• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Nu ben ik absoluut geen Pietje Precies en moet alles brandschoon zijn maar mijn camera ga ik wel redelijk voorzichtig mee om. Beschermen tegen vocht/zand/etc. als ik foto's buiten ga maken. Soms valt het niet te voorkomen en komt er een regendruppel op je lens of body.
Vrijdag buiten foto's gemaakt en niks geks gedaan met het toestel (behalve gekke foto's maken :P) en bij thuiskomst zie ik ineens dat er stof/zand achter de display zit.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/o9PwM58AQwusbnNOLdnzSGp9/full.jpg
(dit is geen foto van mijn toestel aangezien het met niet lukt om met het toestel een foto van het toestel zelf te maken :? :D )
Het lijkt alsof er vanaf de rand waar de timerbutton zit stof naar binnen is geblazen. Nu weet ik dat duurdere Canons xD betere afdichtingen hebben, maar je maakt mij niet wijs dat de 550D min of meer een open body heeft. Toestel is 4 maanden oud and I'm not amused... Gevalletje garantie? Hoe zijn de ervaringen met Canon en garantie?

[ Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 13-08-2011 21:43 ]

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik denk niet dat het onder garantie valt. Eerder onder user abuse, hoewel je in dit geval misschien niks geks gedaan hebt maar pech hebt gehad.

Bel ff naar een reparatie centre, zij kunnen je meer vertellen over de garantie. Of het nou wel of niet onder garantie valt, zij kunnen m voor je maken. Als het wèl onder garantie valt kost het je niks, if not betaal je denk ik alsnog niet al te veel. (tenzij er een nieuw scherm in moet)

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-01 21:39
Het doorzichtige plastic dat voor de lcd zit is bij de xxxD camera's (in iedergeval de 350D tot 450D) zelf te vervangen. Oude lospeuteren, lijmresten verwijderen, lcd schoonmaken en vervangend exemplaar terug plaatsen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Dit lijkt me eigenlijk wel een gevalletje van een fabricage fout en zou dan onder garantie moeten vallen.
Tenzij ze in de rest van het toestel veel stof/zand kunnen vinden lijkt het me wel aannemelijk dat het scherm niet goed afgedicht is. Dat je stof op de sensor hebt oid, dat lijkt me door eigen gebruik te kunnen komen, of dan heb je de schijn iig tegen je. In dit geval lijkt me van niet.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:45:
Dit lijkt me eigenlijk wel een gevalletje van een fabricage fout en zou dan onder garantie moeten vallen.
Tenzij ze in de rest van het toestel veel stof/zand kunnen vinden lijkt het me wel aannemelijk dat het scherm niet goed afgedicht is. Dat je stof op de sensor hebt oid, dat lijkt me door eigen gebruik te kunnen komen, of dan heb je de schijn iig tegen je. In dit geval lijkt me van niet.
Waarom? Ze adverteren toch nergens (of staat in de specs) dat het scherm volledig afgedicht is ?

Gevalletje user "abuse" lijkt me hoor.

Gabriël AM5

Verwijderd

De vraag is of er uberhaupt sprake is van een garantieaanspraak. Er is immers niets stuk gegaan waardoor het apparaat niet meer naar behoren werkt.

Wellicht is een goede vergelijking als je een camera een tijdje in de zon zou laten liggen en het zou verkleuren. In dat geval wordt er geen garantie verleent aangezien het de werking van het toestel niet aanpast. Imo (IANAL) wordt de vraag over garantie pas interessant als het stof een goede werking van het apparaat in de weg staat.

Daarnaast ben ik bang dat het inderdaad om user abuse gaat (hoewel die term wel heel zwaar klinkt in dit geval).

• vandijk
Neem even contact op met rofarepair.nl. Die kunnen je waarschijnlijk snel helpen. Als het stof via de knoppen binnengekomen is, dan zit het mogelijk ook op andere ongewenste plekken die je niet kan zien.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
Als ik jou was, zou ik even contact opnemen met de verkoper of met Canon. Misschien willen ze het maken onder garantie, zo niet dan kan je het altijd nog zelf laten repareren of zo laten.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

vandijk schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:33:
Neem even contact op met rofarepair.nl. Die kunnen je waarschijnlijk snel helpen. Als het stof via de knoppen binnengekomen is, dan zit het mogelijk ook op andere ongewenste plekken die je niet kan zien.
Dat zou ik dus niet doen, aangezien je dan Canon niet zelf in de gelegenheid stelt om het probleem (al dan niet betaald) te verhelpen en je daarmee een (eventuele) toekomstige garantieaanspraak kunt vergeten.

