• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 19:43
Hallo mede-tweakers,

Ik heb sinds vorige week een nieuwe pc thuis staan met een scythe mugen 2, alleen ik heb het idee dat hij te warm wordt. In idle is hij 35-40 en full load 62-67. Dit lijkt mij iets te warm als je nagaat dat mijn i7 2600k op 4.0Ghz loopt op 1.175V.

Het is dus waarschijnlijk zo dat de koeler er opnieuw op moet? + nieuwe koelpasta, want er zit nu de standaard op. Maar ik weet dus nog niet zeker of dat wel de oorzaak is. Misschien is het wel de airflow. Hieronder staan 2 foto's waar je op kunt zien waar ik mijn fans heb zitten.

http://img585.imageshack.us/img585/6070/foto0022xy.jpg

en hier nog één van dichterbij:
http://img823.imageshack.us/img823/3826/foto0024ks.jpg

De fan linksboven in voert de lucht af, dus hij blaast niet in de richting van mijn mugen.

Nu is mijn vraag:
Ligt het nu aan de mugen (koelpasta) of aan de airflow? Of hebben jullie nog een ander idee?

alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door FeaR op 13-08-2011 15:08 . Reden: Afbeeldingen mogen wel wat kleiner, zeker van een trage host als deze. ]

Verwijderd

naar welke kant draait de fan op de mugen? naar links of naar rechts op de foto gezien? Als hij naar rechts blaast (mugenfan) dan ligt het aan de airfow ofc. En de bijgeleverde koelpasta bij die mugen is niet goed.. scheelde bij mij 5°c. (artic silver).. Allesinds zou ik die fan op de mugen rechts plaatsen op het blok en naar de achterkoeler toe laten blazen..

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 15:22 ]

• -Bas
Hij draait naar de kant waar de kast dicht is. dus niet de kant op van de camera

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Je fan aan de andere kant van de mugen zetten en die er doorheen laten blazen(push), en andere pasta dan de bijgeleverde gebruiken.
Artic silver 5 is goed, rijstkorreltje in het midden van je processor voldoet en de fan in push opstelling

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Verwijderd

koelpasta dan.. Heb je die grijze dikkere koelpasta gebruikt dat meegeleverd was? Ik zou er artic silver tussen doen

• -Bas
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:26:
koelpasta dan.. Heb je die grijze dikkere koelpasta gebruikt dat meegeleverd was? Ik zou er artic silver tussen doen
Ik heb hem laten assembleren bij computergalaxy, dus dat ga ik zo even vragen ;)

• Jerdek
die hebben iig geen verstand van goede airflow dan...

<==outtakefan<==mugen<==mugenfan<==intakefan<==

Verwijderd

idd, rare opstelling. Ram komt mischien te hoog maar ik betwijfel het

mijne is zo opgesteld:
http://imageshack.us/photo/my-images/545/img110k.jpg

temps 40-65°c met een cpu die veel meer warmte maakt

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 15:35 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Zo'n Mugen is volgens mij veel te dik om alleen een pull-fan te hebben.

• -Bas
hij staat bij mij dus zo:

<=outtakefan <=Mugenfan <=Mugen <=Intakefan

• Jerdek
je moet hem ook in push opstelling zetten

• Jerdek
fan aan de andere kant en dan door je mugen heen laten blazen richting je outtakefan

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-01 11:28

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Zo bijzonder is de opstelling toch niet? Alles heeft dezelfde richting en of die mugenfan de boel nou door de koelvinnen zuigt of blaast maakt toch zo heel erg veel uit? Sowieso in een kast die best ruim is opgesteld en imo zeer net kabelmanagement heeft (als ik wat minder lui was had ik het ook zo gedaan :P) is het niet zeer bijzonder.

EDIT:
Je kunt het natuurlijk altijd even omwisselen, dat is volgens mij redelijk triviaal, of moet de hele mugen er dan af?

[ Voor 17% gewijzigd door Patriot op 13-08-2011 15:34 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Patriot schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:32:
Zo bijzonder is de opstelling toch niet? Alles heeft dezelfde richting en of die mugenfan de boel nou door de koelvinnen zuigt of blaast maakt ook niet zo heel erg veel uit. Sowieso in een kast die best ruim is opgesteld en imo zeer net kabelmanagement heeft (als ik wat minder lui was had ik het ook zo gedaan :P) is het niet zeer bijzonder.
Heel veel zal het niet uitmaken, maar de fan aan de achterzijde kan prima het werk doen wat de fan op de mugen momenteel doet.

• Jerdek
push is beter

• -Bas
Patriot schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:32:
Zo bijzonder is de opstelling toch niet? Alles heeft dezelfde richting en of die mugenfan de boel nou door de koelvinnen zuigt of blaast maakt toch zo heel erg veel uit? Sowieso in een kast die best ruim is opgesteld en imo zeer net kabelmanagement heeft (als ik wat minder lui was had ik het ook zo gedaan :P) is het niet zeer bijzonder.
zoals je ziet mijn cable managment buiten de pc ziet er minder strak uit :D

• Jerdek
@unfor
idd de outtakfan doet al aan pull, dus de mugenfan als push geeft beste resultaat

kabels buiten de kast hebben geen invloed op je airflow Bas

[ Voor 26% gewijzigd door Jerdek op 13-08-2011 15:36 ]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

unfor schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:33:
[...]

