• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-01 17:46
Gegroet allemaal

Middels dit topic wil ik jullie alvast op de hoogste stellen dat ik mijn huiswerk gedaan heb en topics doorgelezen hebt over cooling met name watercooling.

Echter zijn er bij mij nog een hoop vragen. Omdat ik zoveel gelezen heb zijn er meer vragen onstaan dan beantwoord zijn.

Mijn ervaring met cooling is gewoon nihil totaal niks.
Nu ga ik voor het eerst een high end gaming system in elkaar zetten.
Het in elkaar zetten kan ik wel en coolen zou ik met een air cooler doen.

Echter hoor ik van de ene air cooler gaan en dan van de andere water cooling.
Omdat ik altijd al een watercooling wilde hebben zins jaren geleden (toen ik mijn pc niet zelf kon bekostigen)
Is het gevoel altijd bij mij gebleven

Nu mijn hoofdvraag:
Zelf ga ik een 17 2600k aanschaffen en deze wil ik graag overclocken. Met advies van nedernakker heb ik begrepen dat je hem makkelijk op 4.5-4.8ghz kan runnen als je je temps maar in de gaten houd (niet boven 65graden)

Dus nu ben ik dan ook gaan kijken naar watercooling.
Omdat ik dit nog nooit gedaan hebt en van veel mensen hoor dat als je het niet goed doet het je hardware kan beschadigen (stroom).
Zo heb ik dus in topics gekeken. Waarbij een EK-KIT H3O
( http://www.highflow.nl/wa...t-h3o-supreme-hf-360.html) genoemd wordt.

Zo even naar de prijst gekeken vondt ik het zelf een beetje aan de dure kant. Verder heb ik ook producten van crosair gezien bijv de Hydro Series™ H60 High Performance Liquid CPU Cooler.
Nu zie ik dat deze veel goedkoper is dan de EK-KIT H3O.

Dus als totaal beginner wat voor advies/tips kunnen jullie mij geven?

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Een kant-en-klaar kitje zoals de H60 van Corsair valt qua prestaties niet te vergelijken met een custom loop, ik zou dit zelf niet eens echt waterkoeling willen noemen. Met een custom waterkoelingssysteem kan je meer kanten op, je kan bijvoorbeeld de videokaart waterkoelen en de boel uitbreiden met grotere radiators, etc. Laatstgenoemde optie is dan wel veel duurder, en vereist enige kennis en inzicht. Ik wil je niet afraden je eerste zelfbouw systeem meteen te waterkoelen als je dit graag wilt (voor alles is een eerste keer), maar hou er rekening mee dat het een factor 5 ingewikkelder is dan een standaard bakkie met een luchtkoelertje.

Om je een beetje nuttig advies te kunnen geven moet ik weten wat je budget voor het complete systeem is en wat je qua overklokken wil bereiken. Zit je aan een ruim budget en wil je graag tot het gaatje gaan, dan kun je helemaal los met waterkoeling. Probeer je de uitgaven een beetje christelijk te houden en vind je 4,5GHz snel zat, dan kun je net zo goed een goeie luchtkoeler op de CPU steken en van het geld dat je overhoudt een paar frisse pinten pakken ;)

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

+1

Als je een H60 al noemt als waterkoeling zou ik nog maar eens even wat topics gaan doorspitten. Lees bvb dit topic eens [Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes
En ja zo'n EK setje is een flinke hap geld in een keer, maar gezien het geld wat er in de meeste custom loops zit is het een schijntje..

Als je serieus bent over het waterkoeling zou ik voorstellen om jezelf eerst bekend te maken met termen en merken als Flow/opvoerhoogte/liter per uur/Eheim/Laing/XSPC/EK/schroeffitting/ID - OD/Tygon/Masterkleer/hoekfitting/slangklem/Feser/M3 -M4 schroeven/D5/DDC/enz/enz..

Als dat je nog allemaal helemaal niks zegt en je hebt geen zin om de moeite te nemen dat uit te gaan zoeken zou ik zeggen houd het lekker bij een high-end luchtkoeler / vooraf samengestelde WC set..

Je zult met een custom loop vaak je onderdelen beter op elkaar af kunnen stemmen en hoogwaardigere componenten gebruiken, met als gevolg dat je temps beter zijn en je loop er mooier uitziet (dat laatste hoeft niet per se :p ). Daar tegenover staat wel dat je dus wat meer geld ervoor moet uittrekken.

