[ubuntu] hdd spindown in rc.local ipv hdparm.conf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 20:25

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Ik wil graag de harde schijven van mijn ubuntu server uitschakelen met behulp van het spindown commando. Na enig zoekwerk kwam ik uit bij het installeren van hdparm en het wijzigen van de instellingen in /etc/hdparm.conf. Tot gister was dit geen probleem, echter heb ik er een nieuwe harde schijf bijgezet. Het probleem is nu dat deze harde schijf het niet leuk vindt om een lager apm_level te krijgen. Als oplossing heb ik daarom het apm_level van de desbetreffende schijf op het standaard niveau gehouden (254).

Nu komt het feitelijke probleem, in het configuratiebestand van hdparm moeten de schijven worden aangegeven met de device name sda, sdb enz. Bij mijn installatie is het echter zo dat niet altijd dezelfde harde schijf dezelfde naam krijgt. Via google kwam ik al op het gebruik maken van de uuid van de harde schijf (wat ik ook gebruik voor het mount point) maar dat werkt dus niet in hdparm.conf. Nu heb ik als oplossing het hdparm commando -B en -S in mijn rc.local bestand gezet met het uuid als naam van de harde schijf, wat lijkt te werken.

Mijn vraag is nu, is de bovenstaande oplossing voor mijn probleem een goede en aan te raden manier of kan ik hiermee problemen verwachten. Via google kom ik niet verder dan dat er een probleem geconstateerd is met de hdparm.conf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat heb je precies in je config staan?
Wat voor foutmelding krijg je?

Misschien kan je /dev/disk/by-uuid/... gebruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Dit had ik in mijn hdparm.conf staan. Met uuid werkt niet omdat dat niet herkend zou worden door ubuntu.
code:
1
2
3
4
/dev/sde {
    apm = 100
    spindown_time = 200
}

nu heb ik in mijn rc.local het volgende staan
code:
1
2
3
4
5
6
hdparm -S 120 /dev/disk/by-uuid/188d5278-3094-4dc8-b64e-6a3c21b89cdb
hdparm -B 100 -S 120 /dev/disk/by-uuid/4c113e58-8e94-4604-bef4-f8447170a2cc
hdparm -B 100 -S 120 /dev/disk/by-uuid/5aa08cce-1371-4d19-8fed-66d9ae782335
hdparm -S 120 /dev/disk/by-uuid/7aafce9b-2cd2-41c6-a7db-78deafe11578
hdparm -B 100 -S 120 /dev/disk/by-uuid/c6f483a3-ae76-4e05-b865-10f4bfe8b98c
exit 0

Het schijnt te werken maar of deze oplossing gewenst is en/of betrouwbaar weet ik dus niet. Ik vind het namelijk raar dat deze oplossing niet via google te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:10

Snow_King

Konijn is stoer!

De rc.local is opzich wel achterhaald, voor backwards compatibilty kan je hem nog gebruiken.

Opzich kan het wel wat je doet, je wil toch gewoon eenmalig tijdens de boot die waardes zetten, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
ja is correct. Als de harde schijven maar het commando krijgen om na een bepaalde tijd naar standby (spindown) te gaan. rc.local is dus achterhaald maar wat is dan wel een goede manier. De namen van de harde schijven kan ik niet vast zetten aan een uuid of is dat wel mogelijk. Als ik de device name kan vast zetten kan ik ook gebruik maken van hdparm.conf en zou alles staan waar het zou moeten.