Toon posts:

fan van cpukooler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Dit is mijn eerste build dus ik weet er niet zo heel veel van af.
Maar mijn vraag is mag mijn fan zo staan:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/6qcnde.jpg
Bij vele mensen zie ik dat hij de andere kant op staat, maar als ik dat doe komt ie tegen de RAMs aan.

Kweet dat de voeding verkeerd staat :P ga ik zo veranderen was beetje laat gister nacht -.-

groeten,

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2011 13:44 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 15:18
Welke kant blazen je fans op?

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 17:39
Als je niet overclockt zal het niet zoveel uit maken.

Als je dit wel doet, dan goed te temp in de gaten houden.
Het beste zou zijn om toch de fan aan de andere kant (boven de ram) te plaatsen.

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 00:38

M2M

medicijnman

Het is dus de bedoeling dat de ventilator aan het eind van je kast naar buiten blaast, en de ventilator op je koelblok richting de buitenste ventilator blaast. Als dat zo is (check met A4'tje) is het goed :)

edit: de meeste koelers hebben ook de mogelijkheid om het een kwart slag te draaien. Dan is je koelframe horizontaal en kunnen je fan's verticaal blazen.

[ Voor 27% gewijzigd door M2M op 12-08-2011 13:49 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet welke kant de fan van cpu kooler heen blaast :s die andere blaast naar buiten.
Ik ga zo proberen om de fan aan de andere kant te hangen, maar denk niet dat het lukt.

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:48:
Het is dus de bedoeling dat de ventilator aan het eind van je kast naar buiten blaast, en de ventilator op je koelblok richting de buitenste ventilator blaast. Als dat zo is (check met A4'tje) is het goed :)
Dus als die fan van cpukooler naar buiten blaast is het goed?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 00:38

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:49:
ik weet niet welke kant de fan van cpu kooler heen blaast :s die andere blaast naar buiten.
Ik ga zo proberen om de fan aan de andere kant te hangen, maar denk niet dat het lukt.
lees:
M2M schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:48:
Als dat zo is (check met A4'tje) is het goed :)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zie het. En als die fan niet naar buiten blaast wat kan ik dan doen? die fan omdraaien?

FF kijken of mijn pc aan gaat en dan checken welke kant de fan opblaast

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2011 13:51 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 15:18
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:51:
[...]

Ja, ik zie het. En als die fan niet naar buiten blaast wat kan ik dan doen? die fan omdraaien?

FF kijken of mijn pc aan gaat en dan checken welke kant de fan opblaast
Yup, fan omdraaien is genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
mhoogendam schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:52:
[...]

Yup, fan omdraaien is genoeg.
Oke de fan blaast duidenlijk naar binnen halve blaadje is opgegeten lol. Dan ga ik zo mijn fan omdraaien.
Thanks all

Verwijderd

Er staan ook altijd 2 pijltjes op de zijkant van een fan ;)
Welke kant hij op draait, en 1 voor welke richting hij blaast.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog niet geprobeerd maar volgens mij kan ik die fan niet vast zetten als ik hem omdraai. Weet het nog niet zeker maar ik ga zo kijken

Verwijderd

Ach... Je kunt dan altijd nog de bladen van de fan eraf dremelen en er andersom op lijmen met secondelijm.

Als je dan toch aant tweaken bent... :+

• Reveltoorn
Of je plaatst de fan 5mm hoger (boven je RAM) op het koelblok ;)

(blazend richting je casefan)

[ Voor 9% gewijzigd door Reveltoorn op 12-08-2011 14:02 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:39
als het goed is kun je gewoon die metalen beugels van de koeler duwen, fan omdraaien, metalen beugels in de overliggende gaten stoppen en weer vastklikken...geen handleiding aanwezig bij de koeler?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou ook volgens mij he maar ik ga het nu is proberen =)

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Aragnut schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:01:
als het goed is kun je gewoon die metalen beugels van de koeler duwen, fan omdraaien, metalen beugels in de overliggende gaten stoppen en weer vastklikken...geen handleiding aanwezig bij de koeler?
Kijk goed naar het plaatje, die bevestigingsgaten zitten bij deze fan maar aan één kant. Draai m dus compleet om, boven t ram bevestigen is het beste.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na vechten met die fan hem boven de RAMs gekregen maar de onderkant raakt de Rams aan is dit erg? Of kan het geen kwaad?

Verwijderd

Maakt in principe niets uit. Als het niet te lomp tegen elkaar duwt in ieder geval.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Als de fan richting blok blaast, en de andere naar buiten, dan zit je daartussen dus een vacuüm te zuigen, of in ieder geval: onderdruk. Dat is op meer manieren slecht dan op te noemen valt. Niet alleen raak je de hitte van je CPU niet kwijt, maar ook je VRM's, en andere logica die daar zit ontdoe je van hun ventilatie (ook daar is een CPU koeler nuttig voor). Daarnaast trekt onderdruk stof aan, en heb je binnen no-time een PC-met-een-snor rondom z'n CPU. Problematisch.

Edit: Ik weet het niet zeker maar als ik je CPU koeler zo zie lijkt hij iets te ver naar rechts te staan, misschien als je de heatsink ook 180 graden draait?

[ Voor 14% gewijzigd door Umbrah op 12-08-2011 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:22:
Maakt in principe niets uit. Als het niet te lomp tegen elkaar duwt in ieder geval.
Hmm ik heb die beugels gebogen een beetje nu zit er ruimte tussen de fan en RAM.

Ty voor hulp iedereen :)

• Reveltoorn
:)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:39
noes schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:18:
[...]

Kijk goed naar het plaatje, die bevestigingsgaten zitten bij deze fan maar aan één kant. Draai m dus compleet om, boven t ram bevestigen is het beste.
Je kan volgens mij die beugels ook van de fan losmaken (zitten in de "schroefgaten") en aan "de andere kant" er aan vastmaken. Kan zijn dat bij deze fan dit niet kan, maar dat kan ik op de foto verder niet zien.

OT: goed om te horen dat je het allemaal "net passende" hebt gekregen :)
Pagina: 1