Kwalitatieve (PC-) speakers rond 250 euro

Pagina: 1
Acties:

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:34
Mede-tweakers,

Om het zoveelste "help me zoeken naar..." topic te starten wil ik jullie allereerst melden dat ik zelf ook al een heuse zoektocht achter de rug heb. Ik zou hier graag wat advies willen hebben bij mijn zoektocht van mensen zoals jullie, die er echt wat van kennen.

Momenteel heb ik dus een Creative Gigaworks T3, gecombineerd met een Maverick Audio Tubemagic D1 (DAC, Headphone-amp & Tube-amp in 1). Die Maverick Audio is digitaal verbonden met de computer, en heeft analoge RCA-outputs die ik wens te gebruiken voor de speakers die ik nu zoek. Die DAC heeft het geluid uit mijn Creative al wat mooier doen klinken, maar de Creative-set blijft (natuurlijk) nog nadelen behouden. Zo is de bass te sterk: de bass-knop staat al op zijn zwakst maar het geluid blijft overpowered rond de 45Hz. Verder zijn de luidsprekers ook te schel. Ze klinken zeer helder met veel detail, maar het schelle stoort echt wel en doet niet zo'n goed aan de oren. Middenbereik is maar matig vertegenwoordigd.

De Creative Gigaworks T3 is al geen goedkope pc-speakerset, dus veel keuze om beter te gaan blijft er in dat segment al niet meer over, hoewel ik goede dingen hoor over betere Edifier's? Natuurlijk heb ik ook al stilgestaan bij monitors. Speakers zoals de M-Audio AV40 en Audioengine 2 wekken mijn interesse, maar ik vrees dat dan de bass niet genoeg aanwezig zal zijn. Ik moet geen krachtige punch hebben, dat stoort me nu al aan de Creative en zwijg me van Logitech :), maar ik wil ook wel wat dieper geluid.

Om mijn eisen bondig te stellen:
- rond de 250 euro
- niet te groot (de Audioengine 5 is eigenlijk al te groot... zou mss nipt kunnen)
- worden vooral gebruikt voor muziek, af en toe een film of game.
- RCA inputs
- diepe tonen zijn gewenst, maar gematigd, mogen absoluut niet pieken in de frequency response

In overweging:
- Audioengine 2
- Audioengine 5
- M-Audio AV40
- Edifier S530

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

versterker van 80 euro en een setje eltax monitor 3 speakers?

• Terrestraeon
Lijkt me het overwegen waard, maar een versterker van 80 euro? Dan moet ie al tweedehands zijn wil ik iets kwalitatief hebben. Een nieuwe stereoversterker kost al wat meer.

Actieve luidsprekers zijn voor mij een betere keuze denk ik.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Hoezo zou tweedehands en kwalitatief niet samen kunnen ? Sterker nog, waarschijnlijk ga je tweedehands voor dergelijk budget juist in de tweedehandsmarkt kwalitatief beter spul vinden.

• Terrestraeon
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:58:
Hoezo zou tweedehands en kwalitatief niet samen kunnen ? Sterker nog, waarschijnlijk ga je tweedehands voor dergelijk budget juist in de tweedehandsmarkt kwalitatief beter spul vinden.
->
Chris5488 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:56:
Dan moet ie al tweedehands zijn wil ik iets kwalitatief hebben.
Ik zeg toch ook om iets kwalitatief te hebben, ik tweedehands zal moeten kopen. :)
Er is inderdaad niets mis met tweedehands te kopen. Het is echter moeilijk om te weten of er niets mee scheelt. Garantie heb je ook niet, maar je kan wel koopjes doen.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Heb je ook al gekeken naar de set van behringer rond dat prijsniveau?
Fostex pm04 is ook wel in orde, zij het met kleinere woofer en minder laag

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Chris5488 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 00:18:
[...]

->

[...]

Ik zeg toch ook om iets kwalitatief te hebben, ik tweedehands zal moeten kopen. :)
Er is inderdaad niets mis met tweedehands te kopen. Het is echter moeilijk om te weten of er niets mee scheelt. Garantie heb je ook niet, maar je kan wel koopjes doen.
Ow ja, ik doelde op een tweedehands versterker van €80. Nee je hebt geen garantie, maar een simpele versterker gaat niet snel kapot.

• Terrestraeon
daan08 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:02:
Heb je ook al gekeken naar de set van behringer rond dat prijsniveau?
Fostex pm04 is ook wel in orde, zij het met kleinere woofer en minder laag
Naar Behringer heb ik nog niet gekeken.
Na een blik op hun site lijken enkel de MS40's iets voor mij. Ik ben echter een beetje wantrouwig over deze set omdat die zo goedkoop is. Duurdere Behringers rond mijn prijsklasse zijn (omvangrijke) instap-studiomonitors,, die niets voor mij zijn omdat je dan zo'n klinisch geluid krijgt. Ik wil ze namelijk vooral gebruiken om van muziek te genieten.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Terrestraeon
Met kwalitatief bedoel ik een goede prijs/kwaliteitsverhouding dat gecombineerd gebruikt gaat worden met een DAC voor het genieten van muziek. Dus geen overpowerede bass of schelle hoge tonen, maar speakers met leuk middenbereik die toch helder spelen waarbij lage tonen echter niet mogen ontbreken. Gewoonweg de beste muziekbeleving die je kan hebben voor 200 à 300 euro. :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Chris5488 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:17:
Met kwalitatief bedoel ik een goede prijs/kwaliteitsverhouding
Ik snap wel wat je bedoelt, maar waar het om gaat is dat 'kwalitatieve speakers' niet bestaan :P Wel 'kwalitatief goede speakers'. Kwalitatief is geen bijvoeglijk naamwoord voor voorwerpen.

