Toon posts:

Homecinema, Speaker opstelling, wat is wijsheid....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu de laatse jaren mijn intresse van Hifi steeds meer is opgeschoven richting het lui bekijken van films op mijn TV (Sony KLD40V4000) wordt het maar eens tijd om mijn oude versterker (Audioanalyse) te gaan inruilen voor een echte receiver met surround functionalteit.

Mijn vraag is echter simpel. Ik heb de beschikking over 2 sets meer dan behoorlijke speakers, 1 set Kef Q55 en een set Pied Pipers. Deze speakers lijken mij veel beter dan zo'n goedkoop surroundsetje. Echter is het nu nog nodig om naast deze speakers een (actieve)subwoofer te plaatsen daar deze speakers een prima laag bereik hebben en de plaatsing van lage tonen veel minder richtingsgevoeliger is?

Qua receiver denk ik aan een midrange Onkyo, ook komt er nog een mediaspeler (Popcorn). Voor films wil ik graag surround geluid, voor audio graag gewoon stereo. Kortom ik worstel met de speakerset en opstelling..

Suggesties zijn welkom en worden in dank aanvaard.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:58

JdM

Humbled

Subwoofer is niet nodig met een receiver waarin je kunt aangeven dat er geen sub (en centerspeaker, maar die is voor een juiste surroundbeleving eigenlijk wel noodzakelijk) is aangesloten. De receiver zal dan de lage tonen ook naar de andere (front) speakers sturen.
Neem dus een receiver waarin dit is in te stellen, dan lijkt het me met goede speakers niet nodig om een aparte sub aan te schaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Helder, bedankt!

Maak ik uit jou betoog echter op dat er dan (nog) wel een centerspeaker moet worden geplaatst en zijn die los te krijgen?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Een center-speaker is eigenlijk alleen nodig als je TV niet midden tussen de fronts staat. De center-speaker moet namelijk niet in het midden staan zoals de naam zegt, maar bij (naast, onder, boven) de tv. Daardoor lijken de stemmen keurig daarvandaan te komen waar de acteurs zichtbaar zijn.

Als je je tv netjes tussen de fronts hebt staan, en beide fronts geven de stemmen weer, dan lijken ze nog steeds uit de acteurs zelf te komen. Daar heb je dan helemaal geen center voor nodig. Enige speling heb je wel. Mijn tv staat naast de linker speaker. De rechter staat een meter verder weg. Ik merk er persoonlijk niks van dat de stemmen niet precies daarvandaan komen waar ik de hoofden zie.

[ Voor 17% gewijzigd door Varienaja op 12-08-2011 19:00 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Of een centrespeaker veel toegevoegde waarde heeft, hangt inderdaad van de opstelling af, maar ik ben het verder niet met mijn voorganger eens mbt de analyse.

Het klopt dat je je centre bij je TV moet hebben staan, maar eigenlijk moet je TV natuurlijk gewoon in het midden staan, waardoor de centre ook in het midden komt te staan. Dat Varienaja geen nut zal ontlenen aan een centrespeaker komt gewoon doordat hij (m/v) zijn TV praktisch tegen één van de fronts aan heeft staan, waardoor het verschil tussen die front en de centre natuurlijk verloren gaat. Als je echter gewoon zoals het hoort ruimte laat (en het liefst evenveel) tussen de fronts en je TV/centre, kan laatsgenoemde zeker nut hebben. Hoe groter de luisterhoek naar de fronts, hoe meer nut een centre heeft.

