Ethernet-disk (FAT) mounten onder Lion

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik heb een probleem met het mounten van een netwerk-schijf onder Lion. Laat ik even de situatie schetsen.

Sinds vorige week heb ik een nieuwe iMac, met Lion erop. Deze hangt (bedraad) aan een time-capsule, die tot voor kort alleen maar dienst deed als back-up station voor m'n bejaarde MacBook. Aan die time capsule hangt ook nog een oudere harde schijf, ingebouwd in een ethernet-kastje. Met m'n MacBook met Leopard kan ik deze schijf mounten door in Finder te doen Go -> Connect to server... (Cmd-K), dan als volgt het ip-adres van de schijf in te voeren: smb://xxx.xxx.x.xx/public, en vervolgens op Connect te klikken. Ik heb dan nog een usernaam en wachtwoord nodig, maar verder is het ok.

Onder Lion echter, gebeuren er wat andere dingen. Interessant genoeg vindt 'ie zelf die schijf al, hij verschijnt namelijk onder "Shared" in de sidebar (net als de time capsule). Maar waar ik die time capsule keurig kan benaderen, krijg ik dat met die ethernet-disk maar niet voor elkaar. Als ik met dezelfde user/pass-combinatie connect met die schijf, en probeer die map "public" te openen, krijg ik de volgende melding: "The operation can’t be completed because the original item for "PUBLIC" can't be found." En wat ik ook probeer (toch via Cmd-K proberen te mounten, bij dat proces "public" weglaten of juist niet), ik krijg het niet voor elkaar om die schijf te benaderen vanuit m'n iMac. Erg irritant, aangezien ik daar m'n muziek op heb staan.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:01
Het ethernet kastje shared via Samba (smb) hier is in Lion een nieuwere versie in gekomen welke een aantal oudere versies van Samba niet meer accepteert (door beveiligings problemen oid). In OSX is het gedeelte wat Samba share's onder handen neemt helemaal op de kop gegaan naar een nieuwere en veiligere versie.

Nu maakt je NAS dus nog gebruik van een (verouderde) samba versie. De enige oplossing die eventueel mogelijk is is om te kijken of er nieuwere firmware voor beschikbaar is. Ik weet niet of de NAS kan sharen via AFP, maar dat is onder OSX het gebruikte protocol om mappen en schijven te delen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Hmmm, daar was ik al bang voor. Die NAS is een los gekocht kastje, waar ik zelf een oude pata schijf in geknutseld heb. Weet niet of ik daar een nieuwe firmware voor kan vinden, maar zal m'n best doen.

Dank voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:56
Of je kijkt hier even: http://www.appletips.nl/o...ngsproblemen-met-een-nas/

Paar settings wijzigen in je Lion setup en je hebt weer toegang tot je shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:01
Die settings zijn voor AFP, welke zijn NAS waarschijnlijk niet ondersteund. Het gaat bij hem via Samba, dan gaat dat niet werken.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox