Ethernet over 2 ader paren (telefoon kabel) en een Xbox

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-08 15:44
Probleem omschrijving:
Beneden in de woonkamer staat een Windows Media Center. Welke via een bedraad gigabit(Cat6) netwerk is aangesloten op de router in de meterkast. Op de eerste etage staat een Xbox 360 welke bedoeld is als Media Center Extender. Er is een draadloos N netwerk aanwezig echter staat de Xbox in de hoek van de kamer. De muren waar deze bij staat verstoren de ontvangst dus danig dat het streamen van video niet meer gaat. Wel ligt er een telefoon lijn naar boven. Draad trekken is geen optie. Deze mag namelijk niet in het zicht van de vrouw ;) en in de leidingen lijken wat haakse hoeken te zitten, waardoor je er niet met een trekveer in komt..

Deeloplossing:
Na wat zoek opdrachten ben ik er achter dat voor een 100Mb verbinding alleen pin 1,2,3 en 6 gebruikt worden. Wel schrijft men dat dit over een telefoon draad slecht/niet werkt. Ik ben het toch gaan proberen. Op de xbox werkte het niet direct, hij ziet niet dat er een kabel is aangesloten. Even op m'n netbook onder Ubuntu geprobeerd en daar werkte het direct. Even op zolder een 10/100Mb switch op gesnort, tussen de Xbox en de 4 adrige draad geprikt en nu werkt het ook voor de Xbox. Het is bij mij snel genoeg om video te streamen. Als ik bij de Xbox in de Media Center Extender bij netwerk kijk zegt hij zelfs dat het snel genoeg is voor hd tv.. (en dat over een telefoon draad.)

Vraag:
Goed, eind goed al goed zou je zeggen. Nou, niet helemaal. Ik zou graag die extra switch er tussen uit hebben. Ik heb het idee dat de Xbox de kabel niet ziet omdat niet alle aders zijn aangesloten. Mijn vraag is; kan ik "faken" dat het een 8 aderige draad is. E.v. met wat aders door verbinden o.i.d. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je de bestaande tel kabel vervangt voor een utp kabel, neem aan dat de tel kabel nu ook niet in zicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:13:
En als je de bestaande tel kabel vervangt voor een utp kabel, neem aan dat de tel kabel nu ook niet in zicht zit.
Klopt de telefoon kabel licht in een pvc pijpje in de muur.. Maar er zit geen beweging in (dus ik kan hem er niet even uit trekken) En ik krijg er ook geen veer naast.. Dus dat gaat niet lukken...

Op zich is de verbinding snel genoeg. Ik wil alleen van die switch af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom gebruik je geen Homeplug setje ?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het probleem wordt vermoedelijk door je switch opgelost. Die versterkt het signaal en poetst het weer wat op, waardoor je Xbox er weer chocola van kan maken.

Een telefoonkabel is gewoon niet zo geschikt voor data, omdat je afscherming en twisting mist, waardoor er sprake is van overspraak en externe invloeden.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
Freekers schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:16:
Waarom gebruik je geen Homeplug setje ?
Wel aan zitten denken.. Maar dat is iets dat ik zou moeten kopen.. En ik wou het eerst even proberen met de spullen die ik had...

En met een Homeplug setje heb ik 2 extra aparaten welke stroom verstoken en nu alleen de switch(welke ik er dus het liefst nog tussen uit wil hebben ;))..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Subpy schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 09:48:
Mijn vraag is; kan ik "faken" dat het een 8 aderige draad is. E.v. met wat aders door verbinden o.i.d. Heeft iemand hier ervaring mee?
Nee, maar dat is ook niet nodig. Er zijn maar 4 aders nodig voor 100/10Mbit. Dat het niet werkt komt omdat door overspraak. Een utp gaat deze overspraak tegen door de specifieke twist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
CodeCaster schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:16:
Het probleem wordt vermoedelijk door je switch opgelost. Die versterkt het signaal en poetst het weer wat op, waardoor je Xbox er weer chocola van kan maken.
job schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:19:
[...]

