Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:41
Goedemiddag,

Ik open toch maar even een topic voor advies aangezien google mij niet echt een eenduidig antwoord kan geven.

Ik zit met de volgende situatie;
Ik heb een contract voor 40 uur per week, nu is het zo dat ik daarbovenop zo ongeveer elke week overuren maak, oplopend tot 50 uur per week. Nu is dit zwaar maar niet echt het probleem

Ik krijg een basisloon, echter overuren worden uitbetaald op 65% van het basisloon. Ik krijg dus per uur 35% minder betaald over mijn gewerkte uren boven de 40 uur. Hier bovenop gaat er nog eens belasting vanaf waardoor ik netto praktisch niets overhoudt.
Nu wilde ik weten of het verplicht is overuren niet met minimaal 100% of 130% uit te betalen. Op mijn contract is volgens mijn geen branchespecifieke CAO van toepassing enkel de basis CAO.

Bedankt alvast,

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een basis CAO bestaat niet. Overuren hoeven niet betaald te worden tegen een betaald percentage, zie bijv. arbeidstijdenwet. Dat iets gebruikelijk is, maakt het nog niet verplicht.

Waarom werk je trouwens over als je zo weinig krijgt?

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 12:59
Ben geen kenner van wetten en dergelijke en moet het dus doen met een Google antwoord.
Kennelijk bestaat er inderdaad geen wet dat overuren betaald moeten worden maar dat betekent niet automatisch dat je er helemaal geen recht op hebt/kan hebben. :)
Klinkt vreemd en tegenstrijdig maar meer info valt hier te lezen:
http://www.centraalbeheer...n-verlof/overwerk/?page=1
http://www.centraalbeheer...n-verlof/overwerk/?page=2
http://www.centraalbeheer...n-verlof/overwerk/?page=3

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:15
Mijn overuren worden geacht bij het salaris inbegrepen te zijn (ook zo in contract opgenomen). Je mag blij zijn dat je nog iets krijgt :)

UNOX: The worst operating system

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Korvaag schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:49:
Mijn overuren worden geacht bij het salaris inbegrepen te zijn (ook zo in contract opgenomen). Je mag blij zijn dat je nog iets krijgt :)
Grootste scam ooit.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:15
Verklaar je nader. Een scam is iemand onder valse voorwendselen beroven.
Dit artikel staat gewoon in m'n contract met wel als clausule dat hier geen stelselmatig overwerk mee bedoeld wordt.

UNOX: The worst operating system

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Algemeen antwoord: hangt van je CAO af en in sommige CAO's van je functie of salarisschaal. De meeste bedrijven kennen wel een bepaald functieniveau waarboven geen overwerk wordt uitbetaald. Hoe hoog deze lat ligt, kan enorm verschillen. Soms is het management niveau (salarissen vanaf +- 70.000 a 80.000 per jaar), maar ik ken ook bedrijven waar je al bij een kantoorfunctie met een modaal salaris geen overwerk betaald krijgt.

Uitbetaling van uren maar tegen minder dan 100%, was ik nog niet tegengekomen. Ik kan me voorstellen dat ik als werkgever liever 1 man voor 80 uur in de week zou hebben dan twee voor ieder 40 uur :) Tel maar op, die extra uren doen 35% minder uurloon, 35% minder premies werknemersverzekeringen, geen pensioen, geen vakantiegeld of 13e maand, geen kosten voor doorbetaald verlof of ziekte. Die uren kosten minder dan de helft van de reguliere uren.

Als werknemer: even je CAO checken. Helaas zit de kans erin dat het gewoon volgens het boekje is. Dan is aan jou om te stoppen met overwerk als het niet genoeg oplevert, of te switchen naar een baan waar je je overwerk wel netjes krijgt uitbetaald.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat t_captain zegt is deels waar.

Check eerst of je uberhaupt onder een CAO valt. Niet alle branches heeft een CAO. Er zijn wel branches waarbij je verplicht bent onder een CAO te vallen. Maar het hebben van een CAO is niet altijd sprake van. Ik heb (behalve wat uitzendwerk in het verre verleden) nog nooit voor een werkgever gewerkt met een CAO. Val je onder een CAO, check die CAO.

Val je niet onder een CAO, kijk dan naar je secondaire arbeidsvoorwaarden (daar staat het over het algemeen, omdat die eenzijdig mogen worden aangepast, en wat er in het contract staat niet).

Het weigeren van overwerk, dat staat ook in je contract / secondaire voorwaarden / CAO. Overwerk weigeren kan dus in strijd zijn met het contract, hou daar ook rekening mee.

