Multi channel out via laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cactusjack
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05-2023
(jarig!)
Ik ben voor een hobby project bezig om een multichannel stereo signaal uit te zenden via mijn laptop.

Ik heb hier waarschijnlijk een USB geluidskaart voor nodig en de juiste software.

Ik wil een adobe audition project uitzenden over 3 kanalen, waarbij ieder kanaal een andere layer van mijn audition file afspeelt.

Voorbeeld: Ik wil via kanaal 1 een blaffende hond afspelen, en via kanaal 2 het geluid van een kat, waarbij op kanaal 3 een auto claxonneert. Deze geluidseffecten moeten constant in dezelfde volgorde worden afgespeeld.

De kanalen uit gaan naar 3 aparte versterkers toe.

Kan iemand mij op weg helpen welke hardware ik hiervoor nodig heb? en welke software ??

Alvast bedankt.

ps. Ik weet niet zeker of mijn topic hier op de juiste plek is..

[ Voor 3% gewijzigd door Cactusjack op 16-08-2011 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

In principe is de theorie simpel:

1. Adobe edition (ik ken het nog van Cool Edit Pro) kan in de multitrack mode, multichannel afspelen. Zelfs op meerdere verschillende geluidskaarten gelijkertijd.
2. Kies een multichannel geluidskaart. Of koop gewoon meerdere dezelfde stereo geluidskaarten en sluit die aan. De meeste huis tuin en keuken kaarten zijn al multichannel. (5.1 -> dus daar komen 6 mono kanalen uit)

Enige probleem waar ik je geen antwoord op kan geven is het volgende.
-De meeste multichannel geluidskaarten profileren zich in windows als 1 device, met X outputs.
-Sommige multichannel geluidskaarten profileren zich in windows als meerdere stereo devices. 1 multichannel geluidskaart met 8 outputs, is in windows dan te zien als 4 stereo geluidskaarten.

Met die laatste groep kan Cool Edit -zeker- omgaan (zelf zo gebruikt). Of dat met de eerste groep ook werkt en of je dan specifiek outputs kan kiezen per kaart weet ik niet. (Edit: Even gekeken in Cool Edit, ik zie er geen selectie schermen voor, behalve dan het kunnen kiezen van een geluidskaart. Maar je moet daar ook nog de channels kunnen kiezen en dat is er niet.)
Ik neem aan dat er wat dat betreft niet zo veel is gewijzigd in Adobe Edition.

Ik gebruik momenteel zelf de Maya 44 usb. http://www.esi-audio.com/products/maya44usb/
Is een multichannel geluidskaart, 4 mono outputs, 1 device in Windows.
De playout software (specifieke playout voor radio stations) snapt dat en is in staat om de outputs afzonderlijk aan te spreken.
Er zijn legio geluidskaarten te vinden voor Windows. Met de reguliere kaarten kom je tot 8 mono channels per kaart. Wil je meer, dan worden het in Windows -altijd- meerdere geluidskaarten omdat per audio device in Windows een max van 8 outputs toewijsbaar is.

Het is een kwestie van de juiste spullen bij elkaar zoeken en uitproberen ben ik bang. Documentatie van zowel geluidskaarten als software geeft deze info vrijwel nooit duidelijk prijs.
Maar in beginsel kan je aannemen dat als je een multichannel geluidskaart koopt met 8 outputs of minder, dat hij in Windows als 1 multichannel device te zien is.
En dan moet je software hebben die dat snapt.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 16-08-2011 09:03 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cactusjack
(jarig!)
Dank voor de snelle reply. Het helpt me iig al op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat misschien nog meer helpt: dit topic op de juiste plek zetten :o

Overige Hardware is voor computerhardware wat nergens anders besproken wordt. Jouw vraag gaat duidelijk over audio. Daarvoor hebben we Audio & HiFi...

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cactusjack
(jarig!)
Nou niet echt, het gaat over computer hardware (en software welke ik benodigd heb) om dit te kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 13:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Regel 1: een mod spreek je niet tegen
Regel 2: een mod heeft altijd gelijk. :P
Regel 3: als een mod niet gelijk heeft, lees regel 2 dan nog eens.
/sarcasm

Dit soort dingen komen inderdaad in Audio en Hifi. Anders zou alles wat je aan de computer hangt in OH komen.
In AH zitten veel meer audio geeks. Dat komt je topic ten goede. Ik kwam de jouwe toevallig in de active topics tegen, anders had ik 'm nooit gezien, want in OH waag ik me normaal niet. :+

[ Voor 26% gewijzigd door remco_k op 17-08-2011 09:03 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Laatst online: 12:31
Wat remco_k zegt. Die Maya valt me nog mee qua prijs. Als het niet te veel mag kosten is dit misschien ook een optie: pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card

Was eerst een beetje huiverig voor sweex vanwege ervaringen in het verleden, maar ik had een niet al te dure geluidskaart met optisch uit nodig. Doet het echt prima, zowel het digitale als analoge deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cactusjack
(jarig!)
Ik weet idd, dat je een mog niet tegen spreekt, ik had ook in m'n start post vermeld dat ik niet zeker wist of het juist stond..

Nu - on-topic...

Ik heb nu de Sweex 7.1 besteld, heeft redelijke beoordeling en ik kan er hoogstwaarschijnlijk mee wat ik wil.

Het ding hoeft het ook maar 3 uurtjes uit te houden... haha
Pagina: 1