• vandijk
Met snel helpen bedoel ik in dit geval een inschatting van de kosten en de mogelijkheid op garantie. Ook weten zij waarschijnlijk wat er aan de hand kan zijn. Afhankelijk van waar je de camera gekocht hebt loop je vaak tegen onkunde/onwil van de verkoper aan.

Laten repareren / zelf doen is stap twee.

[ Voor 20% gewijzigd door vandijk op 14-08-2011 14:21 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 13:46:
[...]

Dat zou ik dus niet doen, aangezien je dan Canon niet zelf in de gelegenheid stelt om het probleem (al dan niet betaald) te verhelpen en je daarmee een (eventuele) toekomstige garantieaanspraak kunt vergeten.
vandijk schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:20:
Met snel helpen bedoel ik in dit geval een inschatting van de kosten en de mogelijkheid op garantie. Ook weten zij waarschijnlijk wat er aan de hand kan zijn. Afhankelijk van waar je de camera gekocht hebt loop je vaak tegen onkunde/onwil van de verkoper aan.

Laten repareren / zelf doen is stap twee.
Precies. Zelfde als de optie om de afdekking er zelf af te halen en schoon te maken. Volgens mij kun je dan fluiten naar je garantie.
Zal dadelijk eens proberen een foto te maken. Heb nog een oude Limux liggen. Het is niet echt iets wat afdoet aan de functionaliteit van het toestel maar vind het gewoon zwaar irritant dat mijn toch prijzige camera blijkbaar niet eens tegen een beetje stof/zand kan wat betreft afdichting. Vraag me ook af hoe het er in is gekomen.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

ManiacsHouse schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:25:
[...]

[...]

Precies. Zelfde als de optie om de afdekking er zelf af te halen en schoon te maken. Volgens mij kun je dan fluiten naar je garantie.
Zal dadelijk eens proberen een foto te maken. Heb nog een oude Limux liggen. Het is niet echt iets wat afdoet aan de functionaliteit van het toestel maar vind het gewoon zwaar irritant dat mijn toch prijzige camera blijkbaar niet eens tegen een beetje stof/zand kan wat betreft afdichting. Vraag me ook af hoe het er in is gekomen.
Het gaat om de manier hoe je het verteld tegen canon, als jij verteld van: nou ehmm ik heb ... een camera gekocht maar volgens mij is er stof in gekomen. Dan denken ze van: AAHAHHAHA hoe heb je dat nou weer gedaan, nouja niet onze schuld, geen garantie.

Maar als je iets zegt richting: ik heb dan en dan een camera gekocht omdat canon bekent staat om zijn goede camera's, maar het lijkt wel of er stof in de LCD is gekomen wat mij niet normaal lijkt, zeker omdat ik flink heb betaald voor deze camera. Hoe kunnen wij dit oplossen?

dus eerst bellen/mailen naar canon, en dan pas gaan klooien. Want als je eerst klooit en vervolgens belt, hangen ze gelijk op.

[ Voor 5% gewijzigd door Frozen op 15-08-2011 16:17 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik kan me niet voorstellen dat de mensen bij Canon die op die afdeling werken onder de indruk zijn van dergelijk woordgebruik.
Ik kan me zelfs voorstellen dat ze iemand met een oprechte vraag eerder helpen, dan iemand die denkt met dergelijk taalgebruik Canon te "dwingen" het in garantie te herstellen.

Maar het eerste aanspreekpunt voor een consument is gewoon de winkel waar je het gekocht hebt. Die kunnen ook beoordelen of ze zoiets vaker zien of dat het uitzonderlijk is.

Stof onder dat glas is nou niet bepaald iets waar je veel over hoort, dus het zou me eigenlijk niet verbazen dat ze niet moeilijk doen en het gewoon onder garantie opgelost kan worden.
Pagina: 1