Anyway, discussies over PC-audio voor een beperkt budget zijn inmiddels aardig uitgekauwd. Voor 250 euro zul je in PC-speakers nooit superkwaliteit vinden, en je kunt beter voor tweedehands 2.0 gaan, of 2.1 als laagweergave zo belangrijk is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Exirion schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:25:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt, maar waar het om gaat is dat 'kwalitatieve speakers' niet bestaan :P Wel 'kwalitatief goede speakers'. Kwalitatief is geen bijvoeglijk naamwoord voor voorwerpen.

Anyway, discussies over PC-audio voor een beperkt budget zijn inmiddels aardig uitgekauwd. Voor 250 euro zul je in PC-speakers nooit superkwaliteit vinden, en je kunt beter voor tweedehands 2.0 gaan, of 2.1 als laagweergave zo belangrijk is.
Sterker nog, kwalitatief is niets meer dan een richtlijn in hoeverre een product tegemoet komt aan jou specifieke eisen. Stel je zoekt een auto om in de stad van A naar B te rijden voor twee personen en het moet nog zuinig zijn, dan heeft een Kia Picanto betere kwaliteit dan een BMW M5. Het ligt er maar net aan waar jij ej eisen aan stelt. Je zoekt een goed laagweergave vanaf je bureau, dan lijkt het me niet meer dan verstandig om wat dingen te gaan beluisteren en daar je conclusie uit te trekken.

Persoonlijk prefereer ik de A5, superspeaker maar deze gaat niet erg laag. De Losse versterker en normale passieve speakers geven je de mogelijkheid om specifieker je keuze samen te stellen qua geluid (en het is daarnaast ook nog te upgraden)

• Terrestraeon
Ok sorry dan van het gebruik van het woord 'kwalitatief' :+

Jammer om te horen dat de Audioengine 5 ook niet diep kan.
Ik dacht al aan de Audioengine 2 met een losse subwoofer maar een goed afstelbare subwoofer voor minder dan 100 euro is niet gemakkelijk te vinden.

Als ik een losse versterker en bookshelf speakers neem heb ik inderdaad meer instelmogelijkheden, maar hoe vind ik daar goede keuzes in?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Chris5488 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:10:
Ok sorry dan van het gebruik van het woord 'kwalitatief' :+

Jammer om te horen dat de Audioengine 5 ook niet diep kan.
Ik dacht al aan de Audioengine 2 met een losse subwoofer maar een goed afstelbare subwoofer voor minder dan 100 euro is niet gemakkelijk te vinden.
Goedkope losse subwoofers zijn alles behalve muzikaal en hebben de neiging te gaan "bonken:
Als ik een losse versterker en bookshelf speakers neem heb ik inderdaad meer instelmogelijkheden, maar hoe vind ik daar goede keuzes in?
met je oren :+

Een set Eltax monitor 3 speakers is al een hele stap vooruit tegenover pc speakers. Ik denk dat je daar al tevreden mee bent. Je kan daar elke versterker aan hangen (kijk op marktplaats naar een Marantz, Rotel, Technics versterkers uit de jaren 90).

Waar je even rekening mee moet houden is het feit dat je dicht op je speakers zit en dat je op een bureau komen (die vaak weer tegen een muur staan). Plaatsing is zeer belangrijk bij speakers en slecht geplaatste speakers kunnen je geluid echt verknallen. Veel speakers (zoals de A23 en A25 zoals hieronder) hebben een reflexpoort aan de achterkant om te ademen en de lage tonen een boost te geven. Prima, maar dat werkt niet op een bureau met muur erachter. Je zoekt dus iets met de poorten aan de voorkant, of zoals de eltax aan de onderkant.

[ Voor 22% gewijzigd door DjVe op 13-08-2011 14:42 ]

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-01 10:01
Boston Acoustics A25 of zelfs de A23 (die zijn lekker klein)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37
Naar mijn mening gaat de AudioEngine A5 nou juist wel erg laag voor een bookshelf speaker. Laten we heel eerlijk zijn dat het geen subwoofer is, maar hij kan zeker goed mee! Ook als ik hem tegen mijn melkpakjes, de Logitech X-230 of X-530 vergelijk welke ik hiervoor had.

Even ter vergelijking, ik kan heel goed naar zowel mijn AudioEngine A5 speakers luisteren als mijn Sennheiser HD 25-1 II, welke ook ontzettend lekker wegspeelt!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

alex3305 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:37:
Naar mijn mening gaat de AudioEngine A5 nou juist wel erg laag voor een bookshelf speaker.
Dat is ook meteen de kritiek die sommige mensen hebben (ik kan er niet over oordelen want ik heb ze nooit gehoord): dat ze een beetje bass heavy zijn ;) Net als de kleinere A2 trouwens, want het lijkt erop dat ze uit kleine kastjes zoveel mogelijk laag willen halen, wat dan al snel muddy of boemerig wordt.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Naar mijn mening gaat de AudioEngine A5 nou juist wel erg laag voor een bookshelf speaker. Laten we heel eerlijk zijn dat het geen subwoofer is, maar hij kan zeker goed mee! Ook als ik hem tegen mijn melkpakjes, de Logitech X-230 of X-530 vergelijk welke ik hiervoor had.

Even ter vergelijking, ik kan heel goed naar zowel mijn AudioEngine A5 speakers luisteren als mijn Sennheiser HD 25-1 II, welke ook ontzettend lekker wegspeelt!
Ik begin nu te twijfelen of ik de A2 of de A5 heb gehoord....hij klonk goed hoor, maar ik vond hem niet erg laag gaan. Hij klonk verder wel zoals een speaker voor dat formaat hoort te kinken, goed in het hoog, best aardige plaatsing van het geluid. Zat er allemaal in, maar het laag wist me niet te overtuigen.

