Toon posts:

Internet naar tuinhuisje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen.

Dit is mijn situatie:
mijn ouders laten nu een tuinhuisje bouwen in de tuin. Dit word mijn tijdelijke vertrekje.
De vraag is hoe we daar internet krijgen

Dit huisje staat ongeveer 20-25 meter vanaf het 'grote' huis. Ertussen staan 2 heggen.
Er ligt geen ethernetkabel naartoe. Het wifi signaal vanaf de oude linksys router redt het halverwege tussen de 2 huizen.
Ons internet is best traag te noemen (8 mbit denk ik, ik zal eens vragen of dit hoger kan/mag)
Ik zou graag willen dat het mogelijk is om met 2-3 mensen te kunnen gamen in dat huisje.

Ik heb aan verschillende opties zitten denken.

1-Ethernetkabel onder de grond trekken. Dit is te veel moeite en word het 99% zeker niet.
2-Ethernet via stopcontact. Ik weet niet hoe de stroomkabels liggen en hoe de kwalitiet ervan is.
3-Wifi
Wifi grote huis:
krachtige acces point kopen van Engenius oid en voor het raam zetten in 'het grote huis'
Wifi kleine huis:
a. elke computer of laptop gebruikt zijn eigen wifi kaart, is de uploadsnelheid wel hoog genoeg dan?
b. een krachtige wifi ontvanger/verzender koppelen aan een splitter en voor de rest alles met kabels doen.

bij 3 kan je nog wifi versterkers en antennes toevoegen, maar dat word snel een stuk duurder/onpraktischer en is dat wel nodig?

Hoe zal ik dit gaan doen?

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
kabel bovengronds leggen? Het is niet ideaal, maar ik heb het nog al gedaan voor tijdelijke projecten waar er grote afstanden moesten overbrugd worden. >:)

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Een Ethernet kabeltje trekken is toch niet dé moeite? Natuurlijk, je moet een geultje graven en een kabel door een pvc-buis neerleggen. Da's natuurlijk verreweg het makkelijkst. Bovengronds kan je natuurlijk ook een kabel leggen...

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-02 16:39
Ik zou graag willen dat het mogelijk is om met 2-3 mensen te kunnen gamen in dat huisje.
Als dat LAN is dan heb je niet eens internet nodig, alleen een router (die zelfs softwarematig kan).

Homey — Critics are those without skills to create.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 21:07
degelijk accespoint kopen, eventueel richtantenne eraan en in je huisje ook een accespoint zetten om het signaal te ontvangen. Achter de tweede accespoint vervolgens weer een switch en alles verder met een kabel aansluiten. Lijkt mij het makkelijkst.

Overigens is het niet een heel eind wat je hoeft te overbruggen...

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:46

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

gewoon een netwerkkabel trekken bovengronds, netjes in een buisje zodat als ma de heg gaat snoeien je niet je kabel doormidden klieft. Echt, een kabel is goedkoper en stukken betrouwbaarder dan wifi op dit soort klusjes.

In je tuinhuisje plaats je een wifi-punt/switch zodat je zowel bekabeld als draadloos aan de slag kunt aldaar.

Oh en leg een reservekabel klaar voor als ma idd de heg gaat snoeien ;)

Ethernet over de stroomleiding zou ik niet doen, tis niet nodig en wederom minder betrouwbaar.

8mbit is op zich prima internet voor normale dingen.

[ Voor 45% gewijzigd door sebastius op 15-08-2011 17:42 ]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Je kan sowieso een sterk accespoint neerzetten tegen de buitenmuur van je huis met een cat6 kabeltje verbonden aan de router. Hierop zet je een sterke antenne die je op ebay koopt. (Ik weet, da's niet legaal.) en je hebt redelijke verbinding. Je pings zullen alleen niet supergoed zijn. Het beste is toch - zeker als je gaat gamen - om - desnoods bovengronds in een stevig pijpje - een kabel te trekken.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:26
Ik zit in een soortgelijke situatie alleen op zo'n 80 meter.
Toen ik er net zat gewoon een UTP bovengronds gelegd en later in een PVC buis ondergronds.
Heb wel even gekeken naar een andere oplossing zoals hierboven een aantal vernoemd zijn maar voor mij was de kabel de enige goede optie.
Alles bij elkaar moeten die 25 meter bij jouw niet veel meer tijd kosten met graven dan het instellen van de draadloze zooi.

Mijn profiel op Discogs

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Neem 2 goede wireless AP's. Zowel troughput als latency zijn geen probleem als je een Line Of Sight hebt.
8mbit is werkelijk peanuts en qua pingtijden ga je over 1-5 ms praten, die je echt niet zal merken bij het gamen.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Ik heb het zelf ook gedaan bij vrienden ondergronds, drainageschop gebruikt pvc buis met kabel erin en je hebt een stabiele goedkope oplossing.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Je kan ook gewoon een soort "boorkop" op een pvcbuis monteren, en de buis al draaiende door de grond duwen?

Verwijderd

Beatboxx schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:50:
Je kan ook gewoon een soort "boorkop" op een pvcbuis monteren, en de buis al draaiende door de grond duwen?
20/25 meter? :?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:26
Misschien een andere oplossing al weet ik natuurlijk de situatie niet....

Kabel maar dan bovengronds, neem in ieder geval een buis waar je de kabel doorheen trekt maar steek de buis door de heg heen op een aantal cm'ers hoogte.
Heb je er geen last van met knippen mocht er iemand toch even te fanatiek met de schaar rond gaan komt ie eerst nog de buis tegen, je hoeft niet te graven, omdat je er toch maar tijdelijk zit is het misschien een optie.

De meeste heggen zijn minimaal een cm of 20 dik dus die buis zie je echt niet.

Mijn profiel op Discogs

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

en dan per ongeluk bij de buren uitkomen?

Free space optics is ook een oplossing maar misschien wat duur. (check VA !)

Afbeeldingslocatie: http://www.wlanshop.nl/images/Geodesy-PX-P0200E100TP-LT-h.jpg

200meter met 100Mbit snelheid....

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:11

odan

The dark side is within all!

weet niet hoe je tuin eruit ziet, maar een kabel onder de grond trekken is gewoon het beste. natuurlijk het is even een beetje werk. maar doe het samen met je pa of een paar vrienden en het is in een paar uur geregeld.

is ook een stuk goedkoper als fatsoenlijk wifi overbruggen.

Pulse mee voor GoT!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 22:13

DeTeraarist

#Boots2Asses

Plattegrondje van de tuin zou in deze niet verkeerd zijn. We kunnen wel hard WiFi gaan roepen, maar wat als er stiekem een betonnen muurtje of een rij bomen tussen staat? Ook kunnen we wel roepen dat je een kabel in de grond moet leggen, maar das vrij tijdrovend als de halve tuin betegeld is. Stel je voor dat je ook nog een vijver hebt die in de weg ligt.

Ook niet onbelangrijk, wat denken je ouders ervan? Het is tenslotte hun tuin. Die zien het misschien wel helemaal niet zitten dat je de tuin opengooit voor een kabeltje. Of misschien juist wel, zodat ze, als jij straks het huis uit gaat, zelf van internet in het tuinhuisje gebruik kunnen maken.

[ Voor 29% gewijzigd door DeTeraarist op 15-08-2011 18:00 ]

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

als de tuin betegeld is haal je er een rij tegels uit en leg je er een pvc pijp onderdoor, tegels erin goed aanstampen en klaar dan hoef je zelfs niet te graven. Ooit ook eens bij iemand gedaan die internet in zijn tuinhuis wou hebben en een kabeltje de grond in stampen is stukken goedkoper en scheelt een boel instellen

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

IlIlIlIlIl schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:02:
als de tuin betegeld is haal je er een rij tegels uit en leg je er een pvc pijp onderdoor, tegels erin goed aanstampen en klaar dan hoef je zelfs niet te graven. Ooit ook eens bij iemand gedaan die internet in zijn tuinhuis wou hebben en een kabeltje de grond in stampen is stukken goedkoper en scheelt een boel instellen
Want je hoeft verder ook helemaal geen regelgeving te volgen op dit gebied? ;) Iets met een minimale diepte en het scheiden in verband met blikseminslag en dergelijke. Gaat de verzekering leuk vinden, als je meterkast of erger affikt.

