• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:34

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
hey,
onder het mom van tweaken maar in dit topic geplaatst, maar mocht het hier niet goed staan hoor ik het wel.

Ik heb vanmiddag van 2 oude pc's 1 snelle pc gemaakt maar loop nu teven vreemde problemen op. Ik krijg random geen beeld bij het opstarten waarbij de bios melding 1 lange, 2x korte beep wordt gegeven. Op internet lees ik dat dit betekent dat de video kaart problemen heeft. Maargoed, soms start de pc wel op en daarnaast lukt het simpelweg niet om er een OS op te installeren omdat er steeds leesfouten optreden bij het laden van windows 7 (verschillende versies geprobeerd). Wel lukt het om ubuntu 9.10 vanaf cd te laden, maar installeren schiet ik niet zoveel mee op. Ik heb er ook al een nieuwe IDE kabel aan gezet.
Ik heb nog even gedacht dat het aan het RAM lag, en heb er nu 1 van de 2 gigabyte uit gehaald maar het probleem blijft zicht voor doen.
Ook verdacht ik in eerste instantie de voeding, omdat deze 20 pins is en het moederbord 24 pins, maar ook met mijn Cooler Master Silent Pro 600 watt bleef het probleem bestaan.

iemand een idee wat hier fout kan gaan? Maakt hij soms ergens kortsluiting ofzo? Alle onderdelen functioneerden prima voordat ik ermee ging spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-08-2011 21:30 ]

youtube.com/@hisrep

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:48
Misschien is jouw andere reepje geheugen wel de boosdoener. Doe beide reepjes er eens in, en start een memtest live cd, en laat hem een nachtje draaien. Als die errors vind, is het sowieso het geheugen.

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-02 19:39
misschien moet je beginnen met het posten van je hardware.
die bepalen namelijk de betekenis van je piepjes.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Socket 939 boederbord Asus A8N-E
1 gb DDR 400 (alle mogelijke combo's geprobeerd en deze leverde het minst problemen op). Lijkt me ook sterk dat geheugen dat het tot eergister prima deed ineens kapot is?
AMD 64 3500+
GeForce 6600GT
120gb Maxtor SATA
300watt merkloze voeding
12x NEC dvd lezer/brander

dat zijn de belangrijkste specs

youtube.com/@hisrep

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
De 300 wat merkloze voeding baart mij hierin de meeste zorgen. Hoe oud is die voeding? Jaar of 6? Kan zijn dat ie aan het einde van zn latijn is en je pc op onverwachte momenten niet van genoeg stroom kan voorzien.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Mij leek dat ook, maar zoals ik al zei doet het probleem zich ook voor met een 600 Watt Cooler Master Silent Pro

youtube.com/@hisrep

• Tweak_IT
de 600 watt voeding heeft wel een 24 polige stekker ?
of 20 + 4 ? andere 12 volt lijn aangesloten ? 4 polig ??

• Tweak_IT
kijk even welke bios je hebt, controleer het dan even met deze lijst.

http://www.5starsupport.com/info/beep_codes.htm.
Ook is het handig om je bios versie even te posten.
en de revisie van je cpu.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Had ik idd al gedaan, het is een video error volgens het bios. Gek genoeg komt het dus altijd voor met de 2gb ram erin :S

De silent pro 600w voeding is 20+4, degene die ik nu gebruik is dus 20.

[ Voor 22% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-08-2011 22:16 ]

youtube.com/@hisrep

• Tweak_IT
als je alles even post dan geeft dat een volledig beeld.
welke bios fabrikant ?
bios versie ?
3500 versie ?
welk merk geheugen , welke type

een andere videokaart ?
alternatief geheugen ?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Mobo: Asus A8N-E
Bios: Phoenix, versie onbekend maar nooit geupdated. Wel gereset naar system defaults
Processor: Socket 939 AMD Athlon64 3500+
Geheugen: Corsair DDR400 2x 512 mb
Kingston DDR400 2x 512 mb (deze zijn er nu even uit)
Koeling: Zalman roodkoperen blok met grote fan erop
Voeding: 300 watt, merkloos
DVD: NEC 12x lezer/brander aangesloten op UDMA 133 (Master)
HDD: Maxtor 120GB, aangesloten op SATA1 (Master)

Veel specifieker kan ik toch nog worden. Het rare van dat bios is dat in de hierboven gegeven lijst geen 1xlang, 2xkort staat? Wel staat in die lijst 1x one, 2x two, wat zou duiden op DMA conflicten. Dit kan dan ook verklaren dat de dvd rom leesfouten geeft. Zal dat het zijn?

