Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03-2023
Ha Tweakers,

Mijn laptop (HP 6710b, 3/4 jaar oud), wilt niet meer opladen. Ik heb 2 weken geleden een nieuwe accu gekocht, leek te werken (+/- 2 weken gebruikt), maar ook nu wilt hij niet meer opladen. Zowel de 'oude' als de nieuwe accu vertonen hetzelfde probleem... Als ik de laptop via de oplader aansluit werkt hij wel zonder problemen, alleen het opladen gaat dus niet. Het lampje 'ik ben aan het opladen (orange)' brand 2 seconden en gaat daarna uit.

Ik ben zelf ITer maar niet echt thuis in de elektronica van laptops...

Iemand suggesties wat ik nog zou kunnen proberen? :'(

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-05 12:37
Is de nieuwe accu leeg? Zo niet, laat de laptop dan eens aan staan zonder adaptor totdat de accu echt leeg is, en kijk dan eens of hij wil opladen. Als je de oude en de nieuwe accu's door elkaar blijft aansluiten dan blijf je waarschijnlijk problemen houden, de laptop probeert zich in namelijk te stellen op de accu capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborx
Beiden accu's geprobeerd, beide zijn waarschijnlijk leeg. Laptop start totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Dan lijkt het er op dat het laadcircuit in je laptop de geest heeft gegeven. Als je iemand kan vinden met een laptop die dezelfde accu gebruikt zou je het daar nog eens kunnen testen, anders blijft er weinig meer over dan het ding ter reparatie aanbieden of verder gebruiken met aangesloten oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborx
Oke, dan ga ik maandag even langs iemand die dezelfde heeft, en het e.e.a. proberen. laadcircuit zit in het mobo of niet? Want dat zet ik er een nieuw/ander mobo in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Dat wisselt, soms is het laadcircuit een aparte print, soms zit het erbij op het moederbord. Maar een laptop van driekwart jaar oud heeft toch nog gewoon garantie? Of bedoelde je 3 à 4 jaar oud?

Verder zijn er ook nog laptops (o.a. van Dell) die communiceren met de voeding. Afhankelijk van het vermogen van de voeding zal de accu dan normaal / langzaam / niet opladen. Als deze communicatie niet meer werkt (door bijvoorbeeld een afgebroken pinnetje in de connector, draadbreuk, vuile contacten) dan laadt de accu ook niet meer op.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:37

Infant

It's a floating Dino!

Wat heeft de HP Batterycheck over de batterij te melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborx
Circuit zit op het moederbord zelf kom ik net achter. Tweedehands mobo +/- 60 euro, dus is opzich te doen. Batterycheck ga ik even proberen!

Edit:
oude battery geeft een foutmelding -> google -> nieuwe kopen

new battery geeft een foutmelding -> google -> niks :(

[ Voor 31% gewijzigd door Niborx op 14-08-2011 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Haha, HP probeert zoveel mogelijk problemen in het "Fout->Nieuwe kopen" rijtje te schuiven. :)

Wat zegt de batterij als je hem in advanced mode zet voor de waardes van: Voltage, Design mAh, Full charge mAh, remaining mAh, Cell voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborx
Batterij 1:
Charge Capacity: 47%
Warranty Type: 1 year
Cycle count: 76
Manufacturer: HP
Battery Age: 1276 days
Temperature: 25 celcius
Design Capacity: 5100 mAh
Full Charge Capacity: 2432 mAh
Remaining Capacity: 0 mAh
Current: 0 mA

Terminal Voltage: 11872 mV
Design Voltage: 10800 mV
Cell Voltage 1: 0 mV
Cell Voltage 2: 3955 mV
Cell Voltage 3: 3962 mV
Cell Voltage 4: 3956 mV
Status: AD0
AC Power: True

Batterij 2 (nieuw):
Charge Capacity: 100%
Warranty Type: 1 year
Cycle count: 11
Manufacturer: HP
Battery Age: 209 days
Temperature: 24 celcius
Design Capacity: 4400 mAh
Full Charge Capacity: 4422 mAh
Remaining Capacity: 0 mAh
Current: 21 mA

Terminal Voltage: 6905 mV
Design Voltage: 11100 mV
Cell Voltage 1: 0 mV
Cell Voltage 2: 2329 mV
Cell Voltage 3: 2386 mV
Cell Voltage 4: 2240 mV
Status: 890
AC Power: True

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Als dat zou kloppen dan lijkt het alsof zowel je oude als je nieuwe batterij sluiting hebben in Cell 1, vreemd maar het zou kunnen natuurlijk. Is die nieuwe batterij een originele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Of de hardware die het spanningsniveau meet van Cell 1 is kapot, dat lijkt mij waarschijnlijker dan 2 accu's met hetzelfde defect. Indien mogelijk zou ik met een multimeter de spanning van alle cellen checken ter verificatie.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborx
Ik heb een multimeter (ergens), maar geen idee hoe ik deze moet gebruiken. Hoe doe ik dit? (nieuwe accu is trouwens geen origineel). Software van HP is wel erg handig bij dit trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
http://www.soselectronic.com/a_info/img_data/J_kap/67874.jpg

even als voorbeeld:

het zwarte meetsnoer in de COM (common) aansluiting en de rode in de V/OHM/mA (dus niet de 10A!!!!).

