Garantie Buitenlandse iphone 4

Pagina: 1
Acties:

• jatt123
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05-2024
Beste forumleden,

Onlangs heb ik een iphone 4 2e hands aangeschaft via marktplaats.
Het is een gelockte toestel, maar dit dacht ik via ultrasnow te unlocken. Na wat lezen bleek dat baseband 4.10.01 niet softwarematig te unlocken is.

Homebutton deed ook wat raar dus naar aanleiding van het onderstaande artikel wilde ik graag weten wat mijn kansen waren/zijn.

Garantie op buitenlandse iPhones: zo werkt het - iPhone - iPhoneclub.nl

1e bedrijf gebeld werd er opgenomen door iemand die zeer chagrijnig opnam en niet eens de serienummer wilde weten. Eerder wel vriendelijk te woord gestaan door leliveld, maar ik had er deze keer geen goed gevoel bij en wilde niet weer bellen.

Dus 2e bedrijf gebeld uit het artikel. Vriendelijke dame aan de telefoon. Ik probleem uitgelegd. Ze vertelde dat er mogelijk onderzoekskosten in rekening gebracht zouden worden maar ze wist het niet zeker en zou me later terug bellen.

Dame belt terug dat mijn Iphone 4 probleem binnen garantie valt en dat de garantie tot oktober 2011 loopt.

Ik kon de iphone 4 opsturen.

Een paar dagen later stuurde ik de Iphone 4 vervolgens aangetekend naar het desbetreffende bedrijf.

Via track en trace zag ik dat het pakketje is ontvangen verder geen problemen met dat. Een paar dagen later belde ik en kreeg ik te horen dat de toestel is ingeboekt.
Dus ik gewoon wachten wil niet irritant zijn om steeds te bellen.

Vandaag werd ik gebeld met de mededeling dat de monteur ernaar heeft gekeken en dat de Iphone 4 al eerder is omgeruild door een refurbished one. En dat apple dit niet twee keer doet. Komt er op neer dat ze niks kunnen doen ook niet repareren omdat ze meestal meteen een refurbished one weggeven.

Ik wist dit niet heb de Iphone 2e hands gekocht. Uiteindelijk vroeg ik hoe ik de Iphone terug kan krijgen. Mevrouw vertelde dat er onderzoekskosten in rekening gebracht worden en er niks met de toestel wordt gedaan.
Uiteindelijk een mailtje gekregen dat ik even €41 aan onderzoekskosten moet betalen binnen 14 dagen. Daarna waarschijnlijk nog verzendkosten.

Kan dit zomaar?
ok prima als het niet binnen garantie viel dan zou ik dat weten en het in ieder geval niet versturen als ik dit wist.
Hoezo vervalt de garantie als het toestel 1 keer is omgeruild door een refurbished one.

Om het toestel terug te krijgen zou ik graag wat verzendkosten betalen maar €41 aan onderzoekskosten. Als het zo goed is geregistreerd bij apple zoals mevrouw vertelde was dit toch meteen te zien voordat ik de toestel verstuurde.
Hoezo moet er een monteur aan te pas komen. In een bijgesloten brief had ik duidelijk nogmaals het imei en serienummer vermeld.

Wat vooral jammer is, is dat ik het toestel gejailbreak had gekocht maar voordat ik het verstuurde even naar 4.3.5:confused: had geupdate om te un-jailbreaken.

Daarna kreeg ik meteen ook de melding dat ik de iphone 4l moet activeren.

Dus als mevrouw eerder aan de telefoon had verteld dat ze niks kunnen doen omdat de toestel al eenmaal is omgeruild dan had ik nu gewoon een Iphone 4.3.3 die in ieder geval geactiveerd was.

Ik ga morgen weer bellen en vertellen dat ik er niet mee akkoord ga. Wat is jullie mening of advies.

Heb dit aan 1 stuk door getypt uit frustratie als er onduidelijkheden zijn dan hoor ik het graag.