Zoals SIngularity dan ook zegt: Geef eerst eens een budget.
Beantwoord ook vragen als: Hoe stil moet het zijn? Wat is het doel van je loop? Wil je nog kunnen uitbreiden naar je GPU? In wat voorn kast moet je loop komen/hoeveel ruimte heb je daar voor rads e.d. ?

• sakurakilla
Omdat ik nog onwijs een beginner bent... en zo ff naar die EK-kit gekeken te hebben.
Eerste ding dat bij mij opkwam is.. dit krijg ik niet voor elkaar.. zo handig ben ik ook weer niet.

Mijn budget is ongeveer 1200 ietsje overheen mag wel, ff de vrouw lief aankijken.

Maar de system wordt eingelijk dan de BBG highend gaming op wat componenten na
Dus in principe:
Intel Core i7 2600K
Asus P8Z68-V
XFX Black Edition 750W
Geforce GTX 580

Uit vorige topic heb ik begrepen dat ik de 2600k al op 4.5-4.8ghz kan laten clocken met air cooling.
Maar graag wil ik mijn temps het lieftst zo laag mogelijk houden

Zoals ik al eerder aangegeven hebt. Ik heb totaal geen ervaring met cooling maar vindt wel dat dat moet gaan veranderen =)

@faust
Pas je post gelezen nadat ik die van mij gepost hebt.
Er is een budget maar die kan ik stiekem wel beetje omzeilen.

Voor nu vind ik de cpu met watercooling meer dan voldoende. Ik zou het zonde vinden als ik eerst een high end air cooling moet kopen om daarnaa weer te veranderen naar watercooling.

Het zou geen ramp zij om dat EK setje te kopen maar alles in elkaar zetten, daar zou ik geen flauw idee bij hebben.

Wat betreft geluid en kast daar heb ik niet echt over nagedacht. Zelf heb ik geen moeite meer als er een straaljager naast mij zou zijn. Zo ben ik nou eenmaal ingestelt maar mijn vrouw zou het tog wat zachter willen hebben
Wat betreft een case. Zodra ik weet wat ik wil, water of air cooling dan ga ik op zoek naar een case

[ Voor 33% gewijzigd door sakurakilla op 11-08-2011 16:48 ]

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Gewoon dit hele topic doorlezen dan [Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes ;).
Duurt ff, maar als je ermee klaar bent heb je een veel beter idee in je hoofd van hoe en wat van waterkoeling.

En met budget bedoelen we niet voor de hele pc, maar alleen voor de WC loop..

Edit: Haha dan ga ik tegen jou zeggen wat ik elke beginnende waterkoeler aanraad die op zoek is naar een case.. Koop een HAF 932 :).

[ Voor 18% gewijzigd door faust2016 op 11-08-2011 16:51 ]

• sakurakilla
waw die case is sexy :O... maar ik ga even lezen ben zo terug dan met vragen als dat mag ^^

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-01 08:04
Check highflow.nl, daar staat zeer veel info op.
En reken vanaf 500 euro voor de wc spullen...

mixing a drink and music

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Als je 1200 euro uittrekt voor het complete systeem kan je beter in bijvoorbeeld een mooi scherm investeren en custom waterkoeling laten zitten. Behalve superieure overklokmogelijkheden en een cool uiterlijk voegt het niet veel toe ten opichte van een goede luchtkoeler, maar het kost wel een factor 10 zoveel en is niet voor beginners weggelegd.

Ga eerst lekker knutselen met je eerste zelfbouw systeem, en als je je op je gemak voelt met de termen die faust opgooit en het idee water in je pc te hebben, kan je nog eens doorsparen voor een custom loop :)

• sakurakilla
Ik heb al een 3d monitor :O
Wat bedoel je precies met custom water cooling?

[ Voor 47% gewijzigd door sakurakilla op 11-08-2011 18:43 ]

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Een losse pomp/rad/res/blok/slangen/fittingen ipv een vooraf samengestelde kit

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-01 08:04
Singular1ty schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 18:14:
Als je 1200 euro uittrekt voor het complete systeem kan je beter in bijvoorbeeld een mooi scherm investeren en custom waterkoeling laten zitten. Behalve superieure overklokmogelijkheden en een cool uiterlijk voegt het niet veel toe ten opichte van een goede luchtkoeler, maar het kost wel een factor 10 zoveel en is niet voor beginners weggelegd.

