Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
Verwijderd
Launching containers into space
Daarnaast ben je rijkelijk laat met dit proberen uit te zoeken, aangezien steeds meer Macs juist zonder optische drive worden geleverd
[ Voor 30% gewijzigd door Bosmonster op 15-08-2011 21:51 ]
Het gaat in dit geval niet om CD's of DVD's, maar om een hybride USB apparaat die werkt met een hardwarematig geemuleerde CD Drive. Hiermee nemen we Windows al in de maling gezien hierin sinds XP SP2 ook de Autorun functie voor USB sticks is uitgeschakeld.
We zoeken lekker verder, ik ben nu aan het testen met een menu in flash. Het kost een paar klikken meer en is een hoop meer werk om te maken, maar het lijkt cross-platform te werken.
Nogmaals dank, we stoeien verder!
Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
Mac gebruikers hebben nog nooit een autorun gezien, dus zullen dat ook niet verwachten. Waarom wil je dat koste wat het kost toch forceren? Zorg liever dat je gebruik maakt van een van de generieke installers of een duidelijk finder-window (eventueel met uitleg hoe de verschillende zaken te gebruiken zijn). De Mac gebruikers zullen de USB stick toch wel openen als ze hem in hun Mac steken
Het betreft in mijn geval een mediaspeler met voorgeinstalleerde content (muziek) waarbij de eindgebruiker bij het aansluiten van het apparaat op de computer de bonus content van de uitgave in een eenvoudig, interactief menu kan bekijken en de extra's kan openen of downloaden naar zijn/haar computer.
Op dit moment zijn de uitgaven hoofdzakelijk gericht op kinderen.
Apparaat aansluiten > deze computer > apparaat selecteren > startmij.exe dubbelklikken is voor de meeste mensen al te veel werk vandaar het autorun gedeelte.
Het systeem werkt op dit moment prima, alleen niet op de MAC ;-)
En begrijp ik goed dat iedere keer wanneer je de mediaspeler in de USB poort steekt (bijvoorbeeld om hem op te laden), er automatisch een programma met goed bedoelde extra content start? Zo ja, dan ben ik blij dat dit op de Mac niet werkt