Al ben ik zelf niet bekend in alle wetten en regels die hieromtrent gelden, maar een snelle zoektocht leert mij toch echt dat je minimaal 50 centimeter diep moet graven, ook bij de laagspanning :P die op netwerkkabels staat.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 15-08-2011 18:51 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
CodeCaster schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 18:05:
[...]

Want je hoeft verder ook helemaal geen regelgeving te volgen op dit gebied? ;) Iets met een minimale diepte en het scheiden in verband met blikseminslag en dergelijke. Gaat de verzekering leuk vinden, als je meterkast of erger affikt.

Al ben ik zelf niet bekend in alle wetten en regels die hieromtrent gelden, maar een snelle zoektocht leert mij toch echt dat je minimaal 50 centimeter diep moet graven, ook bij de zwakstroom die op netwerkkabels staat.
huh? ja, natuurlijk.
50cm diep, geldt in principe voor grondkabel, zonder buis, omdat je tijdens graven/tuinieren ofzo die kabel anders tegenkomt.

Over blikseminslag kan ik melden dat het altijd inslaat in iets dat geleid en eerder een hoog punt dan een laag punt. Die utp kabel heeft ten eerste een mantel, de aders hebben een mantel en hij zal waarschijnlijk in een pvc buis zitten.

Als je die pvc buis links of rechts langs/onder de heg/tuinhek laat lopen is het toch prima. Het gaat er maar om dat je het zelf in de gaten houd als je daar wat gaat rommelen met de grond ofzo.

edit: er staat spanning op een kabel, nooit stroom. Stroom loopt door de kabel als het gebruikt wordt. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door TimothyW op 15-08-2011 18:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank iedereen voor zijn reacties, wat een snelheid!

Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/9156/plattegrond.th.png
Dit is een simpel plattegrondje van de situatie.

Een kabel gravenbetekent veel tegels optillen, graven en een gat in 2 muren boren en weer dichtkitten oid.
Heeft iemand ervaring met het boren en afwerken van gaten in een buitenmuur? Met alle bochten en hoeken zal dit maximaal 50 meter worden vanaf de router, is dit ok?

Een kabel neerleggen door de heg vind ik een slim idee, maar tot die heg zou ik moeten graven, boren in de muur, wat ik nog het grootste nadeel vind, krijg je toch en ik kan nu al door de heg heen kijken dus dat doe ik mijn moeder maar niet aan ;)

Via stopcontact heb ik volgens mij pas 1 iemand over gehoord en die zei dat het niks is, iemand anders?

Wifi kan je zo bond maken als je wilt geloof ik. Ik zit me af te vragen of ik niet uit kan met een goedkope accespoint voor het raam in beide huizen. Tuurlijk, als ik 300 euro uitgeef aan wifi gaat het werken, maar what about 100 euro?

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:45

NoFearCreations

3DPrint the world!

Boren in een buitenmuur hoeft vaak niet, je kan bijvoorbeeld bij de meterkast de kruipruimte ingaan, en dan langs de leiding voor de buitenkraan naar buiten. Weet niet of dat voor jouw van toepassing is.

---RAWE CEEK!!!---

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:22:
Dank iedereen voor zijn reacties, wat een snelheid!

[afbeelding]
Dit is een simpel plattegrondje van de situatie.

Een kabel gravenbetekent veel tegels optillen, graven en een gat in 2 muren boren en weer dichtkitten oid.
Heeft iemand ervaring met het boren en afwerken van gaten in een buitenmuur? Met alle bochten en hoeken zal dit maximaal 50 meter worden vanaf de router, is dit ok?
Voor UTP, maximaal 100 meter dus ja dat is prima. Buiten hoor je eigenlijk glas te leggen maar dat zal ik je maar niet aandoen :P

In ieder geval: kijk even waar de leiding voor je stroom het huis uit en je huisje in gaat. Dat is waarschijnlijk ook gewoon een gat in de muur, opgevuld met schuim. Dat is meestal het simpelst om te gebruiken. Leg wel niet je UTP de volledige lengte langs je stroomkabel. (Leg je glas dan mag dat wel.)
Via stopcontact heb ik volgens mij pas 1 iemand over gehoord en die zei dat het niks is, iemand anders?
Het werkt binnenshuis wel redelijk in ieder geval. Verwacht geen wonderen iig.
Wifi kan je zo bond maken als je wilt geloof ik.
Afbeeldingslocatie: http://funthemedpartyideas.info/wp-content/uploads/2009/06/james-bond-theme-party.jpg?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06-2025
Ik heb al jaren internet via het stopcontact en het werkt naar tevredenheid. Ik snap dan ook niet wat hier minder betrouwbaar of slecht aan is. En werkt het niet dan retourneer je de adapters toch gewoon?
Het lijkt me de simpelste oplossing en misschien ook wel de goedkoopste.