En verder zijn alle bronnen discreet 5.1 of 7.1 en het is makkelijker/natuurlijker om de .1 naar andere speakers te sturen dan dat het is om 5.0 te downmixen naar 4.0.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik nijg inderdaad naar een opstelling waarbij ik nog 1 centrespeaker bijkoop en de lagetonen via mijn 4 bestaande speakers laat lopen. Dit lijkt mij ook het meest logisch daar lage tonen veel minder richtingsgevoelig zijn dan midden en hoge tonen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:05:
Echter is het nu nog nodig om naast deze speakers een (actieve)subwoofer te plaatsen daar deze speakers een prima laag bereik hebben en de plaatsing van lage tonen veel minder richtingsgevoeliger is?
Een subwoofer is in elke set een aanvulling, speakers die tot 20 Hz gaan zijn zeldzaam en op één hand te tellen. Plus dat een speaker die echt tot 20 Hz gaat veel van je versterker vraagt. Dus daarom is een subwoofer wel altijd handig als je echt alles wilt hebben qua bereik. Echter moet dit wel een goede subwoofer zijn. Je kan beter geen subwoofer neer zetten dan een goedkoop exemplaar. Een goedkoop exemplaar kan een setup namelijk helemaal breken. Voor bij films is een subwoofer die loopt te bonken leuk en vooral in het begin echt grappig. Maar op den duur is de kans groot dat je je er aan gaat ergeren.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:05:
Qua receiver denk ik aan een midrange Onkyo...
Pas op met termen als "midrange" of welke range dan ook. Noem prijzen, dat zegt veel meer en geeft duidelijkheid. Wat voor jou midrange kan zijn is voor een ander wellicht nog steeds instap.
Varienaja schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:59:
Een center-speaker is eigenlijk alleen nodig als je TV niet midden tussen de fronts staat. De center-speaker moet namelijk niet in het midden staan zoals de naam zegt, maar bij (naast, onder, boven) de tv.
Een center speaker moet tussen de front left en front right staan, gecentreerd tussen de fronts. Dan is het toch nog steeds een center speaker? Verder voegt een center speaker zeer veel toe aan een set, ook als de TV exact in het midden staat ten opzichte van de front left en front right. De stemmen komen dan juist direct van voren en dit luistert echt een stuk fijner.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:00:
En verder zijn alle bronnen discreet 5.1 of 7.1 en het is makkelijker/natuurlijker om de .1 naar andere speakers te sturen dan dat het is om 5.0 te downmixen naar 4.0.
Euh. Dat is allebei exact even makkelijk aangezien het gewoon basis mixwerk is: de .1 met L en R mixen (en eventueel in mindere mate met Rb en Lb), de C met L en R mixen of de Lb en Rb mono'en afhankelijk van wat je precies kwijtraakt. Zelfs als je 5.1 naar 2.0 downmixen is makkelijk: L = L + Lb + C + LFE, R = R + Rb + C + LFE.

En dat alles is dan weer ongeveer even makkelijk als een 32-kanaals mixer die alles naar een enkele stereo-bus mixt. (Alleen is 't makkelijker te maken omdat je minder ruisbronnen hebt en dergelijke.)

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 13-08-2011 02:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=36571635,noline]FeaR schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 02:40[...]

[...]

Pas op met termen als "midrange" of welke range dan ook. Noem prijzen, dat zegt veel meer en geeft duidelijkheid. Wat voor jou midrange kan zijn is voor een ander wellicht nog steeds instap.

[...]
Ok, met midrange bedoel ik de Onkyo TX-SR608 van rond de € 380,-. maar evt. alternatieven zijn welkom.

Mede gezien jou heldere uitleg ben van plan voorlopig nog geen subwoofer aan te schaffen maar te vertrouwen op de kwaliteit van mijn aanwezige speakers. Dan kan ik mijn resterende budget (+/- € 150,-) besteden aan een centerspeaker (suggesties??).

Indien mijn huidige speakers tekort schieten in het lage gebied dan kan ik in een later stadium met een ruimer budget altijd nog een goede subwoofer aanschaffen.

Verwijderd

Wat voor een subwoofer geldt, doet dat ook voor je center speaker. Dit is namelijk 1 van de belangrijkste speakers in je setup en kan de hele belevenis maken of breken. Na het experimenteren met verschillende centers, plaatsing en instellingen, heb ik uiteindelijk besloten om zonder center te draaien, en dit kanaal via m'n fronts te laten weergeven.

En ik ben dat zover zeer tevreden aangezien mijn fronts de stemmen veel realistischer weergeven dan m'n centers dat deden. Ik heb nu besloten om te gaan sparen voor een degelijke center en niet 3x een center uit het 150-250eu te proberen. :-)

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou een Kef Q95C of beter nog een Reference 100Center proberen te scoren bij jouw Q55. Krijg je een mooie homogeen geluid van. De Kef Reference 100C is voor zo'n 100 Euro te koop (2e hands natuurlijk)
Pagina: 1