• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-12 23:28
Gewoon omdat ik er nieuwsgierig naar ben: Hoe noodzakelijk is een outtake fan? Als je onder in je kast een intake fan hebt zitten, en bovenin de kast zitten allerlei gaten (bv een plek waar een outtake fan geplaatst zou kunnen worden), wordt de warme lucht dan niet vanzelf naar buiten geforceerd door de koele lucht die de intake fan naar binnen blaast?

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:18
Je hebt ook nog altijd de voeding, die, mits niet passief gekoeld, lucht vanuit de kast naar buiten werkt. Zolang je maar wat "frisse lucht" door je kast hebt lopen is het prima. Mocht de temperatuur van je moederbord, cpu, videokaart o.i.d. "te hoog" worden, dan kan een outtake fan vaak ook helpen om de luchtstroom beter te sturen.

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11 18:53
Een outtake fan lijkt me noodzakelijk als je (te) veel warmte genereert om te koelen met één enkel intake fan. Één intake + een outtake fan veroorzaakt een sterkere stroom (koele) lucht waardoor je meer warmte af kan voeren. Maar dat doe je alleen als het nodig is denk ik zo.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:10
jeroen94704 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 09:16:
Gewoon omdat ik er nieuwsgierig naar ben: Hoe noodzakelijk is een outtake fan? Als je onder in je kast een intake fan hebt zitten, en bovenin de kast zitten allerlei gaten (bv een plek waar een outtake fan geplaatst zou kunnen worden), wordt de warme lucht dan niet vanzelf naar buiten geforceerd door de koele lucht die de intake fan naar binnen blaast?
Klopt, alleen gaat de lucht dan ook door alle kleine gaatjes die je in de rest van je kast hebt zitten. Om de lucht zoveel mogelijk via het pad te laten lopen die jij wilt zet je er een outtake fan in. Eigenlijk stroomlijn je er het pad mee dat je wilt dat de lucht gaat lopen. Het kan dus wel zonder maar dan is je koeling gewoon slechter.

[removed]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-12 23:54
Ik heb geen intake maar alleen een outtake fan achter, en heb de zijpanelen en boven/onder gedicht met dempend materiaal. Hierdoor heb ik van voor naar achter de flow. Wel staat de processorkoeler naar achter gericht en blaast mijn voeding naar buiten.
Maar ik doe niet aan OC en idle use is 36 watt.
Mijn uitgangspunt is een duidelijke ingang en uitgang maken en de rest dicht om de flow te sturen.

gewaarwordingshorizon

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:10
beascob schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 09:42:
Mijn uitgangspunt is een duidelijke ingang en uitgang maken en de rest dicht om de flow te sturen.
Dat kan natuurlijk ook als je maar zorgt dat ook echt alle andere gaten dicht zijn. Het gaat er iig om dat je de lucht laat stromen waar je het wilt hebben. Of je dat nu met meerdere fans doet of ervoor zorgt dat er maar 1 kant is waar de lucht op gaat maakt dan niet zoveel uit :)

[removed]

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Door een outtakefan forceer je een airflow ipv dat de lucht overal z'n eigen weg gaat zoeken.
Voorkant onder koele lucht erin, achter boven hete lucht eruit...
Prettige bijkomstigheid is dat ergens tussenin je cpukoeler zit die (meer) verse koele lucht krijgt en de hete lucht daarvan meteen naar buiten gezogen wordt.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• jeroen94704
Ok, bedankt voor de antwoorden. Toch maar een keer proberen om een paar 80mm outtake fans in m'n server-kastje the installeren, want met alleen een 120 mm intake fan krijg ik het zaakje alleen maar koel als ik hem op volle toeren laat draaien, en dan klinkt het weer als een stofzuiger. Misschien dat ik met aktieve outtake met minder geluid dezelfde temps haal.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:18
jeroen94704 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:44:
Ok, bedankt voor de antwoorden. Toch maar een keer proberen om een paar 80mm outtake fans in m'n server-kastje the installeren, want met alleen een 120 mm intake fan krijg ik het zaakje alleen maar koel als ik hem op volle toeren laat draaien, en dan klinkt het weer als een stofzuiger. Misschien dat ik met aktieve outtake met minder geluid dezelfde temps haal.
Wat zijn dan je huidige temps cq. wat vind je (per onderdeel) je max toelaatbare temps?

• Jerdek
deze zijn goed en toch lekker stil, eventueel met fanmate ertussen, kun je hem regelen.
http://tweakers.net/price...lent-eagle-2000-80mm.html

• jeroen94704
Met de intake fan op laag schommelt alles rond de 45 graden (5 HDD's zijn 43-48 graden, CPU is 48 graden. Met de intake fan op hoog is alles zo'n 5 tot 8 graden koeler (de warmste hdd is dan 41 graden, wat ik nog wel acceptabel vind).

