ESP kan niet uit, maar werken sneeuwkettingen dan nog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Binnen afzienbare tijd mag ik weer eens een lease-auto uitzoeken. Wat me opvalt is dat op steeds meer nieuwe auto's de ESP niet meer uitschakelbaar is. Volgende punt wordt dan: geldt dit dan ook automatisch voor de ASR? Mijn ervaring met sneeuwkettingen en werkende ASR op een Ford Focus 2006 zijn niet zo heel best: je komt gewoon niet weg omdat de ASR de motor zo ver afknijpt dat die afslaat. Even de ESP (en daarmee de ASR) uitzetten deed wonderen. Als het spul weer rolt kan de O-) weer aan. RTFM, zeggen ze dan.

Maar ja, als dat niet meer kan wordt het toch een uitdaging. Zijn modernere ESP/ASR-systemen ondertussen slim genoeg om dit soort situaties te herkennen, of betekent de "vooruitgang" dat we voortaan in dit soort gevallen stil blijven staan? (of mag je zekeringen gaan trekken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Vraag het de dealer?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Zekering lostrekken van dat betreffende systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 22:51

Rejgun

Leven is Bier drinken

ESP niet uit te zetten?

Hoe moet je in hemelsnaam dan weg kunnen rijden als je in een laag sneeuw staat als je wielen geen/weinig grip hebben en de software welke vorm van wielspin dan ook niet toestaat?

In de 'handleiding' van mijn auto staat zelfs beschreven dat je in dit soort situaties juist dit systeem uitzet dan wel beperkt om weg te kunnen rijden.

Audi: Vorsprung durch Technik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 20:58
Waar heb je sneeuwkettingen voor nodig? Dat is in NL toch nog niet nodig geweest?

Of is dat met ski vakantie's wel handig om te hebben?

*is nog nooit op ski-vakantie geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Mijn ervaring tot zover is dat de paar autoverkopers die ik het gevraagd heb het antwoord schuldig blijven, en Google maakt me ook niet veel wijzer, dus vandaar de vraag hier. :) Kan natuurlijk zijn dat ik net de verkeerden getroffen heb. Die zekering is natuurlijk altijd een hele mooie optie, maar ik heb begrepen dat fabrikanten ook wel eens andere zaken op dezelfde groep aansluiten... Niet zo erg als het de airco is, maar wel beroerd als ze per ongeluk de stuurbekrachtiging of ABS er op aangesloten hebben.

Op zich is ESP in de sneeuw een zegen zolang je maar winterbanden hebt. Je hebt op vlak terrein niet vreselijk veel grip nodig om nog weg te komen, dus voor Nederland is het ook geen probleem. Met zomerbanden kwam ik in z'n achteruit zelfs nog zonder aanloop het opritje bij ons op met actieve TC. Ik denk niet dat dat me zonder gelukt was, zo'n systeem neemt veel sneller gas terug dan een mens ooit zal kunnen...

Het verhaal begint pas leuk te worden in een Alpendorpje met smalle doorgangen in midden-Zwitserland, waar de grootouders van een goede (Zwitserse) vriendin van ons een appartement hebben. Een besneeuwde en platgereden helling van naar schatting 20% was toch te veel voor de winterbanden en de elektronica, maar daar kom je natuurlijk pas achter als je ondertussen zoveel snelheid kwijt bent dat je stil staat. Meer gewicht op de voorkant (met 3 man op de motorkap zitten) hielp niet. Achteruit terug rijden is niet echt aantrekkelijk (draaien past niet), want dat betekent hopen dat je onderweg niemand tegen komt en vervolgens al je zooi wandelend naar boven slepen. En er past akelig veel zooi in een Focus, en volgens de wet van behoud van ellende neem je altijd teveel zooi mee als je er de ruimte voor hebt... ;) Gelukkig had vriendin ons sneeuwkettingen aangeraden dus daar kwam het eerder beschreven circus van met sneeuwkettingen zonder ESP naar boven rijden. Maar goed, dan moet dat dus wel kunnen, of er moet iets anders gebeuren...