Hoe heet het dan, dat DVD Player automatisch opstart en begint met afspelen als ik een dvd in de drive stop? Gloeiend irritant, gelukkig sinds kort niet meer standaard.Zoefff schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:01:
Mac gebruikers hebben nog nooit een autorun gezien, dus zullen dat ook niet verwachten.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Dat was een autostart op basis van een media type, net als dat itunes gestart wordt/werdt als je je iphone aansloot. En gelukkig is dat nu ook uit te schakelen. Wat betreft de vraag van de TS, vertel ff wat de naam van je apparaat of product wordt, zet ik die al vast op mijn zwarte lijst. Ik bepaal zelf wel of ik iets op wil starten of niet.Canaria schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:50:
[...]
Hoe heet het dan, dat DVD Player automatisch opstart en begint met afspelen als ik een dvd in de drive stop? Gloeiend irritant, gelukkig sinds kort niet meer standaard.
En ik denk dat jij de gemiddele consument onderschat, zelfs mijn redelijk a-technische vriendin krijgt het zonder problemen, autostart of andere zut voor elkaar om haar kindle en iphone gevuld te krijgen met content. Mijn nog veel a-technischere moeder kan ook prima fotos van haar telefoon in windows 7 krijgen, en dat allemaal zonder autoplay. Zorg er gewoon voor dat als er een bepaalde interactie tussen jouw apparaat en een computer nodig is, er eem goed stuk client software beschikbaar is. En maak die dan aub niet met flash ofzo, maar pak gewoon iets wat native draait. Desnoods iets wat met realstudio/realbasic gemaakt is. Dat zorgt in ieder geval voor een consistente GUI richting eindgebruikers.
Driving a cadillac in a fool's parade.
Dat lijkt me ook gruwelijk irritant. Heb ik nog nooit meegemaakt overigens? Nog los van het feit dat het zeker jaren geleden is dat ik überhaupt van optische media gebruik heb gemaaktCanaria schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:50:
[...]
Hoe heet het dan, dat DVD Player automatisch opstart en begint met afspelen als ik een dvd in de drive stop? Gloeiend irritant, gelukkig sinds kort niet meer standaard.
Overigens start de software op dit moment niet geheel automatisch. In Windows wordt altijd eerst het standaard scherm weergegeven. (Menu starten, verkennen, spelen met mediaplayer etc) net zoals bij elke CD/DVD met een softwareapplicatie of game.
Full-auto start is pas mogelijk als de eindgebruiker daar expliciet toestemming voor geeft door middel van het aanvinken van een checkbox. (Deze actie altijd uitvoeren)
Misschien dat jullie het gemist hebben, ook doelende op de uitspraken van Zoeff, maar het gaat hier om een product voor kinderen in de leeftijdscategorie 4~10 die er meer baat bij hebben dat de software automatisch start en daarmee meerdere handelingen (waaronder het vragen aan ouders) overbodig maakt dan dat ze een schermpje weg moeten klikken op het moment dat ze het apparaat aansluiten om het slechts op te laden.
In ieder geval is de discussie met betrekking tot de zin en onzin van een automatisch startent menu niet van toepassing op mijn probleem betreffende het voor elkaar boxen van een vergelijkbaar menu op de Mac.
We blijven bezig :-)
System Preferences -> CDs & DVDs. Daar kan je instellen wat er gedaan moet worden wanneer bepaalde typen optical media geplaatst worden.Canaria schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:50:
[...]
En dat is precies waarom autorun irritant is. Er is maar 1 persoon die bepaalt wat er op mijn computer moet starten, en dat ben ik. Als ik een actie (klikken) moet uitvoeren omdat een stuk software zonder mijn toestemming dingen doet waar ik niet op zit te wachten, is dat een beetje omgekeerde wereld. Als ik wil dat jouw CD iets doet, wil ik daar best een keer voor klikken.360Degreez schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:27:
Ik denk dat veel mensen onterecht en wellicht onbewust autorun software vergelijken met popup's op het internet die vaak onbelangrijke en ongewenste informatie bevatten. Bij een software programma op CD, een DVD film of bij het aansluiten van een nieuw apparaat is een automatisch startend installatieprogramma wel zo handig. En zo niet, met een klik is het weg :-)
In die leeftijdscategorie lijkt me 'vragen aan de ouders' een uiterst nuttige tussenkomst. Dit even los van het feit dat -in het hypothetische geval dat ik kinderen zou hebben- mijn kinderen absoluut geen rechten zouden hebben om software te installeren. Als ze software nodig hebben, dan kunnen de ouders dat installeren. Zo blijven de ouders ook goed op de hoogte (en in controle) van de software die door $kind gebruikt wordt.360Degreez schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:19:
Misschien dat jullie het gemist hebben, ook doelende op de uitspraken van Zoeff, maar het gaat hier om een product voor kinderen in de leeftijdscategorie 4~10 die er meer baat bij hebben dat de software automatisch start en daarmee meerdere handelingen (waaronder het vragen aan ouders) overbodig maakt dan dat ze een schermpje weg moeten klikken op het moment dat ze het apparaat aansluiten om het slechts op te laden.
Het is wellicht niet waar je het topic voor begonnen bent, maar ik raad je toch aan de feedback (ook al past deze niet bij de door jou ingeslagen weg) mee te nemen. Van voortschrijdend inzicht is nog nooit iemand slechter geworden.In ieder geval is de discussie met betrekking tot de zin en onzin van een automatisch startent menu niet van toepassing op mijn probleem betreffende het voor elkaar boxen van een vergelijkbaar menu op de Mac.
We blijven bezig :-)
Het is overigens niet een programme wat enig soort data opslaat op de computer, behalve als de klant kiest om Wallpapers,(JPG) MP3 bestanden of PDF bestanden te kopiëren naar het bureaublad.
Sterker nog, er wordt in het geheel geen software geïnstalleerd op het systeem. Het is in het huidige geval van de PC een stukje software dat geheel op het apparaat staat opgeslagen en vanaf het apparaat zelf draait.
Mijn dank overigens voor het uitgebreide antwoorden en onderbouwen van de meningen van allen. Wordt zeer gewaardeerd!
Bij het onmogelijk blijken te zijn van automatisch starten is het natuurlijk wel interessant om een discussie te voeren wat "the next best thing" is.360Degreez schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:19:
In ieder geval is de discussie met betrekking tot de zin en onzin van een automatisch startent menu niet van toepassing op mijn probleem betreffende het voor elkaar boxen van een vergelijkbaar menu op de Mac.
Ben je bekend met de "installatie" schermen die ik eerder bedoelde? Bij het aansluiten van een storage apparaat (de USB stick) krijg je een, voor iedere Mac gebruiker bekend, icoon op de desktop. Dat kan je om te beginnen vormgeven op een voor jouw product bekende manier.
Na het klikken op het icoon kan je een (read-only) Finder window openen wat je creatief kan vormgeven. Enkele voorbeelden:

Dat rooie pijltje hoort er niet bij.

In deze voorbeelden gaat het voornamelijk om installaties, maar bij het dubbelklikken op een icoon start de applicatie ook vanaf de USB stick. Met een beetje creativiteit kan je het scherm dusdanig vormgeven dat het voor jullie doelgroep ook duidelijk is wat er moet gebeuren. Ik denk dat je daarmee al behoorlijk ver komt, zonder dat je irritant ingrijpt in de voor gebruikers bekende flow
Thanks voor je heldere uitleg, een naar het product gestyled starticoon is in principe al duidelijk genoeg. Als hiermee eenvoudig een menu opgestart kan worden zijn we waar we wezen moeten. Nu is het een kwestie van nagaan of er een equivalent van "Autorun Enterprise" is voor de Mac.
Next step: Macbook kopen voor test doeleinden.. niet het meest vervelende onderdeel van het project ;-)
Dat lijkt me geen slecht plan als je voor OS X ontwikkelt nee360Degreez schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 08:27:
Zoefff ik ga je voordragen voor een lintje ;-)
Thanks voor je heldere uitleg, een naar het product gestyled starticoon is in principe al duidelijk genoeg. Als hiermee eenvoudig een menu opgestart kan worden zijn we waar we wezen moeten. Nu is het een kwestie van nagaan of er een equivalent van "Autorun Enterprise" is voor de Mac.
Next step: Macbook kopen voor test doeleinden.. niet het meest vervelende onderdeel van het project ;-)
Goedkoopste optie is een Mini (€599,-), daarna de MacBook Air (11", €949,-), daarna de iMac (21.5", €1.149,-) of de MacBook Pro (13", €1.149,-)