Ga eerst lekker knutselen met je eerste zelfbouw systeem, en als je je op je gemak voelt met de termen die faust opgooit en het idee water in je pc te hebben, kan je nog eens doorsparen voor een custom loop :)
Eens
Koop een last die voor wc Geschikt is, bouw een pc met voor de zekerheid alvast een reference videokaart. Enige wat je dan eventueel nu onnodig investeert voordat je later upgrade naar wc is de cooler voor je CPU...

mixing a drink and music

• sakurakilla
Ik heb even op highflow gekeken naar hun kit's
Maar ik kan niet echt het verschil zien.

Deze heeft mijn aandacht wel te pakken en deze zou wel betaalbaar zijn voor mij
http://highflow.nl/waterc...t-h3o-supreme-hf-360.html

verder zie ik deze staan (goedkoper) maar plaatjes en text geven niet veel weg
http://highflow.nl/waterc...t-h3o-supreme-lt-120.html
http://highflow.nl/waterc...t-h3o-supreme-lt-240.html
http://highflow.nl/waterc...t-h3o-supreme-lt-360.html
http://highflow.nl/waterc...t-h3o-supreme-hf-240.html

Verwijderd

Ik zou sowieso voor de HF versie van de EK kit gaan, beter waterblok dan de LT versie en krachtigere pomp wat altijd handig is als je later je gpu in de loop wil toevoegen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Het verschil zit 'm in de radiatormaten en het CPU blok dat je erbij krijgt. Het eerste kitje dat je linkt is de zwaarste, met het best presterende block en een 3x 120mm radiator (360). Met zo'n setje heb je alleen je CPU gekoeld. Nog niet je grafische kaart. En er moet in je kast natuurlijk wel plek zijn voor een 360 radiator.

Daarnaast zitten bij deze kitjes nogal snel draaiende fans (Yate Loon 2200rpm), die maken op maximaal toerental best wat lawaai, waar je misschien niet op zit te wachten. Daarom is ook een goede fancontroller niet gek.

• sakurakilla
Hier heb ik veel aan dankjewel sing. Ik heb zelf naar de HAF 932 gekeken en de case zelf vind ik ontzettend mooi. Zou hij daarin passen?

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Lijkt me van wel:

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2008/08/i34-event-coverage/5.JPG

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat is een Cosmos S die je daar post hea :p
Ik zal mn eigen build wel weer even spammen, dat is dus wel een 932 ;)

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36224432

Edit: En ja die kit past daar met gemak in ;).

[ Voor 20% gewijzigd door faust2016 op 11-08-2011 22:41 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Goeiemorgen :+ Ik google HAF 932 en krijg dat plaatje, lekker bezig :*)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
gelukkig zijn je foto's duidelijk faust ;)

@ TS ik zou voor de HF supreme met 240 rad gaan, wil je er later een gpu bij zetten kun je makkelijk een 120 rad bij plaatsen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik zou juist gelijk een 360 pakken, dan hoef je later alleen nog maar wat extra slang, fittingen en een waterblok ipv ook nog een rad. Want als je kijkt naar de prijzen van de EK sets, en naar die van een los 120 rad + die sets, zit je al hoger wil je niet het allergoedkoopste rad pakken.

• sakurakilla
Ok dus als ik het goed begrijp als ik de EK-KIT H3O - Supreme HF 360 -EN- neem hoef ik later alleen nog meer een extra slaing, fitting en waterblok te nemen als ik mijn gpu wilt watercoolen correct?

Als ik verder op high flow kijkt zie ik ook staan
HighFlow CPU Set 1 Lite (radiator, fans, cpu block, sling, vloeistof)
HighFlow CPU Set 1 Medium (+ reservior, pomp, pomp top)
HighFlow CPU Set 1 Heavy (zelfe als Medium)

Wat moet ik me bij deze voorstellen

• nedernakker
mystiqu schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 00:09:
Ik zou juist gelijk een 360 pakken, dan hoef je later alleen nog maar wat extra slang, fittingen en een waterblok ipv ook nog een rad. Want als je kijkt naar de prijzen van de EK sets, en naar die van een los 120 rad + die sets, zit je al hoger wil je niet het allergoedkoopste rad pakken.
is zo, maar niet iedere case kan een 360 rad huisvesten, dus deze keuze zou ik maken mits hij in je kast kan..