Gr, ;w ;w

Verwijderd

Ik snap even niet waarom een eerdere omruiling de aanspraak op garantie zou doen vervallen.

Edit: dat gaat dan natuurlijk wel over de verkoper en niet om de behulpzame fabrikant :X

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 22:04 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Ja dat is inderdaad onzin. Mijn vriendin is bezig met haar 3e iphone4; ze kreeg telkens een nieuwe omdat de voorgaande stuk was (dit alles binnen de garantietermijn).

• jatt123
Net weer gebeld dat ik er niet mee akkoord ga.

Ik vertelde dat ik bereid ben om wat verzendkosten te betalen.
Mevrouw antwoord vervolgens ja dat zijn de verzendkosten ook.
Ik duidelijk zeggen nee mevrouw dit zijn onderzoekskosten. Verzendkosten schat ik rond de €10-€15 mevrouw vervolgens nee dat kan niet je moet €35 betalen om de Iphone terug te krijgen.

Ik vertel vervolgens was dit niet eerder te zien aan de hand van de serienummer, dan had ik de moeite niet gedaan om naar de postkantoor te gaan te betalen voor aangetekend verzenden en nu weer onderzoekskosten.

Mevrouw: antwoord vervolgens, nee we moeten de Iphone echt zelf hier hebben gaat via speciale apple software.
Ik: Ooo, toevallig kan ik het wel online zien zonder speciale apparatuur.

Mevrouw stil en vervolgens wat dreigend het is simpel je betaald en dan krijg je iphone terug. Als je niet betaald dan blijft ie hier.

Ik: ik ga kijken wat ik ga doen.
Mevrouw: je hebt maar 1 optie en dat is betalen.

Ik vond het toen verstandig om er niet op in te gaan anders zou het welles nietes worden. Mogelijk schelden.
Maar ik ben verbaasd mevrouw weet dat ik gelijk heb maar dan nog liegen en niet toegeven.

@Ebia

Misschien heeft het te maken dat het om een buitenlandse I-phone gaat. Ok het kan zijn dat er mensen fraude plegen. Maar om onderzoekskosten te betalen terwijl de Iphone 4 binnen garantie is 8)7 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door jatt123 op 12-08-2011 15:39 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:15
Heb je rechtsbijstand?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Samenvatting zoals ik hem begrepen heb: Je hebt een gelockte iPhone gekocht via Marktplaats, en hoopte een geunlockte iPhone terug te krijgen na reparatie van een "raar werkende" homeknop?

Los van de onderzoekskosten, krijg je sowieso altijd een gelockte iPhone terug als je een gelockte inlevert, die je dan zelf weer moet unlocken, tenzij ze bij Apple/Leliveld toevallig een fout maken.

Een rechtsbijstand zal hier denk ik weinig mee kunnen doordat een tweedehandskoper bij mijn weten geen recht heeft op garantie, en je akkoord gaat met risico op onderzoekskosten wanneer je de iPhone opstuurt.

[ Voor 21% gewijzigd door Dutch_Razor op 14-08-2011 00:04 ]

• ebia
jatt123 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:36:
@Ebia

Misschien heeft het te maken dat het om een buitenlandse I-phone gaat.
Bij haar ook. Ze is weliswaar de eerste eigenaar, maar als ik me niet vergis kwam d'r eerste telefoon uit UK, de tweede en derde uit Frankrijk.

Verschil is wel dat ze de eerste eigenaar is en dat ze telkens d'r telefoon teruggebracht heeft naar de verkoper.

Hoe dan ook staat volgens mij in de garantievoorwaarden van Apple omschreven dat je wereldwijde garantie hebt en kunt claimen. http://store.apple.com/Ca...es/worldwidewarranty.html

Er staat wel bij dat je de eerste eigenaar moet zijn. Dus als je geen aanschafnota hebt wordt dat al wat lastiger. Maar dat is dan ook de enige reden waarom ze garantie mogen weigeren, niet omdat het toestel uit het buitenland komt.

