Dell precision 690 boot niet met twee cpu's

Pagina: 1
Acties:

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:44
Hallo,

Ik heb hier twee dell precision 690's staan, exact hetzelfde: xeon 5140 3GHz dual core cpu, 2GB geheugen. Nu dacht ik de cpu van de ene in de andere te zetten, om zo een dual dual core te maken, maar met de tweede cpu erin boot hij niet. Hij gaat even aan, en dan direct weer uit. Is dit niet mogelijk ofzo? Of is er een of andere truc die ik nog moet uithalen?

Roomba E5 te koop

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
kun je wel in de bios?

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• sig69
Met één cpu wel, met twee cpu's gaat hij echt maar een paar seconden aan en dan weer uit

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Kan de voeding wel genoeg prik leveren? Want het lijkt er op dat ie dat niet kan.
Misschien eens handig om specs neer te zetten, we kunnen nu alleen maar gissen.

• Jerdek
spec zou handig zijn idd
hey kel is ook van de partij :)

Verwijderd

Handig zou zijn als topicstarters zich eens aan de regels zouden houden voor het openen van een topic. ;)
Dan hoeven we niet alles te vragen.

Uiteraard ben ik van de partij, jij blijkbaar ook :P

• Jerdek
klopt, en zeker eentje die al 9 jaar oid lid is, zou de regels moeten weten :)
maar gezien z'n avatar zal ie wel te weinig bloed tussen z'n oren hebben 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Jerdek op 13-08-2011 19:00 ]

• sig69
Wat voor specs willen jullie nog meer weten? Er zit een 750 watt voeding in, en een simpele nvidia quadro videokaart

Roomba E5 te koop

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:48

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

sig69 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:10:
Wat voor specs willen jullie nog meer weten? Er zit een 750 watt voeding in, en een simpele nvidia quadro videokaart
Het moederbord type en socket?

Si vis pacem, para bellum

• sig69
Op het moederbord staat "Foxcon LS-36", socket weet ik even niet

Roomba E5 te koop

• Jerdek
socket 771 extended atx , intel 5000x...maar er zijn verschillende versies van die dell precision.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29
wat is je geheugen configuratie?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je de VGA er even uittrekt en hij blijft dan wel aan - dan ligt het dus aan de voeding. Alhoewel 750W me wel genoeg lijkt. Draai je de laatste BIOS versie? Heatsink er netjes op etc?

• sig69
Er zit nu 2x2 GB geheugen in, daar heeft hij ook origineel mee gedraaid dus dat lijkt me wel in order. BIOS versie ga ik controleren, ik zal ook eens kijken wat hij doet zonder videokaart. Bedankt voor alle tips zover.

Roomba E5 te koop

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:48
Vaak heb je in dual socket bordjes voor elke processor een aantal stoten; weet je zeker dat je 2Gb voor proc1 en 2 GB voor proc2 hebt, in plaats van 4 GB voor ééntje?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03
Weet je zeker dat de 5100 series dual cpu kan ? Volgens mij kan dat alleen bij de 5200 serie.

• sig69
marcop23 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:28:
Vaak heb je in dual socket bordjes voor elke processor een aantal stoten; weet je zeker dat je 2Gb voor proc1 en 2 GB voor proc2 hebt, in plaats van 4 GB voor ééntje?
Ga ik ook controleren.
DukeBox schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:28:
Weet je zeker dat de 5100 series dual cpu kan ? Volgens mij kan dat alleen bij de 5200 serie.
Geen idee eigenlijk, wist niet dat daar verschil in zat. Zal ik ook nog eens nakijken.

Roomba E5 te koop

• DukeBox
Weet het niet zeker, volgens mij was dat limiet alleen bij de 3000 series.
Maar met de huidige e7 xeon's zit er wel een limiet op max 2, 4 of 16. Afhankelijk van het type nummer. Soms zijn de specs ook 100% gelijk op het punt na dat je ze in maar in max 2 of max 4 configuraties kan zetten.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Denk hetzelfde als wat Marcop23 zegt.

