Nieuwe HT receiver uitzoeken i.c.m. Apple functionaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik heb op dit moment voor HT/stereo gebruik een Sony STR-DB870 receiver, een beestje van dik 12 jaar oud... geen HDMI etc.

Ik wil deze graag vervangen voor een HT receiver in combinatie met Apple functionaliteit. De receiver moet bedienbaar zijn via iPhone/iPad, moet music-content af kunnen spelen vanaf Apple devices etc.

Als ik dan even kijk naar de merken receivers op dit moment kom je uiteindelijk bij Marantz, Pioneer en Onkyo terecht...

Als speaker setup heb ik staan:

Front: Bowers and Wilkins 603 S3
Center: Bowers and Wilkins LCR-60
Surround: Bowers and Wilkinis 602.5 S3
Sub: ASW 650

Met de huidige Sony receiver komt het geluid niet tot zijn recht... een zwaardere receiver is al jaren nodig, maar heb het telkens uitgesteld, maar nu moet deze er dan toch echt komen.

Ik heb qua receivers (budget ligt op < 1500 euro) twee op het oog:

- Onkyo TX-NR809
- Marantz SR6006
- Pioneer SC-LX75 (mogelijk wordt deze te duur)

Wie heeft al ervaring met de Onkyo? Deze is naar mijn idee het beste qua functionaliteit, de Spotify optie zal ik denk ik niet gaan gebruiken. Jammer is dat deze receiver geen Apple Airplay ondersteunt. Wellicht dat een Apple TV dan de oplossing biedt. Beetje dubbelop, maar toch. Wel is deze met de Apple remote bedienbaar.

De Pioneer is een goede optie, zo ook de Marantz, beiden die Apple Airplay ondersteunen... vind alleen dat de Maranz niet zo'n mooi uiterlijk heeft, klein rond display etc. (tja het oog wil ook wat).

Wat zou ik moeten kiezen? Uitgaande dat ik alles wil aan kunnen sturen met mijn Apple devices en dat ik gebruiksgemak en functionaliteit belangrijk vind?

Apple | Marantz | B&W

• Frenkie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-10-2025
Ook gekeken naar : Denon AVR-3312? zit airplay op voor € 1.299,00

[ Voor 39% gewijzigd door Frenkie op 11-08-2011 13:17 ]

• Ron_Tweaker
De Denon zou ook een mogelijkheid zijn, klopt... vind alleen de Denon looks niet heel mooi ten opzichte van de Onkyo, maar ja... de Onkyo heeft dan weer geen Airplay.

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Je kan ook kijken naar de Pioneer VSX-LX55 :) Dan heb je ook AirPlay en een krachtige receiver met 7 HDMI inputs en 2 outputs

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 18:23
(jarig!)
Ik ben zelf momenteel aan het kijken voor een receiver en twijfel over een Marantz SR7005 en een Pioneer SC-LX83 (of 85). Ik heb helemaal geen Apple producten, maar volgens mij bieden beiden wel Apple functionaliteit. Nou liggen deze receivers boven je budget zou je denken, maar toevallig heb ik zelf net telefonisch navraag gedaan bij H&C Hifi (in de buurt van Venray) en daar is de Marantz SR7005 momenteel 1299 euro! :9~
Waarschijnlijk ga er zelf morgen even langs na mijn luisterafspraak bij Stassen hifi (beide receivers en aantal speakers uitproberen), want ik denk niet dat ik ergens anders de Marantz SR7005 voor zo'n mooie prijs tegen ga komen. Enige nadeel is dat ie momenteel niet op voorraad is.
Maar is ook in jouw budget, dus doe er je voordeel mee!

Oh de SR6006 die je op het oog hebt, zal er dus nog goedkoper zijn (tip) en persoonlijk vind ik het design van Marantz GE-WEL-DIG!

[ Voor 8% gewijzigd door Juronymous op 11-08-2011 19:47 . Reden: openingspost niet volledig gelezen... ]

• Ron_Tweaker
Airplay op de SR7005 is op internet te zien alleen beschikbaar als je de upgrade uitvoert... 49 dollar. En volgens mij ook alleen via ethernetaansluiting, niet draadloos. Of wel?