@sakurakilla
die sets zijn met nog betere componenten, prijs is ook gelijk een stuk hoger.. als beginner zou ik je echt de EK kits aanraden, die gaan je echt niet teleurstellen..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 17:39
Je kan natuurlijk de 360 rad ook 'buiten' je kast plaatsen ;)

Ik ga voorlopig mijn 360 rad boven op mijn kast plaatsen.
(staat nog leuk ook 8) )

[ Voor 9% gewijzigd door Reveltoorn op 12-08-2011 12:11 ]

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

• nedernakker
Smaken verschillen, ik hou van strak

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 17:39
Ik ook (denk aan een oude foto van de 1156 LinX Stable Club) :+

spoiler:
Ancilla Tilia

[ Voor 33% gewijzigd door Reveltoorn op 12-08-2011 13:52 ]

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

• sakurakilla
Ok bedankt allemaal.
Veel informatie hier opgestoken en wordt mijn eerste keer met water cooling..

Hoe het leaktesten en hoeveel floeistof erin moet, dit kan ik gewoon hier op tweakers vinden?

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Hoeveel vloeistof?

Totdat je loop helemaal vol zit. Bij het vullen moet je de pomp telkens heel kort aanzetten om je res weer leeg te maken (ervan uitgaande dat je de conventionele res -> pomp volgorde gebruikt). Dan vul je dat weer aan en herhaal je totdat je de pomp gewoon aan kan laten staan zonder dat ie '' 'droog staat'

Lektesten?

Om al je fittingen en onder je blokken leg je wc papier. Als je dan je loop vult/aanzet kijken of er nergens wat uitkomt. Na een paar uur nog steeds niks aan de hand? -> WC-papier weghalen en klaar is kees.
Heb je een lek? -> Fitting aandraaien/blok opnieuw in elkaar zetten en dan opnieuw lektesten ;).

[ Voor 5% gewijzigd door faust2016 op 12-08-2011 15:50 ]

Verwijderd

Ik mis eigelijk de werkelijk vraag die je hebt in het TS. Wat is het doel van je zoektocht? Wat wil je weten? Wat denk je al te weten? Is 200 boven je buget? Zou je zelf de WC set willen instaleren etc. en welke bronnen heb je gebruikt? Ik kan wel een leuk verhaal vertellen over (water)koeling maar daar schiet je niks mee op. Ja WC is duur en zn compete set van EK is ook eker niet goedkoop echter is het wel het beste wat je kunt krijgen zon beetje maar zonder buget en een lijst "te koelen onderdelen" kom je nergens :)

WC kan op:

-geheugen
-cpu
-mobo
-voeding
-hdd
-gpu's

WC kan intern of extern, low budget (corsair spul) of high budget bv EK of Koolance (de laatste jaren) ....dus graag wat meer info in de TS dan zal je sneller de juiste informatie krijgen

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:59:
Ik mis eigelijk de werkelijk vraag die je hebt in het TS. Wat is het doel van je zoektocht? Wat wil je weten? Wat denk je al te weten? Is 200 boven je buget? Zou je zelf de WC set willen instaleren etc. en welke bronnen heb je gebruikt? Ik kan wel een leuk verhaal vertellen over (water)koeling maar daar schiet je niks mee op. Ja WC is duur en zn compete set van EK is ook eker niet goedkoop echter is het wel het beste wat je kunt krijgen zon beetje maar zonder buget en een lijst "te koelen onderdelen" kom je nergens :)

WC kan op:

-geheugen
-cpu
-mobo
-voeding
-hdd
-GPU!

WC kan intern of extern, low budget (corsair spul) of high budget bv EK of Koolance (de laatste jaren) ....dus graag wat meer info in de TS dan zal je sneller de juiste informatie krijgen

• sakurakilla
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:59:

WC kan op:

-geheugen
-cpu
-mobo
-voeding
-hdd
-gpu's

Bedankt voor je reactie,

Ik heb zo een beetje al heel veel informatie gezocht en gekregen. Het budget was niet een groot probleem maar er moet altijd al een budgjet zijn, Het EK setjes 360 is mij aangeraden omdat ik hierbij als ik in de toekomst wilt mijn gpu kan coolen.

Voor mij gpu heb ik de tip gekregen dat sommige fabrikanten die een eigen custom cooler zetten en daardoor een iets andere pcb hebben waardoor het moeilijker wordt om blokken te vinden ervoor.

Mijn keuze voor een EVGA gtx580 zal dan ok zijn?

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

sakurakilla schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:57:
Mijn keuze voor een EVGA gtx580 zal dan ok zijn?
Als het een kaart met een reference PCB is, dan wel ja ;)

• nedernakker
of de gainward phantom, hiervoor heeft EK een mooi full cover blokje...

* nedernakker is ook hebben :P

• sakurakilla
Wait wach twacht.. reference pcb .. gainward phantom??? uhh :O

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

1 woord: Google ;)
Pagina: 1