Hoe je het went of keert, hoe het geregeld is bij jouw werk, moet je thuis kunnen nazoeken, want een contract met voorwaardes heb je. Val je onder een CAO, heb je die ook. Met de magere informatie die je geeft, kunnen wij niet veel zeggen, omdat je zelf de antwoorden thuis moet hebben liggen.

Ey!! Macarena \o/

• Silvos
Bedankt voor alle reacties. Mijn bedrijf valt niet onder een CAO en ook mijn contract is slechts een bijzonder summier a4'tje en hier staat enkel in dat ''overwerken verplicht is wanneer de aard van de werkzaamheden dit vereisen'' over een vergoeding of iets wordt niet gesproken.

Ik vind het bijzonder normaal dat ik overuren apart uitbetaald krijg. Temeer sinds mijn salaris gekoppeld is aan mijn contract voor 40 uur per week. Dan ga ik niet voor hetzelfde bedrag 50 uur per week werken.
Punt is dat is het bijzonder vond dat ik minder kreeg dan 100%. Want een tijd-voor-tijd regeling zou ik zelf geen probleem vinden, maar in dit geval zou dat een tijd voor minder-tijd regeling worden.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
'Wanneer de aard van de werkzaamheden dit vereisen' is van belang als je werkt met een proces wat niet afgebroken kan worden. De gemiddelde IT'r kan zijn werk (relatief) makkelijk onderbreken, dus dan zou overwerken niet noodzakelijk moeten zijn.

• smesjz
  • Niet online
darkmage schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 21:20:
'Wanneer de aard van de werkzaamheden dit vereisen' is van belang als je werkt met een proces wat niet afgebroken kan worden. De gemiddelde IT'r kan zijn werk (relatief) makkelijk onderbreken, dus dan zou overwerken niet noodzakelijk moeten zijn.
Volgens mij moet je gewoon denken aan zaken die af moeten/deadlines/go-lives whatever, installaties buiten kantooruren, calamiteiten die opgelost moeten worden.
Maar het verzoek tot overwerk ligt dan bij de werkgever, dat zal ook wel schelen.

En zo maar (incidenteel) overwerk weigeren kan ook niet zo maar, e.e.a. afhankelijk van afspraken in een CAO natuurlijk.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat zei je werkgever/manager eigenlijk toen je dit aan hem vroeg ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

smesjz schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 21:52:
[...]

Volgens mij moet je gewoon denken aan zaken die af moeten/deadlines/go-lives whatever, installaties buiten kantooruren, calamiteiten die opgelost moeten worden.
Maar het verzoek tot overwerk ligt dan bij de werkgever, dat zal ook wel schelen.

En zo maar (incidenteel) overwerk weigeren kan ook niet zo maar, e.e.a. afhankelijk van afspraken in een CAO natuurlijk.
CAO? Heeft ie niet ;)

Maar de TS is volgens z'n profiel koerier. En ja, als je route toevallig langer duurt dan geplanned, dan loopt je werkdag gewoon uit. Dat is inherent aan het werk. Wil je dat niet, dan moet je niet gaan koerieren natuurlijk.

Dus als de route klaar is, dan kan je natuurlijk altijd zeggen als je een nieuwe rit krijgt, al eigenlijk na werktijd: Vraag het maar aan een ander. Maar je route afbreken, deadlines missen, om voor RTL Boulevard thuis te zijn vind ik geen optie natuurlijk.

Ey!! Macarena \o/

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

RaZ schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:10:
[...]

CAO? Heeft ie niet ;)

Maar de TS is volgens z'n profiel koerier. En ja, als je route toevallig langer duurt dan geplanned, dan loopt je werkdag gewoon uit. Dat is inherent aan het werk. Wil je dat niet, dan moet je niet gaan koerieren natuurlijk.
Als je een keer in de file staat, of het logistiek gezien logischer is om wat routes in een keer te pakken, dan ben ik het met je eens.

Maar als dat standaard voort 2 uur per dag is (10 uur per week volgens TS) dan is dat niet omdat iets langer duurt dan geplanned, maar omdat er gewoon teveel geplanned is.

Lijkt me idioot dat de TS daarvan de dupe moet zijn !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Silvos schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:03:
Goedemiddag,

Ik open toch maar even een topic voor advies aangezien google mij niet echt een eenduidig antwoord kan geven.