Lastig, ik ging voor de Onkyo, gezien zijn aantrekkelijke prijsstelling en performance... nu al te koop voor 891 euro. Maar dan komt de Marantz SR6006 om de hoek met een adviesprijs van 999 euro en de Denon AVR-3312 voor 1299 euro, beiden overigens nog niet echt leverbaar, nog een week a twee wachten... heb nog geen shop gezien die ze heeft staan.

Alle fabrikanten van de genoemde receivers hebben ook remote software ontwikkeld, verkrijgbaar via de iTunes store...

Ik kom er niet echt uit.

[ Voor 50% gewijzigd door Ron_Tweaker op 11-08-2011 21:13 ]

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Ik vraag me af of de Airplay compatible receivers, zoals de Denon/Pioneer en Marantz ook de albumcovers laten zien op het display van de receiver of dat dit uiteindelijkt toch via je TV gaat... iemand een idee?

Ik zit uiteindelijk tussen de Denon en de Onkyo te twijfelen. Beiden hebben een hoger vermogen (ik heb een grote huiskamer) dan de Pioneer en Marantz. De een met Airplay, de ander niet.

Als ik voor de Onkyo ga, dan moet er een Apple TV komen voor het Airplay gedeelte, dus dat komt er nog bovenop qua prijs. Al met al scheelt het dan niet heel veel meer met de Denon... voordeel van de Apple TV is dat je ook dus foto's en video's kunt streamen. Een extra bonus zeg maar.

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

De B&W's die je hebt, zijn zeer makkelijk aan te sturen, dus een versterker met gigantisch veel vermogen zal je niet zozeer nodig hebben. De Marantz en Pioneer receivers zullen ruim voldoende vermogen kunnen leveren om een grote huiskamer te kunnen vullen.
Van de Pioneers weet ik dat ze het volgende weergeven "Album art/covers song titles, artists, album names, elapsed and remaining time" In combinatie met de iControlAV2 en AirJam applicaties voor de iPhone/iPad/iPod :)

• Ron_Tweaker
Keek net naar een demo van de iControlAV2 en ik moet eerlijk zijn dat dit toch best superieur is voor een app, voor de iPhone/iPad... bijzonder gaaf.

De VSX-LX55 heb ik gezien voor 1119 euro...

De SC-LX73 is dik 100 euro meer qua adviesprijs... heeft 180w per kanaal en is THX2 gecertificeerd.

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Iemand een idee of er veel verschil zit tussen de Pioneer: SC-LX73 (nu te koop voor 1099 euro) en de VSX-LX55? behalve dan de 180W vs 150W aan uitgangsvermogen?

Ik zie dat de VSX-LX55 al een draadloze LAN adapter in zich heeft, heeft de SC-LX73 dat dan niet?

De SC-LX73 is naar mijn idee erg scherp geprijsd...

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

De SC-LX73 heeft ook een Draadloze LAN adapter bijgeleverd, maar de SC-LX73 is niet geschikt voor AirPlay en niet voor iControlAV2 alleen voor iControlAV.
Wél is de SC-LX73 een klasse hoger als de VSX-LX53, ook beschikt de SC-LX73 over Klasse-D versterking waardoor de versterking efficiënter is en minder koeling nodig heeft.
Je zou dan alleen naar een Apple TV2 moeten kijken voor je AirPlay ondersteuning.
Óf natuurlijk kijken naar de nieuw aangekondige Pioneer SC-LX75, welke wél alle functies heeft welke de VSX-LX55 heeft, plus de Klasse-D versterking van 180W per kanaal t.o.v de 150W per kanaal van de VSX-LX55.

• Ron_Tweaker
Stel ik neem de SC-LX73, dan moet naar inderdaad nog een Apple TV2 erbij komen. Geen album art op de receiver, maar via de TV...

De SC-LX75 is een mooi ding, maar in het begin ook peperduur... met een adviesprijs van 1799 gok ik niet dat ik er veel vanaf krijg bij een shop.

Ik weet niet zo wat ik moet denken van de AVR-3312 van Denon... ik heb geen idee of hij qua klank/kwaliteit dichtbij de Pioneers komt, al is de Denon wel veel lichter 11,8kg in tegenstelling tot de +18kg wat de Pioneers wegen... zegt toch een hoop denk ik.

