• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:04
Beste Tweakerts,

Normaliter ben ik zelf een probleemoplosser voor de computerproblemen van anderen, maar nu heb ik een specifieke vraag waarbij ik graag jullie hulp inroep...

Onlangs is de laptop van mijn vrouw vervangen, waardoor die vrij is gekomen voor 'hobbyprojecten'; in dit geval een HTPC. Het betreft een ASUS PRO31S met:
  • Core2Duo T5450 1.67 Ghz processor
  • 3GB werkgeheugen.
  • nVidia GeForce 8400m G (de beruchte warmloop-serie ;-)
De films worden via een Samsung Story 1.5 TB externe HDD via USB2 gelezen. Het geheel wordt afgespeeld op een Sony TV via DVI->HDMI.

Allereerst heb ik Windows 7 Ultimate geïnstalleerd, gevolgd door de laatste drivers voor de GPU. Daarna XBMC, gevolgd door het Shark007 codec pack. Toen ik de Avatar WMHD wilde testen, viel op dat XBMC moeite had met het tonen van de beelden; hinderlijk schokkend. Hetzelfde bestand liep een stuk soepeler op Windows Media Player, maar nog niet feilloos. Hetzelfde voor MKV's e.d...

Na wat rondspeuren op internet kwam ik er achter dat het niet handig is om codec-packs te installeren. Ik ben zelf nog uit de periode dat het K-Lite codec pack het één-en-al was, maar dat is kennelijk niet meer zo ;) Ik heb vervolgens Shark007 verwijderd en heb toen CoreAVC Professional Edition geïnstalleerd, en ook de nVidia PureVideo decoder. Het e.e.a. werkt nu wat sneller in WMP, maar de beelden zijn nog hinderlijk traag bij de actie-scenes.

Welnu: ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat de combi C2D T5450 + 3GB + 8400 G zeker voldoende zou moeten zijn om 1080p af te spelen... Nu ben ik op HTPC-gebied minder onderlegd; dus mijn specifieke vraag is of deze combi in staat is om 1080p-content soepel te kunnen spelen. Ik heb weleens gehoord dat WMVHD via WMP beter loopt dan MKV, omdat voor de laatste meer decoding is vereist van de CPU. However; ik dacht voldoende overkill te hebben om slicke actiescenes te kunnen showen.

Goed; iemand ideeën of tips?

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Marando

Muziekje?

Je hebt in alle gevallen de film vanaf een USB schijf bekeken? Met de (dualcore pentium) laptop van mijn vriendin is het onmogelijk om iets vanaf USB te bekijken, zelfs met een snelle Sandisk Extreme USB stick. Kopieer ik de film eerst naar de harddisk van de laptop, dan gaat het afspelen opeens vloeiend.

De laptop speelt 720P eigenlijk altijd goed af, maar kan het dus niet realtime vanaf USB. Misschien heb jij een soortgelijk probleem?

[ Voor 22% gewijzigd door Marando op 15-08-2011 14:55 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:11

DarkSide

theres no place like ::1

Laptop moet volgens mij snel genoeg zijn.
En XBMC heeft geen codecs nodig. Die gebruikt zijn eigen codecs.
Wat je nog wel kunt doen is MPC gebruiken. Dan kan je wel gebruik maken van codec packs.
Zeker core AVC is dan aan te raden.
Maar ik voorzie ook voornamelijk het probleem dat de externe HD de bottleneck vormt.
Al vaker gezien dat de USB 2 poort niet het maximale leessnelheid behaalt.
Eerst testen op interne disk. Dat moet sowieso goed lopen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:45

M2M

medicijnman

En misschien dat je 8400m gewoon niet genoeg spierballen heeft om HD videomateriaal vloeiend af te spelen. 1080P, veel actie en een hoge bitrate zijn behoorlijk zwaar. Softwarematige rendering op je processor gaat al helemaal niet lukken vrees ik.

Maar het uitsluiten van de throughput van USB is een goed begin :)

Overigens is MKV een container, geen codec.

Overigens, een beetje USB stick of USBHD trekt 10 - 20 MB/s. Ruim voldoende voor HD videomateriaal. Ik denk toch dat je probleem elders ligt.

MPC HC proberen, of de VLC media player. De laatste versie heeft ook hardwarematige decoding op supported videochips. En check even of je gebruik maakt van DXVA ;)

[ Voor 30% gewijzigd door M2M op 15-08-2011 14:58 ]

-_-

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 13:07
Die laptop moet gewoon prima 1080p kunnen afspelen hoor!
Zoals gezegd geen codecs installeren, alles zit ingebakken in XBMC.

