Toon posts:

[iMac] Blu-ray brander?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een iMac gekocht. In mijn windows machine heb ik mijn foto's altijd op bluray gebackupped, maar mis dus nu een bluray lezer/ brander in mijn iMac.

Zijn er bluray branders die ik extern kan aansluiten op mijn iMac? Of kan ik een externe bluray aansluiten op mijn Synology DS209 om vervolgens via het netwerk blurays te branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 11:32

Bosmonster

*zucht*

Waarom zo'n peperduur opslagmedium gebruiken met relatief beperkte ruimte?

Koop voor hetzelfde geld een NAS of externe disk en je hebt een paar TB backup tot je beschikking. Of maak gebruik van een cloud-backup dienst.

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 15-08-2011 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Kan niet de reden ontdekken waarom je toendertijd voor Bluray heb gekozen. Misschien heb je een goede reden, maar zoals hierboven gezegd wordt is dat een betere optie. Desnoods zou je naast je NAS dan een nog een portable hardeschijf kunnen gebruiken en die eens in de zoveel tijd gebruiken om je "hele" belangrijke data op te backuppen.

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een NAS, maar in toendertijd heb ik het bluray gebackupped, maar het probleem is nu ook niet meer het branden, maar het lezen. Ik kan die schijfjes nu niet meer lezen tenzij ik een bluray lezer/ brander op mijn iMac kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je er geen eentje intern plaatsen? Extern zijn ze nog al schaars en veel te duur (160+ euros). Intern kun je voor een tientje of 8 klaar zijn.

Als je kijkt in de Apple Store kom je eigenlijk alleen LaCie d2 Blu-ray 12x tegen, die kun je bij b.v. Azerty krijgen voor 360 euro. Dat is een hele smak geld maar je kunt 'm dan wel via FireWire aansluiten.

Maar een USB2.0 externe BR brander koop je vanaf een 160 euro, bv deze van LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Is het niet goedkoper en makkelijker om iemand anders met een blue-ray speler te zoeken en dan daar de data van blue-ray naar een externe hdd te kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een stap terug. Ik heb ca 40 schijfjes van 25 GB vol dat is al 1 TB opslag. Ik ben niet van plan die allemaal terug te gaan zetten. Bovendien kan een externe HDD kapot gaan en als ik daar geen backup van heb ben ik mijn foto's kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 11:32

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:32:. Bovendien kan een externe HDD kapot gaan en als ik daar geen backup van heb ben ik mijn foto's kwijt.
BR's kunnen ook kapot ;)

Het idee van een goede backup is dat je dat 2x doet. En de backup off-site bewaart.

Daarom is een lokale NAS en bijvoorbeeld een cloud-backup, of disk-backup off-site, de meest handige oplossing als het gaat om dit soort hoeveelheden. Je wilt ook niet alles kwijt zijn als er brand uitbreekt bij je thuis namelijk.

Dat je een BR-lezer wilt om je oude backups te kunnen lezen is een los verhaal natuurlijk. Die zijn er wel te vinden, maar zijn niet goedkoop (en traag).

[ Voor 36% gewijzigd door Bosmonster op 15-08-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lite-on bluray brander uit mijn windows machine daar zou ik dan alleen een behuizing voor moeten hebben, maar is die dan compatible met mijn mac? En wellicht is dit handiger kan ik die net als mijn printer ook op mijn nas aansluiten zodat die via het netwerk zichtbaar wordt in mijn mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
Je kan volgens mij die brander uit je oude windows pc gewoon in een exteren behuizing maken en dan via usb aan je mac knuppen, ik zou niet weten waarom dat niet gaat werken..
Zo kan het namelijk ook gewoon met DVD branders en HDD's

aan je NAS gaat niet werken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik moet nog even bijkomen van je statement. 40 Bluray schijfjes volgebrand als backup medium.
je vermeldt in de TS dat het om foto's gaat, maar zeer waarschijnlijk ook andere data neem ik aan.