De Onkyo TX-NR809 komt dan weer in de buurt, ook qua prijs is hij gunstig, maar ook hier moet een en losse wireless LAN adapter erbij gekocht worden (voor de bediening via iPhone i.c.m. Denon remote app) + Apple TV2... maar ja, ik denk niet dat ik gebruik ga maken van Spotify.

Lastige keus... als ik geld genoeg te besteden zou hebben zou ik voor de SC-LX75 gaan, geen twijfel mogelijk.

Apple | Marantz | B&W

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

massari schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:56:
Ik weet niet zo wat ik moet denken van de AVR-3312 van Denon... ik heb geen idee of hij qua klank/kwaliteit dichtbij de Pioneers komt, al is de Denon wel veel lichter 11,8kg in tegenstelling tot de +18kg wat de Pioneers wegen... zegt toch een hoop denk ik.
Gewicht zegt veel, maar lang niet alles. Dingen als opgenomen vermogen kunnen ook veel zeggen. Al gaat dat ook weer niet op voor sommige Pioneers aangezien die een Klasse D versterker hebben en die nemen gewoon weinig vermogen om veel te leveren. Ik zou de AVR-3312 verder afraden, voor dat geld is er echt beter en leuker te koop. Ik ben groot fan van Denon en hun producten, maar ik moet zeggen dat ik het sinds de AVR-xx11 serie wat minder vind worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ron_Tweaker
En wat vind je minder geworden?

Apple | Marantz | B&W

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:04

FeaR

In GoT we trust

Kwaliteit in het algemeen. Velen zeggen dat het niets uitmaakt of een product nu uit China komt of uit Japan, maar ik zie en merk toch wel degelijk verschil tussen mijn Japanse Denon receiver en mijn Chinese Denon Blu-rayspeler. Natuurlijk is de Blu-rayspeler nog altijd vele malen beter gebouwd dan welke LG, Samsung, Onkyo of wat dan ook maar het is wel minder dan de receiver.

Als je de AVR-3311 tegenover de AVR-3312 zet dan zie je gewoon dat het minder is. De receiver is wederom lichter geworden (en bij klasse A/B zegt dat dus wel wat) en een halve centimeter lager. Het opgenomen vermogen is wel wat gestegen, maar tegenwoordig zit er zo veel processing in een receiver dat er ook veel vermogen naar die chips gaat. Maar het lijkt sowieso wel of Denon de AVR-3312 een segment lager heeft gezet. De AVR-3312 is bij introductie al goedkoper dan zijn oudere broertje. Iets anders waar je bij Denon het midden en hoogsegment aan kan herkennen zijn de klepjes op de front. Bij de AVR-3312 is die weg...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:49

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Ron_Tweaker
De Yamaha heeft helaas geen Airplay...

Enfin, als ik het zo bekijk is er maar een receiver, die overigens ook de hoofdprijs kost die aan mijn eisen voldoet en dat is de Pioneer SC-LX75... (leverbaar in september).

Of ik zou een andere receiver als de Onkyo TX-NR809 moeten nemen, de Marantz SR7005 en die te voorzien van wireless LAN + extra Apple TV.

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Waarom niet eerst eens wachten tot September ? :) Zeker als je ook nog eventueel andere spullen koopt bij dezelfde winkel is er meestal wel wat met de prijs te doen ;)

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:04
Heel fijn dit topic. Ben er nog niet aan toe, huis is pas dec/jan klaar maar zit ook met hetzelfde probleem. We hebben een Imac, ipad, iphone en een android toestel. Ik wil dan via de apparaten de televisie, HT en computer kunnen bedienen. En muziek en films moeten dan gestreamd worden vanaf een NAS, maar die oplossing heb ik al grvonden bij de tweakblogs.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik zelf ga waarschijnlijk later dit jaar voor de Pioneer SC-LX85 in combinatie met een iPad(3 tegen die tijd??) en een center speaker :) En graag mijn Android toestel wil kunnen gebruiken, wat kan met iControlAV2 aangezien die ook voor Android uit is tegenwoordig *O*

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

In mijn ogen kan je veel beter een receiver pakken die je goed vind klinken en daar een AppleTV2 aan hangen. De AppleTV2 is zo klein dat je ze overal kan plaatsen en je kan er gewoon veel meer mee dan met een receiver. Bovendien weet je ook niet hoe lang airplay de standaard blijft en laten we niet vergeten dat updates op een receiver er vrijwel niet zijn (ze verkopen liever een nieuwe).