Als ik zo de afbeelding zie op google heb je 8 geheugen sloten, 4 met zwarte clipjes 4 met witte.
Denk als je 1 dimm in een witte en 1 in een zwarte doet dat ie dan wel wil booten met 2 CPU's.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
DukeBox schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:33:
Weet het niet zeker, volgens mij was dat limiet alleen bij de 3000 series.
Maar met de huidige e7 xeon's zit er wel een limiet op max 2, 4 of 16. Afhankelijk van het type nummer. Soms zijn de specs ook 100% gelijk op het punt na dat je ze in maar in max 2 of max 4 configuraties kan zetten.
Ja dit ligt aan het aantal qpi's van de processor (geheugen controllers)
Het ligt dus waarschijnlijk aan jou type cpus dit is ook de reden waarom er geen 2 core2quad op een dual soc 771 passen omdat ze maar 1 qpi hebben. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door maarten12100 op 14-08-2011 04:26 . Reden: Grammer nazi flame typos wegewerkt ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
1. qpi is een interconnect die de fsb vervangt en heeft niets met een geheugencontroller te maken.
2. De cpu is een xeon uit 2006, terwijl qpi pas in de i7 geïntroduceerd is in 2008.
3. licht komt uit een gloeilamp. Je bedoelt 'ligt' met een g dus.

Als ik naar de ark.intel site kijk dan zou ik verwachten dat een dual cpu opstelling met deze xeons mogelijk is.

• sig69
Damn jullie weten er echt veel van! Zit nu ff in de kroeg maar morgen ga ik er verder mee

Roomba E5 te koop

• maarten12100
kluyze schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 23:48:
1. qpi is een interconnect die de fsb vervangt en heeft niets met een geheugencontroller te maken.
2. De cpu is een xeon uit 2006, terwijl qpi pas in de i7 geïntroduceerd is in 2008.
3. licht komt uit een gloeilamp. Je bedoelt 'ligt' met een g dus.

Als ik naar de ark.intel site kijk dan zou ik verwachten dat een dual cpu opstelling met deze xeons mogelijk is.
qpi/fsb het komt op hetzelfde neer.
Maar er is bijna niemand die het kan opbrengen om dit helemaal te lezen ;)

Het is hier niet het spelling en flame forum.
Dit is het Tweakers help forum :)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
qpi en fsb zijn helemaal verschillend, ze werken anders en geven andere eisen aan de rest van het systeem.

qpi is point-to-point, fsb is een bus. Dat is het grootste verschil. Op een bus kunnen meerdere apparaten, en kan dus de communicatie van cpu naar chipset en de communicatie tussen cpu's over dezelfde bus.
Aangezien qpi point-to-point is kunnen er maar 2 apparaten aan 1 qpi interconnect hangen en heb je op een moederbord en in de cpu's dus meedere qpi interconnects nodig om een multi-cpu opstelling te maken.

Over de cpu in de TS, de woodcrest cpu's zouden allemaal een dual opstelling aan moeten kunnen.
Wikipedia: List of Intel Xeon microprocessors
"Woodcrest" (65 nm)
Based on Core microarchitecture
  • All models support: MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, Intel 64, EIST, XD bit (an NX bit implementation), Intel VT-x
  • All models support dual-processor configurations
  • Die size: 143 mm²
  • Steppings: B2, G0
  • For processors with G0 stepping Vmin = 0.85 V
Ik gok momenteel dus ook als hierboven dat de geheugen opstelling nog niet in orde is.

• sig69
Nou ben weer even bezig geweest: geheugen zat inderdaad verkeerd denk ik. Ik heb 2 x 2 GB bijgeprikt voor Cpu 2. Helaas geen succes, nog hetzelfde resultaat. Heb ook de videokaart eruit gehaald en geprobeerd te booten, ook hetzelfde. Ik zal morgen ook eens kijken of dell support misschien kan helpen.

