Laptop verstoort signaal via monitor uitgang mengpaneel

Pagina: 1
Acties:

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:37
Hoi,

Ik heb afgelopen vrijdag een poging gedaan om met mijn laptop de slotavond van de lokale KVW week op te nemen.

Van de geluidstechnicus een monitorlijn gekregen vanaf zijn mengpaneel en die lijn via een 3,5mm jack op mijn laptop aangesloten. Ik kreeg het signaal door, en kon het ook opnemen. Alleen hoorde ik in de laptop de speakers mee brommen, en viel het mij op dat de VU-meter van MAGIX aangaf dat het signaal niet gelijk was. Dit effect was ook te zien op de VU-meter die aan het mengpaneel hing.

Nu is mijn vraag of iemand hier ook al last van heeft gehad, en of er een simpele oplossing voor is.
Als dat niet mogelijk is, zou ik graag willen weten of ik met een 2-tal diodes het signaal dat terug gaat naar het paneel zou kunnen blokkeren.

Greetz

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10
Zat je laptop aan de adapter? En zo ja, zat hij op dezelfde groep als het mengpaneel etc? Het zou een GND probleempje kunnen zijn.

• Bravo51
Ja, hij zat aan de lader, en op de zelfde groep.

Maar op het moment dat we hem hebben omgezet naar afspelen, omdat ik het dichts bij het publiek stond en dan meteen de usb-sticks in de handen kreeg gedrukt, hadden we geen last meer van een verschuiving in het 2 kanalen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ongeaarde lader waarschijnlijk (of stopcontact) probeer je laptop te aarden

Maar dat verklaard eigenlijk niet direct het verschil in je kanalen.
mischien brak stekkertje (bij een gebroken contactje kan je nog wel overspraak hebben en wat geluid horen) wellicht gemeng met de singalen die in de buurt liggen (stroomkabels op 50 hz)

Iperf

• Bravo51
Maar dan zou ik het zelfde effect moeten krijgen bij het afspelen van geluid van de laptop via het paneel, en dan hadden we nergens last van.

Maar is het mogelijk om een circuitje te maken dat de signalen maar 1 kant uit laat gaan? Want we vermoedden dat de laptop signalen terugstuurde op de een of andere manier.

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 17:25
De oorzaak kan op heel veel plaatsen gezeten hebben, zelf bouw ik ook regelmatig geluidsetjes. Ik heb altijd zoiets bij me als NOODOPLOSSING!
http://www.new-line.nl/nl...d-loop-isolator_12698.htm

Ik weet niet wat voor signaal je uit de tafel hebt gekregen hoe dit verlopen is naar minijack, maar daar is denk ik de winst te behalen. Ik ga ervan uit dat er uit de tafel een gebalanceerd signaal is gekomen waardoor het toepassen van een DI geen zin heeft of je moet op dit DI de ground liften, wat voorgaand apparaat ook doet.

Als je vaker dingen wil opnemen raad ik je toch iets anders aan als de minijack van je laptop als opname device te gebruiken. Er zijn simpele goedkope usb opname kaartjes die aardige voortuitgang zijn denk aan zoiets http://www.behringer.com/EN/Products/UCA202.aspx. Het beste is digitaal uit de tafel opnemen of analoog gebalanceerd signaal helaas zijn deze interfaces vaak een stuk duurder.

Vaak wil het vragen van een ervaren geluidstechnicus om eens naar de setup te kijken ook helpen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door invoil op 16-08-2011 01:10 . Reden: linkje ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bravo51 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:46:
Maar dan zou ik het zelfde effect moeten krijgen bij het afspelen van geluid van de laptop via het paneel, en dan hadden we nergens last van.

Maar is het mogelijk om een circuitje te maken dat de signalen maar 1 kant uit laat gaan? Want we vermoedden dat de laptop signalen terugstuurde op de een of andere manier.
Ja zet er een versterker tussen die 0db versterkt. (cheap ass menpaneel ?)
wel een actieve nemen waar wat op amps enzo inzitten

een laptop stuurt geen singalen terug over een lijningang
btw, Je hebt hem toch niet in een microfoon ingang die niet als lijningang kan werken geduwd ofzo ?

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 16-08-2011 01:08 ]

Iperf

• Bravo51
Mengpaneel is niet het goedkoopste wat te krijg is, ong 48 kanalen. Ik kreeg een (volgens mij) gebalanceerd signaal via de monitor uitgang van het paneel.

Van de laptop weet ik niet zeker, de software gaf line-in aan.

Zou ik als 0db versterker deze kunnen gebruiken? http://www.circuitsonline...io/1-watt-versterker.html

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 02:14
zou het niet iets met balanced/unbalanced te maken hebben ;)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Pagina: 1