[ Voor 15% gewijzigd door daPet op 15-08-2011 19:35 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• APClll
  • Laatst online: 23-02 22:35

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik heb hier thuis tussen huis en garage gewoon een gat op ca. 50cm boven de grond in de muur geboord, schuin aflopend ivm mogelijk lekwater. Aan de buitenkant een lasdoos (die dicht het gat af) en dan daaruit een mantelbuis recht naar beneden. Onder de tegels steek ik over naar de garage.

De buiten-kastjes-met-pijp is meteen mijn "markering" waar de kabels lopen.

huis garage

[ Voor 27% gewijzigd door APClll op 15-08-2011 19:48 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 14:51
Ik moest hier aan denken: http://youtu.be/guOvAxU4bV0

Succes, heb geen oplossing, anders dan betere wifi antennes en dd-wrt.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

trek die kabel. Wifi is ruk, zeker als je online spelletjes speelt. Je wil niet hebben dat je pakketjes twee maal verzonden worden omdat eentje onderweg verloren gegaan is.

Dus schaf gewoon wat ethernetkabel aan en leg die in de tuin. Zelfs zonder PVC buis is dat een prima oplossing voor je probleem. Switchje in je tuinhuis en je bent klaar. Natuurlijk heeft die ethernetkabel geen extreem lange levensduur als je 'm zonder omhulsel in de tuin legt, maar een jaartje of twee moet dat wel te houden zijn. Of je legt stiekem toch wat pvc buis in de tuin. Zoveel moeite kan dat niet zijn. Een zaterdagmiddag geultje graven, buis er in, draad er in en je bent klaar.

Wifi is in ieder geval zeker de oplossing niet als je ook nog wat van je verbinding wil overhouden.

-_-

• sloth
  • Niet online
No offence, maar dan denk ik dat je toch niet weet waarover je praat.

Het gaat hier over 20 meter, met waarschijnlijk een Line Of Sight.

Als je 2 goede richtantennes neemt haal je dan makkelijk snelheden tot 100mbit en pingtijden rond de 1ms zonder packet loss..

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

Als je je accesspoints buiten neer hangt wel ja. Binnen ben ik niet zo zeker. Mijn ervaringen met wifi verbindingen zijn best goed, zolang het simpel internetwerk betreft. Gamen over wifi, videostreamen (HD materiaal, 20 - 40 Mb/s) of simpele copieeracties blijven altijd steken.

En verder hangt de snelheid erg af van de hoeveelheid overige draadloze verbindingen. Ik kan er hier op mijn telefoon al 10 zien. Dat betekend dat elk standaard 2.4GHz kanaal al bezet is en je dus standaard competitie hebt met overige netwerken.

Ach, ik ben eigenlijk nooit fan van wifi geweest ;), kabeltje leggen werkt altijd, 100% en je hebt per definitie een gigabit verbinding (met de juiste hardware), waarbij kabellengte tot 50 meter geen invloed heeft.

-_-

• sloth
  • Niet online
Wat je zegt over de 2,4Ghz band klopt, daarom dat ik 5GHz AP's adviseerde waar ik ook ervaring mee heb :)

En verder moet ik je bijtreden wat je zegt: UTP > Wifi. CAT5e doet gigabit, leg je cat6 kan je in de toekomst tot 10 Gbit en meer en je pingtijden zijn het laagste.

Ook wat beveiliging betreft is het veel veiliger.

• The Eagle
  • Laatst online: 01:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je internetverbinding toch maar een Mbit of 8 max is nu, EN je dat gamen toch vooral op LAN en niet via internet gaat doen (want daar was je verbinding toch al niet ehct geschikt voor, heb ik denk ik een makkelijke, zij het wat oldschool oplossing voor je.