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:04
Ik denk dat je beter af ben met een mediaspeler dan een ATV. Mediaspelers hebben m eer mogelijkheden dan de atv. Ook stuurt de atv maar maximaal 720p uit en kan je volgens mij niet iets rechstreeks streamen vanaf je computer, dacht dat allen via itunes moet.

Edit: niet aan gedacht. XBMC is dan natuurlijk ook weer te bedienen met de apparaten

[ Voor 14% gewijzigd door Michieas op 13-08-2011 10:46 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

Michiel Arndts schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:38:
Ik denk dat je beter af ben met een mediaspeler dan een ATV. Mediaspelers hebben m eer mogelijkheden dan de atv. Ook stuurt de atv maar maximaal 720p uit en kan je volgens mij niet iets rechstreeks streamen vanaf je computer, dacht dat allen via itunes moet.
Niet als je er een jailbreak op gooit en er XBMC op zet. Dan is de ATV2 ineens een zeer goede en goedkope mediaspeler :)

• Ron_Tweaker
Dus een AV receiver zonder Airplay? Dan kom je op de Onkyo of de Marantz terecht... ergens zit daar wel wat in, video, foto's en films kun je dan gewoon op je tv bekijken, wat ik dan zo gaaf vind van Airplay wat standaard op je receiver zit is dat je album covers etc op de meeste receivers zichtbaar worden... gewoon een extra gadget zeg maar.

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Uiteraard moet je de receiver kiezen welke de beste geluidskwaliteit in combinatie met de features welke jij zoekt :)
Dan zou je serieus naar de Pioneer SC-LX73 kunnen kijken of natuurlijk naar de Marantz SR6006 en/of Onkyo NR809, maar die laatste is toch echt een klasse lager qua componenten.

Wat je gewoon moet doen is luisteren, de VSX-LX55 vergelijken met de SC-L73 en SR6006 en NR809.
De Onkyo's en Pioneer's zouden in ieder geval goed moeten combineren met (de warme klank van) je B&W's, de Marantz zou eventueel ietwat wollig kunnen gaan klinken. Al is dat natuurlijk een kwestie van smaak.

• Ron_Tweaker
De receiver die met kop en schouders boven alles uitsteekt is de Pioneer SC-LX75. Bedienbaar via iPad/iPhone met behulp van app iControlAV2. Met een prijs van 1799 euro is hij dan ook de duurste. Dan heb ik het wel over een receiver die "alles" zo'n beetje heeft. D klasse versterker, Airplay, genoeg vermogen etc.

De VSX-LX55 heeft dan geen D klasse versterker, maar heeft dan wel weer alle opties die ik wil.

Ik zat heel even te denken aan de SC-LX73, maar die is alleen met behulp van iControlAV bedienbaar via iPhone, niet via iPad. Zonde dat Pioneer geen update hiervoor uitbrengt...

De andere receivers hebben geen aparte app voor bijvoorbeeld de iPad, alleen voor iPhone...

Lastig... het is het allemaal net niet...

Of ik moet puur voor een receiver gaan die uitblinkt in het audio/ht gedeelte... en Airplay als optie later toevoegen met behulp van Apple TV2, de bediening van de receiver via iPhone te laten verlopen en niet via de iPad. Met deze wensen kom ik dan toch uit op de Onkyo TX-NR809 of de Marantz SR7005.

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik denk niet dat de Onkyo TX-NR809 te vergelijken valt met de Pioneer SC-LX73 en SC-LX75 op Audio kwaliteit.
Dan moet je naar de Onkyo TX-NR3008 kijken, de TX-NR809 is domweg een klasse lager :)

Kijk voor de gein eens op:
http://www.stereoplay.de/...yo-tx-nr-809-1160448.html
http://www.stereoplay.de/...-nr-3008-1100820,925.html
Dan zie je de verschillen qua gemeten vermogens vooral als je alle kanalen gebruikt ;) De TX-NR-809 kakt domweg in als je alle kanalen gebruikt, de TX-NR-3008 houd een stuk meer stand, overigens doet de Marantz SR-7005 het niet beter als de TX-NR3008 eerder slechter ;)

