• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik kreeg vandaag de vraag weer van iemand. Ik wil graag een 800hz tv maar wat is dat?

Toen ik zelf een jaar of twee geleden voor een tv ging kijken was er voor mij de keuze tussen een 100 en 200hz samsung b650 of b750. Nu weet ik dat het aantal hz het aantal beeldvernieuwingen per seconde is. Ik heb me toen door een verkoper laten vertellen dat een mens absoluut niet meer dan 120hz kan waarnemen. Aangezien het prijsverschil voor mij toen 300 euro was heb ik toen de keuze gemaakt voor de 100hz. vandaag de dag nog geen spijt van gehad. Een vriend van mij heeft dus een jaar later de 200hz variant gekocht en ik zie het verschil in beeld niet echt...

Maar waarom brengen fabrikanten nu lcd''s uit met 600 of 800 hz. Wat is de toegevoegde waarde van die extreme verschillen?

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
Dat is de subfield drive. Op die woorden even googlen en je weet alles :)

Nickname does not reflect reality

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Thanks. Wat ik er uit haal is dat alles boven de 120hz eigenlijk bullshit is.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 16:37

yzx

kbloem schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:06:
Thanks. Wat ik er uit haal is dat alles boven de 120hz eigenlijk bullshit is.
Tenzij je heel veel voetbal/tennis kijkt

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Brad Pitt
yzx schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:08:
Tenzij je heel veel voetbal/tennis kijkt
Dit kan op een tv met een subfield drive van 600Hz even goed als op eentje van 840Hz hoor. Ligt er maar net aan hoe de andere image processing functies hun werk doen. Het is voornamelijk marketing drizzle allemaal.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-01 06:05
TV is 50 of 60 Hz. Nu kan je wel met 100/120hz verversen met hetzelfde beeld, maar bij LCD tv's word het beeld wazig bij bewegend beeld (motionblur). Om dit op te lossen laten we slimme software/chips meerdere tussenliggende beelden uitrekenen. Dit is vooral nodig omdat de motion resolutie, dat wil zeggen de effectieve/waarneembare resolutie, bij LCD vrij laag is.Groot nadeel van deze techniek is dat het bij film materiaal, wat bijna 24 fps is, het een video effect geeft.

Plasma tv's hebben tegenwoordig ook deze feature, maar is totaal overbodig omdat daar de motion resolutie gelijk blijft.

Coïtus ergo sum

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Brad Pitt schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:58:
Dat is de subfield drive. Op die woorden even googlen en je weet alles :)
Subfield drive bij een LCD?

• Brad Pitt
Oh overheen gelezen, my bad. Dan is al het bovenstaande te skippen. 800Hz LCD ftw! :)

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Nou het bevestigd allemaal mijn vermoeden inderdaad.

Heel af en toe, valt me thuis met eredivisie hd op dat de bal soms schokkend door het beeld gaat met een lange bal. Bij die maat van mij is me dat nog niet opgevallen.... Dat kan het verschil tussen 100 en 200 hz dan zijn dus. Maar zou een tv 120hz zijn dan zou dat verschil dus ook wegvallen?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

Bij LCD is 800hz: 200hz paneel + 200hz beeldverwerking + 200hz led knippering + 'local' dimming. Feitelijk dus gewoon 200 'echte' hz (volgens de betekenis van cycli per seconde). Bij 30/60hz materiaal mag je e nog 20% bij optellenen heb je een heuse 960hz TV...
Als Samsung het bij Clear Motion Rate zou houden (en andere merken hun eigen termen ) was er nog wat voor te zeggen, maar in de marketing wordt het hertz genoemd.

Wanneer zal de eerste kilohertz TV worden uitgebracht?

[ Voor 16% gewijzigd door mr.paaJ op 12-08-2011 22:29 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Een echt 200 Hz paneel is volgens mij het hoogste.
Pagina: 1