Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik had vandaag een pakketje van highflow gekregen en begon dus met alles erin te bouwen.
Nu boot ik de PC en de H80 die voorheen altijd zo'n 50-60 graden was, en bleek datde temps beginnen op 100 dan schommelen ze een beetje tussen de 90 - 100 graden. Na een minuutje of 5 valt ie uit door de overheating dinges. Het probleem was, dat ik zag dat de h80 met 1 kabeltje aangesloten was, ik vond dit vreemd omdat ik dacht dat het ook aan de psu aangesloten moest zijn.
Stom genoeg had ik dus een psu 4 pins op de h80 aangesloten, omdat daar 2 ingangen voor zijn, dus in principe was hij aangesloten met een molex, en een 4 pins. Dit deed ik omdat het zo in het boekje stond:

Afbeeldingslocatie: http://img543.imageshack.us/img543/4236/img00029201108121719.jpg

Erg slechte zaak dus..
Nu is mijn vraag, is hij daadwerkelijk dood?
De indicatie lampjes die zouden moeten gaan branden alsk de speed knop op de h80 indruk, werken ook niet meer. Hij blijft op speed 1 staan.
Wat zou ik hieraan kunnen doen? Kan ik me beroepen op de handleiding? :P
Wat raden jullie aan? gewoon de stock koeler gebruiken, of een nieuwe h80/h100.
Momenteel gebruik ik een i7 960 die nog niet is overgeklokt, ook niet van plan binnekort.

Bedankt alvast,
Met vriendelijke groet,

Ting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet idd de molex van je voeding aansluiten op die kabel die van je pomp komt en dan die fan aansluiting die ernaast zit moet je op een fan header van je mobo aansluiten, de twee pwm connectors van je twee fans gaan in je pomp zoals op de tekening staat. Alleen snap ik je verhaal niet helemaal want zoals je zegt heb je de molex van je voeding op de pomp aangesloten en dat is goed anders gaat de pomp niet draaien, maar wat heb je met die fan connecter ernaast gedaan? Heb je die in je pomp/koelblok gestoken want die moet op je mobo en je fans moeten op je pomp/koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:42

InFamous

excommunicado

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:39:
Je moet idd de molex van je voeding aansluiten op die kabel die van je pomp komt en dan die fan aansluiting die ernaast zit moet je op een fan header van je mobo aansluiten, de twee pwm connectors van je twee fans gaan in je pomp zoals op de tekening staat. Alleen snap ik je verhaal niet helemaal want zoals je zegt heb je de molex van je voeding op de pomp aangesloten en dat is goed anders gaat de pomp niet draaien, maar wat heb je met die fan connecter ernaast gedaan? Heb je die in je pomp/koelblok gestoken want die moet op je mobo en je fans moeten op je pomp/koelblok.
Zoals ik het begrijp, heeft meneer de molex 4 pins aangesloten als stroomtoevoer en daarnaast ook nog eens 3 pins van ze moederbord naar ze pomp gedaan.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
InFamous schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:42:
[...]

Zoals ik het begrijp, heeft meneer de molex 4 pins aangesloten als stroomtoevoer en daarnaast ook nog eens 3 pins van ze moederbord naar ze pomp gedaan.
Nee :p

Ik had dus de molex 4 pins waar ook een fan dingetje opzit die naar de header gaat correct aangesloten.
Alleen had ik van mijn voeding nog een kabel waar een 4 pins nog op zat (een soort 4 pins fan dinges), en die had ik boven op de corsair erop gedaan aan de rechter kant. Daar zitten dus 2x 4 pins aansluitingen, en aan de afbeelding maakte ik eruit op dat er eentje ingestoken was.

Vreemd genoeg draait op het moment de stock koeler, op de zelfde temps als ik de h80 ook had, op idle.
Load nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Probeer je in hemelsnaam wat duidelijker te verwoorden, ik begrijp er echt de ballen van :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Foto.

(je snapt toch wel dat de 2 fan headers van je fans in de H80 gestoken moeten worden? > afbeelding. 6: dat zijn 2 kabels van je fans. :Y En nu wil ik dus even een foto zien van wat jij hebt gedaan.)