• alex3305
Exirion schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:43:
[...]

Dat is ook meteen de kritiek die sommige mensen hebben (ik kan er niet over oordelen want ik heb ze nooit gehoord): dat ze een beetje bass heavy zijn ;) Net als de kleinere A2 trouwens, want het lijkt erop dat ze uit kleine kastjes zoveel mogelijk laag willen halen, wat dan al snel muddy of boemerig wordt.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zoals ik al zei vergelijk ik mijn speakers ook met mijn hoofdtelefoon die ik boven al aanhaalde. Deze heeft een diepe bass, maar niet overdreven of muddy. Dat voel ik persoonlijk bij de A5 ook.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik de speakers aandrijf via een X-Fi Titanium en daarbij de 'ingebouwde' EQ op ongeveer -0.75dB bij bas heb staan en +0.25dB bij treble. Maar dat is een eigen voorkeur en dat hoeft niet per se voor deze speaker, want ook met mijn telefoon klinkt dat ding gewoon goed :).

Maar goed, zoals veel mensen altijd zeggen hier, ga luisteren!

• Terrestraeon
Al bedankt voor de reacties! Ben even gaan rondkijken op de sites

Die Boston Acoustics staan me erg aan! Reviews zijn lovend en ze zien er ook niet mis uit.
Maar toen de prijs... 130 euro per stuk: dat is 260 euro maar dan mis ik nog een stereoversterker.
Misschien dat ik tweedehands nog iets vind maar anders is het helaas een beetje duur.

De Eltax monitors zijn helaas te groot: 47cm hoog en 29cm breed is onmogelijk 8)7
Alles in hun assortiment is te groot.
...Even ter vergelijking, ik kan heel goed naar zowel mijn AudioEngine A5 speakers luisteren als mijn Sennheiser HD 25-1 II, welke ook ontzettend lekker wegspeelt!
Ik heb een Sennheiser HD595 aan mijn headphone-amp hangen, die is heel goed in midden en hoog, maar in het laag is hij vrij zwak. Uiteraard is jouw HD25-1 II een DJ-headphone en vertegenwoordigd daarom veel meer bass. Ik heb onlangs een Sennheiser DJ headphone beluisterd (ik weet echter niet welk model het was, +/- 130 euro) en die was wel heel goed in lage tonen. Als ik de Audioengine 5's daar mee kan vergelijken ben ik zeker tevreden. Het probleem is echter dat ik ze nergens kan proefluisteren. Hier zijn niet veel echte Hifi-shops, en die enkele shops hebben dan nog geen Audioengine's. :'(

Het 'ga luisteren' advies is inderdaad het beste advies dat je kan geven, maar de afwezigheid van shops waar ik kan gaan luisteren speelt in mijn nadeel :-(

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 14:39

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb de A5 ook staan, daar ga je zeker geen laag mee missen. Het is niet zo diep als een subwoofer maar het is allemaal wel netjes in balans en gecontroleerd. Als je wilt kan het ook heel hard overigens, compleet in controle zonder problemen.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik ze nu niet meer gebruik, heb nu een setje bose companion5 staan (makkelijk met USB aansluiten met de rest, alles in 1 stekker voor de hub), nemen ook minder ruimte in op het bureau wat op zich best prettig is. Die volume puck is gewoon gaaf :P

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:47

mace

Sapere Aude

Ik zou voor een setje van Teufel gaan:

http://www.teufelaudio.nl/de/pc/concept-b-200-usb-p1034.html

Deze komt goed uit de test, Teufel over het algemeen wel, en het voldoet aan al je eisen.

RCA zit er op maar het is IMHO beter om hem via USB op je PC aan te sluiten.

[ Voor 45% gewijzigd door mace op 13-08-2011 20:31 ]

• Terrestraeon
Spijtig om te horen dat je nu een Companion 5 gebruikt. Zal ook niet mis klinken, maar klinken die echt beter vraag ik me af? Ik stap nu af van een vergelijkbare Companion 3 :|
mace schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:29:
Ik zou voor een setje van Teufel gaan:

http://www.teufelaudio.nl/de/pc/concept-b-200-usb-p1034.html

Deze komt goed uit de test, Teufel over het algemeen wel, en het voldoet aan al je eisen.

RCA zit er op maar het is IMHO beter om hem via USB op je PC aan te sluiten.
Tja die had ik al overwogen voordat ik de T3 kocht... maar toen kon ik ook geen 250 euro vrijmaken, de T3 had ik voor 160 :p

Toch is die Teufel ook vandaag niets voor mij. De Tubemagic D1 die ik momenteel heb is ook via USB aan mijn pc gekoppeld, en heeft meer connectiemogelijkheden en functies dan die van Teufel (Coax in, Optical in, Tube out (GE5670), 6,5mm headphone-plug met een zelfgeplaatste LM4562 opamp als headphone-amp). Ik denk ook niet dat de Teufel-DAC beter klinkt, ik heb zelf nog een LT1364 opamp geplaatst in mijn DAC. Ik blijf de mijne dus gebruiken, en dan is het weggegooid geld om die Teufel te nemen en dan analoog ahter mijn DAC te hangen.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 14:39

Sick Nick

Drop the top!

De A5 klinkt anders, die heeft tenslotte niet het gat in het lage midden wat de bose setjes wel hebben. Maar op de een of andere manier kan ik het wel waarderen. Ik heb overigens ook de T3 gehoord en zowel de companion3 als 5 klinken al beter. Maar wil je neutraal geluid dan is de A5 een hele goede keus.

