Unicorn>>
Persoonlijk hangt mijn waardering voor anderen dan ook niet af van hun denkbeelden en overtuigingen, maar van de manier waarop zij hier mee om gaan.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt, behalve dat anti-religieuze sentimenten geen logisch voortvloeisel zijn van het atheïsme, volgens mij is dit in de praktijk wel zo. Daarmee wil ik het atheïsme niet aanvallen, maar het zit nu eenmaal in de mens ingebakken om ter bevestiging van hun eigen denkbeelden, zich af te zetten tegen andersdenkenden. Dat zie je hier op W&L ook, veel personen die zich atheïst noemen zijn niet bezig met het onderbouwen van hun eigen denkbeelden maar met het flamen van anderen en zouden eerder onder de noemer anti-theïst vallen. Maar nogmaals dat heeft niets met het atheïsme an sich te maken, het is een universeel verschijnsel.Zelf kan ik maar 1 "gevaar" in het atheïsme verzinnen, en dat is (zoals Flamez net al aangaf in het stukje "anti-religious campaigns") dat het makkelijk te combineren valt met anti-religieuze sentimenten. Maar dit is geen logisch voortvloeisel van het atheïsme: Stalin had bijvoorbeeld hetzelfde kunnen bereiken met een humanistisch Marxisme.
Dit "gevaar" is dus eigenlijk een gebrek aan bescherming tegen gevaarlijke denkbeelden; het atheïsme op zichzelf garandeert geen utopia. Maar dit pretendeert het ook niet.
Persoonlijk hangt mijn waardering voor anderen dan ook niet af van hun denkbeelden en overtuigingen, maar van de manier waarop zij hier mee om gaan.