Edit: geheugen zit er nu zo in, is goed toch?
Afbeeldingslocatie: http://files.davidjuffermans.nl/dell690_2.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door sig69 op 14-08-2011 14:09 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Probeer eens een bios reset, nee heb je en ja kan je krijgen.

• sig69
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 14:05:
Probeer eens een bios reset, nee heb je en ja kan je krijgen.
Ook gedaan zojuist, helpt ook niet.

Roomba E5 te koop

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Gezien je aangaf dat je 2 Dell 690's hebt, heb je al geprobeerd om beide CPU's in de andere Dell te stoppen?
En zit het koelblok ook goed stevig vast? (en schoongemaakt en nieuwe koelpasta ertussen voordat je hem weer installeerde?).

Wat ik zo kon vinden kunnen sommige moederborden last hebben van brakke elco's bij Dell 690's (zijn blijkbaar 2 varianten van, een met socket 604 en een met 771, maar welke nou problemen had is niet duidelijk).
Metname rond de geheugenbanken, controleer dat ook even.

• maarten12100
Volgens mij zit het geheugen goed heb je een boekje of pdf voor het moederbord in de dell?
Meestal is het cpu1 1a 1b 1c en dan bij cpu2 2a 2b 2c (Dus dan moet je bij a1 en a2 een stikje stekken)
Bij de nieuwere series maakt het volgens mij niks meer uit want zelf heb ik a1,2,3 vol en b2,3 vol.

dit vond ik wel in de user guide.
NOTICE: Do not install non-ECC, unbuffered, or non-fully-buffered memory modules. Doing so may cause the system not to boot.
Weet je zeker dat het ecc registerd of bufferd geheugen is?
Met wat ik op de Dell site vond denk ik dat je het beste: (van onder naar boven net als op de foto)
-(wit)
-(wit)
stikje(wit)
stikje(wit)
-(zwart)
-(zwart)
stikje(zwart)
stikje(zwart)
(zo heb je in slot 1 en 2 en slot 3 en 4 stikjes zitten)

[ Voor 39% gewijzigd door maarten12100 op 14-08-2011 15:12 ]

• Spongerobie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-02 18:23

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Ik heb een tijdje geleden een Precision 470 gehad, zo te zien is dat precies dezelfde..
In deze configuratie zaten ook 2 CPU's maar daar zat het geheugen alleen in de bovenste 4 sloten. heb je zon opstelling al geprobeerd?

• sig69
Een boekje heb ik niet, ik heb ze van m'n werk overgekocht namelijk. Overigens: toen ik 'm voor het eerst openmaakte zat alleen de onderste cpu er in, en 2 x 2 GB in de bovenste sloten (de witte)

Roomba E5 te koop

• sig69
Spongerobie schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:08:
Ik heb een tijdje geleden een Precision 470 gehad, zo te zien is dat precies dezelfde..
In deze configuratie zaten ook 2 CPU's maar daar zat het geheugen alleen in de bovenste 4 sloten. heb je zon opstelling al geprobeerd?
Zo had ik het eerst inderdaad, dat werkte ook niet.

Roomba E5 te koop

• maarten12100
https://support.dell.com/...ystems/ws690/en/index.htm
Hier staat troubleshooting bij en ook foutmeldingen en alles (biept de computer wel of knipperen de leds?)
Ik kijk net door die led codes en ze zijn bijna precies hetzelfde als die van een powermac g5 :o

• DukeBox
Net even naar de upgrade kit (2nd cpu kit) gekeken voor dit model, hier zit een speciaal koel blok voor 2 cpu's ter vervanging van de enkele maar ik neem aan dat dat niet uit mag maken. Zag wel dat je 2 verschillende blokken hebt, dus mogelijk ook verschillende steppings van de cpu's als de 2 systemen niet uit 1 serie komen.
Dan wil het nog wel eens voorkomen dat deze niet (goed) samen werken.
Daarnaast kon ik geen bevestiging vinden of de 'optional' memory riser card eventueel verplicht is bij dual cpu setup's maar ik denk van niet, alleen wanneer je meer dan 4 sloten met 800MHz+ FB DIMM uitrust i.v.m. extra power connector.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 14-08-2011 17:28 ]