Ik zit met de volgende situatie;
Ik heb een contract voor 40 uur per week, nu is het zo dat ik daarbovenop zo ongeveer elke week overuren maak, oplopend tot 50 uur per week. Nu is dit zwaar maar niet echt het probleem

Ik krijg een basisloon, echter overuren worden uitbetaald op 65% van het basisloon. Ik krijg dus per uur 35% minder betaald over mijn gewerkte uren boven de 40 uur. Hier bovenop gaat er nog eens belasting vanaf waardoor ik netto praktisch niets overhoudt.
Nu wilde ik weten of het verplicht is overuren niet met minimaal 100% of 130% uit te betalen. Op mijn contract is volgens mijn geen branchespecifieke CAO van toepassing enkel de basis CAO.

Bedankt alvast,
Op het moment dat een overuur wel 100% inzet is, en minder dan minstens 100% betaalt, zou ik me eens goed achter de oren krabbelen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
heuveltje schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:23:
[...]

Als je een keer in de file staat, of het logistiek gezien logischer is om wat routes in een keer te pakken, dan ben ik het met je eens.

Maar als dat standaard voort 2 uur per dag is (10 uur per week volgens TS) dan is dat niet omdat iets langer duurt dan geplanned, maar omdat er gewoon teveel geplanned is.

Lijkt me idioot dat de TS daarvan de dupe moet zijn !
Een werkgever heeft zich inderdaad te gedragen als een goed werkgever, en zou dus rekening moeten houden met de files, of in ieder geval zijn best te doen dat de TS na 8 uur weer naar huis kan*).

Een incidentele file, tja, dan duurt 't wat langer, maar dat is dan ook niet erg. Is het elke dag 2 uur (dat is 25% !!) dan is de werkgever niet goed bezig, en zou ik deze dan ook toch vriendelijk verzoeken minder in te plannen.

*) edit: Een arbeidscontract is een overeenkomst waarin een werkgever een aantal uren de werknemer kan inzetten en daarvoor een beloning levert. Het is niet dat de werkgever voor de beloning de werknemer kan uitbuiten, dat is slaverij

[ Voor 11% gewijzigd door Xiphalon op 11-08-2011 23:00 ]

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Wat mij uit dit verhaal nog niet helemaal is gebleken is of dat je een 'urencontract' of 'functiecontract' hebt.
Oftewel, je hebt een 40u contract maar staat daarin een vast maand/4wkn vergoeding tegenover of staat je uurloon daar vermeld dat je maal 40 moet doen voor je weeksalaris)

[ Voor 8% gewijzigd door dvl-2 op 12-08-2011 08:05 ]

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-11 09:37
Toevallig ken ik ook iemand die koerier is maar zijn overuren worden gewoon tijd voor tijd uren. Hij heeft op jaarbasis soms wel 3a4 maanden vrij.

Anders vraag of dit mogelijk is. Je uren om zetten in vakantiedagen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Structureel overwerken mag officieel niet, al gebeurt dat wel vaak. Zodra overwerk structureel wordt moet je baas in principe maatregelen nemen om dat te voorkomen. Hij moet je werk zodanig maken dat je het met 40 uur afkan.

Doorgaans krijgen lager betaalde werknemers hun overwerk volledig vergoed of tijd voor tijd. Dat is vaak vastgelegd in een CAO. Soms met een schema die avond, weekend en zondag een steeds hogere vergoeding geeft. Bijvoorbeeld voor een zondag 200% van het normale loon.

Zoals eerder geopperd, je kunt vragen om tijd voor tijd.

Meer hier: Wikipedia: Overwerk

Aansturen op een conflict is meestal niet zo'n goed idee. Als je het er niet mee eens bent, zoek dan een andere baan.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Dit soort kwesties zit er vaak een enorm verschil in gelijk hebben en krijgen. Wel een heel aparte constructie. Ik zou de OP zeker aanraden om 's aan een vakbonds lidmaatschap te denken.

De arbeidstijdenwet heeft trouwens wel wat interessante dingen over dit soort kwesties te zeggen.

2.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:

a. 12 uren per dienst;

b. 60 uren per week, en

c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Silvos
Goedemiddag,

Bedankt voor alle reacties. Ik heb nog eens goed gezocht en het is schijnbaar verplicht om overuren tegen een bepaald percentage uit te betalen, maar ik blijf het vreemd vinden dus ga het nog even navragen bij mn baas.

Echter ik heb niet al teveel vertrouwen, wat onderzoek in de arbeidstijden wet leerde mij het volgende;
Ik heb gemiddeld 49 uur per week gewerkt in de afgelopen 13 weken zonder pauze. Wettelijk gezien is bij het afzien van pauze maar 44 uur gemiddeld toegestaan en zelfs met pauze maximaal 48 uur per week.
Pagina: 1