Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptopstand gevaarlijk voor HDD?

Pagina: 1
Acties:

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Hallo,

Ik wil mijn werkhouding met een laptop verbeteren. Nu wil ik een laptopstand en een extern toetsenbord aanschaffen om zo mijn scherm op ooghoogte te hebben. Maar ik herinner me dat HDD's schuin plaatsen slecht is voor de HDD.

Ik bedoel dan, zo plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_T0tZY8HbmSE/R51L82_p6ZI/AAAAAAAAA1E/Ru-WBvqH8_w/s400/logitech_alto_cordless_laptop_stand.jpg

Is het dan niet beter om meer een tafelachtig iets te hebben?
Zoals dit: (maar misschien nog rechter)
Afbeeldingslocatie: http://www.djtechtools.com/wp-content/uploads/2009/11/Crane_STand_SoloBooth.jpg

In mijn laptop zitten 2 HDD's en ik wil wel dat ze nog even meegaan. (omdat mijn laptop later ook als server etc kan dienen)
Of is het alleen slecht bij desktop HDD's (3.5") en kunnen laptop HDD's (2.5") er beter tegen?

Nee, een SSD is geen optie :)

Groeten Thomas ;)

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-10 08:49
Hier kunnen ze gewoon tegen. Het zijn de optische stations die er last van zouden kunnen krijgen bij intensief gebruik.

• Harrstein
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05-2024

Harrstein

show me ya caffëine

positie van hd maakt geen bal uit. van positie veranderen als ze aanstaan vinden ze aleen niet leuk.

Where's my !@#$% booze!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 16:27
Het kan zijn dat ik het fout heb, maar volgens mij is het zo dat een HDD, best schuin kan staan, maar het is wel zo dat onnodige trilling/til handelingen etc, dodelijk kunnnen zijn. In mijn ervaring met 2,5" HDD is het zo; Ze leven altijd langer in een desktop dan in een laptop. (Dit kan natuurlijk ook zijn door de iets meer crappy OEM disks, maar zou weinig uit mogen maken). Beweging is erger dan stilstand in een vreemde hoek (Heb hier zelf een pc staan met een verticaal gemonteerd HDD, en nooit HDD problemen mee gehad, en het is een P3 600 Mhz :D)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-10 08:49
Gewoon doen dus.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 10:57

itsalwaysme

Graast voor DB

Als ik het goed heb, vinden HDD's het niet echt leuk als ze jaren op een bepaalde manier geplaats zijn hebben (bijv horizontaal in de kast) en dat ze dan opeens anders geplaatst worden (bijvoorbeeld verticaal). Ik neem aan dat het bij je laptop niet het geval is. Dus het mag geen problemen veroorzaken.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Thmz159
itsalwaysme schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:05:
Als ik het goed heb, vinden HDD's het niet echt leuk als ze jaren op een bepaalde manier geplaats zijn hebben (bijv horizontaal in de kast) en dat ze dan opeens anders geplaatst worden (bijvoorbeeld verticaal). Ik neem aan dat het bij je laptop niet het geval is. Dus het mag geen problemen veroorzaken.
Mijn laptop staat al wel 3 jaar altijd horizontaal op een tafel. En is toch wel intensief gebruikt En sommigen zullen denken dat die dan toch niet zo lang te leven heeft, toch ben ik van plan om er toch nog 2 jaar mee door te kunnen gaan. (snel zat voor mij). En hij is later dan nog voor mijn ouders misschien (voor Word, internet & mail maakt het niet uit hoe oud die pc is, zolang hij werkt)

Het is wel dat de HDD diagonaal zou komen te staan. Dat lijkt me nog altijd een stuk erger dan verticaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Thmz159 op 15-08-2011 22:10 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vind diverse links die tegenstrijdig zijn, de een beweert dat het niets uitmaakt, terwijl de ander heilig pleit bij 90 graden. Hier, bijvoorbeeld, hoewel een topic uit 2005:
Manufacturer  Contact method           Response  
-------       ---------------------    --------------------------------------------------
WD            Tech support, email      90 degrees.
Hitachi       Hitachi documentation    90 degrees.
Samsung       Tech support, phone      90 degrees.
Fujitsu       Tech support, chat       90 degrees +-5.
Seagate       Tech support, email      90 degrees preferred, but diagonal OK.
Maxtor        Tech support, phone      90 degeres preferred, but in real world, whatever.
Maar een gut feeling zegt dat het niet uit moet maken. Die schijven en armen zitten zo strak gemonteerd, lijkt me niet dat ondanks dat de leeskoppen toch ook maar iets dichter bij de platters komen waardoor eventueel schade zou kunnen ontstaan.
itsalwaysme schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:05:
Dat zal wellicht zo zijn met kogellagers, maar gezien iedere recente harddisk met vloeistof gelagerd zijn, zal dat denk ik weinig uitmaken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CodeCaster schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:10:
Maar een gut feeling zegt dat het niet uit moet maken. Die schijven en armen zitten zo strak gemonteerd, lijkt me niet dat ondanks dat de leeskoppen toch ook maar iets dichter bij de platters komen waardoor eventueel schade zou kunnen ontstaan.
Voor zover ik weet "rust" de kop op een laagje lucht, tussen kop en schijf dus. Persoonlijk maak ik me er bij m'n laptop geen zorgen meer om in welke stand het ding staat :)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:23
Vervang de HDD door een SSD en het maakt niet uit hoe je hem positioneert :+
Ontopic: Ik denk dat laptop hdd's hier beter bestand tegen zijn dan desktopschijven. Denk niet dat je hdd's er sneller door stuk gaan. Een laptop wordt immers vaak verplaatst, ook terwijl de schijven draaien.

My favorite programming language is solder.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
CodeCaster schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:10:
Ik vind diverse links die tegenstrijdig zijn, de een beweert dat het niets uitmaakt, terwijl de ander heilig pleit bij 90 graden. Hier, bijvoorbeeld, hoewel een topic uit 2005:
Dat is niet helemaal hetzelfde... want dat 'onderzoek' geeft het verschil tussen plat (horizontaal) en die 90 graden (verticaal)... de TS heeft het eigenlijk over alle tussenliggende waardes.

In principe zou die hdd er gewoon tegen moeten kunnen, alhoewel trillingen wel toe kunnen nemen onder een 'vreemde' hoek wat op de lange duur idd de levensduur van een hdd zou kunnen verminderen. Want praktisch gezien is het idd zo dat een hdd die nooit wordt verplaatst en plat wordt gebruikt langer zal leven dan een hdd die regelmatig wordt verplaatst en in verschillende situaties wordt gebruikt. Maar hdd's zijn tegenwoordig wel van een dergelijke kwaliteit, dat je het dan nog steeds maar over een heel klein percentage slijtage hebt. Ik zou mij er geen extra zorgen om maken... zolang je een goed backup-plan hebt kan er nooit veel mis gaan.

• Thmz159
Dus niet te veel zorgen over maken dan. Dankje voor de antwoorden :)
Pagina: 1