• Bommes
  • Laatst online: 31-01 09:40

Bommes

Capo del formaggio

Chris5488 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:20: Uiteraard is jouw HD25-1 II een DJ-headphone en vertegenwoordigd daarom veel meer bass. Ik heb onlangs een Sennheiser DJ headphone beluisterd (ik weet echter niet welk model het was, +/- 130 euro) en die was wel heel goed in lage tonen.
een hd 25 is alles behalve een dj headphone, dat is de meest gebruikte koptelefoon voor live mixers, de willen een puur geluid dus geen aangezette bas of andere toon hoogtes.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Terrestraeon
Bommes schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 00:13:
[...]

een hd 25 is alles behalve een dj headphone, dat is de meest gebruikte koptelefoon voor live mixers, de willen een puur geluid dus geen aangezette bas of andere toon hoogtes.
Sennheiser noemt het zowel een DJ- als professionele:
http://www.sennheiser.com...sets_dj-headphones_502188
Maar je zal wel gelijk hebben dat het geluid mooi puur is, gezien de toepassingen.
Anyway dat wilt toch zeggen dat die Audioengine 5's ook mooi puur spelen:
...
Voorlopig moet ik zeggen dat de Audioengine 5, 2 en die Boston Acoustics A25 me het meest aanstaan.
Een versterker vinden voor die BA's is echter moeilijk gezien mijn budget...

Andere speakers zijn ook nog welkom! :)

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 21:28
Probeer ook eens de KRK 5. Actieve monitor speakers. Zeer tevreden over (veel detail en voldoende bass en evt later uit te breiden met de actieve subwoofer) en met mij vele anderen, check de reviews maar. De Berhringers zijn echt zonde van je geld. Maar mocht je die willen, heb ik hier nog een setje voor een habbekrats...

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• alex3305
onzichtbaar schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:00:
Probeer ook eens de KRK 5. Actieve monitor speakers. Zeer tevreden over (veel detail en voldoende bass en evt later uit te breiden met de actieve subwoofer) en met mij vele anderen, check de reviews maar. De Berhringers zijn echt zonde van je geld. Maar mocht je die willen, heb ik hier nog een setje voor een habbekrats...
Zijn ook zeer mooie speakers, maar dan moet het gele je wel aanstaan :P. Ook zouden ze met 50 euro boven het budget van de TS uitkomen (de AudioEngine 5 ook trouwens).

• Terrestraeon
onzichtbaar schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:00:
alex3305 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:04:
...Zijn ook zeer mooie speakers, maar dan moet het gele je wel aanstaan :P...
Natuurlijk is performance belangrijk dan de looks, maar dat geel vind ik toch een afknapper. Zeker omdat het zo sterk in contrast staat met de rest van het speaker's uiterlijk.

De Behringers stonden me ook niet aan. Ik lees vooral ook veel tegensprekende meningen en reviews.
...Ook zouden ze met 50 euro boven het budget van de TS uitkomen (de AudioEngine 5 ook trouwens).
Ik zei +/- 250 euro, zeg maar 200 à 300 euro dus qua prijsklasse zit het met zijn 300 euro nog goed. :)

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-01 10:01
Die Boston zijn wel goedkoper te krijgen, er is een audiowinkel in Belgie die erg goedkoop (Discount online, A25 89 ps)
Ik heb ze in Limburg besteld (A23 voor 130 incl verzenden).

• Terrestraeon
screamhouse schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 17:02:
Die Boston zijn wel goedkoper te krijgen, er is een audiowinkel in Belgie die erg goedkoop (Discount online, A25 89 ps)
Ik heb ze in Limburg besteld (A23 voor 130 incl verzenden).
Dat lijkt me wel erg goedkoop... is het niet 89 euro voor een A23 (ipv A25)?
En wat bedoel je met 'in Limburg besteld'?
Ze hebben toch geen vestiging in Limburg?

[ Voor 4% gewijzigd door Terrestraeon op 14-08-2011 18:02 ]

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
Chris5488 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:01:
[...]

Dat lijkt me wel erg goedkoop... is het niet 89 euro voor een A23 (ipv A25)?
En wat bedoel je met 'in Limburg besteld'?
Ze hebben toch geen vestiging in Limburg?
De prijzen bij Discountonline.be:
A25 = 89 euro het stuk
A23 = 70 euro het stuk
A225C = 136 euro
ASW250 = 206 euro
verzending nederland 22euro

Je moet wel even een mailtje sturen, deze aanbieding staat niet op de site.

• ruco88
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 14:04
Als je die A25's combineert met een Topping TP21 T-Amp heb je denk ik een prachtig setje voor het geld. Het lijkt me erg moeilijk om een setje pc-speakers te vinden die die combi verslaat.

• Terrestraeon
Painore schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:09:
[...]

De prijzen bij Discountonline.be:
A25 = 89 euro het stuk
A23 = 70 euro het stuk
A225C = 136 euro
ASW250 = 206 euro
verzending nederland 22euro

Je moet wel even een mailtje sturen, deze aanbieding staat niet op de site.
Interessant! Dan heb ik nog wat hoofdruimte voor een stereo amp.
ruco88 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:14:
Als je die A25's combineert met een Topping TP21 T-Amp heb je denk ik een prachtig setje voor het geld. Het lijkt me erg moeilijk om een setje pc-speakers te vinden die die combi verslaat.
Precies wat ik zocht! Ik heb niet veel ruimte voor een amplifier (33cm breed max) en vond enkel van die brede receiver/versterkers die toch veel te veel functies bevatten die ik niet nodig heb.

