Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:53
Geachte GoT-community,

Op dit moment worstel ik met een dilemma. Daar verwacht ik hier geen antwoord op, maar mogelijk wel wat input.
Het verloop van mijn carrière tot nu toe ziet er zo uit:
- 10-11 jaar actief als (SAP-)consultant
- +/- 3 jaar actief als afdelingsmanager

De overstap van consultancy naar een lijn functie was een bewuste. In projecten ervoer ik een redelijk hoge mate van repeterend werk en dat in combinatie met de onregelmatige tijden van thuiskomst, maakte het interessant om een nieuwe uitdaging aan te gaan.
Dit gedaan en ik geef nu leiding aan ruim 20 medewerkers.

Toch knaagt er iets. Met professionele hulp kijk ik waar dat knagen vandaan komt. Een belangrijke conclusie is dat vrijheid in handelen voor mij essentieel is.

Heel kort door de bocht geeft dat een aantal opties.

* Een andere functie bij mijn huidige werkgever zoeken
* Een andere functie bij een andere werkgever
Deze twee punten zijn abstract geformuleerd, omdat daar door een buitenstaander moeilijk iets zinnigs van te zeggen valt.

* Een baan bij een consultancy-bedrijf
* Freelance beginnen

Hier heb ik wel vragen over.
Welke consultancy club geeft zijn medewerkers de maximale vrijheid bij het uitvoeren van hun werk? (Kan ik ook bij de betreffende bedrijven zelf vragen, maar dan kan ik ook het antwoord zelf formuleren :P).
Bij de "freelance"-optie zit er voor mij 1 heel groot vraagteken: Hoe commercieel ingesteld moet je zijn om hierin te slagen? Ik ben geen verkoper "pur-sang", daarom zie ik hierin een risico.

www.steamloco.info

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Maximale vrijheid zal je, i.m.o., bij een consultancy club toch nooit krijgen? Echter kan ik mij voorstellen dat je, en dat weet je zelf uiteraard ook, als PMO bij een consultancy club meer vrijheid krijgt dan in de business.

K to the KillaZ

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Defineer "maximale vrijheid" eens, wat bedoel je daarmee? Anders gaan wij het allemaal interpreteren wat het voor ons zou betekenen ;).

Freelance geeft wel meer vrijheid maar heeft natuurlijk ook nadelen. Misschien is die vrijheid zelfs wel een beetje schijn omdat je toch ook gewoon projecten moet doen voor klanten met specifieke wensen/werkmethodes. Je hebt wel keuze over wie je aanneemt als klant en waarschijnlijk meestal ook wel over hoe je projecten aanpakt.

Beetje commercieel talent is wel handig als je freelancer bent. Maar er zijn ook zat bedrijven die bemiddeling doen voor freelancers die daar zelf niet zo goed in zijn ;). Al moet je met die tussenbureau's wel goed uitkijken dat ze niet teveel van je uurtarief afsnoepen :).

Kortom, wat betekent vrijheid voor jou en wat is het dat je nu zo beperkend vindt binnen je huidige baan?

• Spoetnik385
McVirusS schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:55:
Defineer "maximale vrijheid" eens, wat bedoel je daarmee? Anders gaan wij het allemaal interpreteren wat het voor ons zou betekenen ;).

Freelance geeft wel meer vrijheid maar heeft natuurlijk ook nadelen. Misschien is die vrijheid zelfs wel een beetje schijn omdat je toch ook gewoon projecten moet doen voor klanten met specifieke wensen/werkmethodes. Je hebt wel keuze over wie je aanneemt als klant en waarschijnlijk meestal ook wel over hoe je projecten aanpakt.

Beetje commercieel talent is wel handig als je freelancer bent. Maar er zijn ook zat bedrijven die bemiddeling doen voor freelancers die daar zelf niet zo goed in zijn ;). Al moet je met die tussenbureau's wel goed uitkijken dat ze niet teveel van je uurtarief afsnoepen :).

Kortom, wat betekent vrijheid voor jou en wat is het dat je nu zo beperkend vindt binnen je huidige baan?
Goede vraag. Met vrijheid bedoel ik met name het zelf bepalen hoe ik dingen doe.
Voorbeeld: Mijn afdeling moet een bepaalde performance leveren. Prima, die uitdaging ga ik aan. Maar ga me niet vertellen HOE dat moet.

www.steamloco.info

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Spoetnik385 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:04:
[...]

Goede vraag. Met vrijheid bedoel ik met name het zelf bepalen hoe ik dingen doe.
Voorbeeld: Mijn afdeling moet een bepaalde performance leveren. Prima, die uitdaging ga ik aan. Maar ga me niet vertellen HOE dat moet.
Werken binnen een kleine(re) organisatie? Meestal liggen de processen daar niet helemaal voorgekauwd en vast en kun je dus veel meer handelen naar eigen inzicht...

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 19:19
De limieten van vrijheid zitten bij een consultancy/ detacheer club denk ik meer bij de klant dan bij de toko zelf. (tenzij je via je bedrijf in een project gestopt wordt waar de project manager of zo ook van je eigen bedrijf is)
Zit zelf bij een kleine consultancy/ detacheer club, wanneer ik bij een klant ben en er wordt mij gevraagd iets te doen/ regelen dan is er niemand van mijn eigen bedrijf die mij dan limiteerd in mijn doen of laten (onetische/ illegale dingen en andere extremen even daar gelaten)
De limiteten in je vrijheid zijn vaak door de opdrachtgever gesteld, dus in dat opzicht win je niet veel door over te stappen naar een consultancy/ detacheer club(ongeacht de grote), het hangt af van wie je klant wordt.
Een kleinere opdrachtgever waar het allemaal minder strak geregeld zal waarschijnlijk meer kans van slagen hebben om je vrij te voelen.
Heb vrienden die eerst bij grote bedrijven zaten en ook moeite hadden met de bepertke vrijheid, zij zijn nu overgestapt naar kleinere bedrijven (in dienst, dus niet als externe) en kunnen min of meer zelf geheel bepalen hoe zij dingen willen doen.
Zijn verder niet direct gebonden aan methodieke of vanuit hoger management vastgestelde procedures, enige wat je vrijheid zou belemmeren is het verschil in budget om plannen uit te voeren.

"If u do something do it with style, or do it at all."

• Spoetnik385
Een kleinere organisatie lijkt mij inderdaad ook beter bij me passen dan een grote.

www.steamloco.info

Pagina: 1