dan de multimeter op (in dit geval) dc 20v meetbereik zetten. bij de bovenstaande meter 3 tikken naar links draaien.

dan de 2 meetpennen op beide accu contacten zetten en voila.
welk meetsnoer je waarop zet maakt op zich niet uit. bij de ene geeft de meter een positieve waarde en bij de andere een negatieve..

die accu's zijn vaak wel ellendige dingen om open te maken, maar weggooien is zo zonde.
overigens zou ik die nieuwe accu niet open maken. met 2 weken gebruik lekker omruilen. je hebt immers garantie. die andere is (vermoed ik) uit garantie. do all you want

[ Voor 20% gewijzigd door timberleek op 15-08-2011 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Of de hardware die het spanningsniveau meet van Cell 1 is kapot, dat lijkt mij waarschijnlijker dan 2 accu's met hetzelfde defect.
Volgens mij zit die hardware meestal in de accu zelf, vandaar mijn opmerking over defecte accu's. Maar het blijft wel vreemd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:22
Die hardware zit ook in de accu zelf, de accu communiceert via I2C met de laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

ThinkPadd schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 12:30:
Die hardware zit ook in de accu zelf, de accu communiceert via I2C met de laptop :)
Dat kan ook, ik heb ook wel eens een accu gezien met een meerpolige connector waarbij elke cel apart zat aangesloten op de laptop. De meet- en regelelektronica zat in dat geval op het laadcircuit in de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborx
Nou, krijg de accu niet echt uit elkaar... Wat wel opeens in me hoofd spring is de laptop nameten (heel het oplaadcircuit) of zeg ik nu iets raars?

Edit:
Oplader alvast nagemeten, 19+ volt, dus in orde.

[ Voor 16% gewijzigd door Niborx op 15-08-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:54
Of Cell 1 zit er niet in, de accuspanning hoort volgens de specs namelijk 10,8V (11,1 is ook goed ;) ) te zijn. Batterij 2 is echt leeg trouwens, wel gek voor een nieuwe. Misschien zelfs te leeg om door de laptop fatsoenlijk opgeladen te worden. Er staan ook wel erg tegenstrijdige waarden, design voltage 11V, terminal voltage 6,9V en capacity 100%... Overigens is het voor Li-ion accu's niet zo goed om de klemspanning onder de normaalspanning te laten komen.
Niborx schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:46:
Wat wel opeens in me hoofd spring is de laptop nameten (heel het oplaadcircuit) of zeg ik nu iets raars?
Veel succes, dat is 9 van de 10 keer niet na te volgen waar het allemaal heen loopt. Mede dankzij de multi-layer PCB, en no-offence, zeker niet voor iemand die weinig verstand van (laptop)elektronica heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Frank__B op 15-08-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Bijna elke HP, en zeker deze, heeft alle meet en regel electronica in de accu zitten. Dat cell 1 geen spanning geeft is normaal als het een 11.1V accu betreft.

Accu 2 lijkt mij zo dood als een pier. Als de cel spanning onder de ~2.6 komt weigert de HP ten alle tijde de accu ooit nog op te laden, i.v.m. met angst voor dit.

Dus dat lijkt me de reden dat die niet meer oplaad.

De reden dat batterij 1 niet oplaad is ook erg simpel, namelijk: Hij is vol. :P
De reden dat hij niet ontlaad is ook simpel, namelijk: Hij is leeg... 8)7

Ik leg de schuld van deze geweldige logica bij de enigneering-, en waarschijnlijk grotendeels, marketing afdeling van HP. (It's not a bug, it's a feature.)

De makkelijke oplossing:
Als je in het bios van je HP kunt komen, zit daar een batterij-test-optie.... in sommige HP's is die aardig genoeg om je batterij te resetten, en hem dan te calibreren. Dat zou ik met batterij 1 proberen.
Wellicht doet ie het met batterij 2 ook, maar die kans acht ik klein.

De Infant oplossing:
Een andere oplossing van wat drastischere aard, is de accu openmaken (wat een drama is), cell 2 losmaken en weer vast, dan reset je hem ook.

De HP oplossing:
Koop een nieuwe notebook van ~2k met hetzelfde probleem.

De beste oplossing:
Koop een Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niborx
Hmm, volgens mij heb ik me laptop dus voor niks uitelkaar gehaald? (Wilde er een nieuw mobo inzetten). Ik ga nog het e.e.a. proberen!

Edit:

Mailtje gestuurd naar de accuboer voor een nieuw model, ben benieuwd! Heel erg bedankt voor alle hulp! _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door Niborx op 16-08-2011 19:28 ]

Pagina: 1