Samsung VS Hitachi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:30
Hi,

Ik ben van plan om tzt een hardware RAID kaart aan te schaffen, de Areca ARC-1222. Aanvankelijk wou ik een nieuwe server bouwen om daar FreeNAS op te draaien met een ZFS RAIDZ2 pool. Ik heb dit de afgelopen dagen getest op een Atom systeem dat ik hier nog heb staan, maar aangezien ik niet zo'n linux/unix freak ben durf ik het niet aan om al mijn data op een software laag te plaatsen waar ik totaal geen verstand van en inzicht in heb.
Bijkomend voordeel van hardware RAID is voor mij ook dat het aanzienlijk scheelt in stroomkosten, en ik ook direct voordeel heb van de hoge read/write speeds, zonder een hele dikke netwerk link hoeven te leggen tussen de twee servers.

Maar dan nu het probleem. Op dit moment heb ik vier WD20EARS maar omdat deze geen TLER/CCTL hebben en ondersteunen ga ik deze niet in de toekomstige RAID6 array hangen. Seagates van 2TB schijnen dit ook niet te ondersteunen dus die vallen ook af. Maar van wat ik tot nu toe heb gelezen zijn er bijna geen problemen met Hitachi drives en hardware RAID controllers. Ook over Samsungs kan ik bijna geen problemen vinden icm hardware RAID. De Samsungs zouden CCTL ondersteunen, maar dit moet je bij elke cold boot/reset inschakelen als ik het goed heb (iemand dit dit kan bevestigen voor mij?)

Welke drives zijn het verstandigste om aan te schaffen? Het zal een array worden van acht schijven in RAID6. Hoewel ik nog nooit een Hitachi schijf gebruikt heb, lijken me deze toch minder betrouwbaar dan WD en Samsung. De HDD's waar ik tussen wil kiezen zijn de Samsung HD204UI en de Hitachi Deskstar 5K3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds zo'n 1,5 maand heb ik hier nu 16 x Hitachi 5K3000 schijven draaien op 2 x 3Ware 9550SX hardwarematige Raidcontrollers. Hier ondervind ik geen enkel probleem mee voor wat betreft uit de Raidset droppende schijven. Ook met de 24 x Hitachi HDS721010CLA332 die zo'n 1,5 jaar hier hebben gedraaid, heb ik nooit problemen gehad. Ik ben dus zeer tevreden over Hitachi schijven, mede door CCTL. CCTL hoef je niet zelf keer op keer in te schakelen, dat doet de controller.
Een bekende van mij draait een Areca hardwarematige Raidcontroller met daarop zo'n 22 Samsung HD204UI harddisks. Ook hij heeft geen last van uit de Raidset droppende harddisks. Ik weet dat Samsung in het verleden probs heeft gehad, maar die blijken nu opgelost te zijn. Ook Samsung schijven hebben CCTL.

In principe kan je zowel Hitachi als Samsung schijven gaan gebruiken. Het is eerder je eigen voorkeur voor het merk die je hebt. Zowel de Hitachi 5K3000 als de Samsung HD204UI kosten rond de 60 euro per stuk.
Wil je toch persé WD schijven gaan gebruiken, dan zal je de RE versie dienen aan te schaffen, deze hebben namelijk wel TLER, maar zijn een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Idd, de controller schakelt CCTL in op de hdd's. Hoe dan ook, als je voor raid6 gaat is dat al niet zo boeiend meer want als er een drive door bad blocks wegvalt heb je nog steeds een raid protected array.
En een drive met bad blocks wil je hoe dan ook uit je array hebben, al is het alleen maar vanwege de performance impact wanneer dit regelmatig optreed.
Sommige hdd's ondersteunen het ook middels een OEM firmware, dat doe ik regelmatig met retail seagates, dan gooi ik er een Dell firmware op met ondersteuning voopr CCTL.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
Okee, dat is een hele meevaller dus. Ik dacht dat beide schijven het wel ondersteunden maar dat na het opstarten een script op zou moeten starten die dat aanzette. En dan was het nog maar de vraag of de controller het zou ondersteunen dat het OS de disks fysiek aan zou spreken. Dit maakt het een stuk duidelijker, thnx!

De WD RE4 schijven zijn me inderdaad net wat te duur :P Dan worden het waarschijnlijk acht Samsungs.

Is het niet zo dat een schijf de data op een bad sector kan reallocaten naar een nieuwe en die bad sector daarna uitschakelen? Of sla ik hier volledig de plank mee mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

fcg123 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:40:
Is het niet zo dat een schijf de data op een bad sector kan reallocaten naar een nieuwe en die bad sector daarna uitschakelen? Of sla ik hier volledig de plank mee mis?
Ja, maar een bad sector ontstaat niet zomaar. Zeker niet op een disk die 24/7 draait en (naar ik mag aannemen) niet bloot gesteld wordt aan schokken (bewegen, geen stroom) en extreme temperatuurs wisselingen.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 14-08-2011 20:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
De server hangt netjes in een rack en ik sta er niet tegenaan te trappen of zoiets. Dan zal ik zometeen het hele spul maar gaan bestellen + een BBU. Thnx voor de info in ieder geval.
Pagina: 1