Nee, maar dat is ook niet nodig. Er zijn maar 4 aders nodig voor 100/10Mbit. Dat het niet werkt komt omdat door overspraak. Een utp gaat deze overspraak tegen door de specifieke twist.
Op zich kan ik dit begrijpen.. Ik ben idd ook bekend met de reden van de getwiste aders. Maar, wat ik niet begrijp is dat een envoudig netbookje het wel zonder switch doet en de XBox niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Dat krijg je gewoon als je een halfgare kabel gebruikt, ene apparaat is wat kritischer dan de ander. En dat de ene op 100Mb verbindt wil nog niet zeggen dat de verbinding optimaal is, kan zijn dat door transmissiefouten e.d. je alsnog flink minder dan 100Mb haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afscherming is niet aanwezig op goedkopere ethernet kabels, tenminste hier thuis hebben wij het niet. Blijkt ook niet nodig, ik haal 800MBit op een 1Gbit switch + PC's. De kabel ligt in een goot van 1 verdieping hoog, zal wel een metertje of 8 zijn.

100MBit Ethernet kabel bestaat uit:
RX+/RX-, TX+/TX-
2x DC+/DC-

Je hebt nu de differentiele aders RX en TX aangesloten. Die moeten getwist zijn (of het liefst naar elkaar lopen in de kabel) om ruis en verstoring te minimaliseren. De andere 4 aders is bedoeld voor POE en heb je dus niet nodig. We gebruiken hier custom ethernet kabels die op 4-pins werken (wel getwiste kabel), dus met POE bedraden kom je niks verder.

Apparaten gebruiken verschillende ethernet controllers en frontend's , dus daar kan je nu de ellende van ondervinden. Ik weet niet de exacte specs van telefoonkabel vs ethernet kabel uit m'n hoofd, maar de redenen kunnen verschillend zijn. Te zwak signaal, meer ruis, teveel pakket verlies enz. Een switch is wellicht iets robuuster opgebouwd. Ik zal gewoon zo'n stopcontact ethernet plug halen, dan weet je meer zeker dat het werkt/blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kan het niet zo zijn dat je de kabel iets verkeerd hebt aangesloten en dat je netbook en de switch door middel van autosensing de kabel goed kunnen aanspreken, maar dat de xbox dat niet doet?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
bartvl schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:36:
Kan het niet zo zijn dat je de kabel iets verkeerd hebt aangesloten en dat je netbook en de switch door middel van autosensing de kabel goed kunnen aanspreken, maar dat de xbox dat niet doet?
Ik heb met een netwerk tester de kabel gechekt.. De kabel is "strait" voor zover je daar over kan spreken met 4 aders :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
Hans1990 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:33:
Apparaten gebruiken verschillende ethernet controllers en frontend's , dus daar kan je nu de ellende van ondervinden. Ik weet niet de exacte specs van telefoonkabel vs ethernet kabel uit m'n hoofd, maar de redenen kunnen verschillend zijn. Te zwak signaal, meer ruis, teveel pakket verlies enz. Een switch is wellicht iets robuuster opgebouwd. Ik zal gewoon zo'n stopcontact ethernet plug halen, dan weet je meer zeker dat het werkt/blijft werken.
Ik zal vannavond eens in de router kijken of er veel(in verhouding tot de overige aansluitingen) dropt packeds zijn.. op deze draad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rare kabeltester dan, die zou moeten zeggen "Hey koekwous, da's geen UTP kabel" :P

Met telefoonsnoer kun je gewoon geen stabiele verbinding maken. met een normale LAN adapter.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 15-08-2011 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:34
Subpy schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:37:
[...]