Heel veel zal het niet uitmaken, maar de fan aan de achterzijde kan prima het werk doen wat de fan op de mugen momenteel doet.
Het is ongetwijfeld logischer, sowieso zou ik zelf nooit twee fans zo dicht tegen elkaar plaatsen om 'stille' plekken elders te voorkomen, maar het verklaart de imo relatief hoge idle temps niet. Het zal zoals gewoonlijk wel een combinatie van factoren zijn, matige fanopstelling + matig koelpasta (zowel qua kwaliteit als de hoeveelheid, die assemblers hebben nogal de neiging er een flinke kwak op te gooien) en misschien zelfs wel gewoon een wat oneffen heatspreader op de cpu.

• -Bas
Jerdek schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:35:
@unfor
idd de outtakfan doet al aan pull, dus de mugenfan als push geeft beste resultaat

kabels buiten de kast hebben geen invloed op je airflow Bas
ja dat was ook een grapje maar oke.

Dus de fan van de mugen naar de andere kant doen + nieuwe pasta?

• Jerdek
yep, neem artic silver oid(alles eerst goed schoonmaken natuurlijk)
en dan voldoet een rijstekorrel tot kleine erwt in het midden van je processor, fan aan de andere kant (wel naar de mugen toe laten blazen) en je zult zien dat je graden naar beneden gaat.

alleen je fan omdraaien en proberen is het makkelijkste

[ Voor 10% gewijzigd door Jerdek op 13-08-2011 15:41 ]

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Als je de boel toch uit elkaar aan het halen bent, dan is het misschien de moeite waard om te kijken naar de cpu en de Mugen op hun contactoppervlakken. Ik heb een vermoeden dat het met die Mugen wel snor zit, maar controleer even op de mate waarin ze 'glimmen'. Doen ze dat überhaupt niet dan kun je even kijken of er misschien eentje te hol of te bol is (of in het ergste geval beiden hol of beiden bol). Dan is het effectieve contactoppervlak tussen de twee namelijk erg klein..

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik weet van mensen die er stempelkussentjes of een klein beetje poederig make-up op doen en het oppervlak op een a4tje neerleggen. Dan zie je als het ware de 'voetafdruk' van het contactoppervlak. Wel op eigen risico en goed schoonmaken, dan moet het geen problemen geven.

EDIT:
Wat meer informatie daarover kun je eventueel ook vinden in Lappen: het hoe en wat topic Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar je schijnt er wat winst mee te kunnen behalen. Het is sowieso even de moeite waard om te controleren hoe het met jouw cpu zit, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Zelf lappen kan ik alleen aanraden als je het durft :P

[ Voor 20% gewijzigd door Patriot op 13-08-2011 15:45 ]

• Jerdek
zie boven, alleen de fan even omdraaien is het makkelijkste, en denk dat dat al een groot verschil maakt.

• -Bas
was ook niet van plan dat met die make-up
Ik haal de mugen er wel af -> doe er wat nieuwe pasta op -> mugen erop -> fan aan de andere kant erop -> en laten blazen door de koelribben van de mugen richting de outtakefan.

• Jerdek
wel kruislings de schroeven aandraaien dan he, dan blijft je koeler mooi vlak op je processor!

edit:
Ik zou eerst alleen de fan ff omdraaien en kijken hoe het dan koelt, scheelt je hoop werk.

[ Voor 34% gewijzigd door Jerdek op 13-08-2011 15:49 ]

• -Bas
Jerdek schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:47:
wel kruislings de schroeven aandraaien dan he, dan blijft je koeler mooi vlak op je processor!
Wat dacht je er van dat ik terug ga naar computergalaxy (met dit topic uitgeprint). Hun de koeler laten monteren waar ik bij ben. Dan vervalt mijn garantie in ieder geval niet.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

-Bas schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:46:
was ook niet van plan dat met die make-up
Ik haal de mugen er wel af -> doe er wat nieuwe pasta op -> mugen erop -> fan aan de andere kant erop -> en laten blazen door de koelribben van de mugen richting de outtakefan.
Wel sowieso even goed kijken naar de bestaande koelpasta (mits het niet teveel is, dan valt er meestal niet meer zoveel uit af te leiden). Dan kun je ook al globaal zien of er problemen zijn.
-Bas schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:49:
[...]

Wat dacht je er van dat ik terug ga naar computergalaxy (met dit topic uitgeprint). Hun de koeler laten monteren waar ik bij ben. Dan vervalt mijn garantie in ieder geval niet.
Goed idee. Het is best leuk, je eigen spulletjes monteren, maar het kan een hoop gemak besparen bij niet werkende onderdelen als je het laat monteren. Gewoon het hele ding terugbrengen, ze lossen het zelf maar op :P

[ Voor 32% gewijzigd door Patriot op 13-08-2011 15:51 ]

• Jerdek
hahaha, ja dat kan ook, maar fan omdraaien doet geen garantie vervallen hoor en scheelt je gesleep met je kast.

• Jerdek
Feit is dat comutergalaxy iig niet over optimale airflow heeft nagedacht!

• -Bas
Bedankt allemaal voor deze antwoorden.

Topic kan dicht modjes

• Jerdek
@-Bas,
laat je ons de resultaten nog ff weten aub?

• -Bas
ja doe ik!

• Daisai
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-01 01:52
mooie kast trouwens, alles mooi weggewerkt met een niet modulaire voeding.
En idd, de fan op push zetten is beter.
Ik heb ook een mugen 2 koeler op mijn phenomx61090t zitten en die zit rond de 20/25 graden stressed op 3.6ghz ( dus turbo aan ).
Idle kamer temperatuur :P
Pagina: 1