Ellende is natuurlijk dat je dit in NL nauwelijks uit kunt proberen in een proefrit, en het is niet zo'n prettige optie om er pas tijdens de vakantie achter te komen. In geval van twijfel wordt het natuurlijk gewoon een auto waar het wel gewoon uit kan. Vallen er maar een paar merken af, waaronder (voor zover ik gezien heb) Ford. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Parody op 12-08-2011 22:33 . Reden: Niet tijdens de proefrit, typo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik had vroeger een Honda Insight met traction control. Die liet een beetje slippen wel toe, en als je gewoon plankgas gaf dan ging ie ook echt wel slippen. Das een auto ontworpen in 2009 dus misschien dat die een nieuwe versie traction control had.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Alle automerken die in Nederland te krijgen zijn, zijn actief over grote delen van Europa (en soms de wereld) waar sneeuw veel voorkomt. Ik kan me niet voorstellen dat enig merk hier niet mee bezig is geweest.

Als je een auto op het oog hebt, kan je een Zwitserse dealer bellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Ik ken geen een auto waarbij de tractiecontrole dusdanig onuitschakelbaar is dat je geen wielspin meer kunt hebben. Sommige merken (Mercedes oa) hebben wel een systeem dat zorgt dat je het niet "te bont" kunt maken, maar wielspin kan nog steeds.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354806

Parody schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:07:
Vallen er maar een paar merken af, waaronder (voor zover ik gezien heb) Ford. :(
Volgens mij is het in de Ford S-Max gewoon uit te schakelen, kan best dat het per model verschillend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is altijd uitschakelbaar, of heeft een sneeuw- modderstand...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Je zou inderdaad zeggen dat fabrikanten er over nadenken. Maar goed, o.a. Toyota's kun je bijvoorbeeld ook niet meer starten zonder ingetrapte koppeling, want dat is in 99,99% van de gevallen inderdaad knap stom als je 'm in de versnelling hebt staan. Helaas is deze beveiliging knap beroerd als je met een uitgevallen motor nog even op de startmotor van een spoorwegovergang af wilt hobbelen. ( Ik weet het, Toyota's doen het gewoon altijd, dus dat is nooit nodig! }) ) Ik hoop dus niet dat uitschakelbaarheid van ESP (of in dit geval eigenlijk alleen de tractie-controle) in dezelfde categorie valt / gaat vallen, want dat wil je natuurlijk ook in 99,99% van de gevallen gewoon aan hebben als normale sterveling. Totdat je aan sneeuwkettingen begint. ;)

Ik hou het nog "bescheiden" op een Focus (alles op Mondeo-basis valt buiten budget en past fysiek niet op de oprit). ;) En daarvan is de ESP volgens EuroNCAP niet uitschakelbaar, want ze testen niet met uitgeschakelde ESP. Maar goed, of ze daar TC ook onder vinden vallen is natuurlijk de vraag.

Het is inderdaad wel een optie om die vraag eens in Zwitserland neer te leggen. Mijn schwyzerdütsch is om z'n zachtst gezegd niet zo best, moet ik bekennen. :X Lezen lukt nog redelijk, verstaan een klein beetje, maar spreken gaat nog een brug te ver. Maar ik ken "toevallig" wat personen daar die er wel erg goed in zijn...

Ik zat me trouwens te bedenken: dit soort dingen horen in de gebruiksaanwijzing te staan... Heeft er iemand heel toevallig een Focus III gebruiksaanwijzing naast zich liggen? :*) Een zoektocht naar digitale versies daarvan levert alleen een stapel folders op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kan de handleidingen gewoon van de site downloaden. Ik heb even in de handleiding van de 'nieuwe' focus gekeken, en daar staat gewoon in dat esp uitgeschakeld kan worden. Enkel zal bij het starten die opnieuw ingeschakeld worden. Is het niet het opnieuw inschakelen bij starten dat EuroNCAP voorschrijft?

Edit; blijkbaar is de Nederlandse site zo verschillend van de Belgische dat de Belgische wel handleidingen aanbied en de Nederlandse niet :X 8)7
Op de Belgische site dan maar: http://www.nl.ford.be/FordService/Gebruikershandleidingen

[ Voor 28% gewijzigd door kluyze op 13-08-2011 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
@kluyze: Held! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wel wazig dat Google dit dus niet vindt, ook niet als je naar "gebruikershandleiding ford focus" zoekt... :(

