Garantie, bezorgkosten en buitenland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:26
Na een veel te lange reperatietermijn is een product wat ik op het internet heb besteld bij een Nederlandse webshop klaar voor verzenden.
Echter ben ik na 2 maanden verhuisd naar het buitenland. Dat ik zou verhuizen heb ik vantevoren aangegeven bij de webshop.
De verkoper wil de kosten van het verzenden naar Denemarken echter niet op zich nemen, en wil dat ik eerst 29 euro naar ze overmaak, voordat ze het product opsturen.

Nu vraag ik me af - afgezien of het wel na 3 maanden reperatie normaal is dat je klanten laat betalen - of dit juridisch wel door de beugel kan? Is dit niet in strijd met EU regelgeving?

[ Voor 5% gewijzigd door Zeus op 12-08-2011 23:44 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:10
Meen je dit echt?

Ik vind het nogal opmerkelijk dat jij een paar landen verderop verhuist en je het dan niet vindt kunnen dat je verzendkosten moet betalen :?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Ja absoluut. Doordat zij zo extreem lang over de reperatie gedaan hebben moet ik plotseling geld betalen?
Maar is het niet gewoon tegen Europese wetgeving in? Het maakt niet uit waar je in de EU zit, je hebt gewoon dezelfde rechten.

[ Voor 37% gewijzigd door Zeus op 12-08-2011 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Nee, omdat jij 800 km verder bent gaan wonen, moet je geld betalen. Als jij het in Nederland hebt gekocht en hebt laten repareren, dan geldt die reparatieservice voor Nederland, niet voor Denemarken. Laat het anders naar een adres in Nederland versturen als je het er zo niet mee eens bent.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 12-08-2011 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-06 10:06

DataGhost

iPL dev

Ik denk dat je even moet wachten op iemand met kennis hierover. IANAL maar ik ga met je mee dat een reparatietermijn van 3 maanden vrij royaal is, moet wel een speciaal product zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Hahn schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:54:
Nee, omdat jij 800 km verder bent gaan wonen, moet je geld betalen. Als jij het in Nederland hebt gekocht en hebt laten repareren, dan geldt die reparatieservice voor Nederland, niet voor Denemarken. Laat het anders naar een adres in Nederland versturen als je het er zo niet mee eens bent.
Niet alleen ga je niet in op de vraag of het in het EU regelgeving staat of niet (of je doet een hele slechte poging), je gaat ook nog eens voorbij aan het feit dat dit niet had plaatsgevonden in een normale reperatieprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tja, jij geeft niet eens aan wat voor product het om ging en dat is toch zeker wel van belang bij de bepaling hoe lang redelijk is voor een reparatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-06 10:06

DataGhost

iPL dev

Niet onbelangrijk trouwens, wat was de reactie van de winkel op je aankondiging van verhuizen? Je kan namelijk wel bepaalde termijnen afspreken waaraan je dan, uiteraard, in ieder geval gebonden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Ik wil de zaak vrij ongedetailleerd laten om de tegenpartij geen ammunitie te geven. Maar in telefonische gesprekken is meermaals herhaald dat ik voor een gestelde termijn (2 maanden) naar het buitenland zou verhuizen. Door de verkoper is aangegeven dat dit geen probleem zou moeten zijn en dat het voor die tijd geregeld moet zijn. Later is aangegeven dat ze het product naar Denemarken gaan sturen. Dat dit extra kosten zou opleveren werd niet vermeld tot eergisteren.

Daarnaast gaat het om een 'normale' laptop van 400 euro, wat de reperatietermijn niet rechtvaardigd. In feite is het zelfs al aangegeven (telefonisch) door de verkoper dat er fouten zijn gemaakt in de reperatieperiode waardoor hij opnieuw ter reperatie bij de fabrikant moest worden gesteld.

[ Voor 19% gewijzigd door Zeus op 13-08-2011 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja je zou wel enige coulance verwachten van de winkelier, jij zit 3 maanden zonder product wat best lang is.

Dan geef je aan dat je gaat verhuizen, en daar heeft de verkoper geen weerwoordt opgegeven, waarchijnlijkomdat die dacht dat het op tijd ging lukken. maar uiteindelijk toch niet haalde.