Maar is 25 watt per kanaal niet wat weinig? Ok de Boston Acoustics A25 zou met 10 tot 150 watt overweg kunnen maar 25 watt is toch wat aan de lage kant. Ook spijtig dat bass/treble niet in te stellen zijn.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Met degelijke speakers heb je ook 0 behoeften om Bass/Treble in te stellen ;)

• ruco88
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 14:04
Zorg dat je de versie met 14v voeding neemt, maar dan moet het voor jouw doel hard zat kunnen. Een feest in een grote ruimte kan je er niet mee geven, maar voor bij de computer heb je zat vermogen.

Edit: Bas & treble kan je natuurlijk altijd op de computer instellen, maar ga er maar van uit dat dit niet nodig is.

[ Voor 23% gewijzigd door ruco88 op 14-08-2011 18:32 ]

• Terrestraeon
Ik zie helaas dat Bostons 8-ohm speakers zijn, en in dat geval kan de Topping maar 13,8 watt leveren.
Dat is toch te laag. :-(

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Chris5488 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:43:
Ik zie helaas dat Bostons 8-ohm speakers zijn, en in dat geval kan de Topping maar 13,8 watt leveren.
Dat is toch te laag. :-(
Dat kan wel hoor...die Boston Audio hebben een vrij hoge gevoeligheid van 89dB, maar ik zou er nog eens over nadenken. Basreflexpoort aan de achterkant is op een bureau veelal geen goed idee (of je moet echt de ruimte hebben)

• Terrestraeon
Jordy van e schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:20:
[...]
Dat kan wel hoor...die Boston Audio hebben een vrij hoge gevoeligheid van 89dB, maar ik zou er nog eens over nadenken. Basreflexpoort aan de achterkant is op een bureau veelal geen goed idee (of je moet echt de ruimte hebben)
Is dat dan erg? Hoe weet je eigenlijk of er een bassreflexpoort op de achterkant zit want ik kan die info/afbeeldingen niet vinden.

Verwijderd

Ik heb pas deze speakers gekocht voor een HTPC systeem in de keuken KRK Rp5 G2 http://www.thomann.de/de/krk_rp5_g2_rokit.htm, ze liggen iets boven je budget, het geluid uit deze active nearfield monitors is werkelijk fenomenaal, ik geloofde m'n oren niet en dat voor zo weinig geld (basreflex aan voorkant). Door deze ervaring ga ik mijn pc speakers vervangen (tannoy reveal 6) door een iets grotere versie van de Rp5, de RP6.
Echt je kunt met deze speakers geen miskoop doen, heb ze zelfs overigens voor maar 129 ps gekocht door een foutje op de website volgens mij, na mijn bestelling waren ze meteen weer 159 euro :D .

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2011 21:28 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Chris5488 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:25:
[...]

Is dat dan erg? Hoe weet je eigenlijk of er een bassreflexpoort op de achterkant zit want ik kan die info/afbeeldingen niet vinden.
gewoon google op afbeeldingen. En ja als je geen ruimte hebt op je bureau klinken reflexpoorten aan de achterkant nergens naar en kan je ze beter dichtstoppen met een sok. Echter heb ej dan wel een strakke weergave, maar weer geen diepe bass.

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 14:44
Heb zelf de M Audio AV40, bevalt me erg goed, zeker voor de prijs (125 voor betaald destijds).
Goede hoge tonen en een nette bas :)

• onzichtbaar
[...]

Zijn ook zeer mooie speakers, maar dan moet het gele je wel aanstaan :P. Ook zouden ze met 50 euro boven het budget van de TS uitkomen (de AudioEngine 5 ook trouwens).
Tsja, ze zijn er in vele kleuren behuizingen, kanarie-geel, Ferrari-rood, Appel-wit of de klassieke zwarte met gele conussen. Let maar eens op hoe vaak je ze wel niet ziet in muziekprogramma's waarbij een studio te zien is...bovendien zijn ze zeer gewild, tweedehands, kijk maar eens op marktplaats...

• alex3305
WiebeV schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:33:
Heb zelf de M Audio AV40, bevalt me erg goed, zeker voor de prijs (125 voor betaald destijds).
Goede hoge tonen en een nette bas :)
Maar wil de TS uberhaupt wel monitor speakers, daar moet natuurlijk ook over nagedacht worden. Destijds heb ik mijn A5 speakers gekocht omdat ik geen monitor speakers wilde, maar actieve desktop speakers. Dit heeft als voordeel dat over het algemeen het geluid niet ontzettend vlak is.

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10-2025
Behringer TRUTH B2031A zou ik zeker nog overwegen.

• Terrestraeon
alex3305 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:55:
Maar wil de TS uberhaupt wel monitor speakers, daar moet natuurlijk ook over nagedacht worden. Destijds heb ik mijn A5 speakers gekocht omdat ik geen monitor speakers wilde, maar actieve desktop speakers. Dit heeft als voordeel dat over het algemeen het geluid niet ontzettend vlak is.
Ik heb inderdaad vermeld in de startpost dat ik vooral van muziek wil genieten, en dus geen klinische studiomonitors zoek. Daarom dat de A5 bijvoorbeeld in aanmerking kwam.

De speakers die me tot nu toe zijn voorgesteld zijn geloof ik ook geen echte monitors.
Aangezien ik de KRK's ook wel vaker voor de professionele wereld zie opduiken ipv. in woningen thuis heb ik daarom ook lichte twijfels, maar aangezien het actieve speakers zijn ogen ze wel interessant.
madass schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:00:
Behringer TRUTH B2031A zou ik zeker nog overwegen.
Lijken me ook eerder voor muziekproductie dan muziekgenot.
Zijn bovendien ook te groot (40cm hoog en 29cm diep)

[ Voor 13% gewijzigd door Terrestraeon op 14-08-2011 23:06 ]

Verwijderd

onzichtbaar schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:31:
[...]

