Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:28
Hallo allemaal.

Ik ben op zoek naar advies over de WO studie Informatica. Ik heb me ingeschreven op de RuG en ga dus binnenkort beginnen aan de studie. Ik heb alleen nauwelijks informatie gekregen over bepaalde eisen, zoals een laptop. Er staat in het boekje dat een laptop niet per se noodzakelijk is en dat er computers in de lokalen aanwezig zijn. Dat is helemaal leuk en aardig, maar ik neem aan dat de er een heleboel studenten ook alle opdrachten op hun eigen laptop maken, dit zou ik zelf ook willen. Maar, wat zijn de minimale eisen hiervoor? Deze kan ik nergens vinden, ik heb me al helemaal kapot gegoogled.

Wat voor laptop hebben de andere informatica studenten hier, en wat voor laptop zouden jullie mij adviseren? Ik kan bijvoorbeeld ook voor een 14 inch gaan waarbij ik de opdrachten gewoon op de PC's maak die de uni beschikbaar stelt. Heb ik een lange accuduur nodig of zijn er overal voldoende stopcontacten te vinden.

(ik zat te twijfelen in welk subforum dit hoort, daarom mods, als het ergens anders hoort, verplaats het vooral:))

Zijn er verder nog belangrijke dingen die ik moet weten voor de studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb tijdens mijn informatica studie geen laptop gebruikt. Gewoon op de computers van de universiteit en m'n thuis-computer opdrachten gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:29
Een basis laptop met bijvoorbeeld Sandy Bridge chipset voldoet prima. 14 inch (of zelfs 13 inch) kan prima, maar is een persoonlijke voorkeur. Het liefst heb je zoveel mogelijk (code) op je scherm, dus een hoge resolutie is wel aan te raden (niet de bagger 1280x720 bijvoorbeeld, maar beter is 1680x1050 of zelfs 1900x1080). Je hebt wat mij betreft weinig aan een dikke processor en videokaart, de hoeveelheid tijd die je zonder opladen kan doorbrengen is belangrijker wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

Kleintje81

Blaat

Mijn Informatica studie (HBO) heb ik nu zo'n 3 jaar geleden afgerond. Dit met een ASUS S5200 laptop van 12 inch, met Windows XP. Grafisch + qua processor niet echt sterk, maar ik kreeg er geen rugpijn van als ie meeging naast wat boeken _/-\o_

De eisen van een laptop zijn vooral afhankelijk van de stof die je krijgt:
1). Moet je bijvoorbeeld Mathlab en andere zware applicaties draaien? Dan zou ik iets met een snelle CPU en veel RAM nemen (bv. Core I5 + 4 GB geheugen)
2). Wordt er ook nog grafisch veel gedaan; 3d studio max, Open GL programmeren (of wil je ook spellen kunnen spelen ;) ) dan moet je ook nog letten op een losse Nvidia / Ati videokaart.

Als ik jou was zou ik pas een laptop kopen zodra je 1 of een paar weken met je studie bezig bent, dan heb je al een veel beter beeld wat je nodig hebt. In mijn geval kon ik volstaan met een simpele kleine laptop omdat in mijn opleiding toen de nadruk lag op projectmatig werken + documenteren en licht programmeerwerk (simpele Java, VB, asp, HTML, XML :z ).

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
HuHu schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:10:
Ik heb tijdens mijn informatica studie geen laptop gebruikt. Gewoon op de computers van de universiteit en m'n thuis-computer opdrachten gemaakt.
Wat voor thuislaptop was dat? Moest je zware programma's draaien? Zoals VMs?
Kleintje81 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:38:
Als ik jou was zou ik pas een laptop kopen zodra je 1 of een paar weken met je studie bezig bent, dan heb je al een veel beter beeld wat je nodig hebt. In mijn geval kon ik volstaan met een simpele kleine laptop omdat in mijn opleiding toen de nadruk lag op projectmatig werken + documenteren en licht programmeerwerk (simpele Java, VB, asp, HTML, XML :z ).
Dit is een goede tip:) Hier ga ik even aan denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