Ik vermoed dat je DXVA (hardware acceleratie) niet aangezet heb in de XBMC opties...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59

• XooL
Allemaal: Bedankt voor de goede info en tips! Het probleem blijft echter. Paar dingen:

- DVXA2 had ik al aangezet in XBMC (maar bedankt voor je tip!)
- Heb Avatar (WMVHD) maar eens op de interne HDD gezet, maar dat gaat net zo snel (dus wat stroperig)
- Ook VLC speelt stroperig; soms blijft 'ie zelfs stil staan.

720p gaat overigens foutloos. Weet iemand of bijv. MediaPortal ook interne codecs gebruikt?

Volgens mij ben ik nu 'out of options' mbt soepele 1080p playback, nietwaar? ;)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:45

M2M

medicijnman

Is windows media video hardware decoding wel gesupport? Ik dacht dat DXVA enkel de H264 codecs versnelde.

Probeer in ieder geval verschillende formaten af te spelen. 1080P trailers met verschillende codecs binnen halen en testen. 1 film is geen testmateriaal.

-_-

Verwijderd

Hij zou het toch moeten trekken, mijn laptop met dezelfde gpu heeft er maar geringe moeite mee vanaf een externe schijf. Gebruik zelf enkel vlc, buiten een enkele keer een kleine hickup niks gemerkt verder.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

XooL schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:56:
Allemaal: Bedankt voor de goede info en tips! Het probleem blijft echter. Paar dingen:

- DVXA2 had ik al aangezet in XBMC (maar bedankt voor je tip!)
- Heb Avatar (WMVHD) maar eens op de interne HDD gezet, maar dat gaat net zo snel (dus wat stroperig)
- Ook VLC speelt stroperig; soms blijft 'ie zelfs stil staan.

720p gaat overigens foutloos. Weet iemand of bijv. MediaPortal ook interne codecs gebruikt?

Volgens mij ben ik nu 'out of options' mbt soepele 1080p playback, nietwaar? ;)
MediaPortal kan gebruik maken van de geïnstalleerde codecs waaronder CoreAVC. Je GPU ondersteund CUDA en daar kan CoreAVC maximaal gebruik van maken. De CUDA versie voor je 8400 is echter 1.1 en daarvan weet ik niet of dat voldoende hoog is om 1080p vloeiend weer te kunnen geven. Kwestie van proberen. CoreAVC (2.0) i.c.m. een ION330 kan het in ieder geval wel probleemloos.

Testing, one, two ...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat is je CPU-verbruik tijdens het afspelen van de film? Als die met pieken richting 100% gaat weet je zeker dat je GPU niet gebruikt wordt en dan heb je _echt_ een beest van een CPU nodig om het vloeiend af te spelen. Onder Windows vond ik het erg lastig om de GPU de videos te laten decoden. Oplossingen als WMC HC onder XBMC vond ik niet fijn werken, want dan start XBMC een ander programma op om de film weer te geven, waardoor je geen XBMC-commando's meer kunt geven. Ik ben toen met mijn HTPC maar naar XBMC voor Linux overgestapt, wat met releases als OpenElec (ff googlen) echt 0,0 moeite kost om te installeren.

Met behulp van Media Player Classic kan ik 1080p content schokvrij afspelen op mijn laptop (C2D T9600, 4GB RAM, Radeon 9600).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• XooL
Beste allemaal,

Bedankt voor alle reacties. Ik heb alles geprobeerd, maar niets werkte tot op heden. De CPU schoot nooit boven de 54% uit, dus ik ga er vanuit dat 'ie de GPU heeft gebruikt. Linux wilde ik nog testen, maar.... De laptop heeft de geest gegeven ;w

Hoewel het een Asus betrof, was deze uitgerust met de beruchte GeForce 8400 serie; die dus gewoon ineens vorige week ophield. Een klant van mij overigens in diezelfde week precies hetzelfde euvel met een 8600 in een Medion. Dat is dan de vierde laptop binnen mijn kennissenkring met een 8000 reeks videokaart die er spontaan mee ophoud ;)

Wellicht hebben de videokaartproblemen eerder een rol gespeeld in het afspelen van full-hd; die 8000- serie wordt bijna standaard te heet en gaat dan nukken of de geest geven ;) Laatste dus het geval. Mijn probleem is dus met de videokaart letterlijk opgelost :) Dank voor alle reacties en het meedenken; ik heb het zwaar gewaardeerd. Mijn vermoeden is dat al jullie oplossingen terecht en correct waren, maar dit voornamelijk een videokaart-probleem is geweest.

Topic mag dan wat mij betreft ook dicht.
Pagina: 1