HDD foutmelding... backup vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-02 16:32
Hoi mensen,

Zojuist kreeg ik een melding dat mijn interne HDD blijkbaar stuk aan het gaan is, en dat ik direct een backup moet maken en de schijf vervangen.

Gelukkig is het niet de SSD waar windows op staat, maar mijn tweede HDD (Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB). Ik was toch al toe aan een grotere HDD dus ik heb er meteen één besteld en ben nu bezig met de backup regelen via het windows 7 backup systeem dmv een image. Deze wordt naar een externe HDD gezet. Ik heb voor de zekerheid ook maar mijn C schijf ge back-upt want dat had ik nog niet gedaan.

Nu is mijn vraag is als volgt:

Kan ik, zodra de backup klaar is, de kapotte HDD verwisselen met de nieuwe en de backup daarvan terugzetten op de nieuwe HDD? Zo ja, werkt alles dan nog wel als vanouds? Want er staan wel een hoop programma's geinstalleerd op de tweede HDD (alle minder belangrijke progjes waarvan ik niet wil dat ze mijn SSD volzetten).

En is het ook mogelijk om de nieuwe HDD op de poort van de oude te zetten, en de oude op een nieuwe poort aan te sluiten? Of moet de oude er eerst echt uit?

Vast een n00by vraag maar mijn computerkunde reikt niet verder dan hardware (oftewel het in elkaar bouwen van een PC) softwarematige dingen en troubleshooting ben ik niet zo'n kei in.

Alvast dank :)

Verwijderd

Ja, dat kan. Je moet er alleen voor zorgen dat je nieuwe drive de letter krijgt van je oude drive. Dus als je oude schijf nu D: is, dan moet de nieuwe drive dat ook worden. Als je dat doet, zou het gewoon moeten werken.

Op welke poort je het aansluit, zou niets uit mogen maken. Het is puur een zaak van de juiste driveletter toekennen. Als je de oude schijf laat zitten, zou je ook een disk to disk copy kunnen doen.

• Therapy777
Merci :)

Als ik dat laatste zou doen, hoe zit dat dan met de werking van mijn programma's? Want dan zouden die op twee HDD's staan, gaat dat niet conflicteren?

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Therapy777 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:26:
Merci :)

Als ik dat laatste zou doen, hoe zit dat dan met de werking van mijn programma's? Want dan zouden die op twee HDD's staan, gaat dat niet conflicteren?
Je moet die oude schijf niet meer gaan gebruiken, deze was toch 'stuk' aan het gaan?

Image terugzetten of Disk to Disk copy naar nieuwe HDD en 500GB HDD verwijderen.
Wil je deze dan toch nog gaan gebruiken dan deze HDD formatteren binnen Windows en een andere stationsletter geven.
Ik zou er alleen geen belangrijke data hierop zetten, weg = weg.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 22:47

M2M

medicijnman

Enuhh, een tweede schijf is geen backup. Als je huis in de brand staat ben je alsnog al je belangrijke data kwijt.

Check even hoeveel echt belangrijke (eigen geproduceerde) data je hebt en sla het als backup op een externe locatie op. Externe schijf of servertje bij vrienden / kennissen, cloud opslag service online oid.

En of je programma's nog werken? sommige wel, sommige niet. Met name games met rigoreuze anti cheat of DRM beveiliging willen nog wel eens falen als je een nieuwe schijf er in hangt. Zelfs als je 'm dezelfde schijfletter geeft. Maar dat merk je dan vanzelf :)

En zoals hierboven, schijven waarvan al aangegeven wordt dat het op sterven ligt, niet meer gebruiken. De 50 euro voor een terabyte is een kapotte schijf meer dan waard.

-_-

• Therapy777
Thanks voor de replies.
jasiccama schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:57:
[...]

Je moet die oude schijf niet meer gaan gebruiken, deze was toch 'stuk' aan het gaan?
Ik heb zojuist een extended test gedaan met Western Digital Data Lifeguard Diagnostics. Deze geeft niks fouts aan. Mijn intuïtie zegt dat windows nogal eens stechelt en dat ik WD's eigen diagnostic programma beter kan vertrouwen...

Sowieso kopieer ik de HDD wel naar mijn nieuwe, maar als dat programma zegt dat hij in orde is kan ik 'm toch gewoon blijven gebruiken als tweede opslagschijf?

Ennuh @ M2M: mijn belangrijkste files zijn al ergens opgeslagen. Dus dat zit wel snor heur ;) 't is meer dat ik weinig zin heb om een hoop programma's opnieuw te installeren e.d. als dat niet hoeft.

Ik ga nu ook even seatools eroverheen gooien. *edit* : geeft ook een pass...

[ Voor 18% gewijzigd door Therapy777 op 12-08-2011 13:07 ]

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Als er geen 'bad sectors' gevonden kunnen worden, dan kun die schijf gewoon gaan gebruiken.
Ik zou hem alsnog wel goed in de gaten houden :)

• Therapy777
Prima. Ik kopieer deze schijf voor de zekerheid naar mijn nieuwe en gebruik 'm vervolgens als extra. Ik zal 'm inderdaad goed in de gaten houden.

Bedankt voor jullie hulp :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39
Lees anders even de S.M.A.R.T. waardes uit met bv DiskCheckup of HD Tune om te kijken of er afwijkende waardes tussen zitten. Ws dat windows daar ook op reageert. Waarom gebruik je trouwens WD's DLG en SeaTools als het om een Samsung schijf gaat, kun je beter ES Tools gebruiken.

• The_Skull
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10-2025
Nog niet lang geleden heb ik een zelfde euvel ondervonden.
Ik moest toen ook even opzoeken wat precies het probleem was en na wat zoekwerk kwam ik er achter dat een HDD een x aantal sectoren reserveert voor wanneer een in gebruikzijnde sector de geest geeft. Wanneer dit gebeurd wordt er automatisch 1 van de reserve sectoren gebruikt. Wanneer die reserve sectoren op zijn en hierna toch nog een sector de geest geeft, dan begint tegenwoordig Windows zelf al aan de bel te rinkelen met de melding "Backup maken". Denk dat een hoop mensen zich nog wel kunnen herrineren hoe het vroeger ging....toen startte PC ineens gewoon niet meer op :p

Zelf gebruik ik CrystalDiskInfo om de status van me HDDs in de gaten te houden en daar kon ik dit ook op terugvinden.

Suc6.

• Therapy777
Hoi mensen,

Het heeft even geduurd voordat ik de tijd en moed had verzameld om alles te regelen. En er kwam ook nog bij dat mijn voeding (Corsair HX650W is dus minder goed dan men denkt) het begaf dus die moest vervangen worden. Gelukkig wel 7 jaar garantie op dat ding ;)

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is heel simpel (blijkt altijd achteraf :P) :

- Nieuwe schijf gekocht (1 TB) en in mijn pc gehangen, oude er in laten zitten
- EaseUS® Disk Copy 2.3.1 geïnstalleerd, deze vroeg mij een boot-cd te branden
- Boot CD gestart --> 500 gig schijf 1 op 1 gekloond naar 1 TB schijf. Wijst zich vanzelf.
- Vervolgens windows opnieuw opgestart (moet je niet doen als het gaat om de boot-drive. In dat geval moet je de oude HDD er uit halen voordat je reboot. Wordt ook aangegeven).

Vervolgens zag ik in Windows dat het programma de drive letter van mijn nieuwe 1TB HDD al had vervangen met de oude. Er stond een partitie op ter grootte van de oude HDD. De rest was nog "unallocated". Dit heb ik eenvoudig uitgebreid door windows zijn eigen disc management.

De oude HDD wordt door windows op offline mode gezet vanwege een "signature collision" met de andere HDD. Waarschijnlijk komt dat omdat de data identiek is. Aangezien ik niks met een offline HDD kan ben ik 'm nu aan het wipen met EaseUs Partition Master. Waarschijnlijk kan ik 'm daarna indelen als nieuwe HDD.

En dat was 'm dan. Ik ben altijd een beetje huiverig als er dingen gebeuren buiten windows om (in dit geval met een boot CD) maar achteraf viel het best mee :) Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 22:47

M2M

medicijnman

Ja en nu nog het belangrijkste. Regelmatig backups maken van je belangrijke data. Dat zal echt geen halve terabyte zijn. Investeer dan een euro of 50 (externe disk) in en hoop het nooit nodig te hebben. En gebruik zo'n backupschijf dus ook niet stiekem voor andere dingen.

-_-

Pagina: 1