Keuze van sub

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:37
Beste mensen,

Ik heb een setje van jamo s 426 hcs 3 i.c.m. met Yamaha RX-V367. Ik gebruik het voor films en muziek. Maar ik mis wel een beetje bass. Nu heb ik receiver zo ingesteld dat lage tonen worden verdeeld over de front speakers maar deze gaan tot 48 Hz en ik merk ook dat dit ten kosten gaat van geluidskwaliteit, wanneer ik de fronts op 60 Hz zet dan klinkt het stukken beter.

Nu ben ik van plan om een bijpassende sub te kopen alleen kom ik niet uit welke. Ik heb beetje onderzoek gedaan en de volgende drie passen binnen mijn budget;

1. Yamaha YST-SW012 28-200 Hz 100 watt
2. Yamaha YST-SW030 28-200 Hz 70 watt
3. Jamo SUB 210 38-200 Hz 200 watt

Ik geef zelf voorkeur aan nummer 1 omdat het in mijn ogen betere specs heeft en goedkoopste is van alle 3. Misschien nog aardig bij te vermelden, ik heb hiervoor Logitech Z2300 gehad en wil graag dat het qua kwaliteit beter klinkt dan de sub van z2300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou op een sub niet bezuinigen is mij verteld.
Want een goedkope sub gaat niet echt diep.
Kijk eens naar xtz sub die moeten het heel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens mij moet je eens kijken bij REL, dan heb je een top-sub (:+) . Misschien is dat wel iets boven je budget, maar je hebt geen budget genoemd, dus ik kan het gerust voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39

MazeWing

The plot thickens...

BK subs staan bekend als goede subs voor een leuk prijsje. Er is een nederlandse importeur.
Kijk maar eens op http://www.ra-subwoofers.nl/

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ALPACINO schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:36:
1. Yamaha YST-SW012 28-200 Hz 100 watt
2. Yamaha YST-SW030 28-200 Hz 70 watt
3. Jamo SUB 210 38-200 Hz 200 watt
De YST-SW030 heeft volgens de site van Yamaha een 130 Watt versterker en geen 70 Watt. Maar eigenlijk moet je niet zo blind staren op de specificaties. Ik zou eerst eens kijken wat voor subwoofer je wilt. Het zijn allemaal gepoorte subwoofers die je hier hebt gekozen. Voordeel is dat deze veelal een wat hogere output hebben dan een gesloten systeem. Nadeel is dat - vooral de goedkopere gepoorte subwoofer - minder strak kunnen klinken en last kunnen hebben van poortruis.

Andere verschil is dat de Jamo en de SW030 down fire subwoofers zijn, de YST-SW012 is een front fire. De down fire is lastiger te plaatsen en heeft meer ruimte nodig dan een front fire. De front fire kan je ook meer richten.

Aan de opgegeven specificaties van bereik heb je niets. Er staat namelijk niet bij of deze gemeten zijn onder -3 dB, -6 dB of wellicht nog een andere waarde. Zonder die gegevens kan je niet één op één vergelijken. Plus dat specificaties lang niet alles zeggen.
Ik geef zelf voorkeur aan nummer 1 omdat het in mijn ogen betere specs heeft en goedkoopste is van alle 3.
Betere specificaties klopt dus niet, want de YST-SW030 heeft 130 Watt en geen 70 Watt. Maar je moet dus niet alleen op specificaties blind staren. Dat zegt niets over de klank.
Misschien nog aardig bij te vermelden, ik heb hiervoor Logitech Z2300 gehad en wil graag dat het qua kwaliteit beter klinkt dan de sub van z2300.
De "subwoofer" van de Z-2300 is ook geen subwoofer. Aangezien de melkpakjes van de Z-2300 geen laag en geen mid-laag weer kunnen geven gaat dat allemaal via de subwoofer. Oftewel wordt de subwoofer een middentoner. De subwoofer van PC-setjes begint veelal bij 200 Hz mee te werken. Terwijl je eigenlijk niet hoger dan 100 Hz wilt gaan.