• maarten12100
De riser is volgens mij alleen als extra geheugen zo kan je uit 4 sloten 16 sloten maken (als ram plat zou zijn zelfs 32 sloten uit 4 sloten)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ewon een ideetje: welke geheugen stak in die dell? Doe he andere geheugen er dan uit en neem 1 latje van het geheugen dat erin stak en steek het in de andere bank en probeer te booten. Lukt dit: slecht nieuw geheugen/verkeerd type, lukt dit niet = verder zoeken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• DukeBox
1 dimm werkt hoe dan ook niet, fb dimm moet altijd per 2.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha ok wist ik niet.

Dimm's verwisselen van bank nu of heb je dat al geprobeerd (dus zwart naar wit en wit naar zwart)?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• sig69
Ik zal vanavond nog ff een en ander experimenteren met het geheugen (het is wel allebei fully buffered ecc, in principe zijn de beide machines identiek). Ik zal ook even booten met elke keer één van de cpu's er in, eens kijken of ze dezelfde stepping zijn. Dell support kon ik vandaag helaas niet contacten, moet ik vanavond eerst de service tags even noteren.

Roomba E5 te koop

• sig69
Nou het is opgelost hoor, en ik voel me best dom... Ik wilde de originele cpu er uit halen om te kijken of hij wel wilde booten met alleen de cpu die ik bijgeplaatst had, en toen viel me ineens iets op: hee dat driehoekje zat bij die andere cpu toch aan de andere kant? Bleek dus dat ik de cpu een kwartslag gedraaid geïnstalleerd had! Nog mazzel dat de boel niet afgefikt is.. Anyway, hij draait nu als een speer met 2x dual Xeon 3 GHz (niet exact dezelfde maar is geen probleem blijkbaar) en 8 GB geheugen.
Allemaal bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Roomba E5 te koop

• Jerdek
leuk rendermachientje nu dus

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 09:28
Overigens is uit mijn hoofd de xeon 5140 een 2,33ghz dualcore, je zal waarschijnlijk de 5160 hebben?
In elk geval mooi dat hij werkt!

• sig69
Klopt ja, een 5160 en een 5168 zitten er nu in, haalde in de TS wat nummers door elkaar doordat ik wel 20 verschillenden 690's in m'n handen heb gehad de afgelopen week (heb mooi de twee snelste uitgezocht >:) )

Roomba E5 te koop

• maarten12100
Top dual xeon machines zijn geweldig en enorm betrouwbaar (stil en sterk!)

• DukeBox
? Is niet sneller dan een midrange quadcore i5 of i7 cpu maar wel ruim 2x zoveel energie.

• maarten12100
DukeBox schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 19:53:
[...]

? Is niet sneller dan een midrange quadcore i5 of i7 cpu maar wel ruim 2x zoveel energie.
Ja maar hij is wel sneller dan een core 2 quad dus daar sjeest ie de desktop lijn voorbij.
Er zijn niet veel enkele processoren die het op dit moment al van de dual x56xx series kunnen winnen. ;)

• DukeBox
Waarom zou ie sneller zijn dan een core2 quad ? Je hebt nu ook gewoon 4 cores. Daarnaast heb je bij een core 2 quad het voordeel dat het in 1 cpu cache blijft. Met name voor renderen is dat sneller.

• sig69
Ach jongens, energieverbruik boeit niet, wordt betaald. Hij is misschien ook niet sneller dan een moderne quad, maar een stuk sneller dan wat ik nu heb staan als servert in ieder geval. Voor mij is het een leuke vooruitgang en lekker hobbien ;)

Roomba E5 te koop

Pagina: 1