In principe is een laptop niet nodig voor een studie informatica, maar slechts een (overbodige? ;)) luxe voor een informatica student. Wel is tenminste één vorm van computer aan te raden, aangezien je dan niet uitsluitend gebonden bent aan de faciliteiten van de universiteit.
Ik verwacht niet dat je een lomp snelle laptop nodig hebt. Het zwaarste dat je gaat doen is het compilen van een Java project van 50 klassen of iets vergelijkbaars. Dat duurt gewoon niet zo idioot lang. Ik heb mijzelf daarom ook twee jaar terug verwend met een zuinig apparaat (6 a 7 uur op een volle accu) die niet teveel weegt. Stopcontacten zijn er ongetwijfeld, maar geen voeding meenemen is prettiger voor de rug en/of schouders. Vind je dat geen probleem, dan kan je ook gewoon voor goedkoop gaan.

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor informatica heb je niet echt een laptop nodig; vaak zijn er pc's genoeg op de faculteit.
Persoonlijk vind ik zeker de 17" bakbeesten echte onzin... je bent toch vooral tekstjes aan het typen.

Daar kun je best een kleine laptop voor hebben, ik heb het zelf met 13.3" gedaan en dat was dikke prima (x61, x301).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hallo Mitashi :) . Ik ben student-assistent bij het eerste vak dat je zal volgen: Imperatief programmeren (in C). Voor de studie is er inderdaad geen vereiste dat je een laptop hebt. Voor elk practicum zijn er genoeg computer beschikbaar (een hele zaal wordt voor het practicum gereserveerd).

Veel studenten kiezen er toch voor om hun laptop mee te nemen, dat is prima. De enige eis is dat je ingeleverde stuk (bij de meeste vakken) werkt op de linux computer in de zaal. Er zijn dus ook geen specificatie eisen (voor het programmeren van de kleine programma's van het eerste jaar kan je met een pentium 2/3 nog wel af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
Aloys schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 16:06:
Hallo Mitashi :) . Ik ben student-assistent bij het eerste vak dat je zal volgen: Imperatief programmeren (in C). Voor de studie is er inderdaad geen vereiste dat je een laptop hebt. Voor elk practicum zijn er genoeg computer beschikbaar (een hele zaal wordt voor het practicum gereserveerd).

Veel studenten kiezen er toch voor om hun laptop mee te nemen, dat is prima. De enige eis is dat je ingeleverde stuk (bij de meeste vakken) werkt op de linux computer in de zaal. Er zijn dus ook geen specificatie eisen (voor het programmeren van de kleine programma's van het eerste jaar kan je met een pentium 2/3 nog wel af).
ok, Leuk! En weet je ook wat voor processor je ongeveer nodig hebt om de eerste 2/3 jaar mee door te komen? En heeft iemand wat concrete aanraders voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt bijna niets nodig qua CPU voor de eerste paar jaar ;). Hij merkt zelf op dat je het eerste jaar met een p2 nog kunt werken...

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het grootste project van het eerste jaar is een java applicatie schrijven met behulp van Eclipse met Maven en SVN. Je kan met een doodnormale laptop prima de hele studie doen. Ik heb zelf een MBP van bijna 3 jaar oud en dat werkt nog steeds perfect. Eén docent gebruikt nog steeds zijn oude vertrouwde laptop van 7 jaar oud, de eisen zijn echt niet hoog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zoals een wijs man op het forum hier ooit eens zei zijn snelle computers voor mensen die geen goede snelle programma's kunnen schrijven; dus het ligt er maar aan wat je wilt uitstralen ;)

Als je echt hardcore bent neem je het oudste barrel mee dat je kunt vinden :P

[ Voor 17% gewijzigd door eamelink op 14-08-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tenzij je spontaan berekeningen moet gaan doen op veel data voldoet elke laptop die je kan krijgen ;)
Ik zou wel van te voren even kijken of de hardware goed ondersteund word in linux (vooral qua grafische kaart).
Een mac is ook een optie natuurlijk, dan heb je ook alle normale GNU tools (en compilers) ter beschikking. (en ook maven, svn, java, etc.). (plus: shiny enzo).

Tegenwoordig is het draaien van een grafische linux omgeving behoorlijk makkelijk geworden.
Dus dat zou geen belemmering moeten zijn.

