RJ11 "hub", bestaat dat?

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:24
Al mijn ethernetkabels zijn in de meterkast keurig aangesloten: alle kabels komen uit op een patchpanel en die wordt vervolgens doorgelust naar een switch.

Maar wat ik nergens heb kunnen vinden: wat is een nette oplossing voor telefonie? Ik heb meerdere telefoonaansluitpunten in huis, waarvan alle kabels in de meterkast uitkomen. Nu kan ik daar een ouderwetse "varkenssnuit" contactdoos maken waarop ik het telefoonsignaal zet, en alle telefoonkabels zo'n doorlus-stekker geven en op elkaar plakken:

Afbeeldingslocatie: http://kleinspul.nl/products_pictures/ptt_stekker_stapel_rj111.jpg

Maar dat vind ik eigenlijk niet zo'n elegante oplossing. Eigenlijk zoek ik een soort "hub", maar dan voor telefonie (en dus RJ-11 plugs). Het enige dat ik heb kunnen vinden is dit ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/elelctronica-lrg-cQUouRrVE7Ef.jpg

(op deze site: http://www.allekabels.nl/...34/Telefoon-Splitter.html), maar het suffe daarvan vind ik dat de kabel vast zit aan het apparaat. Als ik dus niet genoeg heb aan 0.2 meter moet ik zelf gaan lopen prutsen om het te verlengen.

Ik zoek ongetwijfeld op de verkeerde termen (rj11 switch, rj11 hub). Weet iemand waar ik kan vinden wat ik wil?

omniscale.nl

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Hoe weet je dat die kabel er aan vast zit? Misschien is dat ook wel een los RJ11 kabeltje?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• posttoast
Dat weet ik inderdaad niet zeker (en het kost geen drol, dus ik heb er sowieso al eentje besteld om even te kijken), maar ik vind die 0.2 meter wel vreemd in de specificaties.

Het verbaast me eigenlijk vooral dat dit het enige "apparaat" is dat ik kon vinden. Terwijl het me niet heel bijzonder lijkt wat ik wil.

omniscale.nl

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:39
De term is "RJ11 splitter". Veel succes!

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12 22:23

Gé Brander

MS SQL Server

Ik snap je probleem met die 20cm niet zo. Je zegt zelf dat je de keuze hebt voor 'varkenssnuitstekkers' (galgje of 3 x woordwaarde :) ) of de splitter.

Als je de varkenssnuitstekkers gebruikt, of deze oplossing, wat is dan het probleem van die 20cm die aan de splitter zit? Dat kabeltje steek je in de telefoonaansluiting, de splitter hang je ernaast en je steekt alle telefoonsnoeren in de splitter.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• posttoast
Het heeft allemaal te maken met een dwangneurotische neiging het netjes af te willen werken ;)

Het probleem is dat de telefoonkabels op een andere plek de meterkast inkomen dan waar het telefoonaansluitpunt zit (het Ziggo modem). Als ik die splitter vlak naast het modem hang, dan lopen de telefoonkabels dwars door de meterkast. Als ik de splitter op voldoende afstand kan hangen, hoeft er maar één kabel van de splitter naar het modem. (ik hoop dat ik het een beetje helder uitleg).

omniscale.nl

• Stoney3K
  • Laatst online: 11-12 14:06

Stoney3K

Flatsehats!

Het probleem is dat de telefoonkabels op een andere plek de meterkast inkomen dan waar het telefoonaansluitpunt zit (het Ziggo modem). Als ik die splitter vlak naast het modem hang, dan lopen de telefoonkabels dwars door de meterkast. Als ik de splitter op voldoende afstand kan hangen, hoeft er maar één kabel van de splitter naar het modem. (ik hoop dat ik het een beetje helder uitleg).
Er bestaan natuurlijk ook gewoon RJ11 koppelstukjes en verlengkabels. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Hoeveel aansluitingen heb je überhaupt nodig?
Die splitter zal vast niet zo ingewikkeld zijn dat je daar niet zelf een ander lang draadje aan kan knopen...
Een LSA+ verdeelpunt gaan ophangen is misschien wat overkill :9
edit:
Je kunt natuurlijk ook een telefooncentrale nemen :)