De handleiding maakt er niet echt veel woorden aan vuil, maar wat ik er uit lees kun je op een Focus III inderdaad alleen de TC uitzetten tot 30km/u (ESP blijft altijd actief). Het zit verstopt in het instellingenmenu van de auto, dus niet meer met een los knopje op het dashboard. Maar da's dus voldoende om weg te komen met sneeuwkettingen als het met TC aan niet lukt. Focus blijft dus op het lijstje staan... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:05
warhamstr schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:30:
Is altijd uitschakelbaar, of heeft een sneeuw- modderstand...
Koekje als je hem kunt vinden op Fiesta MK7 Titanium/Trend.
Hoewel hij afgeknepen wordt is het niet zo zwaar bij mij dat er geen wielspin optreedt of de motor afslaat :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340112

Heb afgelopen 3 winters rondgereden met winterbanden en honda's VSA (Vehicle Stability Assist), zowel in Nederland als in de Franse en Oostenrijkse Alpen.

Heb het (behalve voor de fun) nooit uitgezet ongeacht hoeveel sneeuw en hoe hard de sneeuw was aangereden. Meerdere keren voor de fun getest en mijn conclusie was in het voordeel van de VSA en SOMS geen verschil (als je echt geen grip hebt houdt het gewoon op).
Veel auto's heb ik meer moeite zien hebben met de winterse omstandigheden.

Onder andere heb ik in 1 avond 5 auto's geholpen te vertrekken en kon de mijne zomaar weg rijden.

Denk dat er maar weinig mensen zijn die in de situatie komen waar ESP / VSA en winterbanden een nadeel zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Rejgun schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:46:
ESP niet uit te zetten?

Hoe moet je in hemelsnaam dan weg kunnen rijden als je in een laag sneeuw staat als je wielen geen/weinig grip hebben en de software welke vorm van wielspin dan ook niet toestaat?

In de 'handleiding' van mijn auto staat zelfs beschreven dat je in dit soort situaties juist dit systeem uitzet dan wel beperkt om weg te kunnen rijden.
Bij mijn Volvo werkte dat JUIST perfect!
Ongelooflijk hoe lekker de DSTC werkt. Zelfs op een heuvel in Duitland vol in de sneeuw, zonder problemen weg.

Waar een 4 wiel aangedreven Forester een aanloopje moest nemen in verband met spinnende wielen, gaf ik met voorwiel aandrijving vol gas in zijn 1. Wat er dan gebeurt is dat de ongeacht mijn volledig ingedrukte gaspedaal de toerenteller heel rustig van 900 toeren naar 1000 en drie seconden later 1500 toeren. Echt ideaal!

Wat ga ik dat missen aankomende winter :'(

Ook 80 op een snelweg met ongeveer 15 cm sneeuw was geen probleem. Ik ben bang dat mijn Skoda die ik over een maandje krijg dat niet zo leuk gaan vinden...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
In 99,9% van de gevallen is ESP inderdaad super bij sneeuw en gladheid i.c.m. winterbanden! Zelfs zomerbanden blijven nog enigszins berijdbaar als je maar rekening houdt met de veel langere remweg. Je wordt er door het knipperende lampje al snel op gewezen dat het gladder is dan je denkt. Daar kan de "ABS-proef" (even remmen om te proberen) niet tegenop, want die doe je maar één keer. Ondanks de ene uitzondering die ik tegengekomen ben zou ik ESP absoluut niet meer willen missen.

Het is puur de combinatie van een behoorlijk steile helling, sneeuwkettingen (die de kans moeten krijgen zichzelf in te graven om grip te krijgen), extreme gladheid en een te fanatiek regelende TC die niet werkt. Waarschijnlijk gaat het ook met TC al goed als de motor niet tot afslaan toe afgeknepen wordt en in ieder geval stationair toerental vastgehouden wordt zoals bij Volvo. Het zou me ook niet verbazen als een nieuwere generatie ESP/TC het er beter vanaf brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Parody schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 17:59:
Het is puur de combinatie van een behoorlijk steile helling, sneeuwkettingen (die de kans moeten krijgen zichzelf in te graven om grip te krijgen), extreme gladheid en een te fanatiek regelende TC die niet werkt. Waarschijnlijk gaat het ook met TC al goed als de motor niet tot afslaan toe afgeknepen wordt en in ieder geval stationair toerental vastgehouden wordt zoals bij Volvo. Het zou me ook niet verbazen als een nieuwere generatie ESP/TC het er beter vanaf brengt.
Ik heb toch echt hele andere ervaringen met DSTC van Volvo. In Duitsland op een steile helling met erg veel sneeuw. Als je vol gas geeft in zijn één slaat hij echt niet af, maar blijft gewoon rustig rond de 1000 toeren. Als ik daar de ESP van VW mee vergelijk. Die had juist het constant "verschieten" van de toerenteller in een dergelijke situatie. Dus van 1500 even een uitschieter naar 1700 toeren en direct weer terug naar 1500.