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 13-08-2011 00:10 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08
Even ingaan op je 'vraag' of het niet willen opsturen naar Denemarken niet in strijd is met EU-regelgeving. Ik denk... nou.. weet vrijwel zeker dat dit niet onder een EU-regelgeving valt. Binnen Nederland zijn de verzendkosten misschien € 6,95. Als ik in Denemarken zit en ik bestel iets bij een Nederlandse winkel, mag ik dan verwachten dat ik het opgestuurd krijg voor dezelfde kosten? Natuurlijk niet. Bovendien zijn niet alle regels in EU hetzelfde. Zoals accijnzen en het drugsbeleid, om maar een paar te noemen.

Maar misschien had de winkel het als goedmakertje inderdaad wel naar Denemarken op mogen sturen. Maar afdwingen kan je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hahn schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:59:
Tja, jij geeft niet eens aan wat voor product het om ging en dat is toch zeker wel van belang bij de bepaling hoe lang redelijk is voor een reparatie ;)

Waarbij het herstel ongeacht hoe lang het duurt geen overlast zou mogen geven.

Wat betreft de verzendkosten zou ik zeggen dat de situatie die bij aangaan van de overeenkomst bestond bij dit soort dingen wel van belang is. In dit geval waren toen dus beide partijen in NL gevestigd, in grote lijnen zou ik daarom ook zeggen dat dergelijke verzendkosten bij reparatie in dat kader moeten worden gezien, Meerkosten die ontstaan doordat een van de partijen bepaalde veranderingen in die randvoorwaarden aanbrengt, komen IMHO in principe voor rekening van diegene die de verandering aanbrengt. (Concreet dus: als de koper naar Denemarken verhuist moet hij het verzendbedrag aanvullen, als de verkoper naar Denemarken verhuist moet de verkoper dat doen).

In dit geval zou ik echter ook laten meewegen dat de koper duidelijk heeft gezegd ruim voor de tijd dat hij zou verhuizen dat hij dat zou doen, dat hierover ook is overlegd met de winkel die zei dat dat allemaal geen probleem zou zijn, en dat de winkel zelf die termijn tot de verhuizing heeft overschreden. Daarom zou ik zeggen dat de winkel hier toch de verzending voor haar rekening zou moeten nemen.

Zijn die verzendkosten eigenlijk redelijk? Ik weet niet wat verzonden moet worden, maar het komt over als een vrij hoge prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 14-08-2011 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Jimster schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:18:
Even ingaan op je 'vraag' of het niet willen opsturen naar Denemarken niet in strijd is met EU-regelgeving. Ik denk... nou.. weet vrijwel zeker dat dit niet onder een EU-regelgeving valt. Binnen Nederland zijn de verzendkosten misschien € 6,95. Als ik in Denemarken zit en ik bestel iets bij een Nederlandse winkel, mag ik dan verwachten dat ik het opgestuurd krijg voor dezelfde kosten? Natuurlijk niet. Bovendien zijn niet alle regels in EU hetzelfde. Zoals accijnzen en het drugsbeleid, om maar een paar te noemen.
Maar in een andere situatie is dit wel het geval. Stel ik woon in Denemarken en bestel een laptop bij een Nederlandse webshop. 9 Maanden later gaat de laptop stuk, en ik stuur de laptop op terug naar de Nederlandse winkel. Dan betaal ik de verzendkosten voor de reis van de laptop naar Nederland, en betaalt de webshop de verzendkosten voor de reis terug. Dit is overal in de EU hetzelfde geregeld.

Volgens deze pagina:
"Als een product gebreken vertoont of afwijkt van de beschrijvingen van de verkoper ("niet-overeenstemming") heeft u overal in de EU 2 jaar garantie, wat betekent dat de verkoper het gratis moet repareren of vervangen."

"Het feit dat u in een ander EU-land woont, is geen reden om u meer te laten betalen voor goederen of diensten."

http://ec.europa.eu/youre..._nl.htm#c0801262483b66edd
De verkoper in Spanje wil mijn kapotte camera repareren, maar wie draait er op voor de verzendkosten?

Volgens de EU-regels moeten kapotte producten binnen de wettelijke garantietermijn van 2 jaar zonder kosten voor de consument worden gerepareerd of vervangen. Dat geldt ook voor de verzendkosten. In principe moet de verkoper dus ook alle verzendkosten voor zijn rekening nemen (voor de kapotte en voor de gerepareerde camera).

