Mijn ervaring tot zover is dat de paar autoverkopers die ik het gevraagd heb het antwoord schuldig blijven, en Google maakt me ook niet veel wijzer, dus vandaar de vraag hier.

Kan natuurlijk zijn dat ik net de verkeerden getroffen heb. Die zekering is natuurlijk altijd een hele mooie optie, maar ik heb begrepen dat fabrikanten ook wel eens andere zaken op dezelfde groep aansluiten... Niet zo erg als het de airco is, maar wel beroerd als ze per ongeluk de stuurbekrachtiging of ABS er op aangesloten hebben.
Op zich is ESP in de sneeuw een zegen zolang je maar winterbanden hebt. Je hebt op vlak terrein niet vreselijk veel grip nodig om nog weg te komen, dus voor Nederland is het ook geen probleem. Met zomerbanden kwam ik in z'n achteruit zelfs nog zonder aanloop het opritje bij ons op met actieve TC. Ik denk niet dat dat me zonder gelukt was, zo'n systeem neemt veel sneller gas terug dan een mens ooit zal kunnen...
Het verhaal begint pas leuk te worden in een Alpendorpje met smalle doorgangen in midden-Zwitserland, waar de grootouders van een goede (Zwitserse) vriendin van ons een appartement hebben. Een besneeuwde en platgereden helling van naar schatting 20% was toch te veel voor de winterbanden en de elektronica, maar daar kom je natuurlijk pas achter als je ondertussen zoveel snelheid kwijt bent dat je stil staat. Meer gewicht op de voorkant (met 3 man op de motorkap zitten) hielp niet. Achteruit terug rijden is niet echt aantrekkelijk (draaien past niet), want dat betekent hopen dat je onderweg niemand tegen komt en vervolgens al je zooi wandelend naar boven slepen. En er past akelig veel zooi in een Focus, en volgens de wet van behoud van ellende neem je altijd teveel zooi mee als je er de ruimte voor hebt...

Gelukkig had vriendin ons sneeuwkettingen aangeraden dus daar kwam het eerder beschreven circus van met sneeuwkettingen zonder ESP naar boven rijden. Maar goed, dan moet dat dus wel kunnen, of er moet iets anders gebeuren...
Ellende is natuurlijk dat je dit in NL nauwelijks uit kunt proberen in een proefrit, en het is niet zo'n prettige optie om er pas tijdens de vakantie achter te komen. In geval van twijfel wordt het natuurlijk gewoon een auto waar het wel gewoon uit kan. Vallen er maar een paar merken af, waaronder (voor zover ik gezien heb) Ford.
[
Voor 7% gewijzigd door
Parody op 12-08-2011 22:33
. Reden: Niet tijdens de proefrit, typo... ]