Ik heb bij de Volvo nog nooit de DSTC uitgezet. En vele steile bergen vol met sneeuw bereden in Duitsland, zonder kettingen, maar met winterbanden...

Juist door die eigenschap van Volvo het toerental constant te houden, kom je goed weg. Ik ben bang dat heel VAG het systeem van VW gebruikt, dus ik moet er helaas deze winter ook aan gaan geloven, aangezien over een maand mijn Skoda geleverd wordt...

Maar heel vreemd is dat niet, aangezien Volvo nog altijd veel test met de Scandinavische weersomstandigheden...

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 17-08-2011 09:01 ]

Youtube: DashcamNL

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik Google naar problemen met sneeuwkettingen+ESP (of 'sneeuwkettingen ingraven') zoek kom ik alleen berichten van de TS op het Autoweek forum tegen.. weet je zeker dat het zo'n probleem is TS? Of had je gewoon een keer pech omdat je al op een helling stond en kunnen ESP systemen over het algemeen prima met sneeuwkettingen overweg?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 12:19
Ik heb ook geen problemen met mijn Astra hoor, icm winterbanden en sneeuwkettingen blijft deze ook bij vol gas op zo'n 1200 toeren geloof ik.

Van afslaan heb ik nog nooit gehoord.

Anoniem: 387913

Parody schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:13:
Binnen afzienbare tijd mag ik weer eens een lease-auto uitzoeken. Wat me opvalt is dat op steeds meer nieuwe auto's de ESP niet meer uitschakelbaar is. Volgende punt wordt dan: geldt dit dan ook automatisch voor de ASR? Mijn ervaring met sneeuwkettingen en werkende ASR op een Ford Focus 2006 zijn niet zo heel best: je komt gewoon niet weg omdat de ASR de motor zo ver afknijpt dat die afslaat. Even de ESP (en daarmee de ASR) uitzetten deed wonderen. Als het spul weer rolt kan de O-) weer aan. RTFM, zeggen ze dan.

Maar ja, als dat niet meer kan wordt het toch een uitdaging. Zijn modernere ESP/ASR-systemen ondertussen slim genoeg om dit soort situaties te herkennen, of betekent de "vooruitgang" dat we voortaan in dit soort gevallen stil blijven staan? (of mag je zekeringen gaan trekken?)
ten eerste, ik geloof dat ESP zo´n beetje de belangrijkste veiligheids ontwikkeling in auto industrie is sinds de 3 punts gordel en Airbags, waarom zou je uberhaupt ESP uit willen zetten? (plus het word een markt standaard dus dadelijk heeft iedere auto ESP verplicht)

Ook moet je mischien een beetje huiswerk doen op wat ESP is en hoe het werkt.
Het is meer een anti uitbreek meganisme, dus als jij moet uitwijken voor een obstacel.
Dan houd ESP je auto controleerbaar.

Wat je waarschijnlijk bedoelt is traction controle of zo?
dat wil je waarschijnlijk wel uitzetten als je wilt weg rijden in de sneeuw, vooral als je sneewketting gemonteerd hebt.

-edit-
maar even google erbij gepakt om een mooie uitleg te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 387913 op 18-08-2011 12:22 ]

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
@Aardschok,

Zodra je auto ESP heeft beschikt deze ook gelijk over ABS en tractiecontrole (bron wikipedia).

Maar ik ben benieuwd hoe mijn 350z weggaat komen in de winter. Misschien toch maar tijd maken om rubsbanden eronder te monteren :P

itsleon schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:27:
@Aardschok,

Zodra je auto ESP heeft beschikt deze ook gelijk over ABS en tractiecontrole (bron wikipedia).

Maar ik ben benieuwd hoe mijn 350z weggaat komen in de winter. Misschien toch maar tijd maken om rubsbanden eronder te monteren :P
De systemen maken gebruik van dezelfde timingringen, dus ik snap wel dat je dan ook meteen ABS en TSC hebt.
Maar deze zullen (mits je een beetje auto hebt) gewoon uit te schakelen zijn.
Echter ik zou niet inzien waarom je ESP uit wilt zetten.

