Luidsprekers via luidsprekerkabel aan TV verbinden

Pagina: 1
Acties:

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:45
Hallo Tweakers,
Ik weet niet zo veel als het aankomt op audio onderdelen. Daarom wil ik hier iets vragen. Ik heb een zo ongeveer 7 jaar oude Sony muziekspeler in huis die niet meer wordt gebruikt. Hier horen 2 best goede luidsprekers bij. Deze zou ik graag met mijn Philips LCD-tv willen verbinden. Nu weet ik dat de luidsprekers worden aangesloten met een luidsprekerkabel. Zo één is dat: http://www.marktplaza.nl/...1-5-qmm-Rd-Zw-4460468.jpg
Is het mogelijk om via deze kabel (na eventueel er wat bij te kopen, want die kabel kan natuurlijk niet zo de TV in) de luidsprekers te verbinden met de TV?

Alvast bedankt.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:20
Dat kan, maar daar moet een versterker tussen. Je tv levert namelijk geen versterkt signaal, maar een lijnsignaal. Dat is vergelijkbaar met de uitgang van een cd-speler. De audio-uitgang van je tv bestaat waarschijnlijk uit een rode en witte tulp-aansluiting.

Misschien heeft die Sony installatie waar de luidsprekers bij horen een AUX-ingang met diezelfde tulp-aansluiting. Dan is het redelijk makkelijk te realiseren.

Edit: we praten dus over dit type aansluiting.

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 15-08-2011 12:05 ]

Punctuality is the politeness of kings

• -Edwin-
dreamscape schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 12:03:
Dat kan, maar daar moet een versterker tussen. Je tv levert namelijk geen versterkt signaal, maar een lijnsignaal. Dat is vergelijkbaar met de uitgang van een cd-speler. De audio-uitgang van je tv bestaat waarschijnlijk uit een rode en witte tulp-aansluiting.

Misschien heeft die Sony installatie waar de luidsprekers bij horen een AUX-ingang met diezelfde tulp-aansluiting. Dan is het redelijk makkelijk te realiseren.
Maar die Sony installatie wil ik er helemaal niet tussen hebben. Hoeveel ben ik ongeveer kwijt voor een versterker? En net als alles zal er ook verschil in kwaliteit zitten, hoe kan ik weten wat ik nodig heb voor mijn luidsprekers?

EDIT: Klopt, achter de TV is er inderdaad ruimte voor zo'n tulp-aansluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door -Edwin- op 15-08-2011 12:05 ]

• dreamscape
Tsja, als het alleen gaat om het versterken van TV-geluid via stereo luidsprekers, dan is bijna iedere versterker wel goed. Misschien zelfs een simpel ding van een kringloopwinkel. Geen idee hoeveel je er aan uit wilt geven en hoe zwaar je luidsprekers zijn (als in: hoeveel Watt vermogen kunnen ze aan). Je zou eens bij een audiozaak binnen kunnen stappen, dan zie je vrij snel wat er zoal te koop is.

• -Edwin-
dreamscape schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 12:07:
Tsja, als het alleen gaat om het versterken van TV-geluid via stereo luidsprekers, dan is bijna iedere versterker wel goed. Misschien zelfs een simpel ding van een kringloopwinkel. Geen idee hoeveel je er aan uit wilt geven en hoe zwaar je luidsprekers zijn (als in: hoeveel Watt vermogen kunnen ze aan). Je zou eens bij een audiozaak binnen kunnen stappen, dan zie je vrij snel wat er zoal te koop is.
Ik wil er zeker niet veel aan uitgeven. Het gaat er namelijk om dat als dit lukt ik geen Home Cinema Set ga kopen. Maar als het te duur is kan dat beter wel kopen, daarom.

EDIT: Aangezien het zo goedkoop mogelijk moet, ben ik nu aan het proberen om via de muziekspeler het signaal door te geven aan de luidsprekers. Ik ben benieuwd of het gaat lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door -Edwin- op 15-08-2011 12:29 ]

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12 14:55

Glewellyn

is er ook weer.

-Edwin- schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 12:14:
[...]

Ik wil er zeker niet veel aan uitgeven. Het gaat er namelijk om dat als dit lukt ik geen Home Cinema Set ga kopen. Maar als het te duur is kan dat beter wel kopen, daarom.

EDIT: Aangezien het zo goedkoop mogelijk moet, ben ik nu aan het proberen om via de muziekspeler het signaal door te geven aan de luidsprekers. Ik ben benieuwd of het gaat lukken.
Als je even het typenummer van je Sony-apparaat post kunnen we je waarschijnlijk zo vertellen wat je waar moet aansluiten om het te laten werken.

*zucht*

• -Edwin-
Het is al gelukt :D Alleen ben ik nu op zoek naar lange luidsprekerkabels om de luidsprekers naast de bank te kunnen plaatsen.

• dreamscape
-Edwin- schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:28:
Het is al gelukt :D Alleen ben ik nu op zoek naar lange luidsprekerkabels om de luidsprekers naast de bank te kunnen plaatsen.
Gewoon standaard luidsprekersnoer halen bij de bouwmarkt. Alleen even op de kleurtjes letten zodat je plus en min goed hebt. Kan desnoods ook met ander elektriciteitssnoer, als je die twee polen maar uit elkaar kunt houden.

Ja, zwaardere luidsprekerkabel is beter, maar dat lijkt me meer iets voor het 'zilveren kabels gesmeed door elfjes bij maanlicht'-topic. In deze installatie lijkt me dat niet terzake doen.

• -Edwin-
dreamscape schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:07:
[...]

Gewoon standaard luidsprekersnoer halen bij de bouwmarkt. Alleen even op de kleurtjes letten zodat je plus en min goed hebt. Kan desnoods ook met ander elektriciteitssnoer, als je die twee polen maar uit elkaar kunt houden.

Ja, zwaardere luidsprekerkabel is beter, maar dat lijkt me meer iets voor het 'zilveren kabels gesmeed door elfjes bij maanlicht'-topic. In deze installatie lijkt me dat niet terzake doen.
Ik heb het allemaal al gekocht en alles is nu klaar. Ben er tevreden mee! Bedankt voor de hulp _/-\o_
Pagina: 1