Mijn persoonlijke keuze momenteel zou de 13" macbook pro zijn, met i5 en een stapel geheugen.
Maar voor de studie (of het werk) voldoet eigenlijk elke laptop wel tegenwoordig.
Zelfs de netbooks.
eamelink schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:46:
Zoals een wijs man op het forum hier ooit eens zei zijn snelle computers voor mensen die geen goede snelle programma's kunnen schrijven.
Wat natuurlijk onzin is ;) Je hebt de snelle computers met veel geheugen nodig omdat je er gruwelijke hoeveelheden data doorheen wil gooien, of hele dure berekeningen wil doen op een redelijke hoeveelheid data.*)
Hoe dan ook, efficient programmeren blijft relevant ;)

*) Binnen de wetenschap. In consumenten-electronica gaat het er vaak om, met zeer beperkte hardware, toch snel te reageren. Ook leuke problemen :)

[ Voor 32% gewijzigd door qadn op 14-08-2011 12:13 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Kleintje81 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:38:
Mijn Informatica studie (HBO) heb ik nu zo'n 3 jaar geleden afgerond. Dit met een ASUS S5200 laptop van 12 inch, met Windows XP. Grafisch + qua processor niet echt sterk, maar ik kreeg er geen rugpijn van als ie meeging naast wat boeken _/-\o_

De eisen van een laptop zijn vooral afhankelijk van de stof die je krijgt:
1). Moet je bijvoorbeeld Mathlab en andere zware applicaties draaien? Dan zou ik iets met een snelle CPU en veel RAM nemen (bv. Core I5 + 4 GB geheugen)
2). Wordt er ook nog grafisch veel gedaan; 3d studio max, Open GL programmeren (of wil je ook spellen kunnen spelen ;) ) dan moet je ook nog letten op een losse Nvidia / Ati videokaart.

Als je goed had gelezen, had je gezien dat het om een WO opleiding gaat. Dat is niet te vergelijken met HBO.
Mitashi schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:48:
[...]

Wat voor thuislaptop was dat? Moest je zware programma's draaien? Zoals VMs?
Geen laptop, gewoon een normale pc. Gekocht voor zo'n 500 euro, jaren geleden toen ik de studie deed.

Bij informatica gaat het meer om de wiskunde, logica, programmeren, enz... Je draait geen zware programma's of virtual machines. Althans, niet bij mijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

HuHu schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 12:13:
Geen laptop, gewoon een normale pc. Gekocht voor zo'n 500 euro, jaren geleden toen ik de studie deed.

Bij informatica gaat het meer om de wiskunde, logica, programmeren, enz... Je draait geen zware programma's of virtual machines. Althans, niet bij mijn studie.
Met hem. Als je dan toch zware berekeningen moet doen, dan ssh je naar de systemen van je universiteit en draai je ze remote :P.

Je hebt voor een WO Informatica opleiding geen overdreven krachtige computer nodig hebt. Anything goes. Als je Office kunt draaien zit het goed (niet dat je Office gaat gebruiken natuurlijk ;)).

[ Voor 16% gewijzigd door Nick The Heazk op 14-08-2011 12:21 ]

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik studeer ook Informatica aan de RuG en je hebt geen laptop of PC thuis nodig. Er zijn voldoende PC's beschikbaar in de Bernoulliborg. Wel zul je veel huiswerkopdrachten en projecten moeten doen en dan is het wel fijn om dat ook thuis te kunnen doen. Ik werk zelf wel met een laptop, maar ik zie eigenlijk maar weinig (eerstejaars)studenten dat doen op de opleiding. Waarschijnlijk hebben ze thuis een PC of laptop staan waar ze op verder werken. Op de PC's in de Bernoulliborg staat trouwens Linux en Windows XP geïnstalleerd (dat was althans de voorgaande jaren zo ;)).

Nog even wat meer info voor je:
- Er zijn voldoende stopcontacten.
- Er is WiFi aanwezig (eduroam).
- Elke moderne laptop voldoet wel zo'n beetje. Maakt niet uit of het een Windows notebook is of een Apple.

[ Voor 16% gewijzigd door Nordlys op 14-08-2011 19:34 ]

Pagina: 1