Intel Linear Flash kaart beschrijven

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Ik heb een aantal 4MB Linear Flash-kaarten van Intel (Flash Series 1) die ik wil kunnen beschrijven met Elan Memory Card Explorer.

Echter, zit ik met het probleem dat ik niet weet wat voor computer/laptop ik kan gebruiken om deze kaarten te beschrijven. Momenteel heb ik de volgende apparatuur al geprobeerd:

- Compaq LTE 5250 laptop, Pentium 120MHz, Windows 98
- Dell Latitude D600 laptop, Pentium M 1,6GHz, Windows XP
- Nagasaki MS-2100/Openbrick industriële PC, Geode GX1, Windows ME
- Gewone PC met ISA=>PCMCIA-converter, Celeron 500MHz, Windows 98

Het enige systeem waarmee ik de kaart heb kunnen beschrijven, is de Compaq LTE 5250. Alleen is volgens mij de CPU de beperking, want het beschrijven duurt ruim 20 minuten en in de tussentijd gaat de CPU-fan voluit draaien.

Op de rest v/d systemen wordt de kaart niet herkent. De systemen detecteren wel een kaart, als onbekend apparaat. Elan's MCE detecteert hem verder ook als "unknow card", dus kan 'm niet beschrijven.

Dat hij niet herkent wordt, zal deels te maken kunnen hebben met het feit dat de PCMCIA-sloten geen 12v leveren. Maar anderzijds... de kaart hoort wel gelezen te kunnen worden met alleen 5v. Dat gebeurt namelijk ook in het apparaat waar deze kaarten ingaan. De 12v wordt alleen gebruikt voor het beschrijven.

Waar zit eigenlijk het probleem, waarom werkt de kaart alleen in de Compaq LTE 5250?

De ISA=>PCMCIA converter die in de Celeron 500 zit, heeft een VADEM VG-469-chipset en wordt standaard door Windows 98 herkent. Ik had de converter gekocht in de veronderstelling dat ISA standaard 12v zal ondersteunen, maar ook dat werkt niet :?

Hoe zal ik erachter kunnen komen waar mijn kaarten wel/niet in werken bij aanschaf van een 2e hands converter of laptop, zonder blindelings spullen aan te schaffen en te proberen? Waar is het afhankelijk van (ik zal haast denken PCMCIA=PCMCIA, maar niet dus :-( )? De Compaq LTE 5250 is namelijk niet meer helemaal "fit". En het liefst heb ik dat de kaarten beschreven kunnen worden op een desktop, dat werkt veel comfortabeler. Alleen als het niet anders kan, zal ik een 2e hands laptop kunnen overwegen. De voorkeur gaat uit naar een systeem met een ~500MHz CPU èn waar Windows 98 op kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:44 ]