Ik ben momenteel bezig om in mijn appartement een volledig netwerk te leggen.
In totaal zullen er momenteel 14à16 aansluitingspunten zijn.
Natuurlijk heb ik ook de nodige hardware nodig en daar zit mijn probleem.
Ik zal de volgende constructie uitbouwen:
FIREWALL:
Ik ben vrij zeker dat ik de cisco ASA 5505 (ASA5505-BUN-K9) omwille van de volgende redenen:
- zeer goede firewall
- ipv6
- goede prijs
- iedereen zegt om van de SMB producten van cisco weg te blijven
SWITCH:
Daar zweef ik in het duister.
Wat de bedoeling is:
- hij moet al ipv6 hebben
- 24 poorten (dit is geen discussiepunt: ook al zijn niet alle aansluitingspunten in gebruik, het is niet de bedoeling dat ik kabels ga beginnen wisselen als ik internet op een bepaald punt wil)
- QoS voor wanneer er video/audio zal gestreamd worden over het netwerk
- gigabit
- dhcp server
- liefst geen cisco SMB (zie firewall)
De bedoeling van de switch is onder andere dat de telenet digibox een rechtstreeks IP moet krijgen van telenet en het andere VLAN zal gebruikt worden voor het intern netwerk. Mijn idee was dus om vanuit de firewall 2 kabels te laten vertrekken naar de switch en daar dan 2 VLAN's te creëren zodat het bovenstaande probleem wordt opgelost. Nu is mijn vraag hier ook of dat ik dan ook 2 VLAN's moet creëren op de firewall?
Ik ken er nog niet zoveel van, maar dat is geen probleem. Ik zal dat op het moment zelf uitvissen en werkende krijgen. Dat mag dus liefst ook geen invloed hebben op de beoordeling van de vraag ;-)
Dank je wel voor jullie hulp en advies.
In totaal zullen er momenteel 14à16 aansluitingspunten zijn.
Natuurlijk heb ik ook de nodige hardware nodig en daar zit mijn probleem.
Ik zal de volgende constructie uitbouwen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| TELENET MODEM (geen van die nieuwe modellen waar wifi en een router in zit)
|
|
FIREWALL
|
|
SWITCH
|
|
AANSLUITINGEN |
FIREWALL:
Ik ben vrij zeker dat ik de cisco ASA 5505 (ASA5505-BUN-K9) omwille van de volgende redenen:
- zeer goede firewall
- ipv6
- goede prijs
- iedereen zegt om van de SMB producten van cisco weg te blijven
SWITCH:
Daar zweef ik in het duister.
Wat de bedoeling is:
- hij moet al ipv6 hebben
- 24 poorten (dit is geen discussiepunt: ook al zijn niet alle aansluitingspunten in gebruik, het is niet de bedoeling dat ik kabels ga beginnen wisselen als ik internet op een bepaald punt wil)
- QoS voor wanneer er video/audio zal gestreamd worden over het netwerk
- gigabit
- dhcp server
- liefst geen cisco SMB (zie firewall)
De bedoeling van de switch is onder andere dat de telenet digibox een rechtstreeks IP moet krijgen van telenet en het andere VLAN zal gebruikt worden voor het intern netwerk. Mijn idee was dus om vanuit de firewall 2 kabels te laten vertrekken naar de switch en daar dan 2 VLAN's te creëren zodat het bovenstaande probleem wordt opgelost. Nu is mijn vraag hier ook of dat ik dan ook 2 VLAN's moet creëren op de firewall?
Ik ken er nog niet zoveel van, maar dat is geen probleem. Ik zal dat op het moment zelf uitvissen en werkende krijgen. Dat mag dus liefst ook geen invloed hebben op de beoordeling van de vraag ;-)
Dank je wel voor jullie hulp en advies.