Ik hoor iedereen hier over kabeltjes graven...welnu, als je UTP of STP zou gebruiken zou je dat idd moeten doen.
Echter: wat als je Coax gebruikt? Zie ook Wikipedia: 10BASE2 :)
Dat gaat om te beginnen tot 10Mbit*, dus dat red je. Verder is het prima weersbestending - kijk maar eens om je heen hoeveel mensen hun schotelantennekabel jarenlang zonder problemen via de buitenmuur laten lopen. En tot slot is 25m ook nog eens geen probleem qua afstand; je kunt tot 185m max.

De enige crux is de implementatie - je zult er voor moeten zorgen dat je UTP omzet naar coax en vice versa. Dat kan het makkelijkste door 2 pc's met een dubbele netwerkkaart uit te rusten en bridge te laten spelen. Draai er freesco op oid - zelfs een oude P2 is dan al overkill. Als je ze kunt vinden kun je ook voor oude hubs gaan. Hoe het ook zij, het kost geen drol en doet precies wat jij wilt :)

Da's het voordeel van die oude meuk: toendertijd moest het nog redelijk bestendig zijn, en gewoon domweg werken, want van speciale netwerkbeheerders had men eigenlijk nog nooit gehoord :P

*Officieel kan coax tot 16Mbit. Alleen is er dan geen sprake van ethernet maar van een andere transmissiewijze IIRC. Voor jouw situatie dus niet van toepassing

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:51:
Ik hoor iedereen hier over kabeltjes graven...welnu, als je UTP of STP zou gebruiken zou je dat idd moeten doen.
Echter: wat als je Coax gebruikt? Zie ook Wikipedia: 10BASE2 :)
Waar haal jij vandaan dat er coax naar dat tuinhuisje ligt dan? Dat zou 'ie aan moeten leggen en dan kun je net zo goed meteen UTP neerleggen.
De enige crux is de implementatie - je zult er voor moeten zorgen dat je UTP omzet naar coax en vice versa. Dat kan het makkelijkste door 2 pc's met een dubbele netwerkkaart uit te rusten en bridge te laten spelen. Draai er freesco op oid - zelfs een oude P2 is dan al overkill. Als je ze kunt vinden kun je ook voor oude hubs gaan. Hoe het ook zij, het kost geen drol en doet precies wat jij wilt :)
Het kost geen drol, maar het kost je wel 2 pc's en de stroom die het kost om die dingen te laten draaien. En dat terwijl er gewoon media converters te koop zijn (al dan niet tweedehands) die dat doen met een fractie van de kosten aan hardware en een fractie van de kosten aan stroom.

http://www.l-com.com/item.aspx?id=6316 om maar even het eerste googleresultaat te pakken.
*Officieel kan coax tot 16Mbit. Alleen is er dan geen sprake van ethernet maar van een andere transmissiewijze IIRC. Voor jouw situatie dus niet van toepassing
Je doelt op Token Bus, wat zoveel is als Token Ring maar dan over een coax-bus.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:59

donny007

Try the Nether!

Ik heb pas internet aangelegd in ons nieuwe tuinhuis, aangezien daar niets anders gedaan wordt dan Spotify luisteren en Youtube kijken voldeed een 54G wireless bridge, met daar weer een (als access point ingestelde) router aan om een stabiele wireless verbinding voor andere apparaten te creëren. De snelheid ligt rond de 20mbit/s. Met wireless N zou het niet moeilijk moeten zijn om een stabiele 100mbit/s bridge te maken. Een powerline set is een optie, als je weet waar de kabel van het tuinhuis binnenkomt in huis kun je daar de verbinding opzetten, je hebt kans dat het tuinhuis op een aparte groep is aangesloten (tip: meestal zit er gewoon ergens een stekker in een stopcontact met de kabel uit de grond eraan), dan gaat dat niet stabiel werken.

[ Voor 3% gewijzigd door donny007 op 15-08-2011 22:49 ]

/dev/null

Verwijderd

Pardon? Met wireless N zou het niet moeilijk moeten zijn om een stabiele 100mbit/s bridge te maken.

Je mag blij zijn als je dat haalt terwijl je pal naast je router staat. Vaak haal je de 70 niet eens.