Ik heb met een netwerk tester de kabel gechekt.. De kabel is "strait" voor zover je daar over kan spreken met 4 aders :p
Hij zal zeker wel straight zijn ja, aangezien kabeltje 1 bij 1 uitkomt, 2 bij 2 etc. Echter meet de kabel tester waarschijnlijk niet de interferentie en crosstalk op de kabel. Het kan goed zijn dat het ene apparaat hier minder last van heeft dan het ander, maar feit blijft dat de kabel buiten spec valt en dus per definitie niet betrouwbaar is. zie ook wikipedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
Aragnut schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 12:57:
[...]

Hij zal zeker wel straight zijn ja, aangezien kabeltje 1 bij 1 uitkomt, 2 bij 2 etc. Echter meet de kabel tester waarschijnlijk niet de interferentie en crosstalk op de kabel. Het kan goed zijn dat het ene apparaat hier minder last van heeft dan het ander, maar feit blijft dat de kabel buiten spec valt en dus per definitie niet betrouwbaar is. zie ook wikipedia
Is bekend.. je kan er alleen mee zien of de draden verbonden zijn. En als je geluk hebt e.v. kortsluiting....

Vannavond eerst maar ff kijken naar de packet loss.. En dan afhankelijk van de uitkomst e.v. toch maar een homeplug setje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
Hmmm.. Voor mij niet voor deze situatie.. Werkt op PoE.. (hoop exta apparaten) en heeft aan de andere kant een switch nodig..

Maar wel een cool product trouwens :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Subpy schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 13:09:
[...]

Hmmm.. Niet voor deze situatie.. Werkt op PoE.. (hoop exta apparaten) en heeft aan de andere kant een switch nodig..

Maar wel een cool product trouwens :p
Het heeft geen switch nodig, wat er afgebeelde is een switch die gelijk als injector dient. Volgens mij is de techniek beetje vergelijkbaar met een soort van DSL lijkt me.

Product is eigenlijk ook wel speciaal ontwikkeld voor hun beveiligingscamera's, zodat die in de raarste uithoeken nog vrij makkelijk aan het netwerk te koppelen zijn.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hans1990 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:33:
Afscherming is niet aanwezig op goedkopere ethernet kabels, tenminste hier thuis hebben wij het niet. Blijkt ook niet nodig, ik haal 800MBit op een 1Gbit switch + PC's. De kabel ligt in een goot van 1 verdieping hoog, zal wel een metertje of 8 zijn.
Goedkoop of niet maakt niet uit. De U in UTP staat tenslotte voor Unshielded. UTP haalt z'n performance dan ook niet uit afscherming maar uit het differentiele signaal, waarvoor dan weer een twisted pair nodig is. Oh hey daar staat TP voor.
100MBit Ethernet kabel bestaat uit:
RX+/RX-, TX+/TX-
2x DC+/DC-

Je hebt nu de differentiele aders RX en TX aangesloten. Die moeten getwist zijn (of het liefst naar elkaar lopen in de kabel) om ruis en verstoring te minimaliseren. De andere 4 aders is bedoeld voor POE en heb je dus niet nodig. We gebruiken hier custom ethernet kabels die op 4-pins werken (wel getwiste kabel), dus met POE bedraden kom je niks verder.
Aparte DC+/DC- vind je alleen in PoE waar je ook nog 's een PSE hebt die dat op de 'spare' aders doet. Ergo, niet-gigabit-compatibele, goedkope prut. De rest (fatsoenlijke apparatuur m.a.w.) zet de PoE middels een phantom-power constructie op de RX/TX aders. De PD moet beide accepteren.

(PSE = Power Sourcing Equipment, PD = Powered Device.)

Verder: die kabel moet getwist zijn. Dat is expres omdat gewoon 'naast elkaar lopen' niet goed genoeg is om de externe storing (crosstalk, emi) gelijk te trekken in de aders, en op het moment dat die storing niet gelijk is werkt je differentiele signaal niet meer.

--

TS: dat je netbook en switch het wel doen maar je xbox niet ligt aan de gebruikte controllers. De ene is iets beter in staat om met ruis om te gaan dan de andere. Als 't via je switch werkt op een manier die goed genoeg is voor wat je wilt doen, dan laat je dat toch lekker zo liggen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1