• Jerdek
een goede outtakefan haalt het nog graden omlaag, leuk dat je koele lucht erin blaast, maar je hete lucht afvoeren is minstens zo belangrijk

• jeroen94704
Jerdek schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:06:
deze zijn goed en toch lekker stil, eventueel met fanmate ertussen, kun je hem regelen.
http://tweakers.net/price...lent-eagle-2000-80mm.html
Ik heb nu nog allemaal Fractal Design fans. Die hebben wat minder airflow, maar zijn ook een stuk stiller. Bevalt tot nu toe prima.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen94704 op 15-08-2011 11:19 ]

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-12 23:37
beascob schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 09:42:
Ik heb geen intake maar alleen een outtake fan achter, en heb de zijpanelen en boven/onder gedicht met dempend materiaal. Hierdoor heb ik van voor naar achter de flow. Wel staat de processorkoeler naar achter gericht en blaast mijn voeding naar buiten.
Maar ik doe niet aan OC en idle use is 36 watt.
Dat kán wel, maar beter is voor meer intake dan outtake ivm overdruk en stofophoping :)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12 13:12

Fordox

00101010

Nieknikey schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:49:
[...]

Dat kán wel, maar beter is voor meer intake dan outtake ivm overdruk en stofophoping :)
dit is een eeuwige discussie.
ik vind zelf dat onderdruk beter is, gezien de lucht in je kast beter/sneller doorvoert, gezien de intakefans meer lucht naar binnen zuigen. stof is een kwestie van je pc bijhouden om de paar weken.
edit: bij overdruk krijg je ook hete lucht 'pockets' die nooit worden afgevoerd. achter je voeding heb je bijv een plek waar maar eeuwig lucht blijft cirkuleren door de overdruk.

[ Voor 16% gewijzigd door Fordox op 16-08-2011 21:02 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Hoe gebruiken de meesten hun side panel fan, als intake of outake?
Ik heb een standaard opstelling met een 120mm in en een 120mm out en wil eentje erbij doen. Gaten in mijn side panel heb ik nog niet, dus ben vrij om die overal te plaatsen.

Outtake aan de GPU niveau lijkt me het handigst, hoewel ik toch in de meeste opstellingen side fan als intake tegenkom.

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-12 17:07

L702

Eric #99

t0tum schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 20:48:
Hoe gebruiken de meesten hun side panel fan, als intake of outake?
Ik heb een standaard opstelling met een 120mm in en een 120mm out en wil eentje erbij doen. Gaten in mijn side panel heb ik nog niet, dus ben vrij om die overal te plaatsen.

Outtake aan de GPU niveau lijkt me het handigst, hoewel ik toch in de meeste opstellingen side fan als intake tegenkom.
Heb je een videokaart die zijn warmte aan de achterkant of een die zijn warmte de kast weer in blaast?
Als die aan de achterkant naar buiten blaast is het natuurlijk onnodig om een outtake te plaatsen bij de gpu, maar als je een videokaart heb die zijn lucht in de kast blaast lijkt mij een outtake efficienter.

• Jerdek
Fordox schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:01:
[...]

dit is een eeuwige discussie.
ik vind zelf dat onderdruk beter is, gezien de lucht in je kast beter/sneller doorvoert, gezien de intakefans meer lucht naar binnen zuigen. stof is een kwestie van je pc bijhouden om de paar weken.
edit: bij overdruk krijg je ook hete lucht 'pockets' die nooit worden afgevoerd. achter je voeding heb je bijv een plek waar maar eeuwig lucht blijft cirkuleren door de overdruk.
ik heb ook overdruk, met zeer goede voeding bovenin die ook als outtake werkt 8)
Bij overdruk zoekt iig de lucht via alle gaten enkieren een weg naar buiten!
Heb qua design een gave kast, maar het was een gekloot om de airflow goed te krijgen, wel gelukt natuurlijk en bij mij werkt iig overdruk beter omdat ik weinig outtakemogelijkheden heb.

edit1:
heb front side intake 80 mm HDD fan en rearside GPU 80mm intake, enkel 80mm outtake buiten de voeding en enkele roosters...de side CPU intakefan 80mm is vervallen ivm SM2 rev B en rooster is afgedicht ivm valse lucht. 120mm front intake is er wel.

@totum en L702
Ik loop er over te denken op de 80mm gpu intake sidefan eens om te draaien, kijken of dat enige invloed heeft(is dus side rear) heb aftermarket GPU cooler(http://tweakers.net/price...n-vf950-led.html#tab:info), die blaast dus vrij de kast in...heeft wel nog pci rooster als uitgang

edit2:
heb deze kast http://nl.hardware.info/p...blacksilver#tab:overzicht

[ Voor 27% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 22:05 ]

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
L702 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 20:55:
[...]
Heb je een videokaart die zijn warmte aan de achterkant of een die zijn warmte de kast weer in blaast?
Als die aan de achterkant naar buiten blaast is het natuurlijk onnodig om een outtake te plaatsen bij de gpu, maar als je een videokaart heb die zijn lucht in de kast blaast lijkt mij een outtake efficienter.
Ik heb nog een oude generatie gpu zonder outtake. De bedoeling is om 6950 in te zetten. De kaarten met dat soort koeler of twin frozr blazen de lucht toch aan alle kanten uit? Of kan dat beetje wat aan achterkant uitkomt tippen aan 120mm intake?

• Jerdek
vele kaarten hebben wel rear-outtake, maar genereren toch zoveel warmte dat je er met je airflow rekening mee moet houden.
En overdruk is nooit erg he, de lucht zoekt door gaten en kieren z'n weg wel naar buiten, maar enige hulp is nooit weg!

Pagina: 1