Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Server 2008 DC restore to different hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

doorgaans werk ik voor KMO/MKB firma's met SBS2003/2008.

Af en toe doe ik een test restore van hun full system backups naar een VM in een testomgeving.
Totnogtoe zonder problemen. Ook een client machine (XP/Vista/7) in de VM omgeving restoren geeft geen problemen, ik kan inloggen met domain user accounts en server/client applicaties gebruiken e.d.
Exchange werkt ook ok.

Nu heb ik een andere klant die een dochterbedrijf is van een internationale firma.
Zij werken met 2x Server 2008 Standard SP2 & 1 Exchange 2003 SP2 server op SRV2003 Standard R2 SP2 en 1x Server 2008 R2 Standard.
De 2x 2008 R1 servers zijn DC, GC, DNS & DHCP. 1 van beide houdt alle FSMO roles.

Ik wou een test restore doen van Exchange, dus moet ik eerst een DC restoren. (ik begin met die met de FSMO roles)
Echter ik slaag er niet in een DC te storen in m'n VM omgeving :(
Hij start wel op zonder problemen en inloggen lukt met een admin account maar als ik onder server manager ga naar ADUC krijg ik een melding dat ik het domein niet vindt. Of zoiets gelijkaardig, ik zit nu niet aan de pc met VM omgeving.
Nochtans heb ik na de full restore het IP van de server op de virtuele NIC gezet zoals het is bij de originele server.

En blijkbaar kan dit niet met de ingebouwde backup van SRV2008...
How to move a Windows installation to different hardware
The following table outlines supported and unsupported system recovery scenarios:
System State Recovery to the same instance of Windows Server 2008 or Windows Server 2008 R2 Yes
System State Recovery after BMR / Full Server restore to the same hardware Yes
System State Recovery after BMR / Full Server restore to different hardware No
System State Recovery after Full Server restore (without BMR) to the same or different hardware No
System State Recovery after a new installation of Windows Server 2008 or Windows Server 2008 R2 on new hardware or same hardware No

Hoe kan ik dan ten eerste een restore testen in een aparte omgeving zonder dezelfde HW of in een VM omgeving? En waarom werkt dit wel voor SBS2008, dat is toch ook een DC...

En ten tweede, wat als een brand of dergelijke alle servers venield?
Een backup die ik alleen kan restoren naar dezelfde HW heeft weinig nut aangezien de kans extreem klein is dat ik op heel korte termijn aan HW kan met hetzelfde moederbord of disk controller e.d.

Iemand hier ervaring mee? 3rd party tools kunnen dit blijkbaar wel?

alvast bedankt!

David

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Unsupported wil niet zeggen dat het helemaal niet werkt, alleen dat Microsoft dat scenario niet heeft geverifieerd.
Je zal dan mogelijk een aantal extra handmatige/scripted acties moeten doen bijvoorbeeld, of gebruik moeten maken van het uitgebreide 3rd party ISV ecosysteem wat voor Microsoft's OS versies bestaat*

*dat is ook gelijk de reden dat MS dit soort functionaliteit tot de basics houdt in het OS en zelf eveneens uitbreidingen als DPM op de markt heeft.
Stel je voor, inbox een oplossing implementeren die gelijk alternatieve vendors het geld verdienen onmogelijk maakt :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device