meerdere webservers in 1 netwerk en achter 1 ip.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste 'mede-Tweakers',
(Ik weet niet helemaal 100% zeker of dit in het juiste topic staat?...)

Wat ik graag wil bereiken is het volgende:

1 fysieke server met daarop ESXI en hieronder een Server 2008 en een Linux (welke variant weet ik nog niet) server.

Simpel gezegd dus:

Server1 --> de 2008 server
- Exchange mail.
- webserver

Server2 --> linux
- webserver

nu zit ik alleen met het volgende, graag wil ik het domein: server1.nl naar server 1 laten verwijzen en het domein server2.nl naar Server2.

maar wel beide op poort 80, op Server1 wil ik namelijk de OWA via het web kunnen benaderen, dit het liefst via webmail.server1.nl en een simpele basis website die gewoon te benaderen is via server1.nl

Op Server2 wil ik ook een website hebben draaien die te benaderen is via server2.nl en ook graag (indien mogelijk) in de toekomst meerdere websites die bijvoorbeeld zijn te benaderen via web1.server2.nl of eenanderdomein.nl

hoe ik Server1 inricht met Exchange enz. weet ik wel maar wie kan mij helpen met het maken van eigenlijk 2 webservers achter 1 extern ip?

Wat ik zelf al heb gevonden is het volgende:

Server1 als hoofdserver maken en hierop 'virtualhost' instellen die voor het domein: server2.nl doorverwijzen naar Server2.

Maar hier kom ik nog niet volledig uit wie kan mij meer duidelijkheid geven of heeft misschien een ander alternatief?

Indien er dingen onduidelijk zijn of niet kloppen hoor ik het ook graag!

alvast bedankt.

Gr, Sander

Edit:
De router die ik overigens gebruik is de Linksys E2000 voorzien van DD-WRT.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2011 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een reverse proxy is wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Je kunt dan met een (reverse) proxyserver werken, ik gebruik zelf voor meerdere webservers op esxi achter één ip adres Squid proxy server onder Ubuntu. Je stuurt middels je firewall al het verkeer op port80 naar de Squid proxyserver en daarin geef je dan aan welke domeinen naar welke webserver moeten.

Op deze site vind je een how-to voor Squid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de (snelle) reacties!

Dit ga ik eens even uitzoeken/uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Squid is soms wat lastig, maar als je in je achterhoofd houdt dat het werkt (en niet onbelangrijk, Squid restarten na een wijziging in de config!) dan kom je er heus uit denk ik! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, het enigste wat ik nu zo snel heb gelezen is dus wat ik moet doen het volgende:

Virtualmachine 1: Ubuntu waarop Squid Proxy server is geinstalleerd

hier vervolgens instellen welk domein naar welke server moet.

Virtualmachine 2: de Server 2008, moet ik hierin verder nog wijzigen aanbrengen? wat anders is dan normaal?

Virtualmachine 3: de linux webserver, en moet ik hier ook eventuele wijzigen in aanbrengen wat anders dan normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Klopt, zo kán het althans :)

Het ligt er een klein beetje aan wat je anders dan normaal noemt, maar in principe hoef je aan die twee webservers niets aan te passen. Je kunt het vrij snel testen, twee webservers neerzetten met 2 verschillende index pagina's. Daarna in je hosts bestand www.server1.nl en www.server2.nl opnemen die je verwijst naar je Squid proxy server.

Als het goed is kom je dan uit op de juiste webserver,
Zo kun je eerst kijken of Squid werkt, voor je het één laag hoger tilt en echt vanaf buitenaf (dus je firewall als extra "drempel") gaat werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Staatslot op 14-08-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, dan kom ik er wel uit denk ik, kan dit helaas pas overmorgen testen:S

voor verbindingen van buitenaf lijkt mij dit niet zo heel ingewikkeld,

als ik het goed heb hoef ik alleen maar in mijn router poort 80 te forwarden naar de Squid server?

edit
en binnen Squid kan ik ook bijvoorbeeld webmail.server1.nl door laten verwijzen naar OWA site van exchange?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Klopt, maar ik sluit altijd het liefst problemen uit dus begin ik laag en bouw ik het dan steeds verder op.
Daarom raad ik je aan het eerst via je hosts bestand te doen, dat sluit problemen makkelijker uit. Maar uiteraard kun je het ook direct vanaf buiten doen. Als het niet lukt slinger het topic maar aan, succes!

n.a.v. je edit; je wijst het door naar een (intern) ip-adres, als je owa dat netjes uitleest moet dat ook geen probleem zijn. Dat kan ik hier niet testen, maar ik neem aan dat het probleemloos werkt :)

[ Voor 24% gewijzigd door Staatslot op 14-08-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, super bedankt!

indien ik er dan niet uitkom laat ik het wel weten.

Verwijderd

Topicstarter
ik kom er nog niet uit.

heb je misschien ook een stap voor stap 'How to' die egt precies alles aangeeft wat wat is?

Gr,
Sander

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Misschien kan je laten zien wat/hoe je het hebt gedaan...dan is het makkelijker om een reactie te geven...

Zelf heb ik op mijn Linux webserver een reverse proxy ingesteld (a2enmod proxy_http) en in de virtual hosts file de "redirects" opgenomen naar de Windows server. Naar mijn mening is het niet echt nodig om een aparte server in te richten voor het proxy-en.

Via bijvoorbeeld deze of deze link kan je kijken of het lukt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
het punt is, dat ik de Tutorial niet helemaal kan volgen...

Zijn er misschien tutorials die echt stap voor stap uitlegd wat er geinstalleerd word. dus eigenlijk vanaf een lege ubuntu server, en welke stappen je dan moet ondernemen om de benodigde software te installeren.

Dus echt compleet vanaf het begin, in ben namelijk nog niet zover in Linux dat ik precies weet hoe dit gaat...

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Voor de OWA, kun je die niet beter over https laten lopen? Dan zit je zowiezo al niet met het probleem van dezelfde poort.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Verwijderd

Topicstarter
dat klopt dit is ook de bedoeling, maar ik wil graag, ook om zelf een beetje uit te proberen, meerdere websites op 1 extern IP kunnen draaien. en dan bijvoorbeeld het domein webmail.server1.nl aan OWA koppelen en server1.nl aan een andere website binnen dit netwerk, en graag ook als ik dit voor elkaar kan krijgen, dat het domein server2.nl naar een andere webserver doorverwijst achter dit zelfde externe ip.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is nog niet vermeld maar varnish of pound zijn beide de meer gewezen oplossingen dan squid.
Pagina: 1