Raid1 met een 7200 en 5400 rpm schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Binnenkort wil ik wat experimenten gaan doen met een server. Hiervoor wil ik voor de veiligheid een softwarematig raid1 array bouwen in Linux.

Nu weet ik uit ervaring dat bij raid1 bij lezen alleen de primaire disk wordt gebruikt. Bij schrijven gaat de data wel naar beide schijven.

Nu wil ik een raid1 bouwen met de twee schijven die ik heb liggen
  • Seagate Momentus XT 7200 RPM schijf met 4 GB SLC flash buffer
  • WD blue 5400 RPM
De Seagate buffert de meest gelezen sectoren in de 4GB SLC flash geheugen.

Kan ik nu een raid1 bouwen met de Seagate als primaire schijf en de WD als secundaire schijf?

En nu wil ik de vraag nog een stukje verder brengen.

Een andere server heeft een primaire sata schijf van 160 GB. Kan ik daar een raid1 bouwen met een 160 GB SSD ? Ook daar zijn schrijfsnelheden niet interessant. Het gaat puur om snel de data te serveren. De SSD als primaire schijf en de conventionele harddisk als secundaire schijf.

Zijn deze afwijkende raid-arrays mogelijk en betrouwbaar ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een hardeschijf samen met een SSD in een RAID1 setup, is komplete geld verspilling naar mijn idee. De RAID setup zal zich gedragen naar de traagste hardeschijf. Ook de combinatie normale hardeschijf en een Seagate Momentus XT is doodzonde, van de Seagate schijf. :)

Overigens wat is de snelheid van jouw netwerk, veelal ligt hier al een bottelneck namelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 15-08-2011 23:29 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 23:27:
Een hardeschijf samen met een SSD in een RAID1 setup, is komplete geld verspilling naar mijn idee. De RAID setup zal zich gedragen naar de traagste hardeschijf. Ook de combinatie normale hardeschijf en een Seagate Momentus XT is doodzonde, van de Seagate schijf. :)

Overigens wat is de snelheid van jouw netwerk, veelal ligt hier al een bottelneck namelijk.
De schrijf snelheid zal zeker aanpassen aan de traagste schijf. Wat mij opvalt met veel raid1 arrays is dat bij leeswerk alleen de primaire harddisk aan het lezen is. De secundaire schijf is dan niet een het knipperen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Dat hangt van je RAID controller en je datagrootte af. Als jij sequentieel een klein stukje leest zoals die test van hdparm dat doet, gaat er idd maar 1 disk aan de slag. Als jij meer data tegelijk leest en je een goede RAID controller of implementatie hebt, zullen disks tegelijk aangesproken worden bij reads.