DSL - LAN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238526

Topicstarter
Hallo,

Thuis hebben we sinds kort een Ziggo alles in 1 plus abonnement.
De router staat nu beneden in de meterkast ivm. kabelingang van het huis, terwijl deze router eerst op zolder stond.
Op zolder staan 2 pc's, die van mij en van mijn vader.
Ons abonnement van Telfort loopt nog 2 weken voor een "smooth transaction" van provider switch.
Het probleem is nu dus, hoe krijgen we het internet van beneden boven.
In onze oude router (Telfort) zit een DSL ingang.
In de meterkast beneden, zit ook een DSL-ingang.
Zo werd onze "oude" internet geregeld.
De DSL kabel is doorgetrokken van beneden naar zolder.
Mijn vraag luidt dus: Kunnen we in de meterkast beneden een soort van converter plaatsen van DSL naar LAN, deze in de nieuwe router stoppen.
En dan de DSL die boven uitkomt, ook een zelfde soort converter plaatsen?
Ik heb de ballen verstand van netwerken, dus misschien komt dit wel belachelijk over.
Bij voorbaat dank.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Een DSL-naar-LAN-converter wordt ook wel een DSL-modem genoemd. ;) En die zit in jouw geval blijkbaar ingebakken in je Telfort-router.

Ik begrijp dat je Ziggo-router nu beneden staat, terwijl je oude Telfort-modem/router boven stond. Had je dan met Telfort wel snel en stabiel internet? Een lange telefoonkabel is funest voor het signaal. Weet je zeker dat er geen netwerkkabel naar boven liep? Je kunt in theorie twee DSL-modems op elkaar aansluiten om zo data over een stuk telefoonkabel te transporteren, maar makkelijk en goedkoop is anders.

Wat je kunt doen, is je Telfort-modem aansluiten op je Ziggo-router, en zo configureren dat de Ziggo-router het internet van de Telfort-modem doorgeeft. Vervolgens trek je een netwerkkabel naar boven (wanneer die er dus nog niet lag), en zet je daar een switch neer waar je je PC's op aansluit.

Als dan je internetabo van Ziggo ingaat, haal je de Telfort-router weg en stel je de Ziggo-router zo in dat hij het kabelinternet verdeelt.

Edit: als ik het goed lees, is je Ziggo-abo al ingegaan. Als dat stabiel werkt, hoef je alleen maar de telefoonkabel (als het een telefoonkabel is!) te vervangen door een netwerkkabel en boven een switch neer te zetten. Ik zou niet proberen iets met die telefoonkabel te doen (netwerkstekkers erop knijpen bijvoorbeeld), dat zorgt echt alleen maar voor problemen, omdat die kabel er simpelweg niet voor is bedoeld.

[ Voor 29% gewijzigd door CodeCaster op 13-08-2011 12:52 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 23:55
Is die kabel naar zolder niet toevallig al een netwerkkabel? Dan kun je gewoon nieuwe stekkertjes erop zetten en je bent klaar.

Als je alle aansluitingen nu op zolder hebt kun je daar t beste een switchje neerzetten (+/- 15 eur) om zo het signaal vanaf beneden te 'verdelen' naar de andere aansluitingen.

En anders wordt het advies om die kabel te vervangen voor een netwerkkabel, of over te gaan op draadloos of powerline.

Apparatuur om een netwerksignaal over een telefoonkabel te sturen is er wel, maar onnodig duur in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-07 21:49
@DJ.. hij moet dan wel een router hebben volgens mij leverd ziggo alleen een modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

hhoekstra schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:40:
@DJ.. hij moet dan wel een router hebben volgens mij leverd ziggo alleen een modem.
Nieuwe klanten krijgen ongeacht hun abonnement vanaf mei het nieuwe draadloze modem-router.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
hhoekstra schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:40:
In de TS zegt ie dat de router beneden staat. Dus of hij heeft een losse router, of een modem met router (maar ik weet ook niet of Ziggo die levert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238526

Topicstarter
Het abonnement Van Ziggo is ook al ingegaan.
dit is voor zover ik weet ook alles in 1.
Want het regelt telefonie, én internet geloof ik.

En het internet was inderdaad zeer onstabiel, alleen dachten wij dat de oorzaak hiervan bij de modem lag...
Maar de beste opties zijn dus óf powerline adapters gebruiken (deze hebben we al) óf een nieuwe kabel door het héle huis trekken..?

alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat zijn zo'n beetje je opties ja.

Wat je ook kunt proberen is of het wireless een beetje fatsoenlijk internet levert, maar dat zal wel niet, gezien het signaal een paar verdiepingen over moet. Een wireless access point, ingesteld als repeater, een verdieping hoger aansluiten zou ook soelaas kunnen bieden.

Dat is echter al meer werk, duurder, foutgevoeliger en langzamer dan gewoon een kabel die gigabit aan kan (cat5e / cat6) naar boven trekken. Echt, het kost wat moeite, maar je hebt daarna nooit meer problemen met je internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Anoniem: 238526 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:55:
....
Maar de beste opties zijn dus óf powerline adapters gebruiken (deze hebben we al) óf een nieuwe kabel door het héle huis trekken..?

alvast bedankt !
Is de bestaande kabel niet al netwerk? (Zie mn eerdere post). Als er op die kabel iets van CAT5, CAT5E, CAT6 oid staat scheelt t je nl een complete kabel trekken, en kun je m gewoon blijven gebruiken als je er ff de juiste pluggen opzet.
Pagina: 1