Binnenkort wil ik wat experimenten gaan doen met een server. Hiervoor wil ik voor de veiligheid een softwarematig raid1 array bouwen in Linux.
Nu weet ik uit ervaring dat bij raid1 bij lezen alleen de primaire disk wordt gebruikt. Bij schrijven gaat de data wel naar beide schijven.
Nu wil ik een raid1 bouwen met de twee schijven die ik heb liggen
Kan ik nu een raid1 bouwen met de Seagate als primaire schijf en de WD als secundaire schijf?
En nu wil ik de vraag nog een stukje verder brengen.
Een andere server heeft een primaire sata schijf van 160 GB. Kan ik daar een raid1 bouwen met een 160 GB SSD ? Ook daar zijn schrijfsnelheden niet interessant. Het gaat puur om snel de data te serveren. De SSD als primaire schijf en de conventionele harddisk als secundaire schijf.
Zijn deze afwijkende raid-arrays mogelijk en betrouwbaar ?
Nu weet ik uit ervaring dat bij raid1 bij lezen alleen de primaire disk wordt gebruikt. Bij schrijven gaat de data wel naar beide schijven.
Nu wil ik een raid1 bouwen met de twee schijven die ik heb liggen
- Seagate Momentus XT 7200 RPM schijf met 4 GB SLC flash buffer
- WD blue 5400 RPM
Kan ik nu een raid1 bouwen met de Seagate als primaire schijf en de WD als secundaire schijf?
En nu wil ik de vraag nog een stukje verder brengen.
Een andere server heeft een primaire sata schijf van 160 GB. Kan ik daar een raid1 bouwen met een 160 GB SSD ? Ook daar zijn schrijfsnelheden niet interessant. Het gaat puur om snel de data te serveren. De SSD als primaire schijf en de conventionele harddisk als secundaire schijf.
Zijn deze afwijkende raid-arrays mogelijk en betrouwbaar ?