• sloth
  • Niet online
Klik

Haal er zelf, zonder echte optimalisaties zo'n 70mbit mee. Dat is dan wel op zo'n 250 meter van elkaar en geen volledige Line Of Sight.

Zal morgen wel even een printscreen en pingtest posten.

In tussentijd kan je ook alvast deze test bekijken, waar er 60mbit gehaald wordt op 1,7km (!) van elkaar, en ook zonder LoS.

Mijn stelling dat je dus dicht bij de 100mbit zal komen met zulke AP's op slechts 20 meter en met LoS lijkt me dus niet overroepen.

Verwijderd

Dat is professionele apparatuur, dat is wat anders dan een consumenten-draadloze switch ;)

Toevallig heeft anandtech laatst de airport extreme gereviewd:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/mac/AirPortExtreme/afs24.png

en 5ghz:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/mac/AirPortExtreme/afs5.png

Toegegeven, dat is iets meer dan ik zei, maar we hebben het hier wel over 2 wifi kaarten die zijn ontworpen om samen te werken, en niet bepaald goedkope.
bron: http://www.anandtech.com/...gen-review-faster-wifi-/6

Een wat reallistischere setting is deze. Pal naast het draadloze device:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4152/35378.png
bron: http://www.anandtech.com/...-theatre-networking-kit/4

100mbps is best mogelijk, maar ga er maar niet van uit dat je het haalt...

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 22:13

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik zou vanaf de noordkant van het huis(op het plaatje that is) een kabel trekken, onder het pad door(dat langs het huis loopt) dan onder de heg door(of zelfs daarnaast als het een volle heg is) en langs het pad zo naar het huisje gaan. Hoef je maar 1 of 2 tegels weg te halen(ik heb een hekel aan betegelen, krengen gaan nooit zo liggen als ik ze wil :p).
Overigens, er zullen ongetwijfeld ook kabels voor elektra naar het tuinhuisje gaan, hoe is dat geregeld? (Ik heb geen idee hoe dat zit met interferentie, maar 1 "kabelgoot" is beter dan 2)

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Qua interferentie is twee kabelgoten beter dan een :P

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-02 21:34

painkill

Pain(k)(ill)

Weet je wat het leuke is, met netwerkkabels mag je doen wat je wil ;)
Je mag ze alleen niet bij stroomkabels in dezelfde buis doen.

Voor de rest, wil jij ze recht onder de tegels hebben? Geen probleem.
Wil je ze door de heg, geen probleem.

Ik zou voor deze situatie niet voor draadloos gaan, dat kan nogal duur worden (€100+). En dat terwijl een internetkabel je niet meer dan 10-20 euro gaat kosten..

Ook internet over het stroomnet is in deze situatie dan veel duurder. En het is niet eens zeker of het werkt aangezien jij waarschijnlijk niet weet of er naar buiten een compleet aparte groep naar buiten gaat (en dan werkt het dus niet).

Dus, kruip onder je huis, zoek een gat op van een leiding oid. Of boor desnoods iets nieuws. En ga zo verder puzzelen door je tuin :P

Mijn SNES verzameling!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 14:51
Boor wel schuin, dwz, buiten laag binnen iets hoger, ivm water inloop.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 23:22
Leg de UTP door een PE/HDPE leiding (bijv. voor beregening of waterleiding). Dan gaat hij wat langer mee en steek je hem niet zo snel door met een schop. Als je hem over een straat legt of over de grond kun je hem in een tuinslang leggen om hem te beschermen tegen slijtage.

My favorite programming language is solder.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 01:08:
Dat is professionele apparatuur, dat is wat anders dan een consumenten-draadloze switch ;)

Toevallig heeft anandtech laatst de airport extreme gereviewd:
[afbeelding]

en 5ghz:
[afbeelding]

Toegegeven, dat is iets meer dan ik zei, maar we hebben het hier wel over 2 wifi kaarten die zijn ontworpen om samen te werken, en niet bepaald goedkope.
bron: http://www.anandtech.com/...gen-review-faster-wifi-/6

Een wat reallistischere setting is deze. Pal naast het draadloze device:
[afbeelding]
bron: http://www.anandtech.com/...-theatre-networking-kit/4

100mbps is best mogelijk, maar ga er maar niet van uit dat je het haalt...
Dat is een andere situatie, namelijk AP - Notebook, en de antennes in notebooks zijn een stuk slechter dan die van goede accesspoints. Een WiFi-bridge tussen twee goede accesspoints zal hogere snelheden halen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Ok iedereen.

