Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Topicstarter
Ik zocht een goede cpu cooler. Na heel veel uitgebreid zitten zoeken voor 2-3 maand kwam ik uit op de Spire TherMax Eclips II cooler.
mijn eisen waren:
- max 40 euro (excl. verzendkosten)
- hele goede koelprestaties voor dat geld.
- koelprestaties mogen ten koste gaan van geluid
- niet groter dan 155mm (groter past niet in mijn kast, na wat meten paste de mugen 2 niet)
- zeer positieve reviews (maakt niet uit dat ze slecht praten over geluidsproductie)

Ik was van plan om deze te halen bij Azerty. helaas hebben ze deze niet op voorraad dus duurt het 2 weken voordat deze binnen is.

Nu de vraag: goede keuze koeler? azerty goede keuze, of evt. een andere betrouwbare verkoper die evt. goedkoper is en hem wel op voorraad heeft (zonder enorme verzendkosten)? andere opties.

alvast dank :)

(dit word vast een kleine topic. als iemand een definitief antwoord geeft, mag dit gesloten worden)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

max 40 euro (excl. verzendkosten): Ja
hele goede koelprestaties voor dat geld: Is natuurlijk een relatief begrip, maar in vergelijking tot andere
koelprestaties mogen ten koste gaan van geluid: Okay
niet groter dan 155mm (groter past niet in mijn kast, na wat meten paste de mugen 2 niet): Moet je zelf meten
zeer positieve reviews (maakt niet uit dat ze slecht praten over geluidsproductie): Zeer positief is overdreven, maar niet negatief in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
deze punten had ik er neer gezet in het geval dat iemand een andere mogelijkheid voor me heeft. hoef geen bevestigingen, ik weet al dat deze koeler dat heeft. ik wil alleen dat de aankop word bevestigd, of dat er een betere mogelijkheid is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik zie geen betere mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:45

QinX

Shai-Hulud

Wel grappig, je vraagt geen bevestiging maar je topic titel is: Ter bevestiging.
xD

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Wel grappig, je vraagt geen bevestiging maar je topic titel is: Ter bevestiging
lees dit:
ik wil alleen dat de aankop word bevestigd, of dat er een betere mogelijkheid is :)
hij noemde dus net het verkeerde.

maargoed, het is idd ironisch :P

edit: even een mail gestuurd naar azerty over de levertijden. ik wacht nog op reactie

[ Voor 13% gewijzigd door Fordox op 13-08-2011 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
Nou wellicht dat je voor een andere koeler kunt gaan want er zijn voor dit bedrag en vooral levertijd wel andere leuke koelers.
Het geluid moet voor jou op nr.1 staan en prestaties op nr2. Dan kan ik je wel de Arctic Pro 7 koeler aanbevelen.
compact en gewoon niet hoorbaar. Je hebt hem dacht ik al voor 14,00 euro en de voorraad is gewoon goed leverbaar.

Beetje vreemd topic eigenlijk want in de pricewatch zijn genoeg reviews en gebruikerservaringen te vinden van processor koelers die veelal onder die 40,00 euro zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Birdie_NL op 14-08-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

ik zie daarnet een vergelijkingstest van hardware.info (http://nl.hardware.info/r...t-koelprestaties-160-watt), waarbij ik erg twijfel over de testmethode. Waar de prolimatech megahalems de top notch moeten zijn al 2 jaar en de Noctua D14 moet verslaan, komt deze bij deze test er bijna slecht uit. De Scythe Mugen 2 komt ook minder goed uit de verf dan dat zijn reputatie al jaren zegt.....Iedereen zegt dat de Scythe Mugen 3 een slechte opvolger is van de 2, ook hardware.info. En toch zeggen ze bij deze test dat hij beter eruit komt dat de Scythe Mugen2....

Ik vertrouw ze niet meer :(

Wel zie ik stipt bovenaan altijd de Spire Thermax Eclipse II terug komen en ook andere CPU cooler reviews laten goeie prestaties zien van deze cooler.
Erg vreemd dat die 120mm fans van deze Spire op 2300RPM draaien, met 93,3CFM verplaatsing met maar 29dB......
Deze koeler heeft 5 heatpipes ipv 6 zoals bij de megahalems of noctua en toch zou hij beter koelen (de dikte van de heatpipes zijn weliswaar 8mm ipv 6mm).............ik vind het vreemd dat deze Spire dan niet vaak terugkomt in reviews en ik snap niet waarom deze koeler niet de reputatie heeft die een megahalems/mugen2 heeft.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
brndst schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:08:
[...]

Nou wellicht dat je voor een andere koeler kunt gaan want er zijn voor dit bedrag en vooral levertijd wel andere leuke koelers.
Het geluid moet voor jou op nr.1 staan en prestaties op nr2. Dan kan ik je wel de Arctic Pro 7 koeler aanbevelen.
compact en gewoon niet hoorbaar. Je hebt hem dacht ik al voor 14,00 euro en de voorraad is gewoon goed leverbaar.