En ze hadden je natuurlijk bij voorhand moeten inlichten over de eventuele kosten die je voorgeschoteld zou krijgen onder de noemer onderzoekskosten. Ik zou ze gewoon even een brief schrijven, uiteenzetten waarom jij denkt garantie te hebben (even los van het unlock verhaal, dat is allemaal niet relevant), en vervolgens dat je niet akkoord gaat met de onderzoekskosten waar jij nooit akkoord mee bent gegaan.

Als ze bij hun punt blijven dan zou ik aangifte doen van verduistering, want dit kan natuurlijk niet.

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 13:42
Dutch_Razor schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 00:02:
Een rechtsbijstand zal hier denk ik weinig mee kunnen doordat een tweedehandskoper bij mijn weten geen recht heeft op garantie, en je akkoord gaat met risico op onderzoekskosten wanneer je de iPhone opstuurt.
Bij doorverkoop van een product wordt de garantie overgedragen aan de tweedehands koper. Deze vervalt niet.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 12:50

Osxy

Holy crap on a cracker

Garantie hoor je te claimen bij de verkoper niet het producerende bedrijf.

Nou is dit natuurlijk weer een uitzondering, ik vind het wel rare gang van zaken. Hoop voor je dat je rechtsbijstand hebt...

[ Voor 46% gewijzigd door Osxy op 14-08-2011 10:26 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• ebia
Boxman schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 10:23:
[...]

Bij doorverkoop van een product wordt de garantie overgedragen aan de tweedehands koper. Deze vervalt niet.
Ja, volgens de Nederlandse wet niet nee. Maar volgens de regels van Apple wel.

Verwijderd

ebia schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:21:
[...]

Ja, volgens de Nederlandse wet niet nee. Maar volgens de regels van Apple wel.
Interessante opmerking. In principe zou je hierop moeten zeggen dat de wet altijd boven de regels van een bedrijf gaan, maar in dit geval is de fabrikant niet de verkoper en biedt om die reden een extra service waaraan zij wel degelijk eigen regels mogen hangen. Kortom, de verkopende partij heeft te maken met strengere regels dan de fabrikant en zou altijd het eerste punt van contact moeten zijn.

• jatt123
@RedHat
Wellicht kan ik mijn pa rechtsbijstandverzekering gebruiken

@ Dutch_Razor
Stiekem hoopte ik wel om een unlockte telefoon te krijgen, maar dat was dan mooi meegenomen.
Garantie blijft gewoon zo bij apple ookal heb je de bon niet meer of heb je em 2e hands gekocht.

Dit vroeg ik van te voren of er onderzoekskosten zijn mevrouw belde me later terug met de mededeling dat nog 3 maanden garantie heb. Zie mijn 2e bericht in dit toppic.

@Ebia
Volgens mevrouw aan telefoon mogen ze niet nog een keer een refurbished toestel geven. Nu zit ik er vooral mee dat ze dit eerder niet hadden verteld dan had ik de moeite niet genomen om naar het postkantoor te gaan etc etc.
Brief lijkt inderdaad het beste, maar ik wil zo snel mogelijk mijn Iphone heeft nog tot oktober garantie.

Allen bedankt voor uw reactie, morgen maar weer bellen, kijken of ik iemand hoger te pakken kan krijgen aangezien er nu ook wordt gelogen tegen mij. Als ik mn serienummer intyp staat er dat er al eerder een refurbished telefoon is gegeven. Mevrouw vertelde echter dat telefoon fysiek bij het reparatiebedrijf moest zijn en dit met speciale software van apple te zien was. Hoe kan ik het dan hier online zien???

• Alfredo
  • Laatst online: 31-07-2025
Normaal wordt de garantietermijn toch opgeschort gedurende de periode waarin je garantieclaim loopt? Dus als je hem nu een maand niet in je bezit hebt, vervalt je garantie een maand later.
Pagina: 1