Het word zeker weten een wifi oplossing. We wonen niet in een ruitjeshuis of moderne wijk oid. We wonen in een polder met veel puin en dikke wortels in de grond. Mijn pa heeft genoeg ervaring met graven en raadde het af.

Het ziet er naar uit dat mijn ouders een goede acces point neerzetten op hun rekening. Zal wel een Ingenius ding worden met 500-600 mW. Wellicht een klein goedkoop directional antennetje er op. Misschien overkill, maar dan is dat het probleem iig niet. Iemand een tip voor een krachtige acces point? budget ongeveer 120 euro, meer lijkt me onredelijk veel. Is mW niet gewoon het belangrijkst?

Wat ik neerzet in het huisje komt op mijn rekening. En het is ook meteen de vraag hoe ik dit zal aanpakken.
Misschien is een acces point in mijn ouders huis wel genoeg. Misschien moet ik ook wel een acces point+splitter aanschaffen.

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

Laat in ieder geval nog even weten wat de kwaliteit van de verbinding is, als je 'm hebt liggen. Voor de mensen die hetzelfde issue hebben kan dat wel handig zijn.

-_-

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:02:
Het ziet er naar uit dat mijn ouders een goede acces point neerzetten op hun rekening. Zal wel een Ingenius ding worden met 500-600 mW. Wellicht een klein goedkoop directional antennetje er op. Misschien overkill, maar dan is dat het probleem iig niet. Iemand een tip voor een krachtige acces point? budget ongeveer 120 euro, meer lijkt me onredelijk veel. Is mW niet gewoon het belangrijkst?
pricewatch: EnGenius ECB-9500
Zet er aan beide kanten één en je hebt een goede verbinding.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 21:59
Heb voor mijn vorige werkgever een testopstelling gemaakt met een Cisco 1250 ap en een 1140 deze stonden met elkaar gebridged. Hierbij hadden we op die afstand ongeveer een doorvoersnelheid van 70-110 Mbit, dit is met deployed antennes op de cisco 1250 en de interne op de 1140. We hebben een dergelijke opstelling opgebouwd bij de een klant 150 meter, dit waren 2x 1250 met elks 2 patch antennes. Hier haalden we doorvoersnelheden van rond de 50 Mbit, dit was op een behoorlijke hoogte. Hier zijn we achter gekomen dat snelheden van 100 mbit niet mogelijk zijn met een dergelijke opstelling, dit had te maken met diversety multiplexing en nog een paar andere zaken. Dit omdat de N standaard gebruikt maakt van weerkaatsing om hogere snelheden te behalen, echter 50-100 meter boven de grond is dit niet ter sprake.

Verwijderd

Topicstarter
Hier even een update.

Ik ben van plan in het 'grote' huis een Engenius acces point neer te zetten.
Daarna kan ik kijken wat in het kleine huisje nodig is.

Nu zie ik dat de engenius ecb-9500 en de ecb-3500 lijken op wat ik zoek.

Het verschil is naar mijn weten, dat de ecb-9500 WEL 'n' ondersteunt, maar een stuk minder krachtig is. En dat de ecb-3500 GEEN 'n' ondersteunt, maar dan weer een stuk krachtiger is.

Ik neig naar de ecb-3500, omdat ik liever een stabiel netwerk heb wat 'snel genoeg' is, dan dat ik voor verassingen kom te staan.

Sluit ik apparaten nu uit door geen 'n' verbinding als optie te hebben?

Samenvattende vraag:

Acces point voor minder dan 150 euro, moet 25 meter overbruggen door 2 muren+tuin. Moet op gegamed kunnen worden. Er kunnen 2 gekocht worden (van 150 euro per stuk). Welke zal ik nemen?

• M2M
  • Nu online

M2M

medicijnman

nee je sluit niets uit. Wifi is volledig backwards compatable. Zowel richting access point als richting client.

-_-

Pagina: 1