[ Voor 127% gewijzigd door Fid3lity op 12-08-2011 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Ik denk dat hij een floppy drive voeding op zijn H80 heeft gezet inclusief de molex voeding voor zijn pomp

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

*Laat ik eerst die foto maar eens afwachten... :)

[ Voor 62% gewijzigd door Fid3lity op 13-08-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lol, de fans die ik erbij gekregen heb zijn 3 pins :o
Maar het kan goed kloppen dat het inderdaad de floppy kabel is geweest 8)7 .
De fans had ik gewoon op de fan controller gezet.
Heb er geen foto van gemaakt, had ondertussen alweer de stock koeler erin, die icm Arctic silver 5, op load koeler is dan de h80 was..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2011 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-09 18:13

s3.

Wat is de vraag dan eigenlijk? Of hij dood is? Dat weten wij op afstand toch niet? Dat kun jij toch beter weten? Meten = weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verder niet echt kennis op dat gebied..
Wat zou er normaal gebeuren als je een floppy kabel vanuit PSU aansluit op een fan connector op de pomp, en de pomp gewoon aansluit op een molex ook vanuit de PSU?
Hoe kan ik testen of het nog werkt? Zover ik kon testen was de cpu 100 graden op idle, even later viel de pc uit, waarschijnlijk ivm overheating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:02

3DDude

I void warranty's

dus h80 => 4 pin molex psu *check is goed *
h80 => *floppy ding psu => not good die moet dus zijn fankabel h80 => mobo..
Omdat je dat niet had gedaan.

1. teveel stroom op de h80...
2. mobo / kan fanspeed en temp niet uitlezen koeling ?

Oh met punt 1. heb je hem uiteraard om zeep geholpen..

*you failed @t failing, but i had a good laugh so :P roflmao*

[ Voor 22% gewijzigd door 3DDude op 17-08-2011 01:26 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat hij heeft gedaan is spanning op ze fan aansluitingen gezet die hebben optie voor 3 pin of 4 pin,
terwijl deze twee juist spanning moeten leveren.
Kortom meneer heeft kortsluiting veroorzaakt en mag hij de grootste mazzel hebben dat het niet is doorgefikt.

Als ik jouw was zal ik hem extern gaan testen om te kijken of de waterpomp nog werkt en alle 3 de standen ervan proberen.

de 2 aansluiting die op je op cpu blokcooler zitten zijn voor de fans
de losse bedrading dat uit de cpu blok cooler komt zijn er 2 , 1 daarvan is een 4 pin aansluiting waarvan maar 1 draad erin zit dat is om de sensor te zien
De molex aansluiting is voor je pomp en je fan aansturing daar zit je de molex kabel op van de voeding.
Meer is het niet probeer dit luister goed naar je cooler of de pomp werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:06:
lol, de fans die ik erbij gekregen heb zijn 3 pins :o
Maar het kan goed kloppen dat het inderdaad de floppy kabel is geweest 8)7 .
De fans had ik gewoon op de fan controller gezet.
Dat had je dus niet moeten doen. Die fans horen gewoon in de H80 te gaan of helemaal niks. Alleen voeden met die molex, die fan-header die daar aan vast zit hoeft niet eens per se op het mobo te gaan, is optioneel. Ik kan je zo wel vertellen dat 'ie zeer waarschijnlijk kapot is, maar dat kun je nog testen door het ding gewoon aan een molex'je te hangen terwijl die pc gewoon op de stock koeler draait. Kun je voelen of er nog water doorheen stroomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:35:
[...]

Dat had je dus niet moeten doen. Die fans horen gewoon in de H80 te gaan of helemaal niks. Alleen voeden met die molex, die fan-header die daar aan vast zit hoeft niet eens per se op het mobo te gaan, is optioneel. Ik kan je zo wel vertellen dat 'ie zeer waarschijnlijk kapot is, maar dat kun je nog testen door het ding gewoon aan een molex'je te hangen terwijl die pc gewoon op de stock koeler draait. Kun je voelen of er nog water doorheen stroomt...
Oke ik ga het straks eens proberen.
Is dit nog te repareren mocht het niet meer werken? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Te repareren? Vast wel, maar niet door jouzelf. Als het echt goed kapot is heeft wellicht het pompje het ook niet overleefd, dus zou er niets van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Modbreak:Dit soort onzinnige reacties kun je maar beter achterwege laten.

[ Voor 84% gewijzigd door Rone op 17-08-2011 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Dit soort onzinnige reacties kun je maar beter achterwege laten.