Valt er niets te doen vanaf een PS 3 (indien je hierover beschikt)
zoeperman schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 11:44:
Je kan volgens mij die brander uit je oude windows pc gewoon in een exteren behuizing maken en dan via usb aan je mac knuppen, ik zou niet weten waarom dat niet gaat werken..
Het zal wel een behuizing met externe power adapter moeten worden, denk dat hij enkel over USB te weinig stroom zal verkrijgen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 11:31
[ontopic]
eerste google results:
http://www.everythingusb....blu-ray-burner-20685.html
http://www.amazon.com/DIG...Burner-Tray/dp/B002SY5GRS

en op aliexpres.com is er ook genoeg te vinden voor weinig geld (heb ik mn slot-in bluray brander vanaf). Ik ken helemaal niks van mac maar neem aan dat dit gewoon werkt, aangezien het een 'reguliere' usb-drive is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx all.

@Destianto: nee enkel foto's een bruiloft levert al snel 20GB aan data op (RAW foto's, TIF en album) gigapixel pano's zijn ook al richting de 10GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het nu zo moeilijk om gewoon antwoord op de vraag te geven? ipv zeuren over andere mogelijkheden?

Er zijn zeker blu-ray branders die geschikt zijn voor mac gebruikers. Usb 2 branders zijn redelijk betaalbaar maar een brander met een firewire 800 aansluiting zou beter zijn, maar zoals island 88 al postte zijn die erg duur. Kijk even goed bij de specs van het product, daar staat vast wel bij of ze geschikt zijn voor mac gebruikers. Met software als toast titanium kun je in ieder geval blu-ray schijven branden.

Let wel op dat je geen blu-ray films kan afspelen op mac os, althans niet gemakkelijk en met alle features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:32:
Even een stap terug. Ik heb ca 40 schijfjes van 25 GB vol dat is al 1 TB opslag. Ik ben niet van plan die allemaal terug te gaan zetten. Bovendien kan een externe HDD kapot gaan en als ik daar geen backup van heb ben ik mijn foto's kwijt.
gewoon ff naar de MM in Rotterdam centrum fietsen, daar ligt momenteel de USB LG Bluray brander voor 99,- Die werkt prima op mac, en als je wilt branden ga je denk ik iets van Roxio nodig hebben. Dacht dat OSX standaard niet in staat was om BR te schrijven. Lezen is geen probleem, formaat is gewoon UDF.
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:40:
Ik heb een lite-on bluray brander uit mijn windows machine daar zou ik dan alleen een behuizing voor moeten hebben, maar is die dan compatible met mijn mac? En wellicht is dit handiger kan ik die net als mijn printer ook op mijn nas aansluiten zodat die via het netwerk zichtbaar wordt in mijn mac?
Niet alle behuizing doen het even goed, heeft vooral te maken met de chipset die gebruikt wordt voor de sata->nas connectie. Voor mijn samsung BR lezer heb ik uiteindelijk de USB print van een defectie lacie gebruikt, en dat met een dremel beetje opmaat gemaakt in een oude IBM externe CD speler casing.

[ Voor 35% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 16-08-2011 09:45 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
Volgens mij werkt het ook prima om een blu-ray drive in te bouwen in een externe 5,25" USB behuizing. Voor datadiscs heb je verder volgens mij geen mac software nodig.

Mijn interne BD/HDDVD drive heeft altijd goed gedaan op mijn, err, niet-zo-Apple-iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:33
Gewoon in de Pricewatch, allemaal intern:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/658/blu-ray-lezers.html

In het vervolg niet meer gebruik maken van dat falende medium. Digitale distributie is de toekomst, blu-ray is gewoon gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Wolfos schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:21:
l

In het vervolg niet meer gebruik maken van dat falende medium. Digitale distributie is de toekomst, blu-ray is gewoon gefaald.
Denk dat jij eerst even moet gaan leren wat het verschil tussen een mening en een feit is ;) Er is weinig gefaald aan BR als medium, doet precies wat je er van mag verwachten. Maar het heeft nooit de vlucht genomen voor thuiskopietjes zoals DVD dat wel heeft gedaan.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Pagina: 1