Loopback test uitvoeren op een Nokia CA-42 datakabel?

Pagina: 1
Acties:

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:39
Ik sta op het punt om een Seagate 7200.11 BSY fix uit te voeren volgens deze handleiding:

YouTube: Seagate 1TB BSY error fix 7200.11 Firmware SD15 ST31000340AS - YouTube

Inmiddels heb ik alle benodigdheden en wil vanavond gaan beginnen aan de fix. Heb al een Nokia CA-42 datakabel gestript zoals in het filmpje te zien, maar voordat ik alles ga aansluiten op de HD wil ik voor de zekerheid een loopback-test uitvoeren (zoals de handleiding ook aangeeft). Dit om te voorkomen dat ik de harde schijf straks zal gaan bricken omdat ik de draadjes verkeerd heb aangesloten.

Na een zoektocht heb ik de volgende handleiding gevonden om een loopback-test uit te voeren:

http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/3450

Deze handleiding is voor seriële poorten, maar als ik het goed begrijp hoef ik bij de Nokia CA-42 enkel de TX en RX met elkaar te verbinden? En dan kan ik in Hyperterminal gewoon een willekeurige bericht typen en dat zou dan direct terug moeten komen op het scherm als ontvangen data? Ik ben meestal van de trial-and-error, maar ik heb het gevoel dat ik straks meer schade aanricht als ik gewoon van alles ga proberen :)

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
Ja als je er zeker van bent dat je de RX/TX te pakken hebt kun je deze met elkaar verbinden.
Op je terminal krijg je dan een echo. Test van te voren even of je lokale echo van je terminal aan staat. Is dat het geval dan ontvang je met verbinding alle karakters dubbel. Als je twijfelt over de signalen zou je evt een 1kohm weerstand als verbinding kunnen gebruiken. Dan gaat er waarschijnlijk niet zo veel stuk als je de verkeerde lijn te pakken hebt,

[ Voor 1% gewijzigd door gvisser5 op 11-08-2011 18:16 . Reden: woordje lokaal weggehaald en op een andere positie ingevoegd ]

• Sky Lynx
gvisser5 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:15:
Ja als je er zeker van bent dat je de RX/TX te pakken hebt kun je deze met elkaar verbinden.
Op je terminal krijg je dan een echo. Test van te voren even of je lokale echo van je terminal aan staat. Is dat het geval dan ontvang je met verbinding alle karakters dubbel. Als je twijfelt over de signalen zou je evt een 1kohm weerstand als verbinding kunnen gebruiken. Dan gaat er waarschijnlijk niet zo veel stuk als je de verkeerde lijn te pakken hebt,
En ground hoef ik nergens op aan te sluiten? En de echo, gebeurt dat vanzelf of moet ik een commando invoeren in Hyperterminal om een echo te doen? Ik zal zo even de settings doorzoeken om lokale echo aan te zetten. Thnx alvast voor de reactie!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

In het filmpje zie ik de ground toch echt aangesloten op de HD.

• Sky Lynx
job schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:01:
In het filmpje zie ik de ground toch echt aangesloten op de HD.
Ja dat zie ik ook, maar dat is wanneer hij de fix doet :)
Ik bedoel of de ground ook aangesloten moet zijn op de HD (of iets anders) voor de loopback-test zelf?

[ Voor 5% gewijzigd door Sky Lynx op 11-08-2011 20:54 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ground hoeft niet aangesloten (Waarop zou je die willen aansluiten?). RX en TX hangen al aan dezelfde ground.
Pagina: 1