• simon8400
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 11:00
Beste Tweakers,

Al sinds ik m'n nieuwe systeem had (inmiddels alweer van 2009 geleden) vond ik de temperaturen wel zeer hoog i.v.m. de airflow en de koeling.

Temperatuur van de processor kon zich soms probleemloos op 75 graden (en zelf hoger!) 4 uur standhouden, en langer zelf.
Desalniettemin voelde de computer absoluut niet extreem warm aan wanneer ik deze dan openhaalde.

Zelfde met temperatuur in de kast zelf, de computer gaf soms aan dat deze in en om de 60 graden was, terwijl deze ook absoluut niet zo aanvoelde.
Nu (bij idle gebruik) zegt speedfan mij nu dat mijn processor 52 graden is, mijn systeemtemperatuur 46 graden en mijn grafische kaart 60 graden ( hd 4870 x2, dus dit is nog mogelijk). Dit is zeer veel, zeker in verhouding met de koeling.

Mijn opstelling ziet er als volgt uit:

Freezer extreme op de CPU
Gigabyte SUMO (volgens reviews goede airflow) (intake fan)
2x 120 mm Gigabyte fans, even 2 scythe S-flex fans die erin zaten, al maakte dit niet echt een verschil.
Kabels mooi weggewerkt enz..

Daarom vermoed ik ook dat de temperatuuraanduidingen gewoon foutief zijn, misschien zelf gewoon dubbel geteld.

De metingen zijn in elk programma hetzelfde, speedfan, bios, noem maar op...

Klopt mijn vermoeden en zo ja, hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Tsja, al die programma's krijgen hun temperaturen van de dezelfde sensoren, dus als die het fout zeggen dan zegt alle software het fout.

Maar de temperaturen die jij noemt lijken me niet extreem. Mijn videokaart wordt ook 60 graden in idle, en mijn mobo temperatuur schommelt ook rond de 40 graden. Alleen Je CPU zou koeler moeten kunnen (Ik zit op idle onder de 30 graden). Dan komen dus de gebruikelijke vragen die hier altijd gesteld worden: Hoeveel en welke koelpasta? Hoe is de push-pull setup van de fans in je case, ook tov je CPU cooler enz?

Jeroen

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

• simon8400
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 11:00
Normaal? Een processor is voor zover ik weet niet bedoeld om probleemloos lange tijden op 75 graden en meer te draaien. Koelpasta is goed aangebracht, niet te veel niet te weinig. Koeler goed stevig op de processor enz. En moest mijn moederbord echt zo warm worden, dan zou dit toch ook zo aanvoelen? De computer draait nu al 2 jaar zo en ik heb nog niets van problemen met de hardware, geen artifacts of dergelijke.

Moesten deze temperaturen wel degelijk zo zijn, zou dit toch al lang zo zijn?

Simon

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
75 graden is wel heet ja, maar dat kan een proc wel hebben hoor.

Het punt is, hoewel het inderdaad allemaal wat aan de warme kant lijkt voor een kast met de koeling die jij beschrijft is mijn eerste gedachte bij de temeraturen die jij noemt niet "Dat kan nooit, die sensors moeten kapot zijn". Met een paar onhandig geplaatse fans, wat stof en eem flinke kwak koelpasta krijg je het ook wel voor elkaar. Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, maar plaats anders eens wat foto's en misschien ook wat meer info over de rpm's van de fans die hebt enzo.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen94704 op 14-08-2011 18:15 ]

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 15:28
Even in je inventaris gekeken: Zo'n X4 kan volgens mij best warm worden en heb je hem ook nog overgeklokt o.i.d.? Ik heb een X6 maar dan wel onder water dus dat is niet echt te vergelijken..

En de temps voor je graka zijn volgens mij ook wel oke. Al word mijn 6870 ( overgeklokt met standaard luchtkoeler ) niet warmer dan 40 graden idle.. Maar jij hebt ook een X2.

Anyhow, zolang je niks aan je processor hebt gedaan en hij voelt niet extreem heet. Voel je aan de koeler of de socket? Kan zijn dat hij niet goed is bevestigd / teveel koelpasta. Dan kan het de sensor zijn..

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Ikzelf denk niet dat deze temperaturen extreem hoog zijn, maar er is een simpele truc om te controleren of de sensoren defect zijn (alleen lijkt mij het onwaarschijnlijk dat ze allemaal defect zijn).

Ga gewoon direct na het opstarten snel in je bios, en check daar zo snel mogelijk je temperatuur. De componenten zijn dan namelijk nog dicht bij de kamertemperatuur, omdat de heatsinks in je mobo en de fans van je graka en CPU nog niet zijn opgewarmd.

Je graka zou dan niet meer dan 10-15 graden boven kamertemperatuur moeten zitten, zelfde geld voor je mobo, je CPU kan er wel wat boven zitten. Natuurlijk moet je voordat je dit doet eerst even je PC een uurtje uitzetten, zodat ie helemaal afgekoeld is.
Pagina: 1