Soms wil de verkoper echter dat u hem de camera stuurt om te onderzoeken of hij bij aankoop defect was. In dat geval moet u de eerste verzendkosten betalen en de verkoper vragen om deze te vergoeden als blijkt dat de camera defect was.
Gebaseerd op deze richtlijn: http://europa.eu/legislat...f_consumers/l32022_nl.htm
begintmeta schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:33:
Zijn die verzendkosten eigenlijk redelijk? Ik weet niet wat verzonden moet worden, maar het komt over als een vrij hoge prijs.
Het is een nettop in originele verpakking. Weegt volgens het internet maximaal 4.1 kg alles bij elkaar.
Wanneer je het verstuurt via post.nl komt het toch redelijk overeen:

Hmm, lijkt dus veel minder zwaar te zijn, ik vind overal 1.8 kg voor het pakket. Er wordt dus inderdaad 10 euro te veel gerekent!

http://www.postnl.nl/voor...itenland-verzekerservice/

[ Voor 5% gewijzigd door Zeus op 14-08-2011 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Zeus schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:03:

"Het feit dat u in een ander EU-land woont, is geen reden om u meer te laten betalen voor goederen of diensten."
Ho, dat heb je uit de context getrokken. Dat gaat over de aanschaf van dergelijke producten. Daar mag je niet meer voor betalen, maar de winkel mag natuurlijk wel differentieren op het gebied van verzendkosten. Hierop ga je het niet winnen. Ik vraag me ook af of de winkel de extra kosten voor verzending naar het buitenland moet betalen aangezien hier onmogelijk rekening mee is te houden als de winkel zich richt op NL.

Ik denk dat je je moet richten op begintmeta z'n relaas. Je hebt hierover duidelijk gecommuniceerd en men had hierop beter moeten anticiperen. Nu is de vraag hoeveel moeite je wilt doen. Ik zou zeggen lekker de kosten delen en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet altijd opletten of je vergelijkbare dingen vergelijkt.
Het is een nettop in originele verpakking. Weegt volgens het internet maximaal 4.1 kg alles bij elkaar.
Wanneer je het verstuurt via post.nl komt het toch redelijk overeen: http://www.postnl.nl/voor...itenland-verzekerservice/
Dan laat je buiten beschouwing dat je de 13 oid euro die het verzenden (volgens het boekje) binnen Nederland had gekost zou kunnen aftrekken.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 14-08-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Anoniem: 22659 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:14:
[...]

Ho, dat heb je uit de context getrokken. Dat gaat over de aanschaf van dergelijke producten. Daar mag je niet meer voor betalen, maar de winkel mag natuurlijk wel differentieren op het gebied van verzendkosten. Hierop ga je het niet winnen. Ik vraag me ook af of de winkel de extra kosten voor verzending naar het buitenland moet betalen aangezien hier onmogelijk rekening mee is te houden als de winkel zich richt op NL.

Ik denk dat je je moet richten op begintmeta z'n relaas. Je hebt hierover duidelijk gecommuniceerd en men had hierop beter moeten anticiperen. Nu is de vraag hoeveel moeite je wilt doen. Ik zou zeggen lekker de kosten delen en klaar is kees.
Hey dat klopt. Volgens regulation 99/44/EC article 3 (3) :
In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.
Ik neem aan dat de extra verzendkosten dan onder buiten verhouding zouden vallen?

Voor de rest staat er weinig in de artikels van de regulation over geografische limieten van de garantie, of ik lees er over heen? De overwegingen zijn wel duidelijk met wat de intentie is van deze wetgeving, en geven wel aan dat er 1 interne markt is waar geen handelsbarriëres plaatsvinden of niet gediscrimineerd mag worden. Maar goed, ik moet toegeven dat het voor een winkelier zo'n verhuizing lastig te anticiperen is, zeker wanneer hij verder niet buiten Nederland en België actief is.
begintmeta schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:16:
[...]

Je moet altijd opletten of je vergelijkbare dingen vergelijkt.

[...]