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Nou het wonder is geschied, na installatie van een andere DVD brander waren alle problemen weg als sneeuw voor de zon. Nooit geweten dat zo'n ding je hele systeem ondersteboven kon gooien...

youtube.com/@hisrep

• jerry898
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09-2023
zeer apart een brander rofl dat ben ik nog niet tegengekomen :p

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Na een dag rotzooien kan ik toch met heel wat zekerheid zeggen dat het de oorzaak geweest moet zijn ;) ben geen enkele error meer tegen gekomen.

Enige is dat hij als master stond ingesteld op de IDE, en de Maxtor als master op de SATA. Ik zou me nog kunnen voorstellen (hoe onlogisch ook) dat dit misschien een oorzaak geweest kon zijn. iig is hij eruit nu.

youtube.com/@hisrep

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Nee, kan de oorzaak niet zijn. Slechte SATA>IDE mode wel. SATA is niet configureerbaar als master/slave.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Wat bedoel je daarmee precies? Ik snap dat SATA geen master/slave heeft, er kan immers maar 1 apparaat aan een kabel. Toch geeft mijn bios het wel aan overigens.

youtube.com/@hisrep

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

DeNachtwacht schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:54:
Wat bedoel je daarmee precies? Ik snap dat SATA geen master/slave heeft, er kan immers maar 1 apparaat aan een kabel. Toch geeft mijn bios het wel aan overigens.
Dat is afhankelijk van waar je de Sata kabel op je mb prikt. Daar heb je de keuzes tot 0, 1, 2 etc.
De fout die je hebt gemaakt is dat de de IDE kabel verkeerd hebt aangesloten. Je hebt waarschijnlijk of; de kabel verkeerd om zitten. Er is namelijk wel eens verschil in de kabel met betrekking tot mb kant en hd/cd kant. Of je hebt de slave connector, de middelste, op je dvd gezet, terwijl deze ingesteld stond als master....

Tegenwoordig kan dat niet meer voorkomen met Sata gelukkig.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Verwijderd

Maar hij heeft enkel de brander verwisseld, kabel kan het niet geweest zijn in dat geval.
Kan natuurlijk wel zijn dat de jumper op slave stond en de master connector was aangesloten idd, zijn altijd zo'n dingen waar je niet direct aan denkt, cs is nog altijd t makkelijkste om zulke dingen te voorkomen :P

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 05:11 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-02 06:26
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 05:09:

Kan natuurlijk wel zijn dat de jumper op slave stond en de master connector was aangesloten idd
Dat maakt niet uit. Of ie nou op IDE1 of IDE2 zit, als de jumper als master of slave staat, ziet ie hem ook zo. Alleen de ene keer is het IDE1 master (of slave) en de andere keer IDE2 master (of slave).

De IDE aansluitingen op het moederbord of de kabel bepalen niet of iets wel of niet master is, dat bepaalt de jumper. Je kan een apparaat ook op master hebben staan en hem op de tweede aansluiting van de kabel aansluiten, dan zal ie hem nog steeds zien als master. Hij hoeft dus niet per se op de eerste aansluiting van de kabel.

Het is natuurlijk anders als je twee apparaten op master of slave zet en op 1 kabel aansluit. Dat werkt idd niet.

Verwijderd

chim0 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 08:14:
De IDE aansluitingen op het moederbord of de kabel bepalen niet of iets wel of niet master is, dat bepaalt de jumper.
Dat is niet helemaal juist. Als je Cable Select hebt geselecteerd maakt het wel degelijk uit. Wiki.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
DeNachtwacht schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:28:

hey,
onder het mom van tweaken maar in dit topic geplaatst, maar mocht het hier niet goed staan hoor ik het wel.
In Overclocking & Tweaking worden overkloks en daaraan gekoppelde zaken besproken. Topics met betrekking tot systeemproblemen horen daar dus niet thuis. Omdat de meest voor de hand liggende oorzaak bij één van deze drie ligt, verplaats ik je topic naar Processors, Moederborden & Geheugen.

Hier vind je ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Uit je topicstart kan ik niet opmaken dat je deze al hebt doorgenomen, dus adviseer ik je om dat eerst even te doen. Succes. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rone op 24-08-2011 13:57 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-02 06:26
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 08:18:
[...]

Dat is niet helemaal juist. Als je Cable Select hebt geselecteerd maakt het wel degelijk uit. Wiki.
Dan wel ja maar ik doe altijd master/slave.
Pagina: 1