Dus beter klinken zal het altijd doen bij je. Opgegeven bereik van 48 Hz van de Jamo's staat wederom niet bij of het gemeten is onder -3 of -6 dB. Op die manier is het lastiger vast te stellen waar de crossover moet komen te staan. Veel gebruikte "regel" om de basis te berekenen is laagste punt maal 1,5 als het opgegeven is bij -3dB en maal 2 bij -6 dB. Dus bij 48 x 1,5 zou je dan op 80 Hz uitkomen (afronden naar boven), is tevens de THX-standaard. Maar die "regel" is een leuk uitgangspunt, altijd kijken wat in de ruimte het beste klinkt.
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:33:
Ik zou op een sub niet bezuinigen is mij verteld.
Klopt. Liever geen subwoofer in een set dan een goedkope subwoofer. Waar een goede subwoofer een set helemaal aan kan vullen en compleet kan maken kan een slechte subwoofer een set helemaal breken.
Aloys schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:37:
Volgens mij moet je eens kijken bij REL, dan heb je een top-sub (:+) . Misschien is dat wel iets boven je budget, maar je hebt geen budget genoemd, dus ik kan het gerust voorstellen.
Rel :X Rel is tegenwoordig het Bose onder de subwoofers. Leuke subwoofers, maar er is zo veel meer te krijgen. Noem dan merken al Magnat Omega 530, Krell Master Reference Subwoofer, Paradigm Signature SUB 2, en ga zo maar verder. Allemaal subwoofers die ruim onder de 20 Hz duiken en nog steeds boven de 115 dB SPL zitten. De Paradigm gaat zelf tot 7 Hz :o

Denk inderdaad aan de genoemde merken als BK en XTZ, maar ook Klipsch heeft relatief goedkope subwoofers die veel leveren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Woow bedankt voor jullie reacties. Eigenlijk nooit zo bij stilgestaan dat de sub zo belangrijk kan zijn. Misschien was het slim om ook gelijk budget te vertellen maar ik zit te denken rond €150. En na het lezen van de stuk van FeaR wil ik dan een ''front fire''
Het moet niet zo zijn dat de sub meer kost dan de versterker of Jamo set :+

Ik dacht zelf dat de 3 subs die ik eerder heb gemeld wel passen bij mijn set want Jamo 426 is ook niet echt high end net zoals de subs die jullie noemen. Op kieskeurig wordt de YST-SW012 wel aangeprezen maar ik weet niet in hoeverre dit op mijn setje van toepassing zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Van de andere kant, als reactie op "Het moet niet zo zijn dat de sub meer kost dan de versterker of Jamo set": als je nu een fatsoenlijk sub koopt, en je gaat je set upgraden, dan hoef je niet perse een nieuwe sub. Als je budget het toelaat (en dus groter mag worden dan 150.-) kun je eventueel al iets toekomstbestendigers kopen.
Neemt niet weg dat je met subs van jouw budget je waarschijnlijk al wel mooie verbeteringen kunt behalen hoor!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
Je hoeft niet zo bang te zijn dat je een donw-fire sub niet kan plaatsen, gaat gewoon prima. Een Front fire moet je zelfs naar je toe richten, wat vaak moeilijk kan zijn kwa plaatsing.

Ik heb zelf de Klipsch KSW-10, klinkt erg lekker en vrij goedkoop. NIeuwprijs is 175 euro bij H&C Hifi, tweedehands via marktplaats verkrijgbaar voor een euro of 125.

Nog lekkerder is de Klipsch SUB-10, maarja die is alweer 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 20:06
En als je handig bent met je handen : http://www.speakerland.nl...e/60-subwoofer-sub-6-mkii

Gebruik daar zelf een aangepaste van (2x passieve radiator ipv 1)

Ben je voor minder klaar als een bk of wat dan ook,met een betere hypex versterker erin (hypex ds 2.0 bv,class d amp)
http://www.hypex.nl/index...w=article&id=80&Itemid=88
En dat ding gaat laaaaggggg (17hz meen ik zo uit mijn hoofd).

[ Voor 9% gewijzigd door fragcompany op 14-08-2011 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Painore schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:17:
Je hoeft niet zo bang te zijn dat je een donw-fire sub niet kan plaatsen, gaat gewoon prima. Een Front fire moet je zelfs naar je toe richten, wat vaak moeilijk kan zijn kwa plaatsing.

Ik heb zelf de Klipsch KSW-10, klinkt erg lekker en vrij goedkoop. NIeuwprijs is 175 euro bij H&C Hifi, tweedehands via marktplaats verkrijgbaar voor een euro of 125.