Dan laat je buiten beschouwing dat je de 13 oid euro die het verzenden (volgens het boekje) binnen Nederland had gekost zou kunnen aftrekken.
Dat ga ik zeker van de webshop verlangen. Straks gaat het dus inderdaad om een verschil van ongeveer 10 euro. Ik vraag me af waarom de winkel voor dat bedrag zo ver gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Zeus schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:45:
Ik vraag me af waarom de winkel voor dat bedrag zo ver gaat.
Hetzelfde geldt voor jou moeite om gelijk te krijgen ;)

Mbt je vraag over geografische limieten: dat is gewoon goed geregeld door alle regeltjes bij elkaar op te tellen :) De verkoper mag een verzoek tot garantie niet weigeren op basis van de geografische locatie (binnen de EU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Wat mij het meest van belang lijkt, is dat je concreet hebt aangegeven dat die verhuizing er aan zat te komen. Je hebt daarmee nadrukkelijk de ruimte gelaten voor de winkel om je te informeren over eventuele veranderingen in procedure of kosten.

Het lijkt me zeker redelijk dat je had mogen verwachten dat de winkel je vóóraf over de mogelijke kosten had geïnformeerd. Door dat te verzuimen, heeft de winkel je ook de mogelijkheid ontnomen eventueel een andere koers te varen wat betreft de afhandeling.

Mijns inziens is het daarmee niet redelijk om alsnog kosten in rekening te brengen. Had je de winkel niet geïnformeerd over je verhuizing, dan was het wellicht anders geweest. De kosten zou ik dan ook niet accepteren.

En dan even extreem: Het is daarbij wellicht van belang te weten dat het eigendom al veel eerder op de koper is overgegaan. Als ze een vordering op je zouden hebben, is wellicht op enige wijze te rechtvaardigen dat ze iets achterhouden. Die vordering betwist je echter, waarmee je er zelfs voor zou kunnen kiezen (bij weigering van de winkel) aangifte te doen gezien ze jouw eigendom weigeren terug te geven. Geen constructieve benadering, maar het draait voor de winkel wel de zaak om: zij denken mogelijk de kosten af te kunnen dwingen omdat ze het simpelweg niet teruggeven tot je betaalt. Als de dialoog echt doodloopt, kan je ze wellicht confronteren met het voornemen aangifte te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Hey even een update. We zijn nu 6 weken verder en het is er niet beter op geworden.

Wat is er gebeurd? Rond 18 augustus hebben we de laptop weer in bezit gekregen, nadat we de verzendkosten betaald hadden.
Helaas bleek dat de laptop nog steeds stuk was :x. Dus hij is vanuit het buitenland weer terug opgestuurd naar Informatique, de webshop in kwestie.

k heb de daarop volgende week nog geinformeerd naar mijn juridische positie ten opzichte van het betalen van verzendkosten en het weigeren van Informatique om een vervanging aan te bieden omdat ik in het buitenland woon.
- Volgens de Nederlandse consumentenorganisatie heb ik nog steeds alle rechten zoals in Nederland, maar zal ik de extra verzendkosten voor het buitenland moeten betalen.
- De Europese Consumentenautoriteit daarentegen deelt mijn mening over deze zaak en is van mening dat Informatique ook de verzendkosten moet betalen.

Via het Thuiswinkel keurmerk heb ik getracht deze bevindingen met Informatique te communiceren. Helaas zijn ze nog steeds van mening dat ze in hun gelijk staan en willen ze alleen de kosten van een Nederlandse zending vergoeden, nu dus 2x €6,75.

Hoewel ze nog geen enkele update hebben gegeven over de huidige status van de reparatie, is er wel via de website te vinden dat de reparatie sinds de 16e klaar is, en per rembours hier naar toe verzonden wordt.

Daarom denk ik dat ik morgen nog maar eens druk ga uitoefenen via het thuiswinkel keurmerk. Wat is jullie mening?

p.s. we zijn nu meer dan 4 maanden verder...

• Zeus
En nog een vraagje: Informatique heeft de reparatie niet goed uitgevoerd en niet uitvoerig genoeg getest of het defect er nog steeds was. Daardoor hebben wij opnieuw kosten moeten maken van ~23 euro voor het verzenden, plus het feit dat informatique ook nog eens de kosten wil berekenen voor het verzenden van die verkeerd uitgevoerde reparatie.

Ik kon niks concreets vinden via google, maar gaat Informatique niet te ver om die kosten te berekenen? Wie draait er normaal gesproken op voor de extra kosten van een mislukte reparatie?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Degene die door de handeling wil gaan voldoen aan de overeenkomst zou ik denken. Informatique dus.

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 28-09-2011 13:50 ]

Pagina: 1