[ Voor 83% gewijzigd door Rone op 17-08-2011 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:27:
Ik heb verder niet echt kennis op dat gebied..
Wat zou er normaal gebeuren als je een floppy kabel vanuit PSU aansluit op een fan connector op de pomp, en de pomp gewoon aansluit op een molex ook vanuit de PSU?
Hoe kan ik testen of het nog werkt? Zover ik kon testen was de cpu 100 graden op idle, even later viel de pc uit, waarschijnlijk ivm overheating.
Als je een dergelijke PSU(voeding) hebt zou hij moeten weten dat er kortsluiting in het systeem is en de PC niet eens op booten (dat gebeurde bij mij toen ik een draadje had verwisseld tijdens het sleeven). Wat je denk ik het beste kan doen is gewoon alles opnieuw correct aansluiten met nieuwe thermal paste en dan kijken of de koeler het nog doet, gewoon de stappen volgen.
FANS IN DE POMP HEADERS, POMP 4 PIN IN DE CPUFAN HEADER VAN JE MOEDERBORD & OVERIG DRAADJE UIT DE POMP VAST MAKEN AAN PSU.

Als je PC blijft crashen dan is er waarschijnlijk iets mis met de H80. Ik zou Corsair gewoon mailen met je verhaal en gewoon eerlijk zijn. Normaal gesproken doen de mensen bij Corsair niet zo moeilijk over het vervangen van hardware. Niet gaan smeken A.U.B., dat gaat je geen nieuwe H80 opleveren, gewoon een professionele mail sturen. Dat kan je hier doen: http://www.corsair.com/support/technicalsupport/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 01:20:
[modbreak]Dit soort onzinnige reacties kun je maar beter achterwege laten.[/modbreak]
Onzinnige reactie? Weleens van vrijheid van meningsuiting gehoord? Je kunt het er niet mee eens zijn maar dat wil niet zeggen dat de reactie dan verwijderd moet worden en afgedaan als onzinnig. GOT is mijns inziens nooit aan enige dictatuur onderhevig geweest, voor zover ik me kan herinneren vanaf 2001 dat ik me aanmeldde. En als je hier al niet kritisch mag reageren kun je GOT net zo goed opheffen.
Als de TS gewoon de handleiding had gelezen en een beetje zijn boerenverstand had gebruikt had ie zijn H80 niet gesloopt. Dus terecht dat ie daar kritiek op mag kijgen. Op GOT gaan we er namelijk ook van uit dat je een stuk zelf onderzoek doet eer je een topic opent. De TS had via Google zelf uit kunnen vinden hoe je de H80 wel moet aansluiten. Een voedingslijn van een psu op een fancontroller aansluiten is gewoon dom, punt.
Misschien leert de TS wat van de kritiek en leest hij voortaan handleidingen.

Naar aanleiding hiervan heb je een PM ontvangen. Dit soort topicvervuiling wil ik niet meer zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 17-08-2011 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tja ik kan mij deels wel iets voorstellen bij de fout van de TS want de handleiding die bij de H80 zit vind ik persoonlijk voor een misschien wat minder ervaren pc-bouwer niet direct goed. Nu weet ik niet in hoeverre de TS ervaren is in het bouwen van pc's en ervaring heeft/had met koelers dus dat even terzijde gehouden.

Wanneer je echter een beetje logisch na denkt zou het eigenlijk min of meer vanzelfsprekend moeten zijn dat je er vanuit gaat dat de 2 aansluitingen bovenop het koelblok min of meer uitgangen zijn. Vermoedelijk zal de pomp zelf niet direct defect zijn maar wel de ingebouwde fancontroller in het koelblok/pompje een tik mee gekregen heeft.

Misschien zoals Cyntax al schrijft dat Corsair coulant is als je een professionele mail schrijft met hetgeen omschreven zoals het gebeurd is. In feite zou je ergens mogen verwachten namelijk dat de electronica tegen zulk soort fouten beschermd is en niet direct kapot gaat.

Enigste wat ik niet begrijp is dat de TS volgens de tekening in de handleiding iets heeft kunnen opmaken eruit dat je nog een extra voeding op die 2 fanaansluitingen zou moeten aansluiten. Heb zelf extra nog eens gekeken in die handleiding maar ik maak dit echt nergens uit op en zie alleen de 2 fans hierop aangesloten zitten.
Pagina: 1