Beetje vreemd topic eigenlijk want in de pricewatch zijn genoeg reviews en gebruikerservaringen te vinden van processor koelers die veelal onder die 40,00 euro zitten.
geluid staat bij mij op nr. 999999999999999 (dus totaal niet belangrijk), en ik wil de beste koelprestaties.
voor dat geld van 40 euro heb je idd heel veel koelers beschikbaar, maar de echt goeie zijn net te groot voor mijn kast. ik heb mijn onderzoek wel gedaan, maar er zijn altijd wel koelers die ik niet heb meegerekent.
ik neem aan dat een koelertje van 14 euro niet doet wat ik wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Deathchant schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 12:00:
ik zie daarnet een vergelijkingstest van hardware.info (http://nl.hardware.info/r...t-koelprestaties-160-watt), waarbij ik erg twijfel over de testmethode. Waar de prolimatech megahalems de top notch moeten zijn al 2 jaar en de Noctua D14 moet verslaan, komt deze bij deze test er bijna slecht uit. De Scythe Mugen 2 komt ook minder goed uit de verf dan dat zijn reputatie al jaren zegt.....Iedereen zegt dat de Scythe Mugen 3 een slechte opvolger is van de 2, ook hardware.info. En toch zeggen ze bij deze test dat hij beter eruit komt dat de Scythe Mugen2....

Ik vertrouw ze niet meer :(

Wel zie ik stipt bovenaan altijd de Spire Thermax Eclipse II terug komen en ook andere CPU cooler reviews laten goeie prestaties zien van deze cooler.
Erg vreemd dat die 120mm fans van deze Spire op 2300RPM draaien, met 93,3CFM verplaatsing met maar 29dB......
Deze koeler heeft 5 heatpipes ipv 6 zoals bij de megahalems of noctua en toch zou hij beter koelen (de dikte van de heatpipes zijn weliswaar 8mm ipv 6mm).............ik vind het vreemd dat deze Spire dan niet vaak terugkomt in reviews en ik snap niet waarom deze koeler niet de reputatie heeft die een megahalems/mugen2 heeft.
De spirre heeft als nadeel dat hij 40 euro kost en zijn geluidswaarden toch een stuk hoger zijn dan dat er op de papieren staat. Volgens mij testen ze alle koelers met eigen meegeleverde pasta en komen ze daardoor niet altijd zo goed uit de verf.
De spire heeft ook dat heatpipe direct touch gedoe dat dus heel goed blijkt te zijn. het zou ook goed kunnen dat deze koeler niet altijd evenveel belangstelling heeft gekregen dan de mugen 2, omdat dit eigg ook de eerste koeler is waarvan ik hoor van dit merk. scythe had al zijn reputatie.

p.s. bij hardware.info testen ze niet met processoren, maar een warmte weerstand bij bepaalde wattages. ze zeggen dat dat precieser is, maar volgens mij komt het niet altijd overeen met de processoren met dezelfde wattage. ik ben dus ook een beetje sceptisch over hun testopstelling, maar toch. de prestaties staan er.

edit: de spire heeft ook een patroon in de koelribben zitten en heeft standaard 2 ventilatoren meegeleverd. verklaart wel wat denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
als ik bericht terug krijg van azerty dat ze de koeler nog wel leveren, dan bestel ik hem en laat ik mijn resultaten wel zien in een ander topic. als hij echt zo goed is, wil ik er wel wat meer belangstelling voor creeëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
De koeler is bij azerty weer aan het eind van de maand leverbaar. tegen die tijd ga ik denk ik ook nog een nieuw AM3+ gigabyte bordje halen. ik zet al mijn hardware daarnaar over incl. koeler.
kan ik de gemeten idle en load temperaturen van dit moederbord dan nog steeds gebruiken om te vergelijken met de temps op het andere moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Fordox schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:26:
...Ik wil alleen dat de aankoop wordt bevestigd...
Dat gebeurt meestal door de shop na bestelling ;)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Korvaag schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:21:
[...]

Dat gebeurt meestal door de shop na bestelling ;)
zo kun je het ook zien :P ag ik heb al betaald en hij komt binnen. daarna probeer ik (mits hij echt zo is als verwacht) de koeler wat meer aandacht te geven hier want volgen sommige statistieken is dit een geweldige koeler. op geluidsproductie na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
fijn die lui van azerty werken ook niet mee.
ik heb de koeler besteld en vooraf betaald, nadat ik een mail heb gekregen dat de koeler eind augustus leverbaar was.
heb er een mail achteraan gestuurd, kijken hoe het stond, krijg ik een vage mail dat de koelers alleen binnen worden gehaald bij een bestelling van de klant.

fijn...

p.s. hoe edit je de titel van de topic?