• Ron_Tweaker
Nog even zitten wegen en wikken: ik ga zo goed als voor de Onkyo 809. Waarom? Airplay neem ik wel door middel van een losse Apple TV 2. De prijs van de receiver en de looks zijn erg gunstig/prachtig. Ik was enorm audiofiel, maar al met al luister ik niet dagelijks naar stereo en helemaal niet in een huiskamer waar ook geleefd dient te worden. Een aparte kamer met daarin je setup zou naar mijn idee beter zijn. Ik zal de receiver toch veelal gebruiken voor hometheather. De receivers van Pioneer zijn ook erg mooi, de controlemogelijkheden met iControlAV2 is werkelijk prachtig, maar hier hangt bij elkaar ook een aardig prijskaartje aan. De SC-LX75 is met zijn adviesprijs van 1799 euro best duur, gok dat ik daar een procent of 10 wel vanaf krijg bij een goede audioboer, maar dan nog blijft de prijs hoog.

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Even ter illustratie, ik heb een prijs opgevraagd van de Pioneer SC-LX85 bij mijn vaste leverancier, hij bood hem mij aan voor onder de 2000 euro ipv de adviesprijs 2399 wat toch minimaal 399 euro minder is! ;)

Ik zou t.o.v de Onkyo TX-NR809 ook nog de Pioneer VSX-2021 zetten dan, dan heb je alsnog je AirPlay én alle mooie remote apps ;)
De TX-NR809 en de Pioneer VSX-2021 zijn qua prijs ook behoorlijk vergelijkbaar :)

• Ron_Tweaker
Je maakt het me wel lastig zo qua keus :)

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
De VSX-2021 weegt "maar" 10kg, terwijl de TX-NR809 18,3kg weegt... ergens moet dit toch wel iets zeggen over de zwaarte van de voeding etc?

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

De VSX-2021 weegt volgens de website 10kg ja ;) maar volgens de handleiding 13,8kg.
Gewicht zegt zeker wel 'iets' ja zeker :) maar houd er vooral ook rekening mee dat Onkyo's over het algemeen verre van efficiënt zijn, er wordt gigantisch veel vermogen omgezet in warmte. Ook nog in de x09 serie helaas, het zijn heethoofden dus houd daar ook rekening mee met de plaatsing.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom schaf je voor je Apple connectiviteit niet een Squeezebox touch aan kan je gewoon bedienen met je Iphone/ipod touch. Dit geeft je meer vrijheid. Weet niet waar je woont maar Allvision in Woerden doet hier veel in. Voordeel is dat de Squeezebox zich ook met een webinterface laat bedienen dus iedere laptop etc werkt ook.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ron_Tweaker
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:34:
De VSX-2021 weegt volgens de website 10kg ja ;) maar volgens de handleiding 13,8kg.
Gewicht zegt zeker wel 'iets' ja zeker :) maar houd er vooral ook rekening mee dat Onkyo's over het algemeen verre van efficiënt zijn, er wordt gigantisch veel vermogen omgezet in warmte. Ook nog in de x09 serie helaas, het zijn heethoofden dus houd daar ook rekening mee met de plaatsing.
Dat klopt. Een vriend van me heeft een TX-NR5008 en die maakt me een partij lawaai. Zit in een kastje ingebouwd, maar die fan hoor je van een grote afstand al. Heeft een Pioneer dat dan niet?

Wat betreft de VSX-2021, kun je niet beter de VSX-LX55 nemen? Daar zit standaard een WLAN adapter bij.

Begin ik nu weer te twijfelen... :|

Mijn leverancier belt me begin september op over de SC-LX75...

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

De Pioneer vsx-2021/vsx-lx55 worden significant minder warm als de Onkyo's.
De vsx-2021 en de vsx-lx55 zijn vrijwel gelijk behalve de WLAN adapter die bij de vsx-lx55 wel bijgeleverd wordt.

• Ron_Tweaker
Nadat ik icontrolav2 had geïnstalleerd op m'n iPhone en iPad kan ik niks anders zeggen dan: wauwww! Geweldig hoe de app werkt, ik ben verkocht. Functioneel zonder een te hoog gadget gehalte. Ik wacht tot september en wacht af hoe de SC-LX75 zal zijn en wellicht krijg ik dan toch een zwak voor deze AV receiver...

Wordt vervolgd.

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1