Nog lekkerder is de Klipsch SUB-10, maarja die is alweer 250 euro.
Als ik goed begrijp dan zou deze wel goed passen binnen mijn setje. Ik neem aan dat dit ook beter klinkt dan de ST-SW012?
Heb je misschien een link? Ik heb op de website gekeken maar kan KSW-10 niet vinden.

Edit: Boston Acoustics CS sub 10 is ook rond de €199 geprijsd.

[ Voor 4% gewijzigd door ALPACINO op 14-08-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ALPACINO schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 17:28:
Het moet niet zo zijn dat de sub meer kost dan de versterker of Jamo set :+
Mijn subwoofer is ook duurder dan mijn speakers per stuk kosten :)
ALPACINO schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 17:28:
Op kieskeurig wordt de YST-SW012 wel aangeprezen maar ik weet niet in hoeverre dit op mijn setje van toepassing zal zijn.
Tsja Kieskeurig.nl. De site waar mensen apparaten na een paar dagen gebruik al een tien voor duurzaamheid geven of een apparaat een laag cijfer geven omdat er te veel opties op zitten. Ik zou me niet blind staren op Kieskeurig en de reviews daar. Ook genoeg merken die niet op Kieskeurig staan, maar die wel (veel) beter presteren dan de merken die je altijd voorbij ziet komen.
Painore schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:17:
Een downfire subwoofer straalt naar alle kanten uit en is daarom over het algemeen lastiger te plaatsen dan een front fire. Echter heb je met een front fire met reflexpoort ook wat minder ruimte, want ook de reflexpoort moet je niet te dicht op muren, kasten of andere obstakels zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 14-08-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
ALPACINO schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:41:
[...]

Als ik goed begrijp dan zou deze wel goed passen binnen mijn setje. Ik neem aan dat dit ook beter klinkt dan de ST-SW012?
Heb je misschien een link? Ik heb op de website gekeken maar kan KSW-10 niet vinden.

Edit: Boston Acoustics CS sub 10 is ook rond de €199 geprijsd.
Ik heb het aanbod bij HChifi.nl via de mail ontvangen, even zelf een mailtje sturen dus. Ook leuk om er een keer te gaan luisteren, leuke luisterruimte :)

Via marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/473346867

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

fragcompany schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:23:
En als je handig bent met je handen : http://www.speakerland.nl...e/60-subwoofer-sub-6-mkii

Gebruik daar zelf een aangepaste van (2x passieve radiator ipv 1)

Ben je voor minder klaar als een bk of wat dan ook,met een betere hypex versterker erin (hypex ds 2.0 bv,class d amp)
http://www.hypex.nl/index...w=article&id=80&Itemid=88
En dat ding gaat laaaaggggg (17hz meen ik zo uit mijn hoofd).
Quote van de site:
Bouwpakket zonder MDF vanaf: € 555,-
Of dat dus echt een optie is?

Tegenover de goedkoopste BK (Gemini II à 299,-) dus bijna twee keer zo duur. Vast ook drie keer zo goed, maar vér buiten budget.

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 14-08-2011 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Trouwens gaat een downfiring sub geen problemen opleveren voor de mensen onder mij? Ik ben van plan om in zolder te zetten (tapijt) en het moet niet zo zijn dat mensen onder mij ''meegenieten''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Is het een betonnen of een houten vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
bartvl schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:06:
Is het een betonnen of een houten vloer?
Betonnen vloer waarop dus tapijt komt. Ik heb begrepen dat je ook een tegel onder kan leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door ALPACINO op 15-08-2011 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ALPACINO schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:29:
[...]
Betonnen vloer waarop dus tapijt komt. Ik heb begrepen dat je ook een tegel onder kan legen.
Ligt eraan wat je wilt bereiken. Je kan een speaker of subwoofer namelijk koppelen en ontkoppelen. Als je spikes neemt dan koppel je de speaker aan de vloer (of de tegel) waar deze op staat. Hierdoor klinkt het laag strakker, maar zal de vloer de trillingen absorberen en mee gaan trillen. Je kan ook ontkoppelen door bijvoorbeeld halve squashballetjes onder de subwoofer te leggen. Ontkoppelen zorgt voor minder overlast en zorgt ook voor een strakker laag. Ikzelf heb een Auralex Subdude HD gekocht om te ontkoppelen en dat werkt echt.

Je kan natuurlijk ook combineren: spikes op een tegel om de subwoofer aan de tegel te koppelen. En dan de tegel ontkoppelen van de betonnen vloer.

Pagina: 1