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 29-08-2011 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Fordox schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:50:
[...]

p.s. hoe edit je de titel van de topic?
Dat kun je niet zelf. Zoals ook duidelijk in Het algemeen beleid wordt aangegeven kies je zorgvuldig voor een goede topictitel alvorens deze daadwerkelijk te plaatsen. Indien je dit later graag gewijzigd zou willen zien kun je een topicreport aanmaken door middel van het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif-icoon naast de huidige topictitel.

Verder zou je voor een overzicht van ervaringen met webshops eens een kijkje kunnen nemen tussen de shopreviews op de frontpage. Daar staat Azerty ook gewoon bij.

Overigens lijkt het erop dat je je eisen met betrekking tot de nieuwe koeler aardig op een rijtje hebt na het doornemen van wat reviews en dat je ook al een keuze hebt gemaakt. Dan is het slechts nog een kwestie van uitzoeken waar je hem kunt kopen, en daar heb je geen topic voor nodig. ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Je hebt gelijk.
ik maakte deze topic meer uit slechte ervaring van internet bestellingen doen enzo. is dus helaas bevestigd.

Ik heb de shop reviews idd ook al gelezen, ik heb mijn huiswerk wel gedaan :)
maar dan kan het nog steeds zijn dat ik iets miste of over het hoofd zag. vandaar de topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
Goede koeler, gewoon doen.

Oja Direct Heatpipe Touch is een marketing iets...
Ze zijn te lui om dat ding goed af te werken (enorme groeven), is wel weer goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Wannial schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 23:08:
Goede koeler, gewoon doen.

Oja Direct Heatpipe Touch is een marketing iets...
Ze zijn te lui om dat ding goed af te werken (enorme groeven), is wel weer goedkoper.
word veel over getwijfeld of het iets uitmaakt of niet.
op de foto's staan iig geen diepe groeven, dus ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Er zijn inderdaad groeven, dus ik ga de koelpasta gewoon uitsmeren ipv een rijstkorrel in het midden.
helaas pat de koeler niet zoals ik wil op het huidige moederbord (kwart slag verkeerd gedraaid, blaast naar de voeding ipv de outtakefan aan de achterkant vd kast), en met de kleine kast van mij heb ik het spul ook bijna vermoord met het uit en inbouwen.
dus ik vloeken en schelden en alles in die richting.

maargoed, nu dus nog langer wachten op nieuw mobo, komt volgende week of over 2 weken denk ik.
gaat om deze mobo: pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3
ik had eerst deze: pricewatch: Asrock N68-S3 UCC
als je goed kijkt zie je dat de bevestigingspunten op de asrock een kwart slag zijn gedraaid, en dat wil ik dus absoluut niet.
maargoed, nu dus bestellen en wachten :)

p.s. ik kwam er ook achter dat mijn asrock bordje maar een 4 pins plug had voor de cpu. daar wil ik dus niet mee overklokken...

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
de koeler is binnen samen met het nieuwe moederboard en alles werkt goed :)
gemiddelt heb ik in idle nu 29 graden ipv 34, en onder load scheelt het 7 graden.
ik heb alleen het idee dat ik wat weinig koelpasta heb aangebracht, ik heb de rijstkorrel manier gebruikt, maar hier de uitleg:

de koelpasta t.o.v. de processor vond ik redelijk weinig, maar minder is beter (toch?). deze koeler heeft ook groeven in de baseplate die op de processor zit dus ik ben van idee dat het meer daartussen is gekomen ipv dat het mooi is verspreid over de hele voet heen.

is het opnieuw aanbrengen van het koelpasta het waard? want het was een heel gedoe om alle 4 de schroefjes van de koeler aan te draaien. heb er bijna een uur over gedaan.

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@Fordox,
als je temperaturen nu goed zijn, lekker laten zitten. Je kunt het op een later tijdstip wel eens vervangen tijdens een onderhoudsbeurt of als je temps weer wat oplopen.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
ik vervang alles wel als ik een bulldozer heb. dan neem ik geen rijstkorrel maar een lijn in het midden. lijkt me toch ook een goed idee?
het enigste probleem dat ik heb is dat ik nexus tmp-1000 gebruik als koelpasta. er zit zilver in, dus het geleid elektriciteit. ik ben ban dat het met een lijn over de processor heen gaat.
ik hoop natuurlijk dat de koelpasta in de groeven komt tussen de heatpipes en het koelblok.
is het misschien ook een goed idee om de groeven op te vullen met koelpasta? ik heb toch pasta zat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

TMP-1000 heb ik ook gehad. Geleid niet hoor. Die "30% zilver" is marketing en ookal zit het er wel in, de pasta op zich geleid niet. Staat ook op de verpakking. Non-Conductive.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
oke dat is dan handig om te weten :)
maar nu dus de toepassing ervan, zal ik de groeven opvullen, een lijn koelpasta gebruiken ipv een rijstkorrel of een ander patroon?

Pagina: 1