Zeer lage netwerksnelheden bij nieuwe laptop met Win7 64

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:33
Ik heb recent een HP Pavilion DV6-3137ED met Windows 7 64 home premium gekocht. Ik heb echter een probleem met de netwerksnelheid van deze laptop.

Ik heb mijn laptop toegevoegd in mijn Wi-Fi netwerk met N classificatie. Down en uploaden vanaf het internet gaat met normale snelheid en constant (tot 4,4 MB down). Bestanden down en uploaden vanaf een share op andere computers in het netwerk gaat zeer traag en niet constant. Snelheid varieert van 0 kB tot 300 kB per seconde. Bestand van 10 MB versturen duurt 2 minuten. Video of tv streamen met Mediaportal is onmogelijk, geeft alleen meer blokvorming en hapering. HD video kijken vanaf Youtube gaat echter gewoon vloeiend.

NETCPS geeft een gemiddelde snelheid van 65 kb/s…

Alle andere computers in het draadloze netwerk (laptops en pc’s met Windows 7 32 bits en XP pro SP3) hebben geen netwerk problemen. Bestanden kopiëren gaat constant en met meerdere MB’s per seconde.

Via Google vind ik tientallen topics van mensen met identieke problemen, opvallend vaak op met een 64 bits Windows 7. Ondertussen ben ik al een volledige dag allerlei tips aan het proberen, maar tot nu toe dus geen oplossing gevonden. De volgende punten heb ik uitgevoerd bij het kopiëren van een bestand vanaf een Shuttle barebone die bedraad staat aangesloten op mijn router naar mijn HP laptop die dus via Wi-Fi N is aangesloten.
  • Laatste windows updates, laatste driver versie Broadcom wireless
  • Windows in safe mode met networking geboot
  • Virusscanner en firewall uitgeschakeld op Shuttle barebone en HP laptop
  • RDC uitgeschakeld / Windows homegroup uitgeschakeld / TCP autotuning uitgeschakeld / IPv6 verwijderd bij netwerkadapter
  • Eenvoudige bestand deling ingeschakeld
  • Alle advanced instellingen van de draadloze netwerkadapter laptop gewijzigd en getest
  • Alle advanced instellingen van de netwerkadapter van de shuttle barebone waar de share op staat gewijzigd en getest
  • Energiebeheer in netwerkadapter en Windows zelf staat op maximale prestaties
  • Router: Wireless snelheid naar G in plaats van N, uitschakelen beveiliging wifi netwerk, ander wifi kanaal, MTU verlaagd
  • HP laptop aansluiten op router met ethernetkabel, kopiëren gaat nu supersnel. <2 seconden voor 10 MB bestand
De enige wijziging die effect lijkt te hebben (naast het gebruik van een ethernetkabel…) is het wijzigen van de duplex instellingen op de netwerkkaart van de shuttle barbone naar 10 mb half duplex. Dit zorgt ervoor dat ik bestanden met een redelijk constante snelheid over kan sturen (900 kB/s), maar dit is natuurlijk verre van optimaal. Video streamen met Mediaportal vanaf de shuttle barebone naar de HP laptop gaat vanwege de beperkte bandbreedte niet goed. 100/1000 mb half of full duplex lossen het probleem niet op.

Misschien moet ik mijn Conceptronic BRC300BRS4 router gaan vervangen, of moet ik gaan testen met een USB wireless stick die een paar tientjes zou moeten kosten. Voordat ik hier geld in wil gaan steken hoop ik dat er hier iemand is met andere tips.

Alvast bedankt voor het meepuzzelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:33
Update: probleem opgelost! _/-\o_

Bleek toch aan mijn Conceptronic C300BRS4 router te liggen. Na aanschaf van een TP-link TL-WR1043ND geen enkel probleem meer. Downloaden vanaf share gaat met 21 MB/s, uploaden met 11 MB/s 8)