de meeste apps totaal niet relevant en game-devven lijkt me nog iets te hoog gegrepen als je C# nog niet goed genoeg onder de knie hebt.

Wat betreft het 'code'-gericht verhaal: Ik ben het zelf ook in zekere mate, maar verkijk je vooral niet op de kracht van Expression Blend en XAML. Je wilt serieus niet hele interfaces in elkaar typen als je dat in 10sec in Blend bij elkaar had gesleept. Dit gaat vooral op wanneer je animaties wilt gaan toevoegen!

O, en als je er niet meer uitkomt open dan een topic hier in Programming ;)

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-11 12:49

HollovVpo1nt

I like gadgets

Veel info in deze topic. Ik heb ongeveer dezelfde vraag, dus ik highjack deze topic even xD

Mathieu (TS) zegt Java al te kennen. Hij is dus al thuis in de programmeer scene. Ik zou ook graag apps willen ontwikkelen, als hobby. Het probleem is echter dat ik 0,0% verstand van programmeren heb! Gewoon niks dus. Het is ook niet mijn beroepsveld.

Waar kan ik het beste beginnen? Is het haalbaar om het als hobby naast mijn studie te doen?

• Caelorum
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:28:
Waar kan ik het beste beginnen? Is het haalbaar om het als hobby naast mijn studie te doen?
Haalbaar is het zeker :)
Ook voor jouw geld dat je het beste met C# kan beginnen. Wellicht VB.net, maar ik raad C# aan omdat hier meer hulp voor is ^^
Dit is wel een goede plek om te beginnen met WP7 devven, vooral als je nog niets weet: http://create.msdn.com/en-us/education/quickstarts

• cPT.cAPSLOCK
eerder genoemde link op Channel 9 heet niet voor niets 'WP7 Development for absolute beginners' :+
Ook was er al héél veel te vinden (ook voor n00bjes) op de XDA link.
Meer lezen beste vriend ;)

Verwijderd

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:28:
Het probleem is echter dat ik 0,0% verstand van programmeren heb! Gewoon niks dus. Het is ook niet mijn beroepsveld.
Niet kunnen programmeren is mogelijk wel een probleem.

Kijk eens naar de eerste paar video's voor de echte beginners die hierboven genoemd zijn en kijk dan of het echt wat voor jou is. Programmeren is niet heel moeilijk maar ook niet voor iedereen leuk.

Verder is een belangrijke tip om als je aan een programma begint eerst eens je programma goed te beschrijven. Het is veel makkelijker om een programma te schrijven als er een goede omschrijving is van wat je programme eigenlijk moet doen.
Pagina: 1