[VisualBasic] SQL select functie MSSQL -> MySQL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• willemvleeuwen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10-2023
Dag mede-tweakers!

Voor een vriend van me ben ik een erg verouderd VB programmaatje iets aan het omschrijven zodat het weer een beetje met de tijd mee komt. In het huidige programma wordt informatie uit een MSSQL database gehaald. Omdat er uiteindelijk behoefte is aan een online omgeving is er onlangs keuze gemaakt voor migratie naar MySQL. In de source moeten dus nu enkele punten worden aangepast van ADO MSSQL naar MySQL.

Mijn ervaring met VB en (ADO) SQL is helaas redelijk beperkt... Ik heb de klassen mbt connectie allemaal weten te lokaliseren in de source-code. Wat mij betreft is de source-code een flinke chaos :X maar wellicht kunnen jullie mij vertellen waar ik naar moet zoeken en wat ik moet aanpassen voor MySQL...

Enkele stukken;
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Public Property Get Connection()
Connection = m_dbConnection
End Property

Public Function OpenDB() As Boolean
Set m_dbConnection = New adodb.Connection
Set connEvent = m_dbConnection  'Turn on event support.

OpenDB = False

m_dbConnection.CursorLocation = adUseClient
m_dbConnection.Open "Data Source=" & db.Dsn, UserName, Password
If m_dbConnection.State = adStateOpen Then
  m_dbConnection.DefaultDatabase = "DB2003"
  OpenDB = True
End If
End Function

Verderop wordt er een RecordSet aangemaakt als resultaat van SQL queries. Moet ik hier ook nog rekening houden met veranderingen mbt MySQL? Of gaan de resultaten na verandering van de connection verder goed?

Ben erg benieuwd en wil graag leren mbt MySqlConnection ;)

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:20
Voor zover ik weet zijn de code aanpassingen minimaal en ben je opzoek naar een MySql ODBC connector. Met die connector en google moet je eruit kunnen komen.

Ik zie overigens niet in waarom je bij het herschrijven van de applicatie 'om met de tijd mee te gaan' MSSQL aan de kant moet schuiven voor MySql maar dat is een ander punt ....

[ Voor 31% gewijzigd door IceM op 11-08-2011 22:50 ]

...

• willemvleeuwen
IceM schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:41:
Ik zie overigens niet in waarom je bij het herschrijven van de applicatie 'om met de tijd mee te gaan' MSSQL aan de kant moet schuiven voor MySql maar dat is een ander punt ....
De code moet gedeeltelijk worden herschreven omdat het een flinke chaos is. (1)
Omdat er wens is voor online doorontwikkeling in de toekomst is gekozen voor migratie naar MySQL. (2)

Ik ga zoeken naar hetgeen wat je noemt, heb je hier zelf ook ervaring mee zodat ik wellicht wat vragen kan PM'en?

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
google op mysql vba geeft diverse mogelijkheden, bijvoorbeeld deze.

Het is te lang geleden om details te herinneren, maar ik heb het ook eens gedaan. de ODBC Connector zoals hierboven genoemd is wel essentieel.

[ Voor 28% gewijzigd door Bolukan op 11-08-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Offtopic:
willemvleeuwen schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:16:
[...]
Omdat er wens is voor online doorontwikkeling in de toekomst is gekozen voor migratie naar MySQL. (2)
Waarom zou een MSSQL database (ook wel SQL Server genoemd) niet gebruikt kunnen worden voor online toepassingen? Vele websites in vele programmeer- en scripttalen, maken aan de achterkant gebruik van SQL Server. Of Oracle, of PostgreSQL, of Firebird, of noem maar op.

SQL Server is toch wel een héél pak uitgebreider en betrouwbaarder dan MySQL... Ik zou me nog een paar keer achter de oren krabben voordat ik SQL Server zou inruilen voor MySQL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Ik gok zomaar dat die migratiebeslissing op een vermeende kostenbasis is gedaan ;) SQL Server (not express versions) betekent licentie en uiteraard is MySQL 'gratis'.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55
alt-92 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:18:
offtopic:
Ik gok zomaar dat die migratiebeslissing op een vermeende kostenbasis is gedaan ;) SQL Server (not express versions) betekent licentie en uiteraard is MySQL 'gratis'.
ik vermoed dat de express edition prima voldoet....aangezien het hier om een vb programmaatje gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
coldasice schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:41:
ik vermoed dat de express edition prima voldoet....aangezien het hier om een vb programmaatje gaat...
Ze willen er kennelijk in de toekomst een website ofzo van maken en dan voor een goedkope LAMP hoster gaan.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:46

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

coldasice schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:41:
[...]

Je moest eens weten hoe vaak ik bij bedrijven SQL Enterprise en de hele zooi zie draaien voor 1 database met 12 tabellen en een handvol stored procedures :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvleeuwen
Wijnbo schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:22:
[...]

Je moest eens weten hoe vaak ik bij bedrijven SQL Enterprise en de hele zooi zie draaien voor 1 database met 12 tabellen en een handvol stored procedures :')
Het gaat hier ook om een redelijk simpel database-je. 3 tabellen totaal die netjes met elkaar gelinkt zijn.

De keuze voor MySQL komt dus door de kleinschaligheid en inderdaad ook bijkomende kosten. Daarbij willen ze het standalone gaan draaien op sommige computers en daarvoor moet er een simpel webservertje worden opgezet. Webserverpakketjes met MSSQL ondersteuning zijn er naar mijn weten minder.

Mochten jullie enkele webserverpakketjes weten met MSSQL ondersteuning (in de PHP module) dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 22:35
willemvleeuwen schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 17:22:
Mochten jullie enkele webserverpakketjes weten met MSSQL ondersteuning (in de PHP module) dan hoor ik dat graag!
Neem lekker MySQL. Als je site megagroot wordt kun je altijd nog met geld naar MS wandelen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Wijnbo schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 14:22:
[...]
Ik had bij m'n vorige werkgever collega's uit het Microsoft team die een 4 MB DLL hadden geschreven om SQL Server te gebruiken. Totale data in de database: 1 tabel, 7 rijen, 3 kolommen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• willemvleeuwen
MSalters schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 13:18:
[...]

Ik had bij m'n vorige werkgever collega's uit het Microsoft team die een 4 MB DLL hadden geschreven om SQL Server te gebruiken. Totale data in de database: 1 tabel, 7 rijen, 3 kolommen.
En dat is nou precies wat ik wil voorkomen ;-) Er is nu een onhandig geprogrammeerd DLL'etje voor de verbinding met MSSQL. Volgens mij kan dat makkelijker met MySQL (en een kleinere DLL).

Iemand nog ervaring met webhostingpakketen die PHP ondersteuning bieden voor MSSQL?
Pagina: 1