Tsja, ze zijn er in vele kleuren behuizingen, kanarie-geel, Ferrari-rood, Appl-wit of de klassieke zwarte met gele conussen. Let maar eens op hoe vaak je ze wel niet ziet in muziekprogramma's waarbij een studio te zien is...bovendien zijn ze zeer gewild, tweedehands, kijk maar eens op marktplaats...
Zie nu pas dat iemand anders ze ook al had geadviseerd, inderdaad zijn in allerlei kleuren te krijgen zie mijn link..

• onzichtbaar
Chris5488 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:01:
[...]

Ik heb inderdaad vermeld in de startpost dat ik vooral van muziek wil genieten, en dus geen klinische studiomonitors zoek. Daarom dat de A5 bijvoorbeeld in aanmerking kwam.
De speakers die me tot nu toe zijn voorgesteld zijn geloof ik ook geen echte monitors.
Aangezien ik de KRK's ook wel vaker voor de professionele wereld zie opduiken ipv. in woningen thuis heb ik daarom ook lichte twijfels, maar aangezien het actieve speakers zijn ogen ze wel interessant.
Lijken me ook eerder voor muziekproductie dan muziekgenot.
Zijn bovendien ook te groot (40cm hoog en 29cm diep)
Tsja, er zijn wel meer mensen die denken dat studio monitors klinisch klinken. Hangt er een beetje vanaf wat je daar onder verstaat. Studio monitors hebben een aantal eigenschappen zoals een constante geluidskwaliteit over langere tijd (dus niet dat ze na een jaar "warmer" gaan klinken), het geluid is meer naar voren gericht dan de meeste speakers (kleinere sweetspot en daardoor nauwkeuriger stereoweergave) en een enorme detail rijkheid (ineens hoor je dat kuchje in de concertzaal of het zuchtje van de zangeres).

Ik ben toendertijd naar een winkel van Feedback gegaan en heb daar in alle rust diverse merken & modellen beluisterd. In deze prijsklasse zijn de KRK RP5 en Yamaha HS50 de beste keuze. Als je de reviews leest zal je merken dat studio monitors juist de laatste jaren "ontdekt" worden voor huis-, tuin- en keukengebruik. Ik gebruik de KRK 5 voor bij de pc, en de KRK 6 voor bij de tv. In beide gevallen wil ik ruim voldoende bass voor gaming en movies. Als je alleen muziek beluisterd zijn wellicht de alom geroemde Yamaha's beter voor je. Die zijn nog iets preciezer qua geluid en bovendien stijlvoller van ontwerp...maar dat is ook een kwestie van smaak..

• Terrestraeon
Bedankt voor de hulpvolle info! :)
Heb ik wat aan, ik zal zeker die KRK's nog overwegen en eens naar die Yamaha's kijken.
Je zegt ook al dat je geen bass mist met je KRK's dus dat is ook leuk.

Edit: die Yamaha's werken met XLR connectors, dan heb ik al de juiste versterkers voor nodig terwijl ik voor 2 Yamaha's al 300 euro betaal. dat is helaas te duur. :'(

[ Voor 21% gewijzigd door Terrestraeon op 15-08-2011 11:13 ]

• onzichtbaar
..en met jack. is gewoon een ander stekkertje. Kost je 5 euro voor 2 stekkertjes..bovendien zijn bij die muziekwinkels de kabels een stuk goedkoper dan bij een MM..

Verwijderd

Voor dit soort zaken hebben we op GoT Vraag & Aanbod.

[ Voor 75% gewijzigd door FeaR op 15-08-2011 16:15 ]

Verwijderd

onzichtbaar schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 10:10:
[...]

Tsja, er zijn wel meer mensen die denken dat studio monitors klinisch klinken. Hangt er een beetje vanaf wat je daar onder verstaat. Studio monitors hebben een aantal eigenschappen zoals een constante geluidskwaliteit over langere tijd (dus niet dat ze na een jaar "warmer" gaan klinken), het geluid is meer naar voren gericht dan de meeste speakers (kleinere sweetspot en daardoor nauwkeuriger stereoweergave) en een enorme detail rijkheid (ineens hoor je dat kuchje in de concertzaal of het zuchtje van de zangeres).

Ik ben toendertijd naar een winkel van Feedback gegaan en heb daar in alle rust diverse merken & modellen beluisterd. In deze prijsklasse zijn de KRK RP5 en Yamaha HS50 de beste keuze. Als je de reviews leest zal je merken dat studio monitors juist de laatste jaren "ontdekt" worden voor huis-, tuin- en keukengebruik. Ik gebruik de KRK 5 voor bij de pc, en de KRK 6 voor bij de tv. In beide gevallen wil ik ruim voldoende bass voor gaming en movies. Als je alleen muziek beluisterd zijn wellicht de alom geroemde Yamaha's beter voor je. Die zijn nog iets preciezer qua geluid en bovendien stijlvoller van ontwerp...maar dat is ook een kwestie van smaak..
Inderdaad dat hele gezeik over "klinisch klinken", je mag blij zijn dat er een beetje fatsoenlijk geluid uit je speakertjes komt in deze prijsklasse en uit dit formaat speakers. Voor een echt vol geluid heb je gewoon meer volume nodig en voor een echt goede geluidsweergave moet je toch echt heel wat meer geld uitgeven dan "maar" 300 euro, als je kijkt wat je bij KRK krijgt voor je geld (inclusief versterking) is dat naar mijn inzicht gewoon heel veel, die yamaha's kan ik niet over oordelen maar gezien de reviews zullen ze zeker niet slecht zijn, nadeel van die Yamaha's is wel de basreflex aan de achterkant als je ze te dicht bij een wand plaatst.