[ Voor 13% gewijzigd door ibmos2warp op 15-08-2011 20:36 ]

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• posttoast
@Stoney3K: Tuurlijk. Maar dat vind ik een beetje een peppie en kokkie oplossing ;) Als het moet doe ik dat gewoon hoor, zo belangrijk is het nou ook weer niet. Alleen dit leek me zo'n basic apparaat en ik vind vervolgens maar één winkel die het verkoopt. Dat verbaast me, dus ik was benieuwd of andere Tweakers misschien een oplossing hebben.

@ibmos2warp: het gaat om 4 aansluitingen. Ik heb al een redelijk over de top verdeelpunt voor mijn netwerkkabels (dat patchpanel), alleen kan ik zoiets voor telefonie niet gebruiken omdat mijn Ziggo modem maar één telefoonuitgang heeft. In tegenstelling tot ethernet, daar heb ik er (door gebruik van router en switch) genoeg van.

[ Voor 34% gewijzigd door posttoast op 15-08-2011 20:37 ]

omniscale.nl

• Gé Brander
  • Laatst online: 12-12 22:23

Gé Brander

MS SQL Server

posttoast schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:34:
@ibmos2warp: het gaat om 4 aansluitingen. Ik heb al een redelijk over de top verdeelpunt voor mijn netwerkkabels (dat patchpanel), alleen kan ik zoiets voor telefonie niet gebruiken omdat mijn Ziggo modem maar één telefoonuitgang heeft. In tegenstelling tot ethernet, daar heb ik er (door gebruik van router en switch) genoeg van.
Andere optie?
Gebruik gewoon je RJ45 patchpaneel met andere kleur kabels voor de telefoon.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

posttoast schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:34:
RJ-11-stekkers passen ook gewoon in een patchpanel. Is dat geen oplossing?

Edit: met bovenbuurman dus.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van de vooralsnog gekozen oplossing:

Als het om 4 aansluitingen gaat die je tegelijkertijd op je modem wilt hangen, kom je dan niet in de knel met je aansluitfactor? Ik geloof dat een standaard telefoontoestel een factor 0,5 heeft, en je modem max 1 (of 2) kan hebben. Als de max aansluitfactor 1 is dan hang je al, dat gaat nooit goed werken.

Mijn simpelste oplossing: set van 4 DECT telefoons kopen. 1 is basisstation, de rest koppelt daar aan. heb je maar 1 kabeltje naar je telefoon met het basisstation nodig, en dat heb je ongetwijfeld al lopen ;)
Stuk goedkoper en ook nog eens een stuk eleganter als een telefooncentrale :)
Bovendien kun je (aangezien je de bekabeling toch al hebt liggen) ook nog eens kiezen waar je het basisstation neerzet aka waar het volledige bereik het beste is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• posttoast
Ja, ik stop ze ook in een patchpanel (dat liet ik even weg uit mijn verhaal voor de eenvoud) maar daarmee is mijn probleem niet opgelost. Want ik moet het natuurlijk wel ergens "naartoe" patchen.

Wat betreft het verhaal over aansluitfactor: bam, daar ga je. Daar had ik nog nooit van gehoord :D Ik ga maar eens wat leeswerk verrichten geloof ik. Bedankt!

[ Voor 29% gewijzigd door posttoast op 15-08-2011 20:58 ]

omniscale.nl

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Zoek op www.conrad.nl eens op de zoekterm 'lsa'. Dan kom je vanzelf de LSA+ connectoren van ADC Krone tegen. In de analoge verbindingstechniek is LSA+ lange tijd de industriestandaard geweest.

Let er wel op dat je bij telefonieaansluitingen niet naar believen apparaten kunt aansluiten. Op iedere telefoon staat de zogeheten aansluitfactor vermeld, die bij verreweg de meeste modernere telefoons 0,5 bedraagt. Je mag zoveel apparaten op je telefoonlijn aansluiten als je wilt, zolang de totale aansluitfactor van alle apparaten bij elkaar opgeteld niet boven de 4 uitkomt. Doorverbinden mag op elke gewenste wijze (stervormig, doorlussen, een combinatie), zolang je er maar voor zorgt dat het einde van iedere verbinding wordt afgesloten met een afsluitweerstand. Die zit standaard in een einddoos voor telefonie. Daarmee is meteen het verschil tussen een tussendoos en een einddoos verklaard - in de tussendoos zit geen eindweerstand.

Overigens heb je voor analoge telefonie alleen de rode A- en blauwe B-lijn nodig. De overige draden werden vroeger onder meer voor tikkentellers gebruikt, maar hebben tegenwoordig geen functie meer. Bij ISDN heb je ze echter wel degelijk nodig.
The Eagle schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:56:
Als de max aansluitfactor 1 is dan hang je al, dat gaat nooit goed werken.
Bij telefoonaansluitingen is de maximale aansluitfactor altijd 4. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Tomatoman op 15-08-2011 21:11 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

posttoast schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:57:
Ja, ik stop ze ook in een patchpanel (dat liet ik even weg uit mijn verhaal voor de eenvoud) maar daarmee is mijn probleem niet opgelost. Want ik moet het natuurlijk wel ergens "naartoe" patchen.
Je kunt een kabel toch gewoon meerdere keren vastprikken op het panel? :)

• posttoast
CodeCaster schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:37:
[...]

Je kunt een kabel toch gewoon meerdere keren vastprikken op het panel? :)
Dat snap ik niet. Hoe kan ik één kabel meerdere keren vastprikken?

omniscale.nl

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Euh, je hebt een stuk draad, die prik je achterop de meest verre patchpoort in de juiste klem, en herhaalt dat met dezelfde draad nogmaals voor de drie overige poorten, steeds een dichterbij? :P

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 15-08-2011 22:12 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tomatoman schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:00:
Zoek op www.conrad.nl eens op de zoekterm 'lsa'. Dan kom je vanzelf de LSA+ connectoren van ADC Krone tegen. In de analoge verbindingstechniek is LSA+ lange tijd de industriestandaard geweest.

Let er wel op dat je bij telefonieaansluitingen niet naar believen apparaten kunt aansluiten. Op iedere telefoon staat de zogeheten aansluitfactor vermeld, die bij verreweg de meeste modernere telefoons 0,5 bedraagt. Je mag zoveel apparaten op je telefoonlijn aansluiten als je wilt, zolang de totale aansluitfactor van alle apparaten bij elkaar opgeteld niet boven de 4 uitkomt. Doorverbinden mag op elke gewenste wijze (stervormig, doorlussen, een combinatie), zolang je er maar voor zorgt dat het einde van iedere verbinding wordt afgesloten met een afsluitweerstand. Die zit standaard in een einddoos voor telefonie. Daarmee is meteen het verschil tussen een tussendoos en een einddoos verklaard - in de tussendoos zit geen eindweerstand.

Overigens heb je voor analoge telefonie alleen de rode A- en blauwe B-lijn nodig. De overige draden werden vroeger onder meer voor tikkentellers gebruikt, maar hebben tegenwoordig geen functie meer. Bij ISDN heb je ze echter wel degelijk nodig.

[...]
Bij telefoonaansluitingen is de maximale aansluitfactor altijd 4. :)
5 dacht ik en dan hebben we het over kpn
In praktijk, gewoon aansluiten die telefoons. werkt het niet (controleer of de bel overgaat) ? dan haal je gewoon een telefoontje weg

Afsluitsweerstand wordt niet gebruikt voor pots, en zolang je ziggo niet aan isdn doet hoef je daar niet over na te denken

@ts
maar waarom snor je niet even een ouwe telefooncentrale op ?

Iperf

Pagina: 1