ABS uitzetten op een gladde ondergrond is ook onverstandig tenzij je weet dat je echt op ijs rijd.
Maar omdat ik niet verwacht dat iemand met zijn auto op een bevroren meer gaat rijden acht ik die kans ook wel klein.
TSC uitzetten omdat je weg wilt rijden op sneeuw is wel ok, echter een blok zal nooit worden afgeknepen op zo´n manier dat het zal afslaan. (mwa mischien bij een Dacia of zo)

Lang verhaal weer kort, om op de vraag van de TS terug te komen.
ESP niet uitzetten, en even goed nadenken of hij niet TSC bedoelt (daar valt namelijk nog wel iets van te zeggen)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 387913 op 18-08-2011 13:15 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

itsleon schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:27:
@Aardschok,

TCS en ESP zijn volgens mij altijd apart uit te zetten. Ik heb in mijn Audi 1 knop. 1x drukken is TCS uit, ingedrukt houden is beide uit.

ABS gaat natuurlijk nooit uit.

• itsleon
In mijn 350z heb ik alleen een knop om ESP uit te zetten. Volgens mij heeft die geen functie om alleen TCS uit te zetten

itsleon schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 13:29:
In mijn 350z heb ik alleen een knop om ESP uit te zetten. Volgens mij heeft die geen functie om alleen TCS uit te zetten
Je zou zeggen dat andersom logischer is.
Ik bedoel, met een 350 is wel "vermakelijk" zonder TSC.
Maar werkelijk waar ESP is een briliante veiligheids maatregel.
Dit zou op iedere wagen moeten (vooral licht gewicht RWD sport wagens) en niet uit moeten kunnen.

• itsleon
Moet zeggen heb nog niet heel het boekje doorgelezen om te kijken of het ook anders kan door knop bijv langer ingedrukt te houden.

Maar 350z zonder ESP is heerlijk om mee te racen. Gewoon alles weer zelf moeten doen en nergens last van hebben dat de auto zelf inspringt of iets tegenhoud

Maar heb nu al een paar keer in de regen gereden en te veel gas geven dat ik merkte dat ESP heerlijk is
Oja en een licht gewicht is het niet met zijn 1500kilo :P

• Parody
  • Niet online
Best kans dat ik pech had, hoor! Gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden. Maar wel één waarvan ik weet dat-ie nog een keer voor kan komen, want ik ga nog een keer op die specifieke plek met (hopelijk) een berg sneeuw komen. Voor mij dus voldoende reden om er eens een topic over te openen, want er is heel weinig over te vinden... Maar ik had voor de duidelijkheid ASR/TC had moeten noemen, en niet ESP als geheel. Dat komt door mijn (verkeerde) aanname dat het alles of niks is. Is dit topic sowieso al ergens goed voor... B) Overigens is ook daar weinig over te vinden.

De Focus II 1e generatie had zoals gezegd nogal een van-dik-hout-zaagt-men-planken-ESP (en TC) van minimaal 6 jaar terug (een eeuwigheid in elektronica-land) waarvan het TC-gedeelte bij extreme gladheid de irritante neiging had om de motor zo ver af te knijpen dat die afsloeg. Bij een Dacia gebeurt dat zeker niet: die leveren geen TC, laat staan ESP... 8)7 Helaas was de TC van de Focus II niet los uitschakelbaar (dat heeft absoluut de voorkeur), het was alles (ESP inclusief TC) of niks. En als je met "alles" niet van je plek komt, dan maar even "niks"... Er staat ook niet voor niets dat ik de boel z.s.m. weer aanzette, want als de auto eenmaal rolt heb je graag weer de extra controle die ESP je geeft, inclusief proberen te voorkomen dat je aangedreven wielen geen grip meer hebben.

Voor de Focus III is alleen de TC uitschakelbaar, en dat tot 30km/h. Precies wat je wilt als je geen Michael Schumacher heet maar wel weg wilt komen op sneeuwkettingen. *O* Ik heb dus goede hoop dat ook een volgende auto wel een werkbare oplossing voor deze situatie biedt.

Worden er trouwens nog auto's verkocht waarop ABS uitschakelbaar is? Misschien extreme sportwagens, maar verder???
Pagina: 1