• BCage
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-12-2025
Correct heeft ook nog een lading Klipsch iFi speakers staan:
http://www.correctheeftal...ifi-actieve-set-1298.html

Slechts €159, deze waren toen ze uitkwamen een stuk duurder. Ik heb ze zelf ook en het is gewoon goede kwaliteit. De subwoofer is uitstekend en van een totaal ander niveau dan je normaal in pc-speakers tegenkomt. De satellieten sluiten goed aan bij de subwoofer en geven voldoende midden tonen, er is een kleiner gat dan normaal voorkomt bij 2.1 sets. Ze zijn alleen niet erg 'sprankelend' (bij gebrek aan een beter woord). De hoge tonen zijn niet erg prominent, waardoor ze wat dof kunnen klinken. Maar voor €159 is dit zonder twijfel het beste wat je kunt kopen. De Audioengine en KRK's zijn natuurlijk prachtig, maar wel 2 keer zo duur.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

BCage schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:25:
Correct heeft ook nog een lading Klipsch iFi speakers staan:
http://www.correctheeftal...ifi-actieve-set-1298.html

Slechts €159, deze waren toen ze uitkwamen een stuk duurder. Ik heb ze zelf ook en het is gewoon goede kwaliteit. De subwoofer is uitstekend en van een totaal ander niveau dan je normaal in pc-speakers tegenkomt. De satellieten sluiten goed aan bij de subwoofer en geven voldoende midden tonen, er is een kleiner gat dan normaal voorkomt bij 2.1 sets. Ze zijn alleen niet erg 'sprankelend' (bij gebrek aan een beter woord). De hoge tonen zijn niet erg prominent, waardoor ze wat dof kunnen klinken. Maar voor €159 is dit zonder twijfel het beste wat je kunt kopen. De Audioengine en KRK's zijn natuurlijk prachtig, maar wel 2 keer zo duur.
Dat is zeker geen verkeerde set nee...

• Terrestraeon
Die Klipsch speakers staan me toch niet aan.
Ze zullen ongetwijfeld uitstekend presteren voor hun geld, maar ze zien er niet uit en in die prijsklasse betwijfel ik of ze echt veel verschil zullen maken met wat ik nu heb. Het is niet dat ik ze ergens kan proefluisteren ofzo.

• onzichtbaar
Ha, maar ze hebben wel de Yamaha HS50 voor 139 p/st. ik zou het wel weten..! Overigens kan je meestal bij Correct wel even luisteren, als je maar op een rustig moment gaat...

• BCage
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-12-2025
De prijs toen ze net uitkwamen was ongeveer €400. Nou is dat wellicht wat te veel, maar ze klinken zonder twijfel een stuk beter dan wat je nu hebt. De satellieten zijn de RSX-3 speakers die per stuk al €80 waren. De subwoofer alleen is de prijs van €159 al waard. Correct heeft ongetwijfeld een restpartij of een aantal gerepareerde exemplaren, wat de lage prijs verklaard. Ze zijn namelijk al jaren uit de handel. Ik denk ook wel dat je ze kan beluisteren bij Correct, volgens mij kun je daar alles beluisteren. De meeste verkopers daar zijn behoorlijk behulpzaam.

Dat ze lelijk zijn ben ik wel met je eens. Subtiel is anders. Ik heb ze inmiddels ook vervangen door een paar MS Mezzo 2 speakers. De sub gebruik ik nog wel. Kan me dan ook goed voorstellen dat je voor een 2.0 setup wilt gaan, wat er toch wat stijlvoller uitziet en met muziek misschien wat beter klinkt. Maar ik blijf erbij dat je geen betere 2.1 set gaat vinden voor minder dan €300.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 15:46
Misschien dat je ook kan kijken naar de Tangent EVO 5a?

http://www.tangent-audio....O-E5A-Active-speaker.html
http://www.hifi.nl/recens...king:-Tangent-EVO-E5.html
http://www.beslist.nl/ele...20883/Tangent_EVO_E5.html

Ik heb zelf de EVO 4 (iets kleiner), maar ik vind ze heer-lijk klinken..!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dr Pro schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:48:
Ik heb zelf de EVO 4 (iets kleiner), maar ik vind ze heer-lijk klinken..!
Ik heb die op m'n bureau staan voor m'n Mac. Wel heb ik er een 8" XTZ subwoofer bij, maar die combinatie klinkt inderdaad erg lekker :) Voor m'n vriendin heb ik ze ook gekocht, en die gebruikt ze zonder subwoofer met een oudere Denon versterker. Klinkt ook prima.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 15:46
Mjah, ik heb er zelf ook een Focal Dome sub bij

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dr Pro schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:57:
Mjah, ik heb er zelf ook een Focal Dome sub bij
Wel een erg duur ding in verhouding, maar ik neem aan dat je minder dan de 500 hebt betaald die ik her en der zie. De XTZ sub heeft me 160 euro gekost en klinkt voor dat geld echt geweldig :)

• Terrestraeon
Fijn om nog zoveel reacties te krijgen! Het is namelijk geen makkelijke keuze gezien er zoveel te kiezen valt, en vrijwel iedere optie zijn plus- en minpunten heeft.

Die Tangent EVO 5a lijkt me erg leuk. Uiterlijk is zeker niet mis, compact maar toch ruim van klank (volgens reviews dan toch). Mja die zou het wel eens kunnen zijn (maar ik vind geen volumeknop? Ze zijn toch actief?) Ik blijf echter nog steeds met de gedachte spelen om die Boston Acoustics a25 of Yamaha HS50 te nemen met een goedkope 2ehands of T-amp. Helaas is de ruimte voor een amp beperkt tot 33cm breedte, waardoor T-amps overblijven maar met 13,8 watt per kanaal voor 10-150 watt speakers twijfel ik toch... Die Tangents ga ik nog eens overwegen.

Andere voorstellen zijn natuurlijk ook nog welkom, eventueel in verband met amps, of met meningen over welke keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Terrestraeon op 17-08-2011 19:36 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://data.yamaha.jp/sdb/product/image/main/medium/t/tsx-120_white__g/DD2C2DBA8A374B84AD970AC87B4870CE_12001.jpg

De TSX 120 desktop audio system van Yamaha. Ben je meteen van alle gezeik (kabels, ampjes etc) af ;)

Ik heb een paar weken geleden in een soortgelijke topic gereageerd met daarbij wat fotos van hoe het 'mis' kan gaan. Zeker als je van plan bent om een losse versterker oid aan te sluiten op je desktop met een paar losse speakers.

Ik zal een deel van mijn post overkopieren om je toch een impressie te geven:

....
"Ik heb zelf de yamaha desktop audio tsx 140. Lekker klein en compact met een hoog muziekaal sfeertje :)

Als je je budget laag wilt houden, kan ik zeker de tsx 120 aanraden (geen cd-speler wel aux/line in).

Ik herken je probleem omdat ik zelf ooit in een dergelijk situatie zat. Veel uitgeprobeerd en uiteindelijk beland bij de tsx 140 voor computer doeleinden/pc speakers.

Hier een impressie:

Eerste microset (yamaha 330):

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/szy99s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/24cxfgy.jpg

Probleem lijkt me duidelijk. Het past niet op mijn bureau en akoestiek was slecht. Verder veels te lomp om als desktop audio te dienen. Zeker aangezien ik nog 2 versterkers voor de koptelefoon aan de linkerzijde heb staan.
Dus moest ik iets nieuws verzinnen.

Daarna (tsx 140):

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/29fasdd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/30wm4jm.jpg

Veel meer ruimte en esthetisch veel aangenamer. muziekaliteit is echt fenomenaal (voor een dergelijk wekkerradio systeem) en ik kan echt niet meer zonder"

Zoals je kan zien, levert de nodige kabelwerk van een dergelijk los systeem (in mijn geval met de mcr 330) echt een ruimtelijk probleem op mijn bureau. Ten tweede, de bekabeling van een dergelijk systeem is gewoon onhandig.

Daarom adviseer ik toch om gewoon naar kant en klare desktop-oplossingen te kijken van bv yamaha. De muziekaliteit van een dergelijk klein systeempje wordt echt te ver onderschat terwijl het gewoon een ideale oplissing is (althans voor mij) :)

• Terrestraeon
Maar dat is toch ook niet ideaal?
Je "wekkerradio" staat rechts ofwel links van je computer, dan kan je toch niet echt van stereo genieten aan je computer? Ik wil niet persé de kamer vullen met goede sound, maar vooral de locatie voor de computer vullen met goede sound. Als ik die TSX 120 zou nemen, en wil die recht voor mij zetten, dan kan ik niet anders dan mijn iMac erop zetten, en dat gewicht zal die TSX 120 niet kunnen houden vrees ik :p

Edit: ik zie je Beyerdynamic headphones daar hangen... dat is wellicht de manier waarmee je van muziek geniet aan je computer. Ik verkies toch speaker-geluid aan de computer, de headphones zijn voor 'als het stil moet zijn'.

[ Voor 16% gewijzigd door Terrestraeon op 17-08-2011 20:47 ]

Verwijderd

De bovenkant van de tsx 120 :)

Afbeeldingslocatie: http://data.yamaha.jp/sdb/product/image/others/medium/t/tsx-120_white__g/6E428443929648AE9E9F395CFCDD071F_12008.jpg

Bij de 140 die ik zelf bezit, is het sterobeeld van een dergelijke afstand voor mij eigenlijk voldoende als ik er recht voor zit. Als ik muziek luister daarop, draai ik bovendien een kleine 20 graden met de bureaustoel.

Aangezien ik ook vaak in bed lig om te luisteren, heb ik het gewoon op deze manier neergezet om toch voor een goede akoestiek te zorgen :)

Indien ik alleen goed stereobeeld wil hebben als ik er recht voor zat, was mijn keuze de 120 aangezien ik er mijn monitor daarop kon laten rusten. Dat zal vast ook wel gaan met de imac

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 21:04 ]

• onzichtbaar
Ik raad toch echt aan om uiteindelijk gewoon naar de winkel te gaan en te luisteren. De meeste muziekwinkels zoals Feedback hebben aardig wat entry-level actieve & passieve monitors/boekenplankspeakers staan. Vaak hebben ze verschillende samples die je middels een switch over de verschillende speakers kan afspelen. Ga je op een rustig moment, dan kan je in alle rust best een uurtje "klooien". Wel daarna ook je speakers bij die winkel kopen, tenzij je niet tevreden bent, natuurlijk. Oh ja, en ik raad aan om een modulair systeem te kopen. dus speakers waarvan je weet dat je er evt. later de bijbehorende/bijpassende subwoofer bij kan aanschaffen...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

BCage schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:08:
Correct heeft ongetwijfeld een restpartij of een aantal gerepareerde exemplaren, wat de lage prijs verklaard.
Correct is de Nederlandse importeur van Klipsch, dat verklaart wellicht waarom ze aan dit soort dingen kunnen komen ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• onzichtbaar
FeaR schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:20:
[...]
Correct is de Nederlandse importeur van Klipsch, dat verklaart wellicht waarom ze aan dit soort dingen kunnen komen ;)
Lijkt mij toch lastig in de relatie met je andere (externe) verkooppartners..

Pagina: 1