• barryvanveen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09-2023
Beste Tweakers,

Afgelopen week heb ik mijn nieuwe computer in elkaar gezet op basis van de BBG van juli. Alle onderdelen staan hier: http://tweakers.net/gallery/237646?inv_id=189934#tab:inventaris. Na het assembleren en installeren ging eigenlijk alles goed, tot ik de snelheid van mijn fans ging aanpassen.

Vooral de fan van de processorkoeler (de fan op de Cooler Master Hyper 212 plus) maakt wat mij betreft teveel geluid. Het ding draait ook constant op 100% vermogen dus daar wil ik wat aan doen. Eerst heb ik het aangepast met Speedfan, later in de bios maar elke keer heb ik het aanpas crasht mijn pc.

Het scherm bevriest en ik krijg geen enkele respons (geen piepjes, geen foutmelding, caps lock lichtje werkt niet meer). Maar verder lijkt alles gewoon te draaien, de fans doen het in ieder geval nog. Hierna moet ik resetten of de stroom eraf halen.

Mijn idee is dat het aan het moederbord ligt maar misschien kunnen jullie er meer over zeggen. Ik heb namelijk alleen last van dit probleem als ik de snelheid van mijn cpu fan aanpas. Wanneer het crasht is niet te voorspellen, soms al in de bios (als ik daar de temperaturen wil bekijken), soms kan ik eerst nog zeker een uur verder werken. Ik heb al een paar keer prime95 gedraaid om te kijken of mijn cpu misschien oververhit raakt. Dat is niet het geval want de temp blijft altijd onder de 56 graden, mijn ingesteld maximum.

Als ik de fanspeed niet aanpas kan ik alles doen. Ik kan dan langere tijd spellen spelen zonder problemen en ik heb nog geen crash gezien. Ook de snelheden van de casefans kan ik zonder problemen aanpassen. Voor zover ik kan zien is er geen probleem met voltages, een memtest gaf ook geen problemen.

Denken jullie dat dit veroorzaakt kan worden door een defect moederbord? En hoe kom ik erachter of dit echt het probleem is?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Groeten,

Barry

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
61 graden is de max hoewel de bios er 63 van maakt voor jou cpu.
Zit je koelpasta goed en heb je een goede airflow ik heb een 955 en die komt nooit boven de 50 graden uit ook met een cm hyper plus 212.
Als ik jou was zou ik even je fan losmaken en er een andere in hangen je weet maar nooit.
Daarna bios resetten.
En daarna pas de-asembleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Asrock levert daarvoor zo een mooi programma met het bord mee (axtu).

Kan je alles netjes instellen zonder in de bios te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryvanveen
De boxed koeler kan ik niet meer aansluiten zonder alles uit elkaar te halen dus ik heb deze koeler even opnieuw erop gezet. Ik heb wat beter gelet op de koelpasta en de temperatuur van de cores komt niet meer boven de 50 graden uit. Dat zit volgens mij ook wel goed en om een paar redenen denk ik dat het probleem ergens anders zit. Ik heb net in mijn bios de fanspeed weer aangepast (draait nu op 50%, tenzij warmer dan 45 graden). Ik kreeg net 2 crashes:

1) Terwijl ik gewoon een filmpje aan het kijken was en AMD Overdrive naar voren haalde om de temperaturen te bekijken. Die heb ik dus niet boven de 50 graden uit zien komen en ik heb ook in alle andere tests niet gezien dat ze te hoog waren.
2) Terwijl ik net mijn pc weer opstart crasht ie al tijdens mijn bootscreen. De computer heeft een tijdje uitgestaan en zal dus zeker al weer afgekoeld zijn. Toch gaat het al na een paar seconden fout.

Overigens heb ik al vaker crashes gehad als ik de configuratie van Fanspeed aanpas. Op het moment van opslaan en als de fanspeeds dus waarschijnlijk gaan veranderen crasht het. Op zo'n moment ben ik dus niets raars aan het doen, geen zware applicaties, geen stresstests.

Dan kan het toch niet aan de temperatuur liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
- zoek met google op
Asrock 870 Extreme3+freeze
Hier vind je veel problemen, en hoe op te lossen.

- Kijk of er meer moederborden met dit probleem zitten, dus jou merk en bios.
- Bios update?
- Voltages meten als hij vastloopt.
- Andere voeding proberen.
- Speedfan en bios niet samen de fanspeed laten regelen, speedfan verwijderen.

[ Voor 37% gewijzigd door jan99999 op 12-08-2011 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
barryvanveen schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:37:

Dan kan het toch niet aan de temperatuur liggen?
Tenzij je sensor brak is (maar dat betwijfel ik omdat hij niet abnormaal uitslaat)
Heb je al geprobeerd je bios op default en dan alleen de fanspeed wijzigen? (niet te laag maar ook niet te hoog level 5 denk ik als je boven 5 gaat hoor je de fan van de hyper plus 212 boven een still machine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barryvanveen
Ik heb nu een paar dingen gedaan. Ik heb de bios opnieuw geflashed, ook al weet ik zeker dat ik al versie 1.60 had. Ook heb ik de front-end HDA kabel losgemaakt omdat die wel erg dicht tegen mijn videokaart aan zat. Dat was een tip die ik online had gevonden. Tot nu toe gaat het goed dus het is even duimen. Anders ga ik ander geheugen, een andere voeding en een andere videokaart proberen te testen...
Pagina: 1