• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-01 09:28
Hey tweakers,
ik denk al een paar dagen na over een orgineel idee voor een casemod, maar ik vraag me erg af wat de temperatuur van de vloeistof van een watergekoelde pc ongeveer is.
setup zal niet het beste van het beste worden, dus ga maar uit van een normale pc van ongeveer 500 euro (core i5, 4gb ram etc.)

Hoe hoog zal de temperatuur ongeveer (ruwe schatting!) zijn vlak na de cpu en/of gpu en hoe hoog na de radiator?

Alvast bedankt! ;) Als jullie meer willen weten hoor ik het wel!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe hoog zal de temperatuur ongeveer (ruwe schatting!) zijn vlak na de cpu en/of gpu en hoe hoog na de radiator?
Na een waterblok of na een radiator scheel nog geen 1 graad. Het water stroom zo snel door de setup heen dat tempsverschillen na onderdelen enorm klein zijn.

Hoe heet het water verder zal zijn hangt van de setup af. Als jij een i5 gaat koelen met een 4x120mm rad met de fans op 12 volt zal de watertemp veel lager zijn als met dezelfde CPU en een 1x120mm rad met de fan op 6 volt. Zonder de exacte setup te weten is er niets over te zeggen.

• Alicanto
oke bedankt. Ik weet nog niet wat mijn setup wordt. Kan je als voorbeeld misschien je eigen setup gebruiken? Ik heb slechts een indicatie nodig om een origineel idee te krijgen voor mijn casemod. Ik zat er namelijk aan te denken de temperatuursverschillen te gebruiken voor leuke natuurkundige effectjes.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alicanto schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 01:01:
oke bedankt. Ik weet nog niet wat mijn setup wordt. Kan je als voorbeeld misschien je eigen setup gebruiken? Ik heb slechts een indicatie nodig om een origineel idee te krijgen voor mijn casemod. Ik zat er namelijk aan te denken de temperatuursverschillen te gebruiken voor leuke natuurkundige effectjes.
Ik heb geen tempmeter in de loop zitten bij mijn setup. Ik zocht even naar : water temp with water cooling. Daar kwam ik het volgende tegen.
In a WC loop it warms up at idle to an amount over room temp, that is the delta T. Then when you load the processor the water will warm up a bit more. A performance WC loop has a delta of about 5C. A average loop should never warm more than 10C over room temp.
De watertemp zal bij een gemiddelde setup zal dus rond tussen de kamertemp +5 graden en 5 graden daar boven liggen. Met een kamertemp van 20 graden zal de watertemp dus tussen de 25 en 30 graden liggen.

Mijn watertemp ligt denk ik wat hoger dan gemiddeld. Ik heb mijn setup voor de stilte en het maakt mij niet uit of de CPU 30 of 50 graden idle is. Al mijn fans draaien op 6 volt wat heel erg stil is maar geen geweldige temps geeft. Mijn watertemp kan best eens 35 tot 40 graden zijn als ik naar de temps van mijn CPU en GPU kijk. Als ik de fans op 12 volt laat draaien gaan de temps van de CPU en GPU flink omlaag en dus ook de watertemp. Wat dat betreft is mijn setup een slecht voorbeeld omdat het bij mij niet om de temps gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 14-08-2011 01:14 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Mijn watertemperatuur komt op een iets zwaardere setup na wat overklokwerk op 30-35 graden.

Verwijderd

Bij mijn setup, waar de grootste radiator voorin de kast hangt, is het verschil op de cpu iets groter.
Nu is het wel zo dat de kast een keer omgekiept is, moet nog eens een keer het koelblok remounten :P.
gpu temp ligt dan wel weer 10-15 graden boven de omgevingstemperatuur, ligt er ook maar net aan waar je de radiator bevestigt/neerzet. Een externe koeltoren zal betere prestaties leveren dan een radiator in (vooral voorin) de kast ivm de vrijheid die de ventilatoren hebben om lucht aan te zuigen. Extern is dan wel weer wat lastiger als je vaker naar lanparties gaat, heb in het verleden een afkoppelbare radiator gehad en dat was toch een behoorlijk gedoe. Een radiator achterin of buiten de behuizing is een goed compromis.

• Alicanto
Heel erg bedankt allemaal